Forum

GOV (AD-system baserat på RitBase)

Utveckling av valsystemet

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-08-11 21.31

Perfa!
Jag ställde in att få utskick när mindre än en vecka beräknas återstå, så tror jag man kommer att vilja ha det, alla nya prop, kommer ju att kännas som spam inom en liten tid...:-)

Jag prövade att göra en ny prop, om bredband 100 Mbit.
Det gick inte att göra för annat än AD, inte Sverige, men det kanske är vad jag har rättighet för.(?)

Sedan röstade jag ja på den, och såg att det blev 2 röster direkt, vilket betyder att ngn har delegerat sin röst till mig.
Fast jag kan inte se detta, eller antal delegerade röster jag ansvarar för, det borde man nog kunna.
Det framgår heller inte vem som delegerat, men å andra sidan ska väl det också egentligen vara osynligt för alla utom den som delegerat, så det är väl ok.

Det gick bra att uppdatera mina uppgifter som delegat iaf. 8)
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav Roger » 2010-08-11 21.45

Jag undrar vad som händer om man delegerar sin röst till sig själv? Oändligt antal röster, två röster eller en?
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav fiddur » 2010-08-12 06.53

Magnus Gustavsson skrev:Jag ställde in att få utskick när mindre än en vecka beräknas återstå, så tror jag man kommer att vilja ha det, alla nya prop, kommer ju att kännas som spam inom en liten tid...:-)


Om man vill rösta på alla propositioner är det ju fullt rimligt att få reda på när de skapas. Det är en inställning jag skulle gissa på att alla delegater vill ha t ex.

Jag fick notis om att du skapat proposition nu, rätt roligt :)

För personer som delegerat sina röster är det ju mer intressant att se om ingen röst räknats för dem när det bara är en vecka kvar.

Magnus Gustavsson skrev:Jag prövade att göra en ny prop, om bredband 100 Mbit.
Det gick inte att göra för annat än AD, inte Sverige, men det kanske är vad jag har rättighet för.(?)


Jag tror snarare det beror på att jag höll på att greja med systemet och fixade en bugg medan du försökte :) Prova i Sverige igen.

Magnus Gustavsson skrev:Sedan röstade jag ja på den, och såg att det blev 2 röster direkt, vilket betyder att ngn har delegerat sin röst till mig.
Fast jag kan inte se detta, eller antal delegerade röster jag ansvarar för, det borde man nog kunna.
Det framgår heller inte vem som delegerat, men å andra sidan ska väl det också egentligen vara osynligt för alla utom den som delegerat, så det är väl ok.


I röst-listan är det ju fullt synligt vilka alias som har delegerat till dig: http://ad.alternativ.se/proposition/get ... tt?id=4120
Där ser man raden:
fiddur Bifalles karlmb 2010-08-11 22.25
Där är du som delegat, vilket innebär att jag inte röstat själv.
En intressant bi-effekt där, som inte borde vara, är att den också visar hur det skulle ha blivit med rekursiv delegering. aigan (jonas) har delegerat till mig, men ingen röst är räknad (vilket också borde innebära att delegeringen inte skulle visas). pH7.3 har i sin tur delegerat till jonas, så med rekursiv delegering skulle det ha blivit 4 röster direkt för din enda röst.

Magnus Gustavsson skrev:Det gick bra att uppdatera mina uppgifter som delegat iaf. 8)


Yeps. Och du har blivit anonym också ser jag: http://ad.alternativ.se/member/delegate.tt?id=1009

Roger skrev:Jag undrar vad som händer om man delegerar sin röst till sig själv? Oändligt antal röster, två röster eller en?


Du får gärna prova. Det kan aldrig bli mer än en röst per röstberättigad. Du har inte valet att delegera till dig själv i formuläret på http://ad.alternativ.se/member/delegating.tt ... dock finns ingen spärr i koden för det, så om du skickar in lite hemmasnickrad post-data till mottagande sida så skulle du kunna markeras som delegat för dig själv. Det skulle dock inte göra någon skillnad för rösterna; när du röstat själv räknas ingen delegatröst för dig.

Appropå det skulle det vara bra om vi hade nån cracker som kan gå in och försöka knäcka systemet, hitta säkerhetshål... men försök inte med DOS (denial-of-seervice) eller flooding av nåt slag, för den servern är redan överbelastad och har andra saker att ta hand om! ...så, försök gärna genom webbsidan ad.alternativ.se, men inte genom servern!
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav fiddur » 2010-08-12 14.26

Nu skickas mail till områdesadmin när någon ansökt om att få rösträtt i ett område.

Man kommer till login-sidan efter man frågat efter nytt lösen.

Jag har fixat cachningen också, så att det inte är lika trögt, även om servern är gammal och lastad.

Några andra småbuggar är också fixade... förhoppningsvis skall det vara mer stabilt; men jag utvecklar fortfarande direkt på servern ibland för att slippa skapa lika många användare och propositioner själv på min hemdator, så det kan hända att ni får stora felmeddelanden medan jag grejar :)
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-08-12 17.01

Jag tror snarare det beror på att jag höll på att greja med systemet och fixade en bugg medan du försökte :) Prova i Sverige igen.


Japp, gjorde en ny nu för sverige utan problem!

I röst-listan är det ju fullt synligt vilka alias som har delegerat till dig: http://ad.alternativ.se/proposition/get ... tt?id=4120
Där ser man raden:
fiddur Bifalles karlmb 2010-08-11 22.25
Där är du som delegat, vilket innebär att jag inte röstat själv.
En intressant bi-effekt där, som inte borde vara, är att den också visar hur det skulle ha blivit med rekursiv delegering. aigan (jonas) har delegerat till mig, men ingen röst är räknad (vilket också borde innebära att delegeringen inte skulle visas). pH7.3 har i sin tur delegerat till jonas, så med rekursiv delegering skulle det ha blivit 4 röster direkt för din enda röst.


Japp, jag såg det nu.
Men en delegat vill ju även veta hur många röster han sitter på, innan han klargör sina avsikter, och ev. röstar.
Nu kan man bara se det om man provar att rösta.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav MrPerfect72 » 2010-08-14 03.38

Jag vill uppmuntra alla att gaa in i systemet nu och hjaelpa till med testningen och skicka synpunkter till fiddur. Det kommer sannolikt foerbaettra slutprodukten.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-08-14 23.22

Instämmer!
Prova allt möjligt, även små detaljer kan vara viktiga.
Tänk också igenom om det är ngn funktionalitet som saknas eller är felaktig.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav fiddur » 2010-08-17 14.14

Jag har börjat utforma en graf som kan visa röst-integralen. Än visar den inte målet (tänkte mig en streckad linje) eller datum, men kul att se en början: http://ad.alternativ.se/proposition/display.xtt?id=3321
(Alla förslag går att lägga till x i .tt så det blir .xtt, men då är det strikt xml och förslagsskrivaren skapar tyvärr massa <br> utan sluttagg, så de flesta förslag går inte att visa på det sättet just nu.)
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav rtordon » 2010-08-17 14.44

Nu har jag testat och jag gillar det verkligen! Imponerad!
En liten detalj bara. Jag missade med flit att skapa ett konto först, utan försökte bara logga in på en användare som inte fanns. Jag fick texten att användaren inte fanns i retur, men inte en länk till registreringssidan. Det kanske skulle vara default att man kommer dit när en inlogg misslyckas pga att användarnamnet inte finns i listan? Om användaren finns, men lösen inte stämmer, ska man väl skriva in uppgifterna igen, antar jag?

När jag får propositionsläggarrättigheter ska jag minsann skapa en kul proposition! Bra jobbat programmerare!
Bifall mitt förslag om skapandet av Politainment, -framtidens revolutionerande system för förstärkning av samhällsengagemang! Rösta här: http://ad.alternativ.se/
rtordon
 
Inlägg: 103
Registrerad: 2010-04-06 20.26
Ort: Linköping

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav fiddur » 2010-08-17 15.08

rtordon skrev:Jag missade med flit att skapa ett konto först, utan försökte bara logga in på en användare som inte fanns. Jag fick texten att användaren inte fanns i retur, men inte en länk till registreringssidan. Det kanske skulle vara default att man kommer dit när en inlogg misslyckas pga att användarnamnet inte finns i listan? Om användaren finns, men lösen inte stämmer, ska man väl skriva in uppgifterna igen, antar jag?


Hmm, man bör inte få reda på att det är användaren som saknas. Av säkerhetsskäl bör system byggas som inte berättar huruvida det är användaren eller lösenordet som saknas. Hmm, där ser jag direkt en nackdel med att jag använt login-namn som pseudonym i systemet för dem som är anonyma... hrm...


rtordon skrev:När jag får propositionsläggarrättigheter ska jag minsann skapa en kul proposition! Bra jobbat programmerare!


Du har nu fått rösträtt i sverige och ad. Jag har inte lagt in så att man får e-postbekräftelse för det ännu, men jag fick meddelande om din förfrågan direkt (liksom Magnus som jag satte som admin för AD och jonas som jag satte som admin för Sverige; själv är jag admin för båda :) )
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-08-17 21.31

fiddur skrev:Jag har börjat utforma en graf som kan visa röst-integralen. Än visar den inte målet (tänkte mig en streckad linje) eller datum, men kul att se en början: http://ad.alternativ.se/proposition/display.xtt?id=3321
(Alla förslag går att lägga till x i .tt så det blir .xtt, men då är det strikt xml och förslagsskrivaren skapar tyvärr massa <br> utan sluttagg, så de flesta förslag går inte att visa på det sättet just nu.)


Ahh, gött! Men den propositionen har nu 2 bifall o 2 avslag o en blank (enligt listan under prop-texten iaf), ska inte grafen då visa sig vara i närheten av noll, och inte uppe högt i himlen som nu?
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav fiddur » 2010-08-18 04.55

Magnus Gustavsson skrev:
fiddur skrev:Jag har börjat utforma en graf som kan visa röst-integralen. Än visar den inte målet (tänkte mig en streckad linje) eller datum, men kul att se en början: http://ad.alternativ.se/proposition/display.xtt?id=3321
(Alla förslag går att lägga till x i .tt så det blir .xtt, men då är det strikt xml och förslagsskrivaren skapar tyvärr massa <br> utan sluttagg, så de flesta förslag går inte att visa på det sättet just nu.)


Ahh, gött! Men den propositionen har nu 2 bifall o 2 avslag o en blank (enligt listan under prop-texten iaf), ska inte grafen då visa sig vara i närheten av noll, och inte uppe högt i himlen som nu?


Hehe. Just nu skalas grafen så att högsta värdet alltid är i topp - tills jag lagt till den streckade mål-linjen som skall motsvara demokratikonstanten. Förhoppningsvis fixat under dagen. Det är nog några buggar med den också, och jag har inte testat negativa värden än :)
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav fiddur » 2010-08-20 16.36

Jag har lagt till funktioner för att lägga till nya medlemmar och få genererat lösen. På så vis skulle vi kunna skapa alla medlemmar i AD i systemet, och skicka lösen med snigelpost till folkbokförd adress.

Om fler vill prova administrationsfunktioner så får ni säga till, så ger jag er administrationsrättigheter i sverige eller ad :)
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav MrPerfect72 » 2010-08-20 17.01

Jag ogillar starkt att det inte finns naagon typ av konsensuskrav foer utformningarna och laenkar dit.

Foereslaar att innan en omroestning kan startas maaste man skapa en laenk till ett forum eller en wiki daer fraagan utformas med budget. Man ska aeven bestaemma vilken typ av omroestningsmodell som ska anvaendas. prioritetsomroestning, budgetomroestning o.s.v. daer man bestaemmer vilken omroestningsmodell som ska gaella. Nu liknar det bara kattskit paa ett rent demokratiskt plan.

Varfoer kan vi inte bara saetta upp Joasis grejer som aer enligt designdokumentet eller bara oeversaetta dem till perl/ritbase kvickt? Aer det saa satans stor skillnad paa perl och php?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav fiddur » 2010-08-20 18.15

MrPerfect72 skrev:Jag ogillar starkt att det inte finns naagon typ av konsensuskrav foer utformningarna och laenkar dit.


Krav på konsensus måste implementeras som en separat omröstning, annars kan inte systemet veta när det är konsensus till skillnad från när den som skapar propositionen bara påstår att det finns.

Därför är min plan att implementera det jag skrivit om utformning av omröstning med formuleringsalternativ som prioritets-framröstas.

Att lägga in krav på en länk till forumet tänkte jag dock göra innan dess. Jag funderar också på andra fält, nu när jag läst gamla reglementet. Kanske skulle man ha med fält för genomförare, budget mm. Men vad gäller genomförare så är min åsikt att det ska bli en separat omröstning efter förslaget är genomröstat. Att klumpa ihop ett förslag om vad som skall göras med att en specifik person skall utföra det är inte vettigt, även om det är så det är uttryckt i gamla reglementet. Min tanke är att det bör vara ungefär som med webbgruppsomröstningen - att vi först röstar igenom att vi skall HA en webbgrupp och vad dess uppgift och befogenheter är, SEDAN röstar in vilka som skall ingå i densamma.

Jag kan lätt ställa in vilka fält som skall vara krav för att kunna skapa en omröstning. T ex länk till diskussion. Däremot innebär ju inte det automatiskt att det är en konsensus i den diskussionen, bara att den finns.

Jag har också funderat på att det automatiskt skulle kunna skapas en diskussionstråd när omröstningen skapas; men den skulle mer handla om motiv för att rösta för/emot osv.


MrPerfect72 skrev:Man ska aeven bestaemma vilken typ av omroestningsmodell som ska anvaendas. prioritetsomroestning, budgetomroestning o.s.v. daer man bestaemmer vilken omroestningsmodell som ska gaella.


Det är redan med i formuläret. Just nu står det "Type: Yay/nay proposition" vilket skulle översättas till "Typ: Bifalles/avslås-omröstning" e dyl. Att det inte är ett rullgardinsval är för att det bara är den typen av omröstning som är implementerad.

Skulle man utgå ifrån det gamla reglementet så är det den enda typ av omröstning som står med där, se t ex §365 "En röst kan vara -1, 0 eller 1.". Självklart ska prioritetsomröstningar också in i systemet.

MrPerfect72 skrev:Nu liknar det bara kattskit paa ett rent demokratiskt plan.


Å du smickrar mig med dina fantastiskt motiverande kommentarer.

MrPerfect72 skrev:Varfoer kan vi inte bara saetta upp Joasis grejer som aer enligt designdokumentet eller bara oeversaetta dem till perl/ritbase kvickt? Aer det saa satans stor skillnad paa perl och php?


Den som är motiverad kan gärna sätta upp en annan implementation och färdigställa. Jag tittade på den kod som sändes mig och har inget intresse att jobba på den basen. Om du vore en programmerare så skulle jag kunna peka ut fundamentala skillnader i utformning och enkelhet att bygga ut med väl bibehållen struktur, men just nu nöjer jag mig med att låta bli att jobba på den. Må bästa kod tas i drift när den är mogen.
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav fiddur » 2010-08-20 19.45

Jag har nu lagt till diskussions-länk i skapandet av nya propositioner.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav MrPerfect72 » 2010-08-21 13.53

MrPerfect72 skrev:Nu liknar det bara kattskit paa ett rent demokratiskt plan.


Ber om ursaekt foer den kommentaren. Jag vet att det kan bli mycket baettre och just nu finns det heller inga regler om konsensus eftersom de roestades ner av nagot foervirrade och vilseledda maenniskor.

Om ni vill kan vi ju starta den igen foer jag tror ni inser nu att det behoevs.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Valsystem - bugg

Inläggav pH7.3 » 2010-08-22 06.14

Jag försökte skapa en prop i Aktivdemokrati och fick följande...


Aktiv Demokrati
... direkt demokrati på dina villkor

[ Paul Hasselgren | Logga ut ]

* Översikt
o Ändra dina inställningar
+ Notification settings
+ Dina delegations-inställningar
+ Delegera dina röster
o Propositioner
+ Lista avslutade propositioner
+ Skapa proposition
o Röstområden

Hittar inte

No nodes matches query:

Försök misslyckades

While calling has_voting_jurisdiction for 2962 (ActiveDemocracy::User, Rit::Base::Resource):
is intelligent_agent
is login_account
Arc lock not in effect

Para::Frame::Result::Part=HASH(0xbe2d0a8) at /var/www/ad.alternativ.se/rb/lib/Rit/Base/Node.pm line 1816
Rit::Base::Node::AUTOLOAD('Rit::Base::Metaclass::ActiveDemocracy::User=HASH(0xa6bd980)', 'Select') called at /var/www/ad.alternativ.se/ad/lib/ActiveDemocracy/Action/make_proposition.pm line 78
ActiveDemocracy::Action::make_proposition::handler('Para::Frame::Request=HASH(0xbe298a8)') called at /var/www/ad.alternativ.se/pf/lib/Para/Frame/Request.pm line 1504
eval {...} called at /var/www/ad.alternativ.se/pf/lib/Para/Frame/Request.pm line 1515
Para::Frame::Request::run_action('Para::Frame::Request=HASH(0xbe298a8)', 'make_proposition') called at /var/www/ad.alternativ.se/pf/lib/Para/Frame/Request.pm line 1575
Para::Frame::Request::after_jobs('Para::Frame::Request=HASH(0xbe298a8)') called at /var/www/ad.alternativ.se/pf/lib/Para/Frame.pm line 1962
Para::Frame::handle_request('IO::Socket::INET=GLOB(0xbb39e90)', 'SCALAR(0x9864210)') called at /var/www/ad.alternativ.se/pf/lib/Para/Frame.pm line 1076
Para::Frame::handle_code('IO::Socket::INET=GLOB(0xbb39e90)') called at /var/www/ad.alternativ.se/pf/lib/Para/Frame.pm line 834
Para::Frame::get_value('IO::Socket::INET=GLOB(0xbb39e90)') called at /var/www/ad.alternativ.se/pf/lib/Para/Frame.pm line 343
eval {...} called at /var/www/ad.alternativ.se/pf/lib/Para/Frame.pm line 298
Para::Frame::main_loop() called at /var/www/ad.alternativ.se/pf/lib/Para/Frame/Watchdog.pm line 720
Para::Frame::Watchdog::startup_in_fork() called at /var/www/ad.alternativ.se/pf/lib/Para/Frame/Watchdog.pm line 109
Para::Frame::Watchdog::startup('Para::Frame::Watchdog', 1) called at /var/www/ad.alternativ.se/pf/lib/Para/Frame.pm line 1498
Para::Frame::daemonize('Para::Frame', 1) called at ./bin/active_democracy line 256


:2 errors

1. notfound --> No nodes matches query:
2. action --> While calling has_voting_jurisdiction for 2962 (ActiveDemocracy::User, Rit::Base::Resource): is intelligent_agent is login_account Arc lock not in effect Para::Frame::Result::Part=HASH(0xbe2d0a8) at /var/www/ad.alternativ.se/rb/lib/Rit/Base/Node.pm line 1816 Rit::Base::Node::AUTOLOAD('Rit::Base::Metaclass::ActiveDemocracy::User=HASH(0xa6bd980)', 'Select') called at /var/www/ad.alternativ.se/ad/lib/ActiveDemocracy/Action/make_proposition.pm line 78 ActiveDemocracy::Action::make_proposition::handler('Para::Frame::Request=HASH(0xbe298a8)') called at /var/www/ad.alternativ.se/pf/lib/Para/Frame/Request.pm line 1504 eval {...} called at /var/www/ad.alternativ.se/pf/lib/Para/Frame/Request.pm line 1515 Para::Frame::Request::run_action('Para::Frame::Request=HASH(0xbe298a8)', 'make_proposition') called at /var/www/ad.alternativ.se/pf/lib/Para/Frame/Request.pm line 1575 Para::Frame::Request::after_jobs('Para::Frame::Request=HASH(0xbe298a8)') called at /var/www/ad.alternativ.se/pf/lib/Para/Frame.pm line 1962 Para::Frame::handle_request('IO::Socket::INET=GLOB(0xbb39e90)', 'SCALAR(0x9864210)') called at /var/www/ad.alternativ.se/pf/lib/Para/Frame.pm line 1076 Para::Frame::handle_code('IO::Socket::INET=GLOB(0xbb39e90)') called at /var/www/ad.alternativ.se/pf/lib/Para/Frame.pm line 834 Para::Frame::get_value('IO::Socket::INET=GLOB(0xbb39e90)') called at /var/www/ad.alternativ.se/pf/lib/Para/Frame.pm line 343 eval {...} called at /var/www/ad.alternativ.se/pf/lib/Para/Frame.pm line 298 Para::Frame::main_loop() called at /var/www/ad.alternativ.se/pf/lib/Para/Frame/Watchdog.pm line 720 Para::Frame::Watchdog::startup_in_fork() called at /var/www/ad.alternativ.se/pf/lib/Para/Frame/Watchdog.pm line 109 Para::Frame::Watchdog::startup('Para::Frame::Watchdog', 1) called at /var/www/ad.alternativ.se/pf/lib/Para/Frame.pm line 1498 Para::Frame::daemonize('Para::Frame', 1) called at ./bin/active_democracy line 256

Query

Select

With args:

Stacktrace

at /var/www/ad.alternativ.se/rb/lib/Rit/Base/Resource.pm line 222
Rit::Base::Resource::get('Rit::Base::Resource', 'Select') called at /var/www/ad.alternativ.se/rb/lib/Rit/Base/Resource.pm line 4370
Rit::Base::Resource::equals('Rit::Base::Resource=HASH(0xa685d40)', 'Select', 'HASH(0xbe2d018)') called at /var/www/ad.alternativ.se/rb/lib/Rit/Base/Node.pm line 525
Rit::Base::Node::meets_proplim('Rit::Base::Resource=HASH(0xa685d40)', 'Select', 'HASH(0xbe2d018)') called at /var/www/ad.alternativ.se/rb/lib/Rit/Base/Resource.pm line 2002
Rit::Base::Resource::list('Rit::Base::Metaclass::ActiveDemocracy::User=HASH(0xa6bd980)', 'has_voting_jurisdiction', 'Select') called at /var/www/ad.alternativ.se/rb/lib/Rit/Base/Node.pm line 351
Rit::Base::Node::prop('Rit::Base::Metaclass::ActiveDemocracy::User=HASH(0xa6bd980)', 'has_voting_jurisdiction', 'Select') called at /var/www/ad.alternativ.se/rb/lib/Rit/Base/Node.pm line 1779
eval {...} called at /var/www/ad.alternativ.se/rb/lib/Rit/Base/Node.pm line 1772
Rit::Base::Node::AUTOLOAD('Rit::Base::Metaclass::ActiveDemocracy::User=HASH(0xa6bd980)', 'Select') called at /var/www/ad.alternativ.se/ad/lib/ActiveDemocracy/Action/make_proposition.pm line 78
ActiveDemocracy::Action::make_proposition::handler('Para::Frame::Request=HASH(0xbe298a8)') called at /var/www/ad.alternativ.se/pf/lib/Para/Frame/Request.pm line 1504
eval {...} called at /var/www/ad.alternativ.se/pf/lib/Para/Frame/Request.pm line 1515
Para::Frame::Request::run_action('Para::Frame::Request=HASH(0xbe298a8)', 'make_proposition') called at /var/www/ad.alternativ.se/pf/lib/Para/Frame/Request.pm line 1575
Para::Frame::Request::after_jobs('Para::Frame::Request=HASH(0xbe298a8)') called at /var/www/ad.alternativ.se/pf/lib/Para/Frame.pm line 1962
Para::Frame::handle_request('IO::Socket::INET=GLOB(0xbb39e90)', 'SCALAR(0x9864210)') called at /var/www/ad.alternativ.se/pf/lib/Para/Frame.pm line 1076
Para::Frame::handle_code('IO::Socket::INET=GLOB(0xbb39e90)') called at /var/www/ad.alternativ.se/pf/lib/Para/Frame.pm line 834
Para::Frame::get_value('IO::Socket::INET=GLOB(0xbb39e90)') called at /var/www/ad.alternativ.se/pf/lib/Para/Frame.pm line 343
eval {...} called at /var/www/ad.alternativ.se/pf/lib/Para/Frame.pm line 298
Para::Frame::main_loop() called at /var/www/ad.alternativ.se/pf/lib/Para/Frame/Watchdog.pm line 720
Para::Frame::Watchdog::startup_in_fork() called at /var/www/ad.alternativ.se/pf/lib/Para/Frame/Watchdog.pm line 109
Para::Frame::Watchdog::startup('Para::Frame::Watchdog', 1) called at /var/www/ad.alternativ.se/pf/lib/Para/Frame.pm line 1498
Para::Frame::daemonize('Para::Frame', 1) called at ./bin/active_democracy line 256
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-09-02 09.01

Vi i TilliT är mkt intresserade av att gemensamt ta fram ett bra valsystem!
Vi har kontakt med både programmerare på den ideella och den kommersiella sidan och ser stora möjligheter att skapa ett system som kan erbjudas fritt till ideella organisationer och regeringar etc, och som samtidigt kan säljas till företag inkl. drift och support.
Den affärsmodellen renderade skaparna till MySQL miljardinkomster när de sålde alltihop till Oracle.

Är du intresserad, Fiddur av att starta ett större samarbete?

MVH/
Magnus
Tillit
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav robwe » 2010-09-02 10.54

fiddur skrev:
Nu har vi "turen" att min dotter spydde i natt, så jag fick just två vab-dagar till att jobba på det här :)


Tyvärr det sätt som vår värld idag byggs på. Världen utvecklas idag bara på fritiden och på annan strötid.

Riktig innovativt har inte plats i dagens samhälle. Jag begrundade just mitt eget företags företagsstruktur. Jag har länge grubblat över den både ineffektiva och okreativa oragnisationen, och varför den ser ut som den gör. Svaret är att företag idag optimeras allt mer efter expansionen. I framtidsbrancher är det sällan intressant att hitta effektiva arbetsmetoder eller satsa långsiktigt på innovation. Allt handlar bara om time-to-market och expansion. Människor är för billiga, så effektivitet betyder oftast ingenitng, och innovation är ofta onödigt eftersom man ändå kan kopiera och förhandla fram patentavtal med konkurrenter.

Man kan dra en parallell till stridsvagnar som ofta också är en kompromiss av tre parametrar. Eldkraft, rörlighet och motståndskraft. Man skulle vagt kunna säga att eldkraft motsvarar effektivitet, rörlighet motsvarar expansionen och motståndskraft motsvarar långsiktighet och innovation. Dagens samhälle är inställt på att bara köra så fort så att det ryker, utan någon tanke på skydd eller förmåga.

Sorry, detta var lite OT :-)
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

FöregåendeNästa

Återgå till Valsystemet



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron
π