Du, vet vad jag menar.
Du behöver inte förvränga det. Jag skiljer på begreppen. Du sätter samman yttrandefrihet med demokrati, Magnus, det är normalt och så gör många med ryggmärgsreflex. Du ser yttrandefrihet som ett rosenrött fint begrepp, det får vi lära oss i skolan.
Jag hade tillomed en mentalt begränsad folkpartist som lärare som beskrev frihandel rosenrött. Jag fick sämre betyg när jag tog upp miljöförstöring och sårbarhetsaspekterna. Ett riktigt rövhål. Hade JAG yttrandefrihet?
Jag läste "Demokratin och dess antagonister" av Robert A Dahl och nu skiljer jag på dessa begrepp och jag skulle aldrig måla något begrepp i rosenrött, inte ens demokrati. Demokrati är det bästa vi kan få, men samtidigt så blir den aldrig perfekt. Den betyder att någon alltid är i minoritet, men det betyder också att största möjliga antal påverkar. Jag ser yttrandefrihet som en nivå som ska både minska och öka samtidigt. Jag hävdar att äkta demokrati automatiskt leder till mer mänskliga rättigheter för folk i allmänhet, men mindre privilegier för adeln eftersom den är i minoritet.
Problemet för mig blir att om denna nivå ska regleras i detalj av endast oss två här och nu. -Jag ser hellre att lagarna i Sveriges beskriver yttrandefriheten och att vårt parti är med och påverkar lagarna direkt och med äkta demokrati.
Så för att inte var helt emot dina idéer så vill jag att partiet beskriver hur vi rent konkret i denna stund genom vår existens, forumet och vår funktion, medverkar till en utveckling av grundläggande mänskliga rättigheter för folket och motverkar korruption och ofolkliga beslut.
Yttrandefriheten får inte motsägas av demokratiska principer, anser jag. Demokratiska principer är viktigare än att bibehålla en viss nivå av yttrandefrihet på olika områden. Ex. Om folk vill slippa bli sensationsjournalistik på privatpersoners bekostnad så ska folket kunna inskränka denna yttrandefrihet för media.
Din rädsla kanske bygger på att vi ska sluta med ett Stazi som i Östtyskland, men låt mig då påminna dig om att det var diktatur, INTE demokrati. Vårt system innebär en mångfald av åsikter, INTE ett enpartisystem med fasta åsikter i en massa frågor. DET ska vi skydda! Vi kommer vara ett mångpolitiskt system och det är styrkan om vi inte sitter här och sabbar den nu.
Ja, jag tror att allt ordnar sig om vi får äkta demokrati och tror man inte det så tror man inte på vår grundläggande idé om en aktiv demokrati.
Visst, även om "yttrandefrihet" beskrivs flummigt tas den på stort allvar så fort någon vill begränsa någons yttrandefrihet. Fine. Folk t.o.m. anmäler staten med hänvisning till grundlagen och bakom ryggen fnissar juristerna som vet att det är lönlöst. Politikerna kastar skit på varann, hänvisar till grundlagen etc och folket faller kanske för retoriken. Men vem blir dömd av grundlagen? Ingen, Magnus.
Vi vill samma sak Magnus, vi vill öka våra rättigheter till att yttra oss samtidigt som vi vill ge oss själva mer demokrati.
"-Ja, hur hade du själv tänkt agera i händelse av en allvarlig konflikt?
Faktum är ju att det fungerar, och så vitt jag förstått kostar en polisanmälan om brott mot stadgarna i en ideell förening inte ngt för anmälaren."
-Självfallet kan du anmäla partiet för brott mot dess stadgar i händelse av att vi vill besluta något som du inte gillar och givetvis kan partiet fällas av två priviligierade sossar och tre privilegierade jurister. (eller mutade om du vill det) -Rättsröta fungerar om man vill det. Och givetvis skulle ett sådant förfarande vara helt antidemokratiskt.
Mitt personliga förslag på en förbättring är givetvis att folket är med och skriver lagen och att lagen är mer detaljerad och ska bestå av mindre tolkning, men jag förespråkar folkdomstolar där folket kan ställa upp för betalning och där folket kan medverka med en viss grundutbildning i juridik. Dvs, ett jurysystem, men en liten grupp människor ska ändå inte kunna dömma en majoritet som fattar demokratiska beslut. -Det vore helt absurt.
Nej, det ska inte vara OK att starta omröstningar lite hur som helst utan några som helst regler för hur t.ex. förslagen ser ut också, men allt detta kan regleras på ett demokratiskt sätt så att alla kan rösta ner såna förslag med hänvisning till grundläggande stadgar. Förslagställaren förstår sedan att man måste följa en speciell procedur för att få folk med sig.
Ingen övergucku skall avgöra om förslagen är korrekta eller ej. Vi ska försöka beskriva i stadgar eller reglementen hur detta skall fungera och programvaran ska givetvis avspegla denna funktion.
Ok, Magnus, så du tycker alltså att det har fungerat ganska bra hittills i Sverige, när det blir ett himla hallå när en kvällstidning inte får utreda de snaskigaste detaljerna i folks privatliv på löpsedlar och internet.
-JAG TYCKER ATT SÅDANT SNASK SKA FÖRPASSAS TILL HISTORIEN!! -DET ÄR FÖRDUMANDE LÖSNUMMER-JOURNALISTIK SOM LEVER PÅ MÄNNISKORS NYFIKENHET PÅ FEL SÄTT!!! Här är den s.k. "yttrandefriheten" på fullständigt på fel nivå, anser jag.