Forum

AD's nya hemsida

Utveckling av hemsidan

Re: AD's nya hemsida

Inläggav jonas » 2010-09-26 13.09

sundrik skrev:Skall det bytas namn, så är det ju dumt att fundera på logotyper. Jag har missat totalt att det var namnbyte på gång. Lika bra att låsa tråden om logotyp då.


Lyssna inte på MrPerfect72.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD's nya hemsida

Inläggav fiddur » 2010-09-26 15.23

MrPerfect72 skrev:Namnbyte innan logosnack samt involvera alla dd-partier i namnvalet?


Om du vill ha namnbyte så föreslår jag att du tar upp det i en ny tråd. ...tänk också på att de runt 1300 namnunderskrifter vi har för registrering är för Aktiv demokrati, inget annat.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: AD's nya hemsida

Inläggav MrPerfect72 » 2010-09-27 09.08

sundrik skrev:Skall det bytas namn, så är det ju dumt att fundera på logotyper. Jag har missat totalt att det var namnbyte på gång. Lika bra att låsa tråden om logotyp då.


Jo. Just namnbyte har tagits upp med mycket goda resonemang av Josef tidigare. ex. att ordet "folkstyre" kan uppfattas som positivare aen "demokrati". Vi skoet givetvis upp fraagan eftersom det var valspurt foer daa ska ju alla dra aat samma haall. Innan man snacker logo ska vi givetvis ta beslut i fraagan om namnbyte och nu direkt efter valet aer utmaerkt laege vare sig vi byter namn eller ej saa har det i alla fall tagits upp.

Sjaelvklart ska vi lyssna paa goda argument i ett folkstyrt parti samt uppmana till att vi lyssnar paa varann innan vi tar beslut, annars vinner den som styr paa ett odemokratiskt vis genom problemformuleringsprevilegiet. Jonas eller Josef kanske vill ta upp dessa fraagor i nya traadar? :-)

Jag goer det inte eftersom jag har andra saker foer mig, men skulle kanske stoedja ett namnbyte och en logga som var lite mer inbjudande. Kanske en blomma.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: AD's nya hemsida

Inläggav sundrik » 2010-09-27 11.30

jonas skrev:
sundrik skrev:Skall det bytas namn, så är det ju dumt att fundera på logotyper. Jag har missat totalt att det var namnbyte på gång. Lika bra att låsa tråden om logotyp då.


Lyssna inte på MrPerfect72.


Jag har läst igenom en del av forumet nu och insett detta...

När jag är godkänd och kan posta i logotyp-tråden, så flyttar jag min diskussion dit.
sundrik
Medlem i partiet
 
Inlägg: 10
Registrerad: 2010-09-14 12.34

Re: AD's nya hemsida

Inläggav jonas » 2010-09-30 22.16

Jag har kommit en liten bit till med jobbet på webbplatsen.
Se gärna viewtopic.php?f=82&t=1227

Behöver hjälp och "bollplank" och stöd. Ge mig er ICQ/MSN el liknande och/eller gå in på IRCn och/eller svara på tråden ovan eller i denna tråd.

Jag är redo att modifiera en mall enligt Saras förslag.
http://demokrati.alternativ.se/files/ad_forslag4.jpg

Antingen med en mall per sektion eller på något sätt genom någon metadata eller genom att automagiskt läsa av vilken del av menyn man befinner sig i.

Jag skulle behöva tips/idéer på bästa sätt att göra detta, enligt vad jag beskrivit tidigare i den länkade tråden.


Vi behöver även en massa annan hjälp med olika saker relaterat till webbplatsen. Det behövs läggas in material, renskrivning, illustrationer, osv. Vi behöver även prova nya forumet mybb. Prova det tillsammans med Wordpress. Prova att konvertera gamla forumet, osv.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD's nya hemsida

Inläggav jonas » 2010-10-03 17.21

Nuuu så har jag lagt upp en del av den föreslagna designen för nya webbplatsen.

http://aktivdemokrati.se.preview.binero.se/

Synpunkter?
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD's nya hemsida

Inläggav Roger » 2010-10-03 18.06

Bra jobbat! Tycker att den nya sajten redan ser bättre ut än den gamla! Dags att peka om domän när vi har forum(-länk)? För språk-översättning kanske vi kan använda Google Translate (ex. http://opassande.se/)? Om du använder png-formatet på vår logga (finns i AD-sajtens bild-bibliotek) så kan du ha annan färg än vit i sidofält.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: AD's nya hemsida

Inläggav jonas » 2010-10-04 10.42

joasi skrev:Jag skulle hellre se att webgruppen gör bedömningen när det är dags att flytta över.


