Forum

GOV (AD-system baserat på RitBase)

Utveckling av valsystemet

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav MrPerfect72 » 2010-09-02 13.10

Magnus Gustavsson skrev:Vi i TilliT är mkt intresserade av att gemensamt ta fram ett bra valsystem!
Vi har kontakt med både programmerare på den ideella och den kommersiella sidan och ser stora möjligheter att skapa ett system som kan erbjudas fritt till ideella organisationer och regeringar etc, och som samtidigt kan säljas till företag inkl. drift och support.
Den affärsmodellen renderade skaparna till MySQL miljardinkomster när de sålde alltihop till Oracle.

Är du intresserad, Fiddur av att starta ett större samarbete?

MVH/
Magnus
Tillit


Om inte Fiddur vill saa kanske Joasi eller naagon Indier vill. Jag fick en kommentar av en finsk datakille som gick igenom Joasis kod PHP/MySQL och han sa att den verkade trygg och att Joasi hade taenkt paa det mesta i saekerhetsvaeg saa laangt det nu gaar. Han var dock lite irriterad paa att parametrarna var paa Svenska, men vi som testade vet att koden funkade djaevligt bra. Personligen tycker jag att denna kod aer dunderbra. Han hade ju med prioritetsomroestning aeven om den var med script (helt onoedigt - ska givetvis vara helt vanlig inmatning och byte av rad med tab-tangenten) Budgetvotering borde inte heller vara naagot stoerre problem att laegga till. Det fiddur klagar paa med databashanteringen borde man vael kunna fixa? ...men nu aer jag ingen programmerare...
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav fiddur » 2010-09-04 07.19

Jag är givetvis intresserad av att ha fler arbetandes på valsystemet. Om ni vill vara mer och vidareutveckla det jag som har en testinstallation på ad.alternativ.se kan vi få till ett bra samarbete.

Är det flera utvecklare kan det vara dags att sätta upp ett ärendehanteringssystem för det; själv har jag goda erfarenheter av t ex redmine.

Koden ligger i git, på http://git.para.se/?p=active_democracy.git;a=summary
git är utformat för att klonas, grenas och sammanfogas i fritt samarbete. Jag kan ge fler programmerare rättigheter att knuffa in kod där, när jag sett att de förstått strukturen. Blir det många fler kan vi lägga till en pre-commit-review-rutin för att hålla koden optimal.


Vad gäller affärsmässigheten i systemet, så började jag spåna på en modell i går kväll. Inte så mycket för ekonomisk modell, men för ett förbättrat samarbete med småpartier (som inte kommit in i riksdagen), som både vi och småpartierna vinner på, genom användandet av vårt valsystem. Jag ska skriva ihop en text om det inom kort.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav MrPerfect72 » 2010-09-04 09.38

fiddur skrev:... men för ett förbättrat samarbete med småpartier (som inte kommit in i riksdagen), som både vi och småpartierna vinner på, genom användandet av vårt valsystem. Jag ska skriva ihop en text om det inom kort.


Kanon. :D
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav jonas » 2010-09-14 17.03

Fredrik:
Jag vet att det finns många önskemål. Men jag vill gärna veta vad som finns för önskemål just nu. Är det något i RB som du vill ha?
Kontakta via IRC eller IM.

Jag är på kanalen #Direktdemokrati relativt konstant nu, eftersom jag kopplar upp automatiskt via min IM-klient, där jag även har ICQ, MSN, XMPP, etc.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav jonas » 2010-09-14 17.15

Har vi beslut på att börja använda http://ad.alternativ.se/ ?
Om inte tycker jag att vi lägger ett förslag för det.
Backuppen blir då att göra som vi tidigare gjort att rösta i forum under vissa förutsättningar.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav fiddur » 2010-09-14 18.34

jonas skrev:Fredrik:
Jag vet att det finns många önskemål. Men jag vill gärna veta vad som finns för önskemål just nu. Är det något i RB som du vill ha?


Datumsortering med inblandade undefs skulle vara bra.

