Forum

Samgående med DemoEx

Re: Samgående med DemoEx

Inläggav jonas » 2013-08-21 22.59

Smalum skrev:Vad är den praktiska skillnaden mellan att "integrera de två partierna" och att "upplösa de två och bygga ett nytt"? Förutom då att formalian ser annorlunda ut.

Om båda grupperingar är beredda att i förhand på demokratiskt vis definiera stadgarna, riskerar vi då något som vi inte riskerar om vi "bara går samman".

Jag menar, om vi t.ex. vill ha en "paragraf 30" i ett nytt parti, då är det väl bara att vi definierar det i de stadgarna och först när det är gjort förklarar AD som avslutat?


Problemet är att det kan ta över ett år. Och därför kan vi minsta tiden ifall vi kan ändra §30 redan nu. Om vi gör det kommer det ta ca ett år från och med nu, istället för ett år från och med när vi väl lyckats skriva om de nya stadgarna, vilket kanske tar ytterligare några månader till.

Och om vi har 100% enighet kanske vi kan få det klart innan valrörelsen börjar ta fart och gå till val med gemensamt namn.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Samgående med DemoEx

Inläggav Sudden » 2013-08-26 13.26

Ja, 100% enighet vore bra! Annars krävs det 1 till 2 års omröstningar.

En bra presentation av en sammanslagning behövs, som är så enkelt som möjligt och behåller det viktigaste ur vardera parter.

Ger förslaget inte 100% så behövs det få vetas om vad som ska ändras i förslaget för att det ska kunna gå igenom. Någon kanske röstar NEJ pga förslaget är bristfällig eller enbart pga en vag känsla, men det vore bra om vederbörande helst innan omröstningen dryftar igenom farhågor som kan avdramatiseras eller ge viktiga (kritiska, inte skeptiska) ifrågasättanden som kan leda till bättre omformuleringar som gör alla nöjda.

Namnet DD är beskrivande. Indirekta demokratier är föråldrat - Direkt ska det vara :lol:
Men :roll: rent Direkt blir det inte med Flytande Demokrati där Indirekt demokrati tillåts.
Men jag tror namnet isåfall kan motiveras av att det uttrycker en vision att alla röstar direkt.

Att börja om är inte alls att börja om från noll!
Tvärtom så kan det vara ett kvantumhopp förbi saker som är svåra att implementera men att det automagiskt får en lösning i det nya förenklade systemet.
Jag talar ur erfarenheten med ett dataprojekt jag utvecklat sedan många år tillbaka. Efter att "börjat om" så kommer jag ikapp dessa åren på bara några månader. Men där det började gå trögt i det gamla så går jag förbi med rasande takt och allt nytt jag skapar vågar jag inte mer tänka på hur trögt det gick i det gamla systemet.

Vilka paralleller kan man dra av min historia? Det nya är att fler människor involveras med sammanslagningen. Bitar som saknas i ena kompletteras från det andra, så som kompetenser och resurser. AD har GOV att erbjuda. Och om det är för många önskemål på ett annat system som ännu inte hunnit skapas, som inte integrerar med GOV så kan ett nytt system programmeras - "börja om". Flytande eller direkt? Det som inte integrerar så väl är otroligt värdefullt att titta på eftersom det ger idéer om något helt nytt som passar alla. Det löser gamla problem.
Sudden
Medlem i partiet
 
Inlägg: 20
Registrerad: 2011-04-24 00.11

Re: Samgående med DemoEx

Inläggav pH7.3 » 2013-08-26 18.14

Jag har inte läst eller satt mig in i det hela, så ta följande med en nypa salt;

Varför samgående? Om AD hade haft ett större antal medlemmar hade jag förstått vitsen, men som det är kan alla som tycker DD är en bra platform/organisation skaffa ett medlemskap där också. De som har synpunkter på DD's stadgar kan ju alltid verka för förändring av dessa inom DD, snarare än i en sammanslagningsprocess. Om det som ett resultat av dessa dubbla medlemskap sedan visar sig att AD förtvinar efterhand blir det ett naturligt "samgående" utan krångel med någon sammanslagning av två organisationer.

