Forum

Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Inläggav jonas » 2011-02-17 21.15

Vi har nu två stycken som söker praktikplats hos Aktiv Demokrati.

Arbetsförmedlingen kan bevilja praktikplats hos föreningar och organisationer. Vad vi behöver för detta är handledare. Handledningen kan till stor del skötas på distans. Exakta villkor får vi undersöka närmare. Men i Göteborg har vi även möjlighet att ge personlig handledning på plats samt även ta fram en parti-lokal.

Vi behöver bestämma VAD VI VILL HA GJORT.

Det här rör sig inte om programmerare. Men utöver det. Hjälp till här att formulera arbetsuppgifter.

Den lista jag samlat ihop kan säkert utökas: http://aktivdemokrati.se/member/organisation/
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Inläggav gilroitto » 2011-02-17 21.59

Kan man tänka sig en presentation av de sökande och lite diskussion om hur kontakten med arbetsförmedlingen ska ske för att deras förväntningar och våra förväntningar ska bli tydliga innan heltidsarbetande kastas in i partiarbetet?
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Inläggav hans ingemansson » 2011-02-18 12.56

hasseing.
hans ingemansson
 

Re: Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Inläggav Gäst » 2011-02-18 13.00

Gil, skulle inte va fel om vi typ hade en lokalavd. adress i skåne har du förslag?
Gäst
 

Re: Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Inläggav gilroitto » 2011-02-18 19.26

Har jag förstått rätt att Hasse är en av de praktikplatssökande? Vem är det som postar som Guest?

min adress kan fungera som brevkontakt för AD skåne om ingen annaan vill ta det.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Inläggav joasi » 2011-02-18 20.42

Vi behöver presentationer av de båda sökande innan vi kan gå till ev. omröstning.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Inläggav jonas » 2011-02-20 05.09

joasi skrev:Vi behöver presentationer av de båda sökande innan vi kan gå till ev. omröstning.


Och om de sökande inte vill presentera sig?

Båda vill komma igång ganska så omdelebart. Dvs nästa vecka.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Inläggav joasi » 2011-02-20 10.55

En omröstning krävs om de ska få någon slags officiell status som praktikanter hos Aktiv Demokrati. Så det kan väl bli aktuellt först veckan efter. Eller hur tänkte du?
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Inläggav hasseing » 2011-02-20 12.10

ja det stämmer en av dom är jag Hasse Ingemansson. vi kan väl ta en disk. på mötet den 27e.
ska ta ett snack med Gil o se vad vi kan uppnå lokalt sas.
cu.
hasseing
hasseing
Medlem i partiet
 
Inlägg: 39
Registrerad: 2011-02-10 22.31
Ort: Trelleborg

Re: Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Inläggav gilroitto » 2011-02-20 14.11

Detta är inget riktat mot någon av de sökande eftersom jag inte vet något om dem. Men jag kunskap och erfarenhet av olika former av praktikplatser. Det kräver betydlig mer jobb än man tror, bl a kontakt med arbetsförmedlingen,därför är det inte bara gratis arbetskraft, utan man måste vara säker på att nyttan är värd ansträngningen. Därför är det ingen bra ide att bara hipp som happ kasta in folk utan att vara säker på det kan bli en verklig nytta av tjänsten, dvs inte bara en massa ogenomtänkta saker som man måste spenndera energi på att ta besluT på att inte använda på ett snällt sätt utan att såra någon. Det blir ingen rolig situation heller för praktikanterna om de har otydliga riktlinjer och känner att deras arbete inte är önskat.

Det typiska praktikarbete innebär ganska stor couching med hyffsat väldefinierade uppgifter. Har den sökande en självklar kunskap inom skrivande, grafisk design eller annat är det en anna sak, men då bör man få möjlighet att utvärdera personens kunskaper att åersonen kommer att kunna vara väldigt självgående och ha en självklar kompetens som ger nytta.

