gilroitto skrev:Sista tåget har inte gått, det fins fler praktikperioder för den sökande och det finns fler praktiksökande. En bekant som tas in utan möjlighet till bedömning blir ett farligt steg mot svågerpolitik.
Vi kan väl sätta upp enkla riklinjer för praktikplatser. Tiden kan ju ske på frivillig basis, t ex Jonas som känner ett engagemang att spendera tid för att handleda personen samt sköta kontakt med srbetsförmedlingen, men det bör finnas en granskande funktion av någon utomstående som får lov att titta på personens meriter och görs en bedömning om det finns arbetsuppgifter som rimligtvis kan göras, göra en bedömning om marbetsförmedlingen krav kan uppfyllas och sedan få någon enkel rapport om fortskridande arbete och gjorda kontakter med arbetsförmedlingen.
Sen bör en öppen redovisning ske av gjort arbete, även om det bara blir som vilket som helst bidrag som medlemmarna tar upp som förslag till partimaterial.
En sådan kontrollfunktion anse jag viktig då vi inte vill ha några smaskiga ful-historier eller rykten på halsen om hur vi hanterar gratis arbetskraft på ett oseriöst sätt.
Vad vill du ha för riktlinjer för praktikplatser?
Hur ska den granskande funktion se ut?
Jag tror det finns uppgifter för i stort sett alla kompetenser och nivåer. Frågan är möjligen i så fall om personen i fråga kommer att vara nöjd med de tillgängliga uppgifterna.
Vilka personer skulle du finna olämpliga?
Vad gäller Tommy kan jag tänka mig en slags sekreterarfunktion som har hand om organisation, register, kontakter, uppgifter, osv. Håller reda på alla delar och sköter rutinärenden av olika slag. Även samordnare för startande av lokalgrupper, kontaktar medlemmar och personer, håller reda på föreningar etc där vi kan hålla föredrag, kollar upp mässor och liknande vi kan deltaga i, osv, osv.
Kan du tänka dig att vara den utomstående granskaren? Skulle du vilja prata med honom?
(Både Tommy och Hassan var med i det senaste nationella mötet på mumble.)