Forum

Vad ska ADs riksdagsledamöter göra?

Vad ska ADs riksdagsledamöter göra?

Inläggav joasi » 2012-05-08 17.34

När AD har fått mandat i riksdagen så kommer ett antal medlemmar att bli anställda av riksdagen med god lön för att delta i voteringar. Vid voteringarna kommer ADs ledamöter att fördela sig proportionellt efter valresultatet i varje fråga i vårt valsystem. Så långt tycker jag att ADs strategi är ganska tydlig.

Men min fråga är: Vad ska våra ledamöter göra utöver detta, och ska de få behålla hela lönen för sig själva?

Vad tycker ni?
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Vad ska ADs riksdagsledamöter göra?

Inläggav Urban » 2012-05-08 20.05

joasi skrev:När AD har fått mandat i riksdagen så kommer ett antal medlemmar att bli anställda av riksdagen med god lön för att delta i voteringar. Vid voteringarna kommer ADs ledamöter att fördela sig proportionellt efter valresultatet i varje fråga i vårt valsystem. Så långt tycker jag att ADs strategi är ganska tydlig.

Men min fråga är: Vad ska våra ledamöter göra utöver detta, och ska de få behålla hela lönen för sig själva?

Vad tycker ni?



Enkelt svar i mitt tycke.
Vi lägger en motion om lönesänkning och en om reducering av antalet ledamöter :)
Nej jag har ingen aning, men visst vore väl det en idé som säkert går hem i folkhemmen?
Det är för många i dagsläget och vad jag tror, så kommer det inte att finnas arbeten för så många med vårt system.
Vi har ju ett av de största parlamenten i Europa med tanke på folkmängden.
Bra fråga, är lika intresserad av svar här som du joasi. :)
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: Vad ska ADs riksdagsledamöter göra?

Inläggav Josef Boberg » 2012-05-08 21.19

Urban skrev:
joasi skrev:När AD har fått mandat i riksdagen så kommer ett antal medlemmar att bli anställda av riksdagen med god lön för att delta i voteringar. Vid voteringarna kommer ADs ledamöter att fördela sig proportionellt efter valresultatet i varje fråga i vårt valsystem. Så långt tycker jag att ADs strategi är ganska tydlig.

Men min fråga är: Vad ska våra ledamöter göra utöver detta, och ska de få behålla hela lönen för sig själva?

Vad tycker ni?



Enkelt svar i mitt tycke.
Vi lägger en motion om lönesänkning och en om reducering av antalet ledamöter :)
Nej jag har ingen aning, men visst vore väl det en idé som säkert går hem i folkhemmen?
Det är för många i dagsläget och vad jag tror, så kommer det inte att finnas arbeten för så många med vårt system.
Vi har ju ett av de största parlamenten i Europa med tanke på folkmängden.
Bra fråga, är lika intresserad av svar här som du joasi. :)

"Simma lugnt" - för det här med brist på pengar ordnar sig i slutet av 2012 - tror och hoppas jag på. :roll:
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Vad ska ADs riksdagsledamöter göra?

Inläggav haja » 2012-05-09 09.42

Josef Boberg skrev:
Urban skrev:
joasi skrev:När AD har fått mandat i riksdagen så kommer ett antal medlemmar att bli anställda av riksdagen med god lön för att delta i voteringar. Vid voteringarna kommer ADs ledamöter att fördela sig proportionellt efter valresultatet i varje fråga i vårt valsystem. Så långt tycker jag att ADs strategi är ganska tydlig.

Men min fråga är: Vad ska våra ledamöter göra utöver detta, och ska de få behålla hela lönen för sig själva?

Vad tycker ni?



Enkelt svar i mitt tycke.
Vi lägger en motion om lönesänkning och en om reducering av antalet ledamöter :)
Nej jag har ingen aning, men visst vore väl det en idé som säkert går hem i folkhemmen?
Det är för många i dagsläget och vad jag tror, så kommer det inte att finnas arbeten för så många med vårt system.
Vi har ju ett av de största parlamenten i Europa med tanke på folkmängden.
Bra fråga, är lika intresserad av svar här som du joasi. :)

"Simma lugnt" - för det här med brist på pengar ordnar sig i slutet av 2012 - tror och hoppas jag på. :roll:

Flera miljöpartister lämnar en del av deras ersättningar till partiet. Så skulle även AD riksdagsledamöter kunna göra.
En liten rättning till joasi:
Riksdagsledamöterna är inte anställda av Riksdagen. De har däremot en lön och ersättningar som beslutas av riksdagsmän och tjänstemän i riksdagen. Men de är inte anställda. De kan alltså inte bli avskedade av riksdagsgruppens administration. Det finns inte heller anställningsavtal och befattningsbeskrivning ;-)
Man kan vända på resonemanget om riksdagsersättningen, vem ska betala för mellanskillnaden om en ledamot går ned i lön?
Jag tror inte att riksdagsersättningarna är så viktiga att diskutera mer än som symbolfråga och jantelag. Tänk på att hela regeringskansliet har cirka 4.000 personer anställda med de tretton departementen som t.ex. UD och ambassader.
Kan man skära kostnaderna där med 10 % motsvarar det alla riksdagsledamöter. Frågan var uppe tidigare i höstas där regeringen blev nedröstad och tvingad att spara på bl.a. ambassader. S vände senare och godkände att nedskärningarna inte behövdes göras så kraftigt. (under Juholts tid)
I EU så får ledamöterna ersättning för att anställa egen sekreterare och utredare. Därför får de betydligt högre ersättningar. Liknande regler gäller för andra parlament.
Man måste också diskutera vad ersättningarna ska vara ersättningar för.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Vad ska ADs riksdagsledamöter göra?

Inläggav joasi » 2012-05-09 15.09

Jag tycker själv att frågan om vad de ska göra är betydligt intressantare än vilken ersättning de ska få (behålla).
Och frågan om ersättningen beror nog en del på den första frågan: Ska de t ex bara agera knapptryckare så skulle ju nästan hela deras arvoden kunna gå till partiet.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Vad ska ADs riksdagsledamöter göra?

Inläggav jonas » 2012-05-09 17.53

joasi skrev:Jag tycker själv att frågan om vad de ska göra är betydligt intressantare än vilken ersättning de ska få (behålla).
Och frågan om ersättningen beror nog en del på den första frågan: Ska de t ex bara agera knapptryckare så skulle ju nästan hela deras arvoden kunna gå till partiet.


Se här:
http://aktivdemokrati.se/demokrati/2011/aktiv-demokrati-2015/

Robert kom med ett bättre namn på dem under senaste koordinatormötet: "Röstförmedlare". En röstförmedlare kan då både förmedla rösterna från valsystemet genom knapptryckning men också genom att förmedla information från riksdag till folket och frågor och debattinlägg från folket till riksdagen.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg


Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

cron
π