Forum

Inför kommande omröstningar

Utveckling av valsystemet

Inför kommande omröstningar

Inläggav Alias » 2011-05-05 12.50

Som nybliven medlem här blir det givetvis ett antal synpunkter. Här följer några.

Efter att jag anmälde mig som medlem på forumet har jag inte sett, eller missat, hur man blir fullvärdig medlem för att kunna göra sin röst hörd (sedd?). Möts idag av en tydlig ruta att min röst inte kommer att räknas. Kanske på plats med länk till varför samt då hur man går vidare för att ta steget upp som fullvärdig medborgare i gemenskapen?

2011-05-05 kom det ett e-mail om att en ny omröstning redan har startats. Detta bedömer jag naturligtvis som någon form av test, alltså inget allvarligt.

Vad jag önskar är bl.a. information i god tid om ett kommande val så jag själv kan läsa in mig på ämnet för att kunna ventilera mina och andras synpunkter för att komma fram till eget ställningstagande.

Att det tydligt framgår när valet öppnas och information i god tid anser jag vara en självklarhet.

Att läsa i efterhand vad som pågått när väl omröstning av nytt ämne redan sjösatts, är knappast rätt förfarande.

Nå, det tar tid att sätta sig in i hela systemet varför jag med säkerhet missar mycket. Tyvärr har jag inte mycket konstruktivt att komma med idag. Försöker, i mån av tid, att läsa det som skrivits i blogg, forum och på andra platser. Men med ett minne av teflonkonstruktion är det inte lätt att få en skaplig överblick av det hela. Ser fram emot ett upplägg som bättre svarar mot nytillkomna och som kanske inte alls är intresserade av annat än att lägga sin röst i hjärtefrågor, dessa kanske dessutom inte någon annan tar upp.

Med tanke på att jag har skaplig datorvana (byggde min första dator 1977) borde jag inte ha några större svårigheter att hitta rätt. Kör själv server hemma med ett PhpBB3-forum (guldforum.se). Äldre personer utan datorvana borde ha ännu svårare att ta sig igenom detta nya sätt att rösta. Så lite enklare och mera pedagogiskt upplägg kanske vore på sin plats?

Obs, tolka helst inte detta som klagomål, det är bara mina tillfälliga synpunkter vilka säkert ändras radikalt med tiden 8)

Edit:
Har nu hittat en tråd som förklarar lite... GOV utveckling - steg 2
/Björn Hallgren
- Det finns lagar i allt och allt är uttryck för lag
Användarvisningsbild
Alias
Medlem i partiet
 
Inlägg: 60
Registrerad: 2011-04-24 21.14
Ort: Sandsjön, Sexdrega

Re: Inför kommande omröstningar

Inläggav robwe » 2011-05-05 14.05

Välkommen in i gänget!

Det är också kanonbra med feedback! Precis vad vi behöver!

Jag är säker på att webb-teamet är intresserade av att så småningom rätta till det du nämner när de får tid. Någon kan säkert fixa ett login åt dig på valsystemet. Det har varit under utveckling, så rutiner och sådant är kanske inte på plats ännu.

Tills vidare kan du vara med och diskutera här på forumet, eller delta i vår Facebook grupp.

Återigen, välkommen!
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Inför kommande omröstningar

Inläggav Alias » 2011-05-05 18.32

Tack för svaret.

Ingen panik med att få full status, alldeles för mycket att lära sig innan jag lär utnyttja möjligheten.

Det är bara i första hand att begripa allt nödvändigt. Dessutom är det ju just nu som nybörjare det är värst, sedan när allt blivit klart i skallen lär funka problemfritt. Men när man kan allt, då glömmer man ju oftast just nybörjarproblemen och kan inte bidra längre med saker som berör just detta. Fyller sjuttio i år och har redan fått känna på det där med att inta fatta lika snabbt som förr.
/Björn Hallgren
- Det finns lagar i allt och allt är uttryck för lag
Användarvisningsbild
Alias
Medlem i partiet
 
Inlägg: 60
Registrerad: 2011-04-24 21.14
Ort: Sandsjön, Sexdrega

Re: Inför kommande omröstningar

Inläggav gilroitto » 2011-05-05 20.37

Medlemsguiden var ett försök att ge lite info om hur man kommer in lite snabbare, men en fancy snabb-guide vore definitivt ett ytterligare bra steg i rätt riktning. Den tekniska plattformen är betydligt bättre nu än för ett par månader sedan, men det är tanken att det ska kompletteras med en personlig kontakt via telefon, vilket jag hoppas komma igång med snart.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Inför kommande omröstningar

Inläggav Alias » 2011-05-05 23.50

Se på attan, missat den sidan så tack för den. Trodde att jag i vart fall varit inne på alla men icke. Får väl skippa att läsa i forumet så jag kommer igenom det andra först.
/Björn Hallgren
- Det finns lagar i allt och allt är uttryck för lag
Användarvisningsbild
Alias
Medlem i partiet
 
Inlägg: 60
Registrerad: 2011-04-24 21.14
Ort: Sandsjön, Sexdrega

Re: Inför kommande omröstningar

Inläggav jonas » 2011-06-05 14.35

Angående synpunkter här.

Om ni vill att något görs föreslår jag att ni lägger upp det som förslag och sedan röstar upp det. Annars riskerar det nog falla bort...:

Teknisk utveckling av webbplatsen
http://val.aktivdemokrati.se/proposition/display.tt?id=10008

Prioritering av GOV utveckling
http://val.aktivdemokrati.se/proposition/display.tt?id=5603


Och i nuläget så kommer dessa omröstningar att resolvas om ca en månad och då är det dags att lägga upp sina förslag på nytt om de fortfarande är aktuella.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Inför kommande omröstningar

Inläggav jonas » 2011-09-30 15.59

Alias skrev:Efter att jag anmälde mig som medlem på forumet har jag inte sett, eller missat, hur man blir fullvärdig medlem för att kunna göra sin röst hörd (sedd?). Möts idag av en tydlig ruta att min röst inte kommer att räknas. Kanske på plats med länk till varför samt då hur man går vidare för att ta steget upp som fullvärdig medborgare i gemenskapen?


Detta implementerades för några månader sen och borde alltså bemöta ovan synpunkt.
Du har ingen rösträtt i "Aktiv demokrati". Din röst kommer inte att räknas förrän du är medlem.
Bli fullvärdig medlem i Aktiv Demokrati genom att följa instruktionerna på denna sida.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Inför kommande omröstningar

Inläggav jonas » 2011-09-30 16.09

Alias skrev:2011-05-05 kom det ett e-mail om att en ny omröstning redan har startats. Detta bedömer jag naturligtvis som någon form av test, alltså inget allvarligt.

Vad jag önskar är bl.a. information i god tid om ett kommande val så jag själv kan läsa in mig på ämnet för att kunna ventilera mina och andras synpunkter för att komma fram till eget ställningstagande.

Att det tydligt framgår när valet öppnas och information i god tid anser jag vara en självklarhet.

Att läsa i efterhand vad som pågått när väl omröstning av nytt ämne redan sjösatts, är knappast rätt förfarande.


Detta är en fråga om hur omröstning genomförst. Traditionellt kan man tänka sig att en omröstning genomgår flera faser av undersökning, diskussion, utformande av förslag, den faktiska omröstningen, och sedan verkställande, utvärdering, osv.

Jag har sett ett par omröstningar som är upplagda i olika faser där en diskussionsfas föregår omröstningsfas. Ett problem med detta är att intresse och deltagande ofta är ojämt och att den som engagerar sig under diskussionsfasen ofta är inne på andra saker när det väl är dags för omröstning och kan då lätt missa själva omröstningen. Denna person kanske redan under diskussionen hade bestämt sig och velat rösta men inte kunnat på grund av denna uppdelning i faser.

Jag tycker därför att det är mer flexibelt att öppna för omrösning SAMTIDIGT som förslagen fortsätter att diskuteras. Alla väljer själv när de ska rösta och kan ändra sin röst under hela omröstningsperioden.

Detta är den modell som beskrivs i partiprogrammet. Vad jag vill fråga "Alias" (Björn) är hur vi kan presentera att en omröstning startats, på ett sådant sätt att det är tydligt att diskussion och omröstning genomförs samtidigt?

Vårt reglemente anger att omröstningar ska föregås av diskussion. Detta är lämpligt för att ge chans till att ta hänsyn till punkter vid utformandet av formuleringar vid omröstningen. Detta är dock något som vi kan ändra på när verktygen för framtagande av förslag för omröstning har förbättrats.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg


Återgå till Valsystemet



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron
π