Jag har förståelse för att de sökande inte vill presentera sig offentligt, men då bör iaf de som är tilltänkta som kontakter få möjlighet att göra en sådan bedömning med förtroende av resten av partiet att även kunna tacka nej till de sökande.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Inläggav hasseing » 2011-02-20 15.10

okok. som sagt jag har forskat i det, skulle lät gå att lösa utan att det skulle direkt inkräkta på någon någons tid. men vi kan väl ta en disk. vid nästa möte .
cu.
hasseing
Medlem i partiet
 
Inlägg: 39
Registrerad: 2011-02-10 22.31
Ort: Trelleborg

Re: Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Inläggav gilroitto » 2011-02-20 17.06

Klart att det får "inkräkta" på någons tid, och det kommer det obönhörligen att göra för att motsvara arbetsförmedlingens krav. Det viktiga är att det blir en meningsfull sysselsättning för alla parter, både den praktiserande att den får göra något som kommer till nytta, för partiet att det blir något som kommer till användning och för arbetsförmedlingen som vill veta att praktiken leder ett ökande av färdigheter och arbetslivserfarenhet för framtida arbetsliv. Och det kan det bli om det bara ges en seriös chans att utvärdra kunskaper, möjlighet till coaching och möjliga arbetsuppgifter för att matcha den praktiserande.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Inläggav jonas » 2011-02-21 21.05

Han från Göteborg är en person som jag känner sen en tid tillbaka. Och han behöver komma in med ansökan på torsdag. Vi har därmed inte så mycket tid för omröstning etc.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Inläggav joasi » 2011-02-21 22.12

Jag tycker inte vi ska ta in någon praktikant under de här förutsättningarna. Men Jonas kanske kan låta honom praktisera i sitt företag, vad vet jag? Som medlemmar är de båda naturligtvis välkomna däremot.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Inläggav gilroitto » 2011-02-22 19.40

Sista tåget har inte gått, det fins fler praktikperioder för den sökande och det finns fler praktiksökande. En bekant som tas in utan möjlighet till bedömning blir ett farligt steg mot svågerpolitik.

Vi kan väl sätta upp enkla riklinjer för praktikplatser. Tiden kan ju ske på frivillig basis, t ex Jonas som känner ett engagemang att spendera tid för att handleda personen samt sköta kontakt med srbetsförmedlingen, men det bör finnas en granskande funktion av någon utomstående som får lov att titta på personens meriter och görs en bedömning om det finns arbetsuppgifter som rimligtvis kan göras, göra en bedömning om marbetsförmedlingen krav kan uppfyllas och sedan få någon enkel rapport om fortskridande arbete och gjorda kontakter med arbetsförmedlingen.

Sen bör en öppen redovisning ske av gjort arbete, även om det bara blir som vilket som helst bidrag som medlemmarna tar upp som förslag till partimaterial.

En sådan kontrollfunktion anse jag viktig då vi inte vill ha några smaskiga ful-historier eller rykten på halsen om hur vi hanterar gratis arbetskraft på ett oseriöst sätt.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Inläggav jonas » 2011-02-22 19.44

Hassan Toosi valdes under senaste årsmötet till sekreterare för Aktiv Demokrati.
Jag valdes till ordförande.

Vi känner båda två Tommy Skogsberg, som nu har möjlighet att få en betald praktikplats hos oss i två år.

De har båda lagt all tid de kunnat på att ordna det praktiska och hitta en lokal som kan användas både för praktikplats, men också för partimöten och föredrag, etc.

I samband med praktikplatsen kommer vi att få ca 250 kr per dag från arbetsförmedlingen och dessa pengar kan täcka eventuella lokalkostander.

Min vision är att få in flera som kan bygga upp organisationen och dra igång aktiviteter över hela landet för att vi ska börja växa på riktigt. Jag tror det här är en mycket bra möjlighet. Speciellt då både jag, Hassan, vår kassör Fredrik, samt flera andra aktiva medlemmar finns i göteborgsområdet och aktivt kan handleda och bygga upp verksamheten.

Diskussioner och beslutsprocesser är viktiga och jag hoppas vi kan fortsätta att klargöra och ta fram hur detta ska hanteras. Gör en insats och kavla upp ärmarna och hjälp oss att lösa problem och bygga vidare.

Jag vill att vi ger Hassan Toosi befogenhet att vara handledare för Tommy och hantera de praktiska delarna för att ge Tommy en praktikplats här.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Inläggav Josef Boberg » 2011-02-22 19.53

jonas skrev:Hassan Toosi valdes under senaste årsmötet till sekreterare för Aktiv Demokrati.
Jag valdes till ordförande.