Sedan kan man rösta för en förändring av AD's stadgar ändå, oberoende av ovanstående. Jag har ju alltid tyckt att det är på tok för svårt att förbättra stadgarna.

$0.02

Allt gott,

Paul
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: Samgående med DemoEx

Inläggav jonas » 2013-08-26 21.32

Direktdemokraterna, före detta DemoEx, är ett lokalt parti i Vallentuna. Dock så har de partistöd och även andra resurser i erfarenhet etc.

Aktiv Demokrati har samlat ganska många namn för att kunna registrera partibeteckningen på riksnivå och kommer därmed att vara registrerad i hela landet på alla nivåer. Vi kommer vid ett samgående att behålla vårt organisationsnummer. Så på sätt och vis är det DD som går in i AD.

Vi vill kunna ha en gemensam valrörelse där vi använder ett gemensamt namn så att du kan rösta på samma sak i alla valen. På så sätt drar vi nytta av varandra och minskar förvirringen för de som lär sig om oss.

Inom AD har vi dessutom länge pratat om att skriva om våra stadgar. Och det är något som vi ändå behöver göra för att kunna hantera relationen till kommunpartier som kommer att vara egna organisationer.

Så ändring av stadgarna kommer att göras oavsett om vi går samman med DD eller ej.

Dessutom har vi även pratat om att eventuellt byta namn när vi väl har registrerat vår partibeteckning. Så även det är något som kan vara aktuellt även utan sammanslagning.

Vi har också sagt att vi vill samarbeta även om vi inte använder samma namn.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Samgående med DemoEx

Inläggav jonas » 2013-08-26 21.43

Jag har formulerat ett förslag till ändring av stadgarna här:
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=2311
.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Samgående med DemoEx

Inläggav jonas » 2013-09-03 12.25

Vi har haft och kommer att fortsätta att ha möte via Skype varje måndag kl 21-22. Kontakta exempelvis mig på jonas.liljegren om du vill vara med.
Vi är för få som gör det praktiska arbetet så vi behöver din hjälp med arbetet på http://www.e2d.se


Dessutom behöver vi fortfarande få in MÅNGA fler underskrifter. Så gå ut på stan och samla det är något vi måste göra. http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=7&t=1850
.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Ska vi byta namn till Direktdemokraterna?

Inläggav jonas » 2013-09-10 17.14

Ska vi byta namn till Direktdemokraterna?

När vi väl har samlat in alla namnunderskrifter och registrerat partibeteckningen, ska vi då byta namn till Direktdemokraterna?


DemoEx har valt namnet Direktdemokraterna och har föreslagit att vi ska använda samma namn. Väljer vi att fortsätta heta Aktiv Demokrati, eller om vi väljer ett annat namn, så blir det upp till Direktdemokraterna i Vallentuna att ta ställning till ifall de vill byta sitt namn igen. Detta kommer att ske först efter nästa val.

Vi kan välja att ha samma namn även om vi inte "går samman". Det enda vi behöver göra då är att inte konkurrera med dem i Vallentuna. (Motsvarande gäller även Äkta Demokrati i Värmdö.)

Så jag ser fyra huvudsakliga alternativ:

1. Fortsätt heta Aktiv Demokrati

2. Byta namn till Direktdemokraterna

3. Välja ett annat alternativ med villkoret att detta namn ska godkännas av Direktdemokraterna (och ÄD)

4. Välja ett annat namn oavsett om det godkänns av Direktdemokraterna (och ÄD) eller ej
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Samgående med DemoEx

Inläggav Smalum » 2013-09-15 23.08

Ett utkast till stadgar för det nya partiet finns nu här:

https://docs.google.com/document/d/1E8UzgZR5P7x4e1B63Q8jehQ3jlbbL4-3Z72tarOHkvo/edit#heading=h.4sv4zigrfjlq

Var med och utforma dem så att vi bevarar den ambition som alla ad-medlemmar skrivit under på. Möte hålls imorgon (tekniskt sett idag :) ) måndag kl 21:00 på skype.
Smalum
Medlem i partiet
 
