MrPerfect72 skrev:I en ny vision jag har ser det ut som om AD blir en ren voteringsverkstad daer voteringen tillverkas och underhaalls, with no tjafs, inget bloggande om politik och en hierarkisk struktur daer de inblandade vaeljer toastmaster. Detta har ju i princip redan skett eftersom partiet just nu oevertagits av de mer logiskt lagda individerna.
Jag skulle vilja gå ännu längre och ta bort så mycket av ideologi som möjligt ut partiprogrammet.
Det finns många saker, som jag verkligen hoppas på, som jag tycker hänger ihop med Direktdemokrati.
Det handlar exempelvis om decentralisering, där besluten ska tas av de som berörs och bara gälla de som berörs. Så nära individnivå som möjligt. (I princip kan det leda till olika lagar i varje gatuhörn.)
Ett annat exempel är att låta alla rösta. Att inte ha en gräns på ålder eller nationalitet, etc.
Det finns så många saker som var och en av oss kan tycka är det centrala problemet eller den verkliga lösningen.
Jag tror att arbetet att transformera Sverige till att bli mer direktdemokratiskt, med de förändringar det innebär i riksdag och kommuner, behöver drivas av andra än AD. För i stort sett vad det än handlar om, så kommer det att dyka upp olika idéer om vad som är viktigt och vilken väg som är bäst att gå. Att då försöka att hitta en gemensam linje för hela AD vore självdestruktivt.
Bättre då att låta bilda flera olika DD-partier, var och en med sin framtidsvision, och låta dem propagera och argumentera för de förändringar de vill se.
Och låt AD verkligen hålla sig till minsta gemensamma nämnaren, så rent som möjligt från idéologiska överbyggnader.
Den tekniska konstruktionen är också den baserad på en idé. Jag vill exempelvis ha ett gränssnitt som främjar eftertänksamhet baserat på fakta. Valsystemet byggs för att generera BRA beslut. Det är en uppgift stor nog.