Forum

GOV (AD-system baserat på RitBase)

Utveckling av valsystemet

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav fiddur » 2010-07-27 12.42

Magnus Gustavsson skrev:OK, nu verkar delegeringsdelen funka! Bra!
Om vi ska anvaņda den maste vi ha olika kategorier tror jag, och det maste laggas upp nagra.
Alternativt att man endast delegerar som nu, med prio.


Jag föreslår att vi börjar med enbart prio. Jag måste dock testa prioriteringen, så att den väljer rätt. Eventuellt har jag vänt den upponer, om jag bara har skrivit in att den skall sortera på prioritet, vilket innebär lägst siffra först :) Det ligger på min lista att kolla när jag jobbar på det igen så fort min föräldraledighet börjar.

Magnus Gustavsson skrev:Finns det ngn mojlighet att enkelt skapa en liten sida for varje delegat, sa att man kan se lite mer om delegaten, typ det jag matade in nar jag reggade mig som villig att bli delegat.
I den bor ju rimligtvis e-mailadress anges sa man kan kontakta sin tilltankta delegat?


Vi kan ha fält för e-postadress för de delegater som vill lämna ut en sådan... annars kan det vara del i en beskrivning bara. Just nu visas den korta delegat-beskrivningen i tabellen där man väljer delegat, men den långa visas inte alls. Det kommer på en sida med mer information om en delegat ja. Där ska man också kunna se hur de röstat tidigare osv.

Att kunna lägga in motiveringen för ens röst är inte gjort ännu. De andra sakerna handlar bara om att visa upp vad som redan finns i databasen, men motiveringen blir ett tillägg jag planerat.

Magnus Gustavsson skrev:Dessutom maste delegaten ha ett enkelt satt att officiellt for alla ange hur den tanker rosta. Jag har foreslagit senast 2 veckor efter att omrostningen startat, men det kan givetvis diskuteras:
http://wiki.sobr.se/tiki-index.php?page ... r#comments


Själv tycker jag inte vi skall ha någon sådan gräns. Möjligen kan man ha en gräns åt andra hållet; att omröstningen inte avslutas förrän det gått minst X timmar/dagar sedan en delegat (med minst 1 delegand) ändrat sin röst, men det innebär att en delegat skulle kunna kölhala en omröstning på obestämd tid, så då måste ett skydd mot det införas.

Magnus Gustavsson skrev:Kanske vi ska skippa bade delegeringar och kategorier i forsta skedet nu, om vi ska borja anvanda systemet skarpt?
Kanske vi ocksa ska borja med helt oppna omrostningar, och att man kan se sjalv i databasen att den raknar ratt?


Att visa vad respektive alias har röstat tycker jag ska in nu, och så är det upp till varje användare om de vill visa sitt riktiga namn eller bara sitt alias. Det finns ju redan nu en listning över hur delegater röstat, och du kan se vad du själv röstat i varje fråga, och om du inte röstat kan du se om det lagts en delegerad röst i frågan.


Jag tänkte också lite mer på kontrollerbarheten kontra anonymiteten. En kontrollerbarhet får du ju om du kan tanka hem hela röstlistan med alias och röst, och kontrollera att åtminstone din egen röst där är korrekt, även om du inte kan kolla någon annans alias. Du kan förvisso inte heller vara säker på att listan inte innehåller en mängd alias som inte motsvarar röstberättigade personer, men om du på ett separat sätt kan kolla röstlängden, dvs en lista över alla röstberättigade, så vet du hur många som skall vara med i listan. Om sedan alla du frågar kan kontrollera att de själva är med i röstlistan med korrekt röst, så har du ju kontrollen klar genom dessa stickprov.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-07-27 12.52

Jag föreslår att vi börjar med enbart prio.

OK for min del!

men den långa visas inte alls. Det kommer på en sida med mer information om en delegat ja. Där ska man också kunna se hur de röstat tidigare osv.

Ska vi ha delegering nu sa maste nog detta fixas.

De andra sakerna handlar bara om att visa upp vad som redan finns i databasen, men motiveringen blir ett tillägg jag planerat.

OK for min del!

Själv tycker jag inte vi skall ha någon sådan gräns.

Varfor inte, hur ska en delegand veta annars om han maste rosta sjalv eller kan lata delegaten skota jobbet?
men det innebär att en delegat skulle kunna kölhala en omröstning på obestämd tid, så då måste ett skydd mot det införas.

Precis!

Att visa vad respektive alias har röstat tycker jag ska in nu, och så är det upp till varje användare om de vill visa sitt riktiga namn eller bara sitt alias. Det finns ju redan nu en listning över hur delegater röstat, och du kan se vad du själv röstat i varje fråga, och om du inte röstat kan du se om det lagts en delegerad röst i frågan.

Jag tänkte också lite mer på kontrollerbarheten kontra anonymiteten. En kontrollerbarhet får du ju om du kan tanka hem hela röstlistan med alias och röst, och kontrollera att åtminstone din egen röst där är korrekt, även om du inte kan kolla någon annans alias. Du kan förvisso inte heller vara säker på att listan inte innehåller en mängd alias som inte motsvarar röstberättigade personer, men om du på ett separat sätt kan kolla röstlängden, dvs en lista över alla röstberättigade, så vet du hur många som skall vara med i listan. Om sedan alla du frågar kan kontrollera att de själva är med i röstlistan med korrekt röst, så har du ju kontrollen klar genom dessa stickprov.

OK och tillrackligt enligt mig!
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-27 13.23

Magnus Gustavsson skrev:Finns det ngn mojlighet att enkelt skapa en liten sida for varje delegat, sa att man kan se lite mer om delegaten, typ det jag matade in nar jag reggade mig som villig att bli delegat.
I den bor ju rimligtvis e-mailadress anges sa man kan kontakta sin tilltankta delegat?

Bra taenkt.

fiddur skrev:Att visa vad respektive alias har röstat tycker jag ska in nu, och så är det upp till varje användare om de vill visa sitt riktiga namn eller bara sitt alias. Det finns ju redan nu en listning över hur delegater röstat, och du kan se vad du själv röstat i varje fråga, och om du inte röstat kan du se om det lagts en delegerad röst i frågan.

Jag tänkte också lite mer på kontrollerbarheten kontra anonymiteten. En kontrollerbarhet får du ju om du kan tanka hem hela röstlistan med alias och röst, och kontrollera att åtminstone din egen röst där är korrekt, även om du inte kan kolla någon annans alias. Du kan förvisso inte heller vara säker på att listan inte innehåller en mängd alias som inte motsvarar röstberättigade personer, men om du på ett separat sätt kan kolla röstlängden, dvs en lista över alla röstberättigade, så vet du hur många som skall vara med i listan. Om sedan alla du frågar kan kontrollera att de själva är med i röstlistan med korrekt röst, så har du ju kontrollen klar genom dessa stickprov.

Bra taenkt. Man kan ju kolla att roestningen staemmer med personens diskussion under samma alias om inte annat.

Kontrollen av alias mot verklig individ tycker jag att vi borde skapa en kontrollrutin foer och kanske placera i stadgarna som en av partiets delegerade uppgifter. Just nu handlar det om tillit till medlemsadmin enbart. Det duger inte riktigt paa laang sikt.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-07-27 14.12

Kontrollen av alias mot verklig individ tycker jag att vi borde skapa en kontrollrutin foer och kanske placera i stadgarna som en av partiets delegerade uppgifter. Just nu handlar det om tillit till medlemsadmin enbart. Det duger inte riktigt paa laang sikt.


Givetvis maste en battre rutin till pa sikt.
Systemet ska ju vara automatiskt, liksom det medlemsregister vi ska skapa.
Detta ska skicka ut paminnelser om medlemsavgift, nyhetsbrev, aktivera och deaktivera rostratt osv osv.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Valsystem - bugg

Inläggav pH7.3 » 2010-07-28 15.35

jag skapade en prop och fick denna bekräftelse.
ph73_skapar_prop_100728.jpg
ph73_skapar_prop_100728.jpg (57.05 KiB) Visad 3893 gånger


Det blev ändå rätt. Bara det att bekräftelsen ser konstig ut.
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: Valsystem - bugg

Inläggav fiddur » 2010-07-29 08.16

Tack; noterat. Svaret skall givetvis leda dig till den nyskapade propositionen.

...skulle nästan installera en bug-tracker och ärendehanteringssystem.... Om det inte vore för att servern jag använder redan är överbelastad hade jag hivat in Redmine lite snabbt :P
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav fiddur » 2010-08-10 15.19

Nu kan man välja att visas med användarnamn istället för helt namn.
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav fiddur » 2010-08-10 15.46

Nu kan man se röstlista för varje proposition, med användarnamn, röst och om det är gjort genom delegat.

http://ad.alternativ.se/proposition/get ... tt?id=1112
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav fiddur » 2010-08-10 15.48

Nu kan man se en delegats beskrivning av sig själv. ...ska väl in en sammanställning av hur denna röstat också där...

http://ad.alternativ.se/member/delegate.tt?id=1009
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav fiddur » 2010-08-10 15.54

NU kan man se en delegats tidigare röster också :)

...dags att lägga in så att delegaten kan motivera sitt röstande kopplat till själva rösten också.

http://ad.alternativ.se/member/delegate.tt?id=1009
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav MrPerfect72 » 2010-08-10 16.04

Fiddur. En kille som bidrar. :D +++++ paa tillitskontot.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav fiddur » 2010-08-10 16.46

Ni får gärna berätta vad ni ser som essentiellt innan vi kan börja använda det för ADs interna omröstningar. Plocka punkter ur TODO-listan eller kom med nya förslag.

TODO: http://git.para.se/?p=active_democracy. ... DO;hb=HEAD
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-08-10 22.11

Jag häpnar över framstegen här (allvarligt)!
Jag har hittat en liten bugg:
Jag röstade först bifall till denna prop:
Proposition created in "Aktiv demokrati" by Paul Hasselgren on 2010-07-28 16.29.
Det blev helt korrekt en ytterligare bifalls röst, och den beräknade sluttiden minskade några dagar som den ska, mkt bra!
Sedan ändrade jag den till blank.
Tittar man på delegaternas röster så står det nu helt korrekt: karlmb:blank
Men tittar man på "visa alla röster", så är det bara ett streck för karlmb, dvs man ser inte om jag röstat eller inte.

Jag menar att om man bara kan dölja medlemmarnas verkliga namn, så skulle vi snart kunna börja använda detta system, med delegering och allt. (inga problem redan idag antar jag)
En sak som jag tycker behövs är automatiska mail till alla användare om skapade nya propositioner, en annan som kan ersätta detta, vore en sorteringsmöjlighet på prop med de som är närmast avslut överst. Denna lista kunde sedan ligga på en särskild hemsida som man kan titta in på snabbt, eller ha ett RSS-flöde ifrån.

Bra jobbat, Fiddur!!!
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav fiddur » 2010-08-11 08.39

Magnus Gustavsson skrev:Jag häpnar över framstegen här (allvarligt)!

Heh... de sakerna jag gjorde i går var enkla trivialiteter. Att visa saker som redan är i databasen är ju enkelt. Att utöka hanteringen är lite mer jobb. Men, snart behöver vi ha en design också så att folk fattar att det funkar, för det ser så ofärdigt ut när det bara är text rakt upponer :D

Magnus Gustavsson skrev:Jag har hittat en liten bugg:
Jag röstade först bifall till denna prop:
Proposition created in "Aktiv demokrati" by Paul Hasselgren on 2010-07-28 16.29.
Det blev helt korrekt en ytterligare bifalls röst, och den beräknade sluttiden minskade några dagar som den ska, mkt bra!
Sedan ändrade jag den till blank.
Tittar man på delegaternas röster så står det nu helt korrekt: karlmb:blank
Men tittar man på "visa alla röster", så är det bara ett streck för karlmb, dvs man ser inte om jag röstat eller inte.


Ahh, den borde visa blankröster som "0" där. Strecket är i delegat-kolumnen, dvs ingen delegat-röst gäller för dig, vilket är korrekt. Jag tog bort siffervisningen och valde att visa termerna "Bifalles, Avslås och Blank" nu (eller Yay, Nay, Blank om du surfar på engelska - inställning i webbläsaren).

Magnus Gustavsson skrev:Jag menar att om man bara kan dölja medlemmarnas verkliga namn,


Det kan man ju nu. Dvs, det är en inställning per medlem. Gå in på "Ändra dina inställningar" och ställ in om du vill visa namn eller bara alias (login). Om jag inte missat något ställe, så skall jag alltid visas som fiddur där nu, snarare än Fredrik Liljegren. I listan över alla röster är det alltid alias dock. Tanken var att den skulle kunna användas för röstkontroll senare.

Magnus Gustavsson skrev: så skulle vi snart kunna börja använda detta system, med delegering och allt. (inga problem redan idag antar jag)

Jag hittade just en bugg med att ändra sina delegat-inställningar, dvs sin beskrivning mm. Fixar det nu.

Att få utskick när det kommer nya propositioner, och även när en proposition närmar sig avslut om man inte röstat (själv eller via delegat) vill jag nog införa innan jag skulle säga att vi kan använda det internt. Förhoppningsvis fixat under dagen.

Magnus Gustavsson skrev: En sak som jag tycker behövs är automatiska mail till alla användare om skapade nya propositioner, en annan som kan ersätta detta, vore en sorteringsmöjlighet på prop med de som är närmast avslut överst. Denna lista kunde sedan ligga på en särskild hemsida som man kan titta in på snabbt, eller ha ett RSS-flöde ifrån.


Sorteringen på närmast avslut är på gång; jag hade det först men det blev ett lustigt problem i krock med propositioner som inte hade något förutsett slut som jonas håller på att fixa inne i RitBase...

Ett RSS-flöde med nya propositioner är en bra idé. Dock är det inte rimligt med ett RSS-flöde baserat på beräknat avslut, då flöden är gjorda för att gå ut kontinuerligt, inte visa omsortering. Lägger till det på listan.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-08-11 09.30

Ahh, den borde visa blankröster som "0" där. Strecket är i delegat-kolumnen, dvs ingen delegat-röst gäller för dig, vilket är korrekt. Jag tog bort siffervisningen och valde att visa termerna "Bifalles, Avslås och Blank" nu (eller Yay, Nay, Blank om du surfar på engelska - inställning i webbläsaren).


??, men min delegat röst var blank...
Eller ska man då anse att jag inte röstat som delegat kanske..? Hmm
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav fiddur » 2010-08-11 09.35

Magnus Gustavsson skrev:
Ahh, den borde visa blankröster som "0" där. Strecket är i delegat-kolumnen, dvs ingen delegat-röst gäller för dig, vilket är korrekt. Jag tog bort siffervisningen och valde att visa termerna "Bifalles, Avslås och Blank" nu (eller Yay, Nay, Blank om du surfar på engelska - inställning i webbläsaren).


??, men min delegat röst var blank...
Eller ska man då anse att jag inte röstat som delegat kanske..? Hmm


Din röst var blank, både som röstberättigad och som delegat. I delegat-kolumnen står delegatens namn om du inte röstat själv, utan en delegat har röstat för dig.

Dvs, röstlistan innehåller alla röstberättigde. I andra kolumnen står vilken röst som gäller för denna medlem, bifalles/avslås/blank eller ingen röst registrerad (tomt). I tredje kolumnen står delegatens namn, om denna person inte röstat själv utan en delegat-röst räknas för den. Nu finns också en fjärde kolumn, datum, som visar när rösten las. På så vis kan en kontrollant även räkna ut integralen.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav fiddur » 2010-08-11 13.27

Nu kan man iaf ändra sina delegat-inställningar; dvs sin beskrivning av sig själv som delegat osv.
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav MrPerfect72 » 2010-08-11 16.59

Det behoevs en funktion som skickar ut nytt loesenord till de som gloemt det. :oops:
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav fiddur » 2010-08-11 17.26

MrPerfect72 skrev:Det behoevs en funktion som skickar ut nytt loesenord till de som gloemt det. :oops:


Just det ja :) Jag har börjat med utskicken nu iaf. Nu kan man ställa in om man vill ha utskick när nya propositioner skapas, när propositioner bara har en vecka kvar och man inte har röstat, och när en omröstning avslutas. Bara första fallet implementerat :)

..borde lägga in möjlighet att ta bort propositioner som ingen röstat på också...

I alla fall, ni som kommer ihåg lösenord, logga in och gå till Notification settings för att få e-post när något spännande händer.

Tar glömt lösen härnäst. Det blir en funktion för att generera ett nytt lösen, det går inte att få fram befintligt lösen..
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: AD-system baserat på RitBase

Inläggav fiddur » 2010-08-11 17.54

Så, nu finns en funktion för att få ett nytt lösenord baserat på användarnamn eller e-postadress.
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Valsystemet



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron
π