Inlägg: 10
Registrerad: 2011-07-15 00.02

Re: Samgående med DemoEx

Inläggav Magnus Gustavsson » 2013-09-18 10.28

Jag hittade ingenstans rätten för alla medlemmar att skapa motioner så jag lade till det:
4.4.7 Att skapa motioner för framtida beslut av partiet.
Samt:
Ser inte tydligt att styrelsen inte kan ta politiska beslut, detta måste förtydligas. 5.3 måste förtydligas.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Samgående med DemoEx

Inläggav Josef Boberg » 2013-09-18 11.12

Om detta ämne har jag sagt mitt här.
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Samgående med DemoEx

Inläggav johnb » 2013-10-15 13.55

Jag är både för sammanslagning och namnbyte. Det låter bättre att säga

"hej vi heter direktdemokrati och vi sitter redan i en kommun med mandat men vi vill även sprida oss till andra kommuner så att fler människor kan själva få bestämma över sina liv"

en

"hej vi heter aktiv demokrati och vi är inte ännu ett politiskt parti som sitter i någon kommun men vi vill gärna göra det"

Bara det faktum att vi kan säga att vi som politisk parti redan sitter i en kommun med mandat ger otroligt legitimitet!!! De gör att vi ses som ett "riktigt" parti och inte bara någon hobby aktivitet i någons garage. Detta är extremt värdefullt för vårt varumärke och trovärdighet och måste vara enligt mig en av våra 1 prioriteter som även kommer att hjälpa oss i framtida rekryteringar. Allt annat är sekundärt. Att ta namnet direktdemokraterna har jag heller inget problem med då de faktiskt säger mer om den politik som vi bedriver.

Jag är för det som fan =)
johnb
 
Inlägg: 6
Registrerad: 2013-08-16 14.09

Re: Samgående med DemoEx

Inläggav Josef Boberg » 2013-10-16 11.39

"hej vi heter direktdemokrati och vi sitter redan i en kommun med mandat men vi vill även sprida oss till andra kommuner så att fler människor kan själva få bestämma över sina liv"

Jo... - Johnswed - det tycker jag också låter bra.

Men jag tycker att: "Hej vi heter Direktdemokrati - och vi sitter redan i en kommun med mandat - men vi vill även sprida oss till andra kommuner så att fler människor kan själva få bestämma över sina liv. Som RiskagsParti så kommer Wi också att ta strid för minst 12 000 kr efter skatt till ALLA ensamboende i Sverige" - låter än bättre.
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Samgående med DemoEx

Inläggav johnb » 2013-10-16 13.50

Josef Boberg skrev:"hej vi heter direktdemokrati och vi sitter redan i en kommun med mandat men vi vill även sprida oss till andra kommuner så att fler människor kan själva få bestämma över sina liv"

Jo... - Johnswed - det tycker jag också låter bra.

Men jag tycker att: "Hej vi heter Direktdemokrati - och vi sitter redan i en kommun med mandat - men vi vill även sprida oss till andra kommuner så att fler människor kan själva få bestämma över sina liv. Som RiskagsParti så kommer Wi också att ta strid för minst 12 000 kr efter skatt till ALLA ensamboende i Sverige" - låter än bättre.


Ja smaken är som baken =). Vet inte om jag håller med dig i de där sista då jag inte vet vad de handlar om eller har alla ekonomiska uppgifter vart pengarna ska tas ifrån osv. Men det är en linje som du kan driva. Det är de fina med minecraft/lego politik vilket är att vi alla kan driva vår egna politiska linjer/program med AD:S direktdemokratiska plattform =)

Men visst. Pratar vi om den skit låga a-kassa med mera så kan jag nog tänka mig att hålla med. Dock så skulle jag först vilja veta lite siffror nu när man ska bli politiker. Gärna i en snygg graf så att man kan se hur mycket och hur pengarna kan fördelas. Lite brist på sån klarheten och transparens inom politiken tycker jag.
johnb
 
Inlägg: 6
Registrerad: 2013-08-16 14.09

Re: Samgående med DemoEx

Inläggav Josef Boberg » 2013-10-16 14.22

Johnswed skrev:Men visst. Pratar vi om den skit låga a-kassa med mera så kan jag nog tänka mig att hålla med. Dock så skulle jag först vilja veta lite siffror nu när man ska bli politiker. Gärna i en snygg graf så att man kan se hur mycket och hur pengarna kan fördelas. Lite brist på sån klarheten och transparens inom politiken tycker jag.