Webbgruppen är eniga om att det är dags att flytta över.

joasi skrev:Jag tycker fortfarande att den nya sidan känns lite ofärdig


Ja sidan är inte klar. Om den någonsin kommer att vara det.
Vi kommer att fortsätta göra ändringar.
Det går snabbare ifall vi har fler som vill hjälpa till med detta.

joasi skrev: - dels layoutmässigt,


Jag har haft layouten på remiss i iaf en vecka om inte mer. Synpunkter emottages.

joasi skrev:och dels saknar jag en tydlig länk till forumet,


Den kommer att ligga under "medlemsarea" vars länk du hittar uppe till höger på sidan.

joasi skrev: m.fl sidor som ännu inte är skrivna/inlänkade.


Vad är det mer du saknar?

joasi skrev:Finns det någon som är duktig på layout i webbgruppen? Det skulle nog behövas.


Delvoriah har gjort layouten, som du sett refererad till under minst en vecka nu.
Har du några synpunkter på den?
Vi tar gärna emot mer hjälp. Hjälp oss gärna genom att hitta fler personer som kan hjälpa till, eller ställ upp själv.

joasi skrev:Jag tar mig friheten att börja fylla på reglementet med tagna beslut nu, även om omröstningen om valsystemsförrättare har några dagar kvar.


Toppen.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD's nya hemsida

Inläggav fiddur » 2010-10-04 11.00

jonas skrev:Delvoriah har gjort layouten, som du sett refererad till under minst en vecka nu.
Har du några synpunkter på den?

Jag vet att hon hade synpunkter på typsnittsval (storlek), och jag kan hålla med om att det behöver modifieras där. Jag litar dock på att hon levererar sina åsikter samlat när hon hinner. Jag litar på att det blir snyggt med hennes förslag också, men jag kanske är jävig? :)
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: AD's nya hemsida

Inläggav robwe » 2010-10-04 12.40

Bra jobbat!

Fördelen med att byta så snart som möjligt är att alla involverade blir varse om förändringen, och att detta om inte förr kommer att föranleda många konstruktiva kommentarer. Ibland är det bara bäst att "blunda och hoppa" istället för att planera allt in i minsta detalj. Det är viktigt att markera en punkt utan återvändo, för att rikta allas blickar framåt, om det nu är det vi vill såklart.

Att så snart som möjligt lansera produkten är dessutom i linje med "agil" utveckling. Man kan alltid göra förbättringar i efterhand om man skulle komma på något viktigt.

En sak jag är lite tveksam till är pilarna, de små nedhängande trianglarna, under menyerna. Detta bryter sig visuellt mot popup-menyerna, som upplevs hänga lite för långt nedanför och osammanhängande. Dessutom så har någon sagt att det tydligen inte ska vara så bra feng-shui att ha trianglar med i designen :-) http://sv.wikipedia.org/wiki/Fengshui

Förresten är det lite tomt under den högra menyn. Kan man flytta in en ruta där med t.ex. citat om direktdemokrati, eller ett urval av aktuella omröstningar?
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: AD's nya hemsida

Inläggav jonas » 2010-10-04 12.52

robwe skrev:En sak jag är lite tveksam till är pilarna, de små nedhängande trianglarna, under menyerna. Detta bryter sig visuellt mot popup-menyerna, som upplevs hänga lite för långt nedanför och osammanhängande. Dessutom så har någon sagt att det tydligen inte ska vara så bra feng-shui att ha trianglar med i designen :-) http://sv.wikipedia.org/wiki/Fengshui


Jag tror det är tänkt att likna pratbubblor som ska symbolisera att vi aktivt kan uttrycka våra åsikter.

Dropdown-menyerna låg utanför designförslaget. Jag har inte gjort så mycket med dem. De bör ha en annan färg. Om det är önskvärt kan jag försöka flytta upp dem också. Men kanske bäst att ta det efter att vi ändrat utseende på pratbubblorna, om så önskas.

Delvoriah: vad tycker du?

robwe skrev:Förresten är det lite tomt under den högra menyn. Kan man flytta in en ruta där med t.ex. citat om direktdemokrati, eller ett urval av aktuella omröstningar?


På startsidan är det tänkt att vi ska ha nyheter och blogginlägg i högerspalten.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD's nya hemsida

Inläggav joasi » 2010-10-04 13.56

jonas skrev:
joasi skrev:Jag skulle hellre se att webgruppen gör bedömningen när det är dags att flytta över.


Webbgruppen är eniga om att det är dags att flytta över.

Ok, då litar jag på webbgruppen i den frågan.
jonas skrev:Jag har haft layouten på remiss i iaf en vecka om inte mer. Synpunkter emottages.

Jag tycker i grunden att layouten är bra (kan iofs hålla med robwe om trianglarna). Det är mer än allmän känsla att layouten inte är fullt genomförd ännu och behöver slipas till lite mer. Jag vet att du har jobbat mycket med att få till det så att den vänstra rutan ska hamna bredvid menyerna, men när jag ser det ger det ett lite "tillkonstlat" intryck. Kanske är bättre att låta menyerna stanna innan högerspalten, eller bara låta den svarta randen gå ut hela vägen till höger och lägga högerspalten under. Men jag är själv inte så insatt i webblayout så jag vill inte komma med en massa detaljerade synpunkter utan hoppas snarare att det finns någon med sinne för layout som håller ihop det hela.
jonas skrev:
joasi skrev:och dels saknar jag en tydlig länk till forumet,


Den kommer att ligga under "medlemsarea" vars länk du hittar uppe till höger på sidan.

Ok, jag ser gärna att man når forumet med ett klick från hemsidan.
jonas skrev:
joasi skrev: m.fl sidor som ännu inte är skrivna/inlänkade.


Vad är det mer du saknar?

Alla sidreferenser i huvudmenyn där sidan inte finns eller är "under konstruktion". Det ger just ett ofärdigt intryck. När vi går över till den nya siten så tycker jag att den ska vara komplett så till vida att det inte finns döda länkar eller sidor där det bara står "Under konstruktion". Bättre då att ta bort de menyalternativen och lägga till dem efter hand som de nya sidorna skapas.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: AD's nya hemsida

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-10-04 14.52

jonas skrev:
sundrik skrev:Skall det bytas namn, så är det ju dumt att fundera på logotyper. Jag har missat totalt att det var namnbyte på gång. Lika bra att låsa tråden om logotyp då.


Lyssna inte på MrPerfect72.


Även om jag stundtals kan hålla med om det, så har vi ju faktiskt diskuterat att byta namn.
Att vi först ska göra en namnregistrering hos länsstyrelsen är ju en självklarhet med över 1300 namn inne redan, men frågan om namn är inte lagd i skrivbordslådan än.
Och så länge vi inte känner oss säkra på namnet, så är det ju som Sundrik säger meningslöst att diskutera logobyte.
Eller är det nu plötsligt bara jag och MrPerfect som talar om namn?
Omvänt kan man ju också tycka att ngn som vill byta logga så snart som möjligt, först startar en omröstning om att behålla partinamnet, eller ej.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: AD's nya hemsida

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-10-04 15.02

Några synpunkter:
1. Nederst på alla sidor ligger denna info:
Plusgiro: 141 28 90-4, Payson
Org. nr. : 80 24 20-0241


Den borde vara på samma rad, samt att payson saknar url-länk.
2. Varför ingen tydlig länk till forumet?
3. Sedan vet jag inte, jag tycker allt det vita ser lite sterilt ut, kan man inte få önska sig en något annorlunda bakgrundsfärg, eller svagt tecknad bild?
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: AD's nya hemsida

Inläggav jonas » 2010-10-04 21.53

Nu har jag installerat den svenska översättningen till Wordpress och till temat vi använder.

Några fonter är justerade. Meny har bättre hover-färg.

Och. Hihi. Jag har skapat både en egen sidopanel och en egen widget. Så nu har startsidan en separat sidopanel som är lika konfigurerbar via webbgränssnittet som de andra. Och en widget med parametrar man kan ställa in. Widgeten gör det möjligt att lista blogginlägg från en viss kategori, så som var tänkt på startsidan.

Startisdan är dessutom skild från sidan "Direktdemokrati" som är tänkt att ha en fördjupning av framsidesintroduktionen, som ska vara kortare.

En sökruta är tillagd i överkanten.


Jag har ytterligare några stil-ändringar att göra. Samt ska aktivera medlemsarea-länken. Kommer även en ny version av "pratbubblorna".


Hjälp mig gärna med att fylla i texterna på respektive sida. Det är en uppgift som inte kräver programmerings-kunskaper. Säg till ifall ni saknar inloggning på sidan.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD's nya hemsida

Inläggav joasi » 2010-10-04 22.04

Jonas, skulle inte du kunna lägga länken till nya sidan i din signatur. Så slippar jag leta efter länken varje gång du säger något intressant om sidan :-)
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: AD's nya hemsida

Inläggav robwe » 2010-10-04 22.08

Jag skulle kunna hjälpa till att formulera texterna. Var, när och hur loggar jag in för att göra detta? Jag behöver något slags användar-id gissar jag...
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: AD's nya hemsida

Inläggav Delvoriah » 2010-10-04 22.11

Jag gjorde en första skiss på layouten och mitt sätt att arbeta är att fortsätta justera sidan när jag ser den "live". Nu blandades fler personer in i att kommentera min skiss innan den var helt klart, vilket är ett sätt jag inte är van vid att arbeta på, men det blir bra ändå. Se den dock inte som färdig ännu, utan som "work in progress".

Pratbubblorna ska jag göra snyggare och uppdatera imorgon tänkte jag (Jonas: maila och påminn mig gärna)
...och det är alltså inga trianglar, utan pratbubblor som symboliserar folkets röst. Jag ska göra det tydligare.

Att generalisera kring Feng Shuie är jag tveksam till - det är ett mycket komplext system.

Det där med den vita bakgrunden tycker jag är helt rätt - jag kommer att maila Jonas ett förslag på annan bakgrundsfärg

Och det där med drop down-menyer... I mitt förslag har det aldrig ingått några drop down-menyer. Min tanke var att underrubrikerna ska hamna i den grå rutan till höger. Detta ska markeras visuellt genom att den grå rutan till höger ska få samma färg som själva pratbubblan. Det är enbart på förstasidan den är grå.



Angående namnbyte så är det väl självklart att det ska diskuteras tills alla har fått säga vad de tycker, så att vi sedan kan gå till beslut. Det viktiga är väl att det faktiskt tas ett beslut, så att inte frågan tas upp igen och igen och igen... Då kommer vi också att märka om det är en, två eller flera som anser att det finns någon anledning att byta namn.
I ett folkstyrt parti måste givetvis alla få säga vad de tycker, och alla borde lyssna på vad alla har att säga. Kan inte vi som är aktiva nu ens hålla oss till den regeln, så är det väl lika bra att lägga ner partiet med en gång. Det kommer knappast att gå att lösa några problem genom att uppmana andra att inte lyssna på vissa medlemmar. Det kommer alltid att finnas personer i partiet med direkt motsatta åsikter. Det är väl just det som är tanken?
Nu har jag inte hunnit sätta mig in i alla forumets delar, men jag antar att det finns någon slags förhållningsregler att man inte diskuterar personer, varken medlemmar eller ickemedlemmar, i forumet om de inte på ett uppenbart sätt bryter mot gällande regler (och även i det fallet borde det först och främst tas privat med personen i fråga). Om nu folk vill svara på min lilla avvikelse, kanske det bör skapas en ny tråd...
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: AD's nya hemsida

Inläggav jonas » 2010-10-04 22.21

robwe skrev:Jag skulle kunna hjälpa till att formulera texterna. Var, när och hur loggar jag in för att göra detta? Jag behöver något slags användar-id gissar jag...


Jag har lagt till dig nu. Du bör ha fått ett brev med inloggningsuppgifter.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: AD's nya hemsida

Inläggav Delvoriah » 2010-10-04 22.29

jonas skrev:
robwe skrev:Jag skulle kunna hjälpa till att formulera texterna. Var, när och hur loggar jag in för att göra detta? Jag behöver något slags användar-id gissar jag...


Jag har lagt till dig nu. Du bör ha fått ett brev med inloggningsuppgifter.



Jag har ju också planer på att redigera texterna. Jag hoppas vi kan hitta ett bra sätt att samarbeta kring, alternativt att vi jobbar parallellet, och om vi är oense så vinner den som är mest enträgen ;)
...nej, om du börjar robwe så kan jag gå in och titta på det efter att du har ändrat. Jag har dock tanken om att hela texten på förstasidan behöver skrivas om, då den är klumpigt formulerad enligt mig.
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Webbplats



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

cron
π