Jag jobbar för närvarande på en windows-dator med knepigt nätverksproblem; det verkar som att jag kan vara på ICQ, men många andra portar är otillgängliga så jag vet inte om jag kommer att vara på irc de närmsta dagarna.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav fiddur » 2010-09-14 18.37

jonas skrev:Har vi beslut på att börja använda http://ad.alternativ.se/ ?
Om inte tycker jag att vi lägger ett förslag för det.
Backuppen blir då att göra som vi tidigare gjort att rösta i forum under vissa förutsättningar.


Det skulle fungera för ja/nej-omröstningar med demokratikonstant på 7 dagar, ja... och det kanske är tillräckligt för att ta det i bruk, så kan inställningarna och flervalsomröstningar mm komma inom kort.

Lägg in förslaget som diskussion för utformning av omröstning i vanliga omröstningsdelen av forumet... enligt stadgarna är det iofs ett av de få beslut styrelsen kan fatta. Enligt nuvarande stadgar skulle det dock få räknas som status "temporärt".
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-09-16 09.35

Låter utmärkt!!
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav jonas » 2010-09-19 09.15

Jag tror jag skulle vilja separera en testversion av systemet från en driftsversion först.
När detta är gjort kan vi rensa bort test-data från systemet.
Jag skulle också vilja ha någon synlig versions-indikator på webbplatsen.

I övrigt finns det massa saker som kan bli bättre, men det kan vi utveckla bit för bit. För även om det kan bli bättre är det bra nog för att användas nu.

Vem har rätt att skapa subdomäner till aktivdemokrati.se ?
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav jonas » 2010-09-19 09.39

Vad har vi sagt om anonymitet/valhemlighet i ritbase valsystem?
Dvs vad är minimikravet för att kunna ta det i bruk?

Det vore bra om databasen var fri för nedladdning så att alla kan köra testversioner.
Om inte, vem ska få ha tillgång till databasen?


Jag skulle också vilja att vi ger systemet ett namn så vi kan prata om det.
Vi behöver också ha klarhet i vem som bestämmer att en ny version kan tagas i bruk.
Tanken här är väl att det kan röra sig om flera nya versioner per dag.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav MrPerfect72 » 2010-09-19 10.33

Vill ha med budgetvotering och medianvaerdesvotering och priotitetsomroestning innan systemet tas i bruk.

PhpBB, detta forum, fungerar just nu ganska bra till alla dessa aeven om roestraeknaren har lite att goera.

Dessutom maaste designen finputsas innan lansering, anser jag.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav fiddur » 2010-09-20 09.17

jonas skrev:Vad har vi sagt om anonymitet/valhemlighet i ritbase valsystem?
Dvs vad är minimikravet för att kunna ta det i bruk?


Anonymitet medelst alias har ansetts vara tillräckligt för ADs interna valsystem i alla trådar jag sett. Valadministratören / medlemsadministratören ska vara de enda som kan koppla alias till person, och dessa har tystnadsplikt (iaf enligt praxis, men det bör stipuleras tydligt i rollbeskrivning).

jonas skrev:Det vore bra om databasen var fri för nedladdning så att alla kan köra testversioner.
Om inte, vem ska få ha tillgång till databasen?


Systemet skall skapa nödvändiga noder i databasen vid uppstart. Jag har dock inte provat någon nyinstallation på ett tag...


jonas skrev:Jag skulle också vilja att vi ger systemet ett namn så vi kan prata om det.


Hmm, ja, det var kanske osmart att kalla systemet i sig för active democracy... Sålänge vi inte har några andra installationer så kan det väl gå under valsystemet dock...


jonas skrev:Vi behöver också ha klarhet i vem som bestämmer att en ny version kan tagas i bruk.
Tanken här är väl att det kan röra sig om flera nya versioner per dag.


Det finns definierat i stadgarna, någorlunda i alla fall. Styrelsen har rätt att besluta om valsystemets status. Det innebär väl också att den har rätt att besluta om uppgradering, ny version. Jag tycker väl att vi inte behöver byta version mer än nån gång i veckan dock, förutom för allvarliga bugg/säkerhetsfixar, även under den mer aktiva utvecklingsperioden.