Vi känner båda två Tommy Skogsberg, som nu har möjlighet att få en betald praktikplats hos oss i två år.

De har båda lagt all tid de kunnat på att ordna det praktiska och hitta en lokal som kan användas både för praktikplats, men också för partimöten och föredrag, etc.

I samband med praktikplatsen kommer vi att få ca 250 kr per dag från arbetsförmedlingen och dessa pengar kan täcka eventuella lokalkostander.

Min vision är att få in flera som kan bygga upp organisationen och dra igång aktiviteter över hela landet för att vi ska börja växa på riktigt. Jag tror det här är en mycket bra möjlighet. Speciellt då både jag, Hassan, vår kassör Fredrik, samt flera andra aktiva medlemmar finns i göteborgsområdet och aktivt kan handleda och bygga upp verksamheten.

Diskussioner och beslutsprocesser är viktiga och jag hoppas vi kan fortsätta att klargöra och ta fram hur detta ska hanteras. Gör en insats och kavla upp ärmarna och hjälp oss att lösa problem och bygga vidare.

Jag vill att vi ger Hassan Toosi befogenhet att vara handledare för Tommy och hantera de praktiska delarna för att ge Tommy en praktikplats här.

Jag tycker att det genom "Din mun" låter som en mycket bra idé - för att under TVÅ år få någon form av fysiskt synlig form av AD-partiet.

Vad kan Wi förlora som parti på att testa detta :?:

Jag tycker att det är helt OK - att utnyttja folkets Arbetsförmedlings resurser för att få "igång" AD i någon form av officiell kontorsplats.

Dom som eventuellt vill "hoppa" på AD som parti för den sakens skull - skicka dom till mig - så skall jag "ge dom på moppe" så att det står "härliga till". :wink:
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Inläggav jonas » 2011-02-22 20.04

Jag håller med om att diskussionen måste få ta tid och att man inte ska skynda fram saker.
Vi ska absolut ha transparens och ta fram alla förhållningsregler och mandat och ta alla perspektiv i beaktning och besluta direktdemokratiskt.

Sen är frågan om hur vi vill möta verkligheten. Vill vi ta chansen att få eld i baken, sikta på stjärnorna, och få mycket gjort på kort tid. Eller vill vi nedslaget och håglöst vänta på att någon ska servera oss vad vi vill ha på ett silverfat, förhoppningsvis någon gång i framtiden?

Jag skulle vilja att vi påbörjar processen. Ni som är engagerade: hjälp oss att undersök hur det funkar med arbetsförmedlingen. Kanske vi kan sätta igång nu och så att säga räkna med att AF tar sin tid att processa. Då kan vi även få den tid vi behöver för att diskutera igenom alla detaljer, och rösta igenom ett beslut på korrekt sätt här i partiet. Kom igen nu och var smarta. Operation förhalningstaktik.

Vi behöver MÅNGA aktiva som ägnar flera timmar i veckan åt KONKRETA projekt.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Inläggav jonas » 2011-02-22 20.17

gilroitto skrev:Sista tåget har inte gått, det fins fler praktikperioder för den sökande och det finns fler praktiksökande. En bekant som tas in utan möjlighet till bedömning blir ett farligt steg mot svågerpolitik.

Vi kan väl sätta upp enkla riklinjer för praktikplatser. Tiden kan ju ske på frivillig basis, t ex Jonas som känner ett engagemang att spendera tid för att handleda personen samt sköta kontakt med srbetsförmedlingen, men det bör finnas en granskande funktion av någon utomstående som får lov att titta på personens meriter och görs en bedömning om det finns arbetsuppgifter som rimligtvis kan göras, göra en bedömning om marbetsförmedlingen krav kan uppfyllas och sedan få någon enkel rapport om fortskridande arbete och gjorda kontakter med arbetsförmedlingen.

Sen bör en öppen redovisning ske av gjort arbete, även om det bara blir som vilket som helst bidrag som medlemmarna tar upp som förslag till partimaterial.

En sådan kontrollfunktion anse jag viktig då vi inte vill ha några smaskiga ful-historier eller rykten på halsen om hur vi hanterar gratis arbetskraft på ett oseriöst sätt.


Vad vill du ha för riktlinjer för praktikplatser?

Hur ska den granskande funktion se ut?

