Forum

Förslag till nytt partiprogram

Re: Förslag till nytt partiprogram

Inläggav Magnus Gustavsson » 2011-02-22 13.04

Jag tycker många av dina åsikter är bra, Hans!
Vi kan säkert förbättra och uppdatera mycket i partiprogrammet.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Förslag till nytt partiprogram

Inläggav jonas » 2011-02-22 13.59

Josef Boberg skrev:Jonas - på den gamla sidan - så fanns det, såvitt jag minns, ingen "läs mer"-funktion - utan hela partiprogrammet kom upp = bl a den första bilden syntes ju då direkt på skärmen


Hela partiprogrammet kommer upp när du går in på det via menyn -> Direktdemokrati -> Partiprogram.

"Läs mer" visas bara om du tittar på partiprogrammet i arkivet bland andra inlägg.

När jag försommaren 2008 hittade dit - så skrollade jag nog bara över det - och måhända också läste något här och där. Men vad jag mindes - som gjorde att jag kom tillbaka var bilderna: "En bild säger mera än tusen ord !"


Jupp. Gillar också bilderna.

Fråga 1
Går det att ta bort den nuvarande "läs mer"-funktionen på partiprogrammet ? - så att därmed första bilden kommer upp direkt


Ser du läs-mer-funktionen går du in på partiprogrammet via någon omväg...


Fråga 2
Går det att lägga in partiprogrammet - som en färgad större flik i öppningssidan huvud = (i raden där det står "Direktdemokrati", "om Aktiv Demokrati", "Engagera dig", "Press" och "Kontakt") ? - så att det syns direkt - oavsett hur man har kommit fram till AD.


Så som flera har påverkat behöver vi få ned antalet element på webbplatsen. Allt som rör "vår politik" och direktdemokrati ligger i den blå fliken. Det inkluderar partiprogram. Innehållet i den fliken bör motsvara innehållet i partiprogrammet.

Vi skulle säkert kunna lägga in fler bilder där.

Tidigare var partiprogrammet i stort sett den enda presentation vi hade. Men egentligen behöver vi inte ha något speciellt dokument av det slaget. Nu har vi andra sidor på webbplatsen som tillsammans ska motsvara innehållet. Vi bör bygga på med fler sidor och illustrera dem och göra det så snyggt som vi kan.

Även om vi skulle kunna ha en flik för partiprogrammet, vilket vi inte ska ha, så skulle vi inte ha det förrän vi ändrat språket i partiprogrammet. Jag tror många kan få avsmak av språkbruket däri, så som omtalats i denna tråd.


Jag har just googlat mig till AD - och hamnade då på sidan "Din makt över Sveriges politik". Där MÅSTE jag då klicka på knappen "Aktiv Demokratis blogg" - för att sen trycka på knappen "partiprogram" i högermarginalen - för att komma till partiprogrammet.


Det är ju verkligen meningen att man ska kunna hitta på webbplatsen.

Idén är att man ska tycka att det är logiskt att man ska hitta partiprogrammet under fliken "Direktdemokrati". Sen en tid tillbaka har jag dessutom försökt göra det ännu tydligare genom att lägga in en animerad text som pekar på var länken till partiprogrammet ligger. Är det fortfarande otydligt tycker du?

Du kan dessutom söka på partiprogram via vår sökfunktion på webbplatsen.

Jag tror vi kan göra innehållet i högerkolumnen mer lättare att hitta i. Se tråden om detta;
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=82&t=1331

Jag kan exempelvis tänka mig en större bild i form av en lunta eller pergament eller nått annat som framhäver länk till partiprogrammet.

Det känns "knökigt" för mig som vet att det är som det är - och hur kan då ej en förstagångsbesökare uppleva att det är ?


Förslag mottages...

Men vi kan inte lägga in fler flikar eller länkar på startsidan. Enda alternativet är i så fall en sitemap och möjligen lägga sitemap i sidfoten i den stil man kan se på andra webbplatser så som exempelvis på http://www.socialdemokraterna.se/
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