Jag skulle vilja se flervalsomröstningar implementerade innan lansering, det bör inte ligga så långt bort då det kan gå enligt samma princip som tvåvalsomröstningarna "ja/nej". Design tycker jag inte är lika viktigt för INTERN lansering, det är ändå inte fulare än phpBB, sedan behöver vi ju inte göra extern reklam för det förrän vi har designen :)

Medianomröstningar ser jag inte som nödvändigt för lansering. Nästa medianomröstning som behöver genomföras är förmodligen runt nästa budgetläggande till våren, och direktdemokratiskt budgetläggande är fortfarande en ofärdig diskussion som jag ser det...

/F
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav MrPerfect72 » 2010-09-20 10.13

jonas skrev:Jag skulle också vilja att vi ger systemet ett namn så vi kan prata om det.

Jo. Ett namn vore bra. Naagot i aatanke?
Jag funderade en stund...
Kanske "Open delegated (deliberated consensus)direct democracy voting system". Eftersom ingen gillade iden med deliberation kan inte det vara med i namnet, tyvaerr tyvaerr, men det hade gett det hela en mer attraherande effekt hos statsvetare, tror jag, och om vi hade haft med ordet konsensus hade maanga ur svenska freds blivit attraherade tror jag, trots att jag vet att de i ett eget experiment drivit den saken lite foer langt sjaelva.

@Fiddur. Vad jag vet kan nog endast wordpress moejligtvis slaa phpBB eftersom rubrikerna aer mer google-vaenliga.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav pH7.3 » 2010-09-21 11.48

Namn: SVEA (Storslagen Votering medelst Elektronisk Apparat)
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav jonas » 2010-09-21 14.52

pH7.3 skrev:Namn: SVEA (Storslagen Votering medelst Elektronisk Apparat)


Svea låter okej för mig.

Ett par av de tidigare systemen har namngivits efter förnamnet på den person som gjort det.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav fiddur » 2010-09-21 15.17

pH7.3 skrev:Namn: SVEA (Storslagen Votering medelst Elektronisk Apparat)


Jag skulle föredra en engelsk beteckning för bättre spridning i framtiden. Det är därför jag började arbetet under namnet active democracy... Kanske skulle kalla det ADS, Ovos (online voting system) ... får fundera mer när jag har tid.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav pH7.3 » 2010-09-21 20.30

fiddur skrev:Jag skulle föredra en engelsk beteckning

Ok då... GOV (Good Online Voting) ;)
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav jonas » 2010-09-25 21.14

Nu har jag utökat funktionerna i "GOV" för att visa delegater, medlemmar och röstresultat vid tidpunkten när omröstnignen för förslag avslutades.

Dvs så att listan inte förändras när nya medlemmar kommer till eller när en medlem ändrar sina delegater.
Det var den saken som fiddur nämnde som det allvarligaste buggen.

Har vi några fler buggar som ska åtgärdas?
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav jonas » 2010-09-25 21.24

Näst på tur är flervalsomröstningar.
fiddur: hade du några planer på implementation?


PS. Vore det inte för att fiddur var närvarande på chatten så skulle jag nog inte fått gjort det jag lyckats med idag. (Gjort det möjligt att söka i databasen så som den såg ut vid valfri tidpunkt)

Både fiddur och jag är numera nästan alltid inne på de två kanalerna #aktivdemokrati och #direktdemokrati

Var med ni också och upplev historiens vingslag.
Länk till chatten finns i menyn på http://www.aktivdemokrati.se/
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav fiddur » 2010-09-26 04.51

jonas skrev:Näst på tur är flervalsomröstningar.
fiddur: hade du några planer på implementation?


Yops, låg och tänkte på det och gick upp vid halv sex för att skriva ett inlägg om det... Men jag skickar det efter frukost, om nån timma, i separat tråd i öppet forum (eller forum för valsystemsutveckling, om det nu är öppet för icke-medlemmar).
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Valsystemet



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron
π