Jag tror det finns uppgifter för i stort sett alla kompetenser och nivåer. Frågan är möjligen i så fall om personen i fråga kommer att vara nöjd med de tillgängliga uppgifterna.

Vilka personer skulle du finna olämpliga?

Vad gäller Tommy kan jag tänka mig en slags sekreterarfunktion som har hand om organisation, register, kontakter, uppgifter, osv. Håller reda på alla delar och sköter rutinärenden av olika slag. Även samordnare för startande av lokalgrupper, kontaktar medlemmar och personer, håller reda på föreningar etc där vi kan hålla föredrag, kollar upp mässor och liknande vi kan deltaga i, osv, osv.

Kan du tänka dig att vara den utomstående granskaren? Skulle du vilja prata med honom?

(Både Tommy och Hassan var med i det senaste nationella mötet på mumble.)
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Praktikplats hos Aktiv Demokrati

Inläggav TommyS » 2011-02-22 20.30

Hej alla.

Jag ber om överseende med att jag inte skrivit tidigar , varför kommer att framgå nedan.
Mitt namn är Tommy Skogsberg och är mekanisk konstruktör till yrket, med ett förflutet inom svensk bilindustri.
Jag har under många år ägnat mig åt personlig kompetensutveckling och är mycket insatt i och intresserad av förnyelsebar och hållbar utveckling av samhällets teknik och funktioner.

Det är inte alls så att jag tvekar att presentera mig utan istället är det så att jag sedan i torsdags varit nedgrävd i arbete för att ta fram ett konkret, fungerande koncept för att få arbetsförmedlingen att acceptera att Aktiv Demokrati ska kunna använda sig av praktikanställd personal för att utföra den mängd av uppgifter som partiet står inför att få gjorda i detta skede.

Jag tycker att direktdemokrati är en välbehövlig väg för att ge medborgarna större möjligheter till medbestämmande och engagemang i faktafrågor och jag har lätt för att sätta mig in i nya uppgifter och organisationer.
En liknande, plan organisation som jag har erfarenhet av är Göteborgs Botaniska Trädgård,
där jag arbetade i 2 år i skogsplanteringarna utanför trädgårdsområdet.

Nu är jag klar över hur en sådan praktikplats rent praktiskt kan genomföras viavi AF och har tagit kontakt med partiledningen i Göteborg. För er ute i landet är jag okänd men jag har i flera olika verksamheter träffat både Jonas Liljegren och Hassan Toosiunder ungefär 10 års tid och vi känner varandra väl.

Jag är beredd att ta tag i de uppgifter som behöver göras och som jag är lämpad för att utföra inom partiet. Hassan är beredd att agera som handledare för mig och allt är klappat och klart om en ansökan från Aktiv Demokrati kan lämnas in på arbetsförmedlingen på torsdag, alltså i övermorgon.

Nu verkar det vara så att en beslutsprocess inom partiet tar ungefär en vecka om den flyter på och i den fas 3 som jag är i gentemot AF fick jag den 15/2 reda på att inför på torsdag så har AF godtyckligt från ett 50-tal platser valt ut 6 praktikplatser som vi är hänvisade till att välja mellan.

Det var med största motvillighet som representanterna på AF medgav att vi också har möjlighet att presentera egna praktikplatser. Jag tänkte ut möjligheten att arbeta för Aktiv demokrati och presenterade den för Jonas 17/2 och har som sagt därefter tagit fram vad som konkret måste till för att få denna praktik accepterad av AF.

Så jag undrar om ni kan hjälpa mig med någon konkret lösning så att jag kan presentera en ansökan till på torsdag, eftersom jag av de senaste erfarenheterna är tveksam till hur pass förhandlingsvilliga de är på AF och hur de skulle ställa sig till att behöva vänta på beslut den tid som processen normalt tar inom partiet.

Icke desto mindre om en sådan lösning ej står att finna ber jag er att så snart som möjligt initiera en sådan beslutsprocess och jag ska då göra vad som står i min makt för att förhandla fram en respit.

Förutom att en heltidstjänst minus de antal timmar som är stipulerade för arbetssökning så kommer denna praktikplats innebära att AD får en fast adress i Göteborg där även möten inom partiet kan anordnas.

MVH / Tommy
TommyS
Medlem i partiet
 
Inlägg: 19
Registrerad: 2011-02-18 23.09

Nästa

Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π