jonas skrev:Medlemmar i AD kan deltaga i omröstningar om partiet, valsystemet, reglemente, förtroendevalda, knapptryckare, språkrör, osv.
Övriga kan använda valsystemet för val i respektive område de har rösträtt i.
Så tycker jag.
MrPerfect72 skrev:Det kan vael funka lika dant paa läns- och kommunnivå?
Naer man registrerar sig har man ju en folkbokfoeringsadress och man knyts aoutomatiskt till den regionen.
MrPerfect72 skrev:Nej, medlemskapet stoppar politiker i ett annat parti att roesta i partiet. Det aer faktiskt demokratiskt att de inte kan stjaela folkets mandat.
MrPerfect72 skrev:En medlemsavgift aer bara naagot positivt som vi kan anvaenda till fina saker tillsammans.
MrPerfect72 skrev:Javisst ska man vael kunna prova systemet utan att bli medlem. Att prova systemet utan att roesten raeknas samtidigt som man kan posta aer vael inget stort programmering-problem eller?
Magnus Gustavsson skrev:Jag ser liten vinst med att erbjuda makt helt gratis, så länge AD inte har partistöd och kan vältra sig i miljoner.
Till dess behöver vi maximalt med medlemmar och de behöver betala medlemsavgift.
Slipper man bli medlem, och ändå får full bestämmanderätt, vad är incitamentet att bli medlem?
Magnus Gustavsson skrev:Det är ju en vacker tanke att allt ska vara gratis.
Men varför då inte istället slopa medlemsavgiften i AD?
Pengar behövs tydligen inte, inte ens om vi ska in i riksdagen 2014.
Magnus Gustavsson skrev:Jag ser liten vinst med att erbjuda makt helt gratis, sålänge AD inte har partistöd och kan vältra sig i miljoner.
MrPerfect72 skrev:Som jag upplever det aer fraagan irrelevant tills vi har partistoed.
robwe skrev:Om det inte krävs medlemskap så måste man fråga sig vad som krävs istället? Vi måste väl ändå kontrollera att det inte är automatiserade "botar" som går in och röstar i sakpolitiken? På något sätt måste man ändå verifiera människors identitet, åtminstone om vi vill ha en pålitlig omröstning som är bättre än aftonbladets "polls". Kanske vi borde ha några olika nivåer i slutändan. Jag föreslår:
1. Registrerad användare: (räcker för forumet och opinionsbildande omröstningar, identiferas med epostadress)
2. Registrerad röstberättigad: (kan även rösta i våra skarpa omröstningar, måste på något sätt identifieras med personnummer)
3. Registrerad medlem: (kan även rösta i partiets interna omröstningar och delta det interna forumet, måste på något sätt identifieras med personnummer och betalar medlemsavgift)
Kanske vi under en period godta enklare former av identifiering för kategori 2 och 3, men att det i slutändan måste bygga på säkrade identiteter.
Återgå till Partiets utveckling
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster