Hur ska vårt medlemsregister integreras med webbplatsen? Var lägger vi uppgifterna?
* Kalkylblad
* phpBB
* GOV
* WP
Idag ligger de i ett separat kalkylblad. ("Excel"). Detta forum är byggt på phpBB. Valsystemet under uppbyggnad har vi döpt till GOV. Nya webbplatsen är byggd på WP.
Här är några saker jag vill kunna hantera med registret:
* Göra det tillgängligt för medlemsadministratör
* Gör det enkelt att lämna över när medlemsadministratör byts
* Markera i forum vem som är medlem
* Ge rösträtt i GOV till medlemmar.
* Medlemmar ska kunna se sin medlemsstatus och när det är dags att förnya medlemskap
* Möjlighet att bli medlem direkt via webbplatsen
* Automatisera påminnelser om förnyat medlemskap
Kalkylblad är förknippat med mest manuellt arbete. Vi måste hålla reda på vilken version som är aktuell ifall det kopieras från person till person eller på olika datorer. Det akn finnas en vits med att göra privat information svåråtkomlig.
phpBB, WP och GOV har alla sina egna system för att hantera medlemsinformation. Jag vill undviksa så mycket som möjligt att ha samma information på flera ställen eller att sprida ut data om medlemmarna på flera olika system. Alla tre system har sätt att lägga till extra information om medlemmar.
Jag har sen tidigare lagt till en grupp "medlem i partiet" i phpBB. Det går även att lägga till många andra fält i phpBB för olika saker.
WP är enkel att utöka med fler fält. Ungefär som phpBB.
GOV är i grunden mycket mer flexibel i typen av data som går att lägga in. Speciellt när det handlar om relationer mellan olika komponenter.
Jag har i stort sett varit beredd att lägga in alla medlemsuppgifter i WP. Det går att lägga till kolumner i listan på medlemmar och fält i databasen. WP har en ganska bra och funktionell metadatastruktur.
Men när väl medlemsregistret är klart är det dags att gå vidare med omröstningssystemet och det kommer att behöva tillgång till många uppgifter.
WP är enkel för enkla saker. Den har väl en del av de egenskaperna som gjort PHP populärt i det att den varit lätt att komma igång med. Men när man vill göra fler saker så behöver man bygga upp en mer avancerad struktur och då vill jag ändå ha ett system liknande GOV.
GOV är byggt på det system som jag byggt upp de senaste 10 åren. Det har många fantastiska egenskaper som är långt mer avancerade än vad som finns i phpBB eller WP. Några nackdelar är:
* Det behöver en server där du kan installera egna program
* Det är ett system som bara ett par personer använder
* Behöver utvecklas vidare för att hantera större belastning