Erik Bengtsson skrev:Mitt förslag är att man på något automatiskt sätt tar fram röstberättigade som tidigare har röstat så lika som möjligt med en röstberättigad som avstår att rösta i en omröstning.
Magnus Gustavsson skrev:Ett bra och verkligen fungerande rådgivningssystem för att välja de delegater man vill ha, är ju en fantastisk utveckling!
joasi skrev:Jag tycker det är en mycket intressant idé att röster automatgenereras för soffliggare genom att vikta de röstandes röster utifrån hur lika soffliggaren de röstat.
joasi skrev:Håller med. Om man inte har delegerat och inte röstar så räknas man inte med i omröstningen. Däremot kan man välja att delegera till min ovan beskrivna algoritm. Ett problem, dock är att använda den algoritmen i kombination med regeln att delegatsröster inte kan ändras en bit in i omröstningen. Om man delegerar till en automatisk viktningsalgoritm så vill man förmodligen att den ska beräkna utifrån den slutliga röstfördelningen, inte den som gällde någonstans mitt i omröstningsperioden. Ska vi ha olika deadlines för delegatsröster beroende på vilken typ av delegat det gäller? Ska varje väljare kunna sätta sin egen deadline, eller hur löser vi det?
joasi skrev:Det här automatdeligeringsalgoritmen är ett skäl att inte ha kortare deadlines för delegater. Jag tycker istället att det kan vara upp till varje delegat om de som en del i sitt erbjudande vill garantera att de alltid lägger sin röst under t ex den första halvan av omröstningsperioden. Det behöver inte vara något som är hårdkodat i systemet. Om en delegat beter sig opålitligt inför dina delegander så är det ju inte värre än att de byter delegat.
jonas skrev:Detta löser dock inte problemet som finns när en delegat vill basera sitt beslut på andra delegater. Då blir det ändå en strid om att komma sist in med sin röst.
joasi skrev:Som jag ser det ska valservern ha API'er via vilka man kan ta del av aktuell detaljerad anonymiserad röstställning via bl.a. triggers. Då handler det om 10-dels sekunder, lite beroende på nätverkets hastighet, hur snabbt en automatisk delegeringsalgoritm kan uppdatera sin röst efter att röstställningen har ändrats. Man kan kanske göra så att när omröstningen avslutas så slutar valsystemet att uppdatera och signalera den preliminära röstställningen, men den tar fortfarande emot nya röster i en kö i ytterligare några sekunder. Sedan betas kön av tills den är tom. Först därefter beräknas det slutgiltiga resultatet.
Erik Bengtsson skrev:När det gäller indirekt delegering, indirekt, indirekt delegering o.s.v. så låter detta ungefär som med de här amerikanska subprime-lånen. Bolån som förpackades om flera gånger så att de som tillslut satte in pengar inte alls viste vad de investerade i.
Vid medveten delegering kan röstberättigade som delegerar få reda på vilka delegaterna i sin tur delegerar till och eventuellt delegera till dem i andra, tredje hand o.s.v.
När det gäller automatisk delegering bör indirekt delegering aldrig ske. Man får se till vilka som röstar i ett vist val och välja ut de som bäst passar in. Möjligen kan man vid val av automatiska delegater räkna in röstberättigade som röstar lika som röstberättigade som röstar lika som deleganden. Detta för att få mer underlag då röstskolket är stort.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst