Forum

AD webbplats på Binero med Wordpress

Utveckling av hemsidan

platinum-seo-pack

Inläggav jonas » 2010-11-02 18.43

Efter några dagars testande med ett par olika SEO-plugins så har jag tagit platinum-seo-pack i bruk. Den innehåller bland annat en rewrite-funktion för att hitta sidor även när inkommande länkar går till sidan med en annan url.

Jag var inne i googles rapport för aktivdemokrati.se för en ny omgång av kontroll av brutna länkar. Med platinum-seo-pack funkar de igen. Den lägger även till lite fler metataggar som är till hjälp för google med flera.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD webbplats på Binero med Wordpress

Inläggav jonas » 2010-11-02 23.00

Rogers ord om att inte installera en massa plugins ekar i mina öron.

Men nu har jag tittat på många av de mer populära pluginnen. De är mågna och de ser bra ut. Jag vill ha! :-)

Om man jämför gamla bloggen från wordpress.com med den man får vid en ny installation av WP så är det många "funktioner" som saknas. Många av dem saker som jag skulle säga är viktiga. Exempelvis en sådan sak som att kunna skriva upp sig för att få brev vid svar när man skriver en kommentar utan att ha loggat in.

Men viktigast just nu, tycker jag, är att få olika innehåll i kanten i de olika sektionerna. Och också olika för olika kategorier.

Jag har öppnat för kommentarer även från gäster nu.
Jag öppnade även upp för självregistrering men har stängt nu igen då vi snabbt fick fyra troliga spam-registreringar. ... Behöver en bättre registreringsprocedur.

Näst på tur är som sagt att se över medlemsregistreringen så att det är lätt att skriva upp sig för nyhetsbrev, forum, medlemskap, etc. Ska kolla på lite plugins för det med.

Jag har gått igenom flera texter och skapat kortbeskrivningar. För det mesta behöver man skriva kortbeskrivningar för hand för att det ska se bra ut. Det hjälper även vis SEO.

Skulle någon vilja ta en ny titt på http://aktivdemokrati.se/om/ och förbättra innehållet. Den bör kunna svara på alla frågor som en ny besökare har om vilka vi är och hur vi funkar.

Logga in i forumet så kan du sedan redigera sidorna i WP.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD webbplats på Binero med Wordpress

Inläggav gilroitto » 2010-11-02 23.38

Helt otroligt Jonas, fantastiska saker du gör.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: AD webbplats på Binero med Wordpress

Inläggav jonas » 2010-11-03 18.12

robwe skrev:En annan fråga är vilket utförande som bäst harmonierar med Delvoriahs design av webbsida. Här är ett försök till detta, men kanske finns det fler sätt att göra det på, t.ex. utan så mycket svart.


Jag vill gärna behålla huvud-ramverket.

Men färger och formen på pratbubblorna går bra att ändra på. Vi kan exempelvis ta bort trianglarna eller lägga vilken bild som helst bakom knapparna. Jag tror också att färgerna hur som helst borde ändras. Färgerna i högerspalten bör nog hur som helst göras ljusare så att vi kan använda svart text istället för vit. Just nu är färgerna sådana att varken svart eller vitt blir riktigt bra. Vi skulle även kunna använda de olika färgerna på RAMEN på sidokolumnen och låta dess innehåll ha en ljusgrå eller liknande bakgrund. Jag tror det kan bli bättre. Vi kan även göra det lite enklare att se att det är en MENY i högerspalten.

Jag såg härom dagen att en besökare inte verkade uppfatta att det gick att gå in på undersidor via vidare klick i undermenyn. De var nog för åtskiljda från flikarna.

Sådana saker kan ändras. ... Men behåller gärna huvudramverket nu. Dels så skiljer vi oss från mängden då den inte ser ut som alla andra WP-sajter. Dels så är det en ren design som kommer att vara ganska lätt att hitta och navigera i. Flikarna är mer eller mindre standard på alla politiska sajter.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD webbplats på Binero med Wordpress

Inläggav jonas » 2010-11-03 23.10

Nu så har jag installerat ett plugin för att kunna anpassa vilka widgets som visas var.

Nu visas blogg-arkiv och tagg-moln på alla blogg-relaterade sidor.
Jag visar även senaste blogg-kommentarerna på /blogg och /member.
Senaste foruminläggen visas på /agera och /member.


Vi har nu även en begränsning på antalet inloggningsförsök för att undvika intrångsförsök.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Nya plugins

Inläggav jonas » 2010-11-05 04.35

Nu när jag börjat vänja mig och lära mig WP så har jag också installerat en del nya plugins.

* Widget Logic = För att bestämma vilka widgets i kanten ska visas var

* Limit Login Attempts = Så att folk inte hackare försöker obegränsat antal gånger

* WP Super Cache = Cachade sidor går mycket snabbare att ladda. (När man inte är inloggad)

* WordPress.com Stats = Besöksstatistik på vår blogg via en tjänst från wordpress.com

* Broken Link Checker = Kollar så att vi inte har trasiga länkar

Alla dessa hör till de mest populära och beprövade...
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD webbplats på Binero med Wordpress

Inläggav jonas » 2010-11-05 17.15

s2member passar inte riktigt på några punkter. Kan bli för jobbigt att ändra.

Prövade att lägga in ett av de bättre pluginnen för att dela med sig av en sida på fb, twitter, med mera. Men den visade sig ha en del problem så nu har jag stängt av den igen.

Pluginnet för att begränsa antalet inloggingar har också en del problem. Behöver ändra på den eller byta till en annan.

Jag har tittat på olika plugins för medlemsregistrering. Har inte hunnit så långt ännu men risken är att jag får göra en hel del själv om det ska passa våra ändamål...

Jag har slagit på möjligheten för besökare att registrera sig. Jag har även lagt in en plugin för att begränsa spam-registreringar, men har inte hunnit testa den så noga och den är nog ändå inte tillräcklig. Men vill inte låta det gå fler dagar nu utan möjlighet till registrering via WP. (Har helat tiden gått att regga sig via phpBB, men den registreringen behöver göras om eller stängas av. Den ser ganska så hemsk ut.)

Jag har lagt in ett par referenser till forumet och jag har lagt in länk till registrering på engagera- och medlemssidan. Ingen av dem är klara. Och båda de sidorna behöver göras om.


Det här är en massa jobb. Jag skulle uppskatta hjälp. ... Syftet är ju att sidan ska ge ett gott intryck till personer som kommer att ge mycket till partiets utveckling. Dvs som kan få riktigt riktigt bra programmerare och organisatörer att vilja engagera sig på sin fritid.

Jag ska nu iväg på en konferens i Göteborg som troligen har hundra bra programmerare som brinner för denna typ av projekt. Tyvärr har jag inte hunnit klart med webbplatsen och har inte heller hunnit skaffa visitkort eller tryckt upp broschyrer. ... Önskar jag hade hunnit längre.

Konferensen håller på hela helgen. Jag hoppas ni kan hjälpa AD genom att skriva om de texter som behöver ändras och gärna lägga till det vi har pratat om.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Medlemsarea och forumlänk

Inläggav jonas » 2010-11-08 01.11

Jag har funderat på kritiken om att länken till medlemsarean inte är tillräckligt synlig.

Ska vi slå samman medlemsarean med "Engagera dig"?

Ska vi byta namn på "Engagera dig" till Medlemsarea?



Jag fortsätter titta på olika plugins för att underlätta. Funderar på att eventuellt ha ett plugin för inloggning överst i högerspalten.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD webbplats på Binero med Wordpress

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-11-08 12.23

Det är ologiskt att inte medlemsarea ligger i raden av andra alternativ, flytta den till intill kontakt eller mellan Press och kontakt..
I övrigt vidhåller jag att det även bör finnas en knapp för forumet.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: AD webbplats på Binero med Wordpress

Inläggav jonas » 2010-11-08 13.16

Magnus Gustavsson skrev:Det är ologiskt att inte medlemsarea ligger i raden av andra alternativ, flytta den till intill kontakt eller mellan Press och kontakt..


Och då slå samman med "Engagera dig"?
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD webbplats på Binero med Wordpress

Inläggav jonas » 2010-11-08 16.49

Jag har hittat en lösning. Jag gör båda två olika sidor i samma kategori.

Alla flikarna är alltså tänkta för nya besökare.
Länken till medlemsarean är tänkt för återkommande besökare.

Nu utgår jag också utifrån tänkt innehåll snarare än det faktiska innehåll vi har just nu.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Inloggning

Inläggav jonas » 2010-11-09 22.59

Någon som läser dessa rapporter? ...

Nu har jag bytt ut WPs default "meta". Jag har lagt login-länk uppe till höger och när man är inloggad byts den ut till länk till "konto" för att låna begrepp från Facebook. Där (på sin profil/konto) har man även möjlighet att logga ut.

Jag har lagt till länk för RSS-flödena och lagt till länk till vår twitter och facebook längst ned i högerspalten på varje sida. Jag kopierade stilen från gamla bloggen. Blir det snyggare att ha en länk per rad istället?

***

Jag skulle kunna fylla på med fler länkar i raden uppe till höger, för de som är inloggade. Så om ni vill så skulle jag kunna ha en länk till forumet för de som redan är inloggade. Dock ser jag inte vitsen med det då jag ändå tänkt att man ska hamna i motsvarande "nya foruminlägg" när man loggat in.

När detta funkar bra så kommer jag att ta bort länken till phpBBs egna inloggning. Eventuellt skulle vi kunna använda de småikoner som finns i phpBB. Eventuellt lägga flera av de länkarna (Kontrollpanel, Forumindex, FAQ, Medlemmar, Logga ut) i överkanten istället. Dvs jämte länken till medlemsarea.

Dessutom vill jag ersätta sökrutorna med en enda som söker både på webbplats och i forum.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Inloggning via FB

Inläggav jonas » 2010-11-09 23.11

Ett sätt att få många nya medlemmar kan vara att ha en knapp för att koppla ihop med facebook. Jag har redan skapat en sådan knapp. Jag har dock inte bestämt var jag vill ha den ännu...

Se här för hur själva knappen ser ut:
http://hem.jonas.liljegren.org/~jonas/fb/

Frågan är var vi vill lägga den.

Med en sådan knapp kan folk regga sig på webbplatsen väldigt enkelt, utan att behöva välja användarnamn, skriva in e-post, eller skriva in lösenord. De reggas som vanlig medlem och kan senare få sina uppgifter om det behövs. Och vi får deras e-postadress för utskick, med mera. Och vi kan även guida dem till sidan för att betala och bli medlem i partiet.


(... Flara andra saker som har med att regga sig är viktigare än det ovan, men vill lägga ut frågan.)
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Forumets senaste inlägg i medlemsarean

Inläggav jonas » 2010-11-11 23.15

Sådär. *pust*

Nu visas de senaste inläggen direkt i medlemsarean.

Och det hacket gjorde jag själv... Speciallösning för att få sökresultat i en iframe.


Nu ska vi bara se till att styra om nyinloggade medlemmar direkt till medlemsarean...
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Forumets senaste inlägg i medlemsarean

Inläggav jonas » 2010-11-11 23.30

jonas skrev:Nu ska vi bara se till att styra om nyinloggade medlemmar direkt till medlemsarean...


Hihi!
Det där var ju inte så svårt.
Nu så kommer man till rätt ställe efter login.


Så, Magnus. Funkar det mer som du vill ha det nu?
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD webbplats på Binero med Wordpress

Inläggav jonas » 2010-11-12 04.34

Börjat läsa i en av Wordpress-böckerna som donerats till partiet. :-)

Blivit ganska inspirerad av hur de lyckats bygga upp ramverket.

Har även justerat kategori-listningarna för att visa hela inläggen, eftersom vi använder kategorierna på det viset. Har även lärt mig om "<!--more-->" som ni kan se att jag nu lagt in på exempelvis "Direkt direktdemokrati eller representativ direktdemokrati?" för att ge lagom mycket text.

Har även justerat stilarna på några fler ställen. Exempelvis listningen av "Senaste kommentarer".

Dags att sova... :)
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD webbplats på Binero med Wordpress

Inläggav jonas » 2010-11-18 23.10

Nu har jag lagt upp ett par ikoner för att dela med sig av inlägg till ett par sociala webbplatser.

Det finns väldigt många att välja på. Säg till om ni saknar någon. Kommer antagligen att kompletera den med en fb like också.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD webbplats på Binero med Wordpress

Inläggav jonas » 2010-11-19 22.03

Med alla ändringar som är gjorda nu så skulle det bli allt enklare att göra om temat till ett eget tema istället för barntema och även att baka in ett par av de använda plugins in i temat.

För att det inte ska bli för mycket kod i en fil så har jag flyttat ut en del kod från functions.php till fem egna filer. Excerpts, sections, sidebars, users och widgets.

Exempel på en av många ändringar är felmeddelandet när man försöker registrera sig med en e-postadress som redan finns. Istället för att be besökaren att välja en ny adress, så har jag ändrat till att tipsa användaren om att logga in med den valda e-postadressen och ger även en länk för att få ett nytt lösenord ifall man har tappat bort det.

Sådana saker blir lite problematiska att hantera då ändringar i översättningsfilerna måste läggas i respektive katalog för plugins. Jag har försökt att notera ändringar i README. Det ligger ändrade översättningar på 3-4 ställen nu. (... Och jag har faktsikt inte hittat något sätt att skicka uppdateringar till plugin-konstruktören. Säg gärna till ifall ni hittar. Förstår inte varför ingen ger ut sin e-post...)
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

E-postnotifiering

Inläggav jonas » 2010-11-21 13.31

Jag behöver en e-postnotifiering som funkar globalt för ändringar både i WP och BB.

Jag har tittat i WP och hittar inget användbart där. Binero verkar inte tillåta Perl. :-(

Den lösning jag har i åtanke nu är att använda RSS-flödena och posta inlägg och kommentarer i WP och BB till alla medlemmar som inte valt att stänga av just det flödet. Man kan även tänka sig att välja att få nyheterna till någon IM så som ICQ/MSN/Jabber istälelt. Problemet är ju att alla uppdateringar är tillgängliga via RSS och dessutom är ett av flödena tillgängliga via Twitter och Facebook (och bloggportaler). Det kräver en aktiv handling.

Så bättre att defaulta till en passiv handling och låta användaren aktivt välja ett annat sätt att ta emot flödet.

Min plan just nu är att skriva ett program för det i Perl och lägga det på min egen server.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: E-postnotifiering

Inläggav jonas » 2010-11-24 22.40

jonas skrev:Jag behöver en e-postnotifiering som funkar globalt för ändringar både i WP och BB.


Nu har jag lagt in personliga inställningar för e-postnotifiering i "Din profil".
Ska jag döpa om länken "Konto" till "Din profil", vilket är vad sidan heter enligt WP?

phpBB har i defaultutförandet inget bra sätt att prenumerera på alla kategorier.
Nu kan man genom "Din profil" välja att prenuemrera på alla kateogirer och/eller alla kommentarer, tillsammans med motsvarande för bloggposter och bloggkommentarer.
Det vore logiskt att utöka valmöjligheterna för specifika blogg-kategorier samt specifika forum-kategorier.

I phpBB går det att under respektive forum välja att få e-postnotifiering, vilket man även får automagiskt för kommentarer i de trådar man själv skrivit i.

Skulle mycket väl gå att kombinera de två så att man kan ställa in eller redigera sina kategoriprenumerationer via WP men att det sparas i BB.

Hur som helst är det en rimlig start att ta de fyra helheterna, inlägg respektive kommentarer i WP och BB. Jag har även satt in inställning för att välja hur ofta man vill ha nyheterna postade, då det kan vara mycket individuellt hur mycket och ofta man vill ha.

Default är satt till att skicka nya inlägg i forum och blogg, men ej kommentarer, och att göra det en gång i veckan.

Formuläret för detta är klart, men jag har inte implementerat själva postandet.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Webbplats



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron
π