Jo... - Johnswed - brist på sån klarheten och transparens inom politiken - och då ej minst finanspolitiken är det ju - bevisligen.

Men det har jag vuxit ifrån - genom att jag har lagt ned några tusen timmar på nätet under ca sex år - för att ta reda på hur det är och hur det kan bli med en frisk nationalekonomi = artegen nationalekonomi.

Baserat på det så har kristalltydligt redogjort för var pengarna till bl a 12000 kr-idén skall komma ifrån här.

I o f s så kan jag ha fel i det som där finns nedtecknat - men det kan jag ej föreställa mig att jag har. Vad tror Du :?:
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Samgående med DemoEx

Inläggav jonas » 2013-11-13 21.23

Hej!

Såhär tänkte jag om sammanslagningen.


För att få ett bra underlag inför röstningen tänkte jag göra tillgängligt materialet från vår konferens i Frustuna. Där diskuterade vi mängder om för och nackdelar med sammanslagning och om skillnader och likheter mellan våra partier.

Dessutom tänker jag att det är något jag vill få ut oavsett vad, så varför inte...

Frågan är väl dock om ni faktiskt behöver allt detta för att ta bselut. Och om det är viktigt att materialet klipps ihop till film på youtube. Så nu tänker jag snarare att det kan vara bättre att lägga upp de relelvanta delarna som mp3 istället.

Dessutom så, vad jag hittar nu, kan jag bara se att det är Ph7.3 som ställde sig frågande till sammanslagningen. Dock tycker jag det är viktigt att vi pratar igenom detta ordentligt för att få så stor konsensus som möjligt. Och mitt projekt att lägga upp materialet från Frustuna kom just som ett svar på Ph7.3, för att jag faktiskt tänkte det var enklare än att svara i text. X-)

Än så länge så har jag fått upp två filmer från själva konferensdelen. Dock är inga av dem direkt knytna till frågan om sammanslagningen. Filmerna hittar ni på vår youtubekanal, på facebook och Google plus. Se: http://www.youtube.com/user/AktivDemokrati
.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Samgående med DemoEx

Inläggav jonas » 2013-11-13 21.35

Det är ett antal frågor vi behöver ta ställning till.
Och vi kan besluta om dessa i tur och ordning.

1. Ämnar vi att gå samman med Direktdemokraterna?

2. Ämnar vi att byta namn till Direktdemokraterna?

3. Hur ska våra stadgar se ut?



Får vi ett ja på röstning (1) kan vi fortsätta med fråga 2 och 3. Ett Ja på fråga 2 kommer inte innebära ett omedelbart namnbyte eftersom vi behöver behålla vårt namn tills namninsamlingen är klar. Sedan kommer vi att behöva gå vidare med fråga 3, där vi åtminstone behöver ändra namnet ifall vi fick ett ja på fråga 2.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Samgående med DemoEx

Inläggav jonas » 2013-11-14 22.59

Förslag till formulering om röstning:

Ska vi gå samman med Direktdemokraterna från Vallentuna?

Dett är ett principbeslut som kommer att följas upp med ytterligare omröstningar om namnbyte, stadgar, etc.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Samgående med DemoEx

Inläggav johnb » 2013-11-14 23.00

Jag har inga problem med denna formulering. Kör på :mrgreen:
johnb
 
Inlägg: 6
Registrerad: 2013-08-16 14.09

Re: Samgående med DemoEx

Inläggav peteri » 2013-11-23 12.50

Kör på Jonas.
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Samgående med DemoEx

Inläggav jonas » 2013-11-23 13.46

Om någon inte vill gå samman, så ta gärna upp det här.

För ifall någon är osäker eller inte vill så vill jag prioritera att ta fram mer av materialet från vår konferens i Frustuna så att alla kan ta del av hur diskussionerna gick.

Tre filmer därifrån ligger redan på youtube.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLtVm45cV4BIo4b_8ZBfvVTMfJHwQkcXcx
.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

π