Erik Bengtsson skrev:Nu har jag skrivit (någorlunda)rent en beskrivning för hur min omröstningsmetod fungerar. Det finns en del exempel på hur den kan användas fast inga sifferexempel.
Dokumentet har jag laddat upp på adressen:
http://home.swipnet.se/~w-175703/voting ... educed.htm
Erik Bengtsson skrev:Att IRV av en del anses fritt från taktikröstning är nog för att de jämför med omröstningar där man bara röstar på ett alternativ och det alternativ (bland fler än två) som får flest röster vinner. Taktiken som gynnas med IRV är helt enkelt att ranka alternativ högt som sannolikt är bland de alternativ som flest andra också rankar högt. Är alternativen många, då kan det blir så att en ganska liten grupp som enats om att rösta på ett vist alternativ, får detta alternativ att vinna.
Erik Bengtsson skrev:Man tar succesivt bort de alternativ som får minst antal förstahandsröster tills ett alternativ får majoritet bland kvarvarande förstahandsröster.
Antag att alternativen är väldigt många och en förhållandevis liten grupp enas om att genomgående välja placera ett alternativ högst i rang. Anta vidare att andra röstberättigade placerar några alternativ högre än de andra men inte så exakt i toppen. Då kan mycket väl den lilla enade gruppen rösta fram sitt alternativ, detta t.o.m. om alla andra placerar detta alternativ sist. Jämför med det första exemplet i wiki:n. där alternativ B kommer sist fast än detta alternativ kan tyckas vara en rimlig och bra kompromiss.
Det skulle bli ändå värre på det sättet, om man bara räknar förstahandsröster och väljer det alternativ som får flest sådana utan krav på majoritet.
Erik Bengtsson skrev:Det där med att det alternativ som majoriteten rankar allra sist skulle kunna vinna kanske inte stämmer. Har man riktigt många alternativ så kanske det är illa nog att det alternativ som majoriteten i medeltal rankar lägre än mitten vinner. Med WIRV blir det mindre på det viset. Där finns det däremot mer möjlighet att taktikrösta genom att en enad grupp ger ett alternativ som andra rankar lågt högre rang. Dessutom är det inte så bra om man i vissa fall måste använda slumpen för att komma vidare.
I exemplet nedan kan A tyckas vara en bra vinnare. Ändå vinner D med IRV som de flesta rankar lågt.
D,A,C,B
D,A,C,B
A,B,D,C
C,A,B,D
C,A,B,D
D,C
D,C
D,C
C,D
C,D
Currently, the Schulze method is the most widespread Condorcet method (list). The Schulze method is used by several organizations including Wikimedia, Debian, Gentoo, and Software in the Public Interest.
Erik Bengtsson skrev:Tycker du att den metod jag har kommit på, är bara skit, för att jag inte är någon känd auktoritet.
robwe skrev:Vad som skulle behövas är egentligen ett antal typfall. Några exempel på omröstningar, speciellt designade att hitta exempel på taktikröstning etc. Varje typfall skulle ha en pedagogiskt beskrivning som försöker beskriva vilken typ av taktikröstning de försöker testa.
Independence of clones criterion
In voting systems theory, the independence of clones criterion measures an election method's robustness to strategic nomination. Nicolaus Tideman first formulated the criterion, which states that the addition of a candidate identical to one already present in an election will not cause the winner of the election to change.
robwe skrev:Trevligt. Undrar om denna teori tar hänsyn till att man ibland vill använda fler än det första valet i en prioritetsordning. Om man vill ta ut ett arbetslag, och vill välja "de 10 mest lämpade personerna för uppgiften" för att ta ett exempel.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst