Forum

GOV (AD-system baserat på RitBase)

Utveckling av valsystemet

GOV (AD-system baserat på RitBase)

Inläggav fiddur » 2010-07-07 14.30

Som talades om på nån tråd här för ett år sedan slängde jag ihop en första prototyp till valsystemet, byggt på paraframe och ritbase (utvecklade av Jonas Liljegren, med perl/sql/apache).

Jag la ett par timmar på det igen nu, och nu fungerar enkel delegering (dock en rekursiv delegering). Ett körande exempel finns här: http://ad.alternativ.se/

Det är en del väsentliga delar kvar, men de flesta av dem går rätt snabbt att fixa. Taget direkt ur huvudet är följande de kritiska sakerna som behöver implementeras:
* System för avslutning av en omröstning
- Progressiv rösträkning
- Möjlighet att ha fast slut-datum på propositioner (behövs för t ex riksdags-propositioner lagda av andra partier)
* Administrativa sidor för röstområden (i körande exempel finns "Sveriges riksdag", men utan administratörer)
- en områdes-administratör skall kunna godkänna medlemmar som hävdar sig ha rösträtt i ett område
- en områdes-administratör ska kunna lägga in propositioner med slut-datum
* Översättning (jag har kodat på engelska)
* Möjlighet att få nytt lösen till sin mail
* ...lite design :)
* testning, bugsquashning och säkerhets-kontrollering

Om inget annat system är taget i bruk i v32 så skulle jag kunna göra klart det på några dagar, i alla fall om jag kan få jobba ostört. Jag kommer att vara "föräldraledig", men med 3 barn är det inte alltid så ledigt :) Om någon i gbg vill engagera sig men råkar vara bättre på att vara lekfarbror än att koda ritbase, så är ni välkomna att leka med mina ungar då!

Koden finns här: http://git.para.se/?p=active_democracy.git;a=summary
...det är en viss tröskel att sätta sig in i ritbase, men väl värt det :)
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav jonas » 2010-07-07 14.40

Hipp hipp hurra! =)
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav fiddur » 2010-07-07 16.14

Ok, EN progressiv rösträkning var väldigt enkel att implementera. Inte exakt så som specificerats i partiprogrammet, men med samma effekt:
Av enkelhet tog jag alla nu liggande röster och multiplicerade dem med den tid de legat för att få fram integralen. Skillnaden är att tidigare röster inte räknas in i den ackumulerade produkten av tid * röst. Dragkampseffekten blir dock densamma.

Beräkningarna är gjorda, återstår att automatiskt markera propositionen som avslutad när den når 7 dagar (eller vilken tid man nu vill rikta in det på).

Se t ex http://ad.alternativ.se/proposition/display.tt?id=1112, där står uträknade siffror med i botten.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav Roger » 2010-07-07 17.01

Jättebra att Fredrik hjälper oss att ta fram ett AD-system! :D
Några frågor:

1) Kan man verkligen använda "tid * röst"? Ett exempel: Jonas röstar ja tidigt på att den nya webbplatsen skall ersätta den gamla. Roger och Martin är vankelmodiga och först den sista dagen röstar de nej. Innebär det att Jonas tack vare hans tidiga röst samlar mer yta och vinner över de två vankelmodiga? Dvs får lagda röster olika makt?

2) Kan man ändra sin röst?
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-07-07 18.17

Äntligen!
Om jag hade varit hemma kunde jag varit lekfarbror!!
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-08 04.45

Kanonbra. Om du kommer till Thailand kan jag vara lekfarbror.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav fiddur » 2010-07-08 07.55

Roger skrev:1) Kan man verkligen använda "tid * röst"? Ett exempel: Jonas röstar ja tidigt på att den nya webbplatsen skall ersätta den gamla. Roger och Martin är vankelmodiga och först den sista dagen röstar de nej. Innebär det att Jonas tack vare hans tidiga röst samlar mer yta och vinner över de två vankelmodiga? Dvs får lagda röster olika makt?


Den progressiva modellen används för omröstningar utan fast slut-tid. Integralen används för att avgöra när omröstningen är avslutad. Resultatet är ändå baserat helt och hållet på majoritetens röst - 1 person, 1 röst. Detta är utefter modellen i partiprogrammet, som har det illustrerat fint med diagram och illustrationer med dragkamp :)

En omröstning skulle således kunna ha en viss tröghet. Säg t ex att vi skulle använda systemet för medlemsomröstningar i aktiv demokrati. Normala frågor kanske skulle ha en tröghet på 7 dagar; dvs om ALLA röstar 'ja' första dagen, så är omröstningen slut efter 7 dagar. Om endast 1 röstar ja (och inga andra röster läggs), och det finns 50 röstberättigade, så tar det 50 veckor innan omröstningen räknas som avslutad. Med den modellen skulle man kunna specificera att t ex stadgeändringar, istället för att som normalt är kräva omröstningar på två på varandra följande medlemsmöten, skulle ha en större tröghet, på låt säga 100 dagar istället. Det skulle ge alla god tid att diskutera, ändra sina röster osv. Det skulle göra årsmötet överflödigt för beslut, även om det för diskussioner kanske kan finnas en fördel att samla diskussioner.

Roger skrev:2) Kan man ändra sin röst?


Ja.


Nu har vi "turen" att min dotter spydde i natt, så jag fick just två vab-dagar till att jobba på det här :)
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav fiddur » 2010-07-08 08.49

Jag kommer att vara på irc://irc.paranormal.se/aktivdemokrati under dagarna medan jag kodar, om någon vill diskutera utvecklingen. Jag kan dock vara borta under perioder då jag har ungarna att ta hand om mm. Tyvärr funkar inte cgiirc-länken jonas fixade ( http://demokrati.alternativ.se/chatt.html )..
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav Roger » 2010-07-08 10.20

Ok, tack för förklaringen! "Demokratikonstanten" kanske kan användas som faktor för att justera omröstningstiden till en lämplig längd?
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav jonas » 2010-07-08 11.14

fiddur skrev:Jag kommer att vara på irc://irc.paranormal.se/aktivdemokrati under dagarna medan jag kodar, om någon vill diskutera utvecklingen. Jag kan dock vara borta under perioder då jag har ungarna att ta hand om mm. Tyvärr funkar inte cgiirc-länken jonas fixade ( http://demokrati.alternativ.se/chatt.html )..


Jag ändrade chattrummet till direktdemokrati för att bredda den, men just nu verkar den inte funka alls.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-07-09 08.53

Roger skrev:Ok, tack för förklaringen! "Demokratikonstanten" kanske kan användas som faktor för att justera omröstningstiden till en lämplig längd?


Det är just det demokratikonstanten är till för.
Tack alla (snälla) virus som hjälper oss (Fredriks barn..:-)!! :lol:
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav fiddur » 2010-07-09 17.28

Så, nu hann jag implementera elementära administrativa funktioner.
Superuser (bara jag just nu) kan skapa nya områden, och utse områdesadministratörer.
Jag har skapat "Aktiv demokrati" med Magnus och mig som omårdesadministratörer för test.
Jag har översatt det mesta.
Propositioner hanteras just nu med den progressiva modellen och 7 dagar som demokratisk konstant; jag har inte hunnit kontrollera det än, men förmodligen kommer omröstningen att avslutas som den skall när så är dags :)
Delegering fungerar i elementärt form, endast direkt delegering - om den du delegerat till inte röstat men själv delegerat sin röst, så kommer det inte att räknas för dig.

För att få ett enklare gränssnitt planerar jag att skilja på röstområdena mer, så att man väljer vilket område man är inne i; just nu listas propositioner i alla områden. Hmm, inser att jag inte ens visar vilket område en proposition är i... administratören behöver kunna ta bort en medlems rösträtt... det är en hel del småsaker att lägga till, men i grunden så skulle man kunna använda systemet för omröstningar i alla fall!

Vidare todo ligger i http://git.para.se/?p=active_democracy. ... lob;f=TODO

...givetvis behöver det dokumenteras också, ur både vanlig användares och administratörs synvinkel.

Kommentarer mottas tacksamt, men jag vet inte om jag kommer hinna göra något mer på det de närmsta 4 veckorna :/
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-07-13 00.28

Jag ska testa de närmaste dagarna!
Bra jobbat!!
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-13 03.47

??? Jag ska nog komma in och testa naer det liknar:
viewtopic.php?f=78&t=1108#p7636
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav jonas » 2010-07-13 21.56

Fredriks AD-system implementerar den kontinuerliga omröstningen så som den ser ut i partiprogrammet, och även med olika röstområden.

Den kan alltså redan nu underlätta omröstningen som sker internt inom AD.

Med en ny webbplats kan sedan omröstningsprogrammet integreras på lämpligt vis för att få samma ram och stil.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav fiddur » 2010-07-14 13.20

jonas skrev:Fredriks AD-system implementerar den kontinuerliga omröstningen så som den ser ut i partiprogrammet, och även med olika röstområden.

Den kan alltså redan nu underlätta omröstningen som sker internt inom AD.


Ja, det skulle kunna användas redan nu, för de progressiva rösterna. Jag skulle dock föreslå att några fler testar att lägga in propositioner mm först, för att se att jag inte missat något uppenbart. Jag vet att det är en hel del småsaker kvar att göra dock, som att kunna ställa in demokratikonstanten, eller för en områdesadministratör att kunna lägga in en omröstning med slutdatum snarare än i progressiv modell.


MrPerfect72 skrev:??? Jag ska nog komma in och testa naer det liknar:
viewtopic.php?f=78&t=1108#p7636


Heh, ja det är ett prydligt exempel på utseende. Jag har ännu bara utvecklat funktioner, inte gjort någon design. Med ett färdigt designförslag går det dock rätt lätt att få in sedan när relevanta funktioner är implementerade och testade.

/F
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-14 15.45

Jag vill ha en databas baserad paa folks anvaendar ID daer alla har laesraettigheter i fraan vilken terminal som helst och utan inloggning. Det goer roestningen verifierbar av alla anvaendare. Jag ser det som viktigt foer trovaerdigheten.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-07-14 22.12

MrPerfect72 skrev:Jag vill ha en databas baserad paa folks anvaendar ID daer alla har laesraettigheter i fraan vilken terminal som helst och utan inloggning. Det goer roestningen verifierbar av alla anvaendare. Jag ser det som viktigt foer trovaerdigheten.


Vi ska alltså skippa valhemligheten...?
Ta det i annan tråd..!
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-15 08.36

Ja, valhemlighet har vi valet till riksdagen. I riksdagen finns det ingen valhemlighet, ej heller i politiska partier, utom i de fall det roestas fram i kaensliga fraagor. Varfoer vi ska ha valhemlighet ser jag faktiskt ingen anledning till. Man kan ha Alias. Det duger.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav fiddur » 2010-07-15 09.01

MrPerfect72 skrev:Jag vill ha en databas baserad paa folks anvaendar ID daer alla har laesraettigheter i fraan vilken terminal som helst och utan inloggning. Det goer roestningen verifierbar av alla anvaendare. Jag ser det som viktigt foer trovaerdigheten.


Databasen har inga begräsningar emot att visa upp vem som röstat vad. Om det skulle vara önskvärt kan jag lätt göra en länk på varje proposition för att se en lista över alla röster, när de las och vilka som röstat via delegat. Just nu har jag bara valt att visa vad delegater har röstat.

Valhemligheten är en viktig fråga som är värd sin egen tråd. Att bara inloggningsnamn / alias visas i listorna är väl ett sätt, men det står ju i direkt motsats till verifierbarheten, då den som ska verifiera röstningen måste kunna kontrollera att det är röstberättigade personer bakom varje alias. Detta får tas på en egen tråd; i slutändan behöver vi nog rösta om vilken nivå av anonymitet respektive verifierbarhet AD skall erbjuda.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Valsystemet



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π