Jag tror inte man kan fatta bra beslut om man inte vill/vågar diskutera beslutet med andra.
Då är det bättre att låta bli att rösta anser jag. Men om det är så att många inte vågar stå för sin röst så är det ett allvarligt problem som samhället måste ta itu med. Och kan problemet inte lösas så kanske det är bättre att fortsätta med representativ demokrati. Ett pöbelvälde utan en levande, öppen och vital offentlig och privat debatt tror jag inte är bättre än representativ demokrati.
Omröstningar ska naturligtvis inte taggas med alla kategorier utan bara de som är i överensstämmelse med frågans innehåll. Hur det ska lösas är en ren implementationsfråga.
Det måste vara upp till varje delegat vilka frågor denne vill omfatta. Om man har flera delegater som överlappar i enkilda frågor så behövs någon form av prioriteringsfunktion med delegat och omröstning som variabler. Det finns flera lösningar på det problemet, men de är inte så beroende av huruvida man har strikt hierarkisk eller taggningsbaserad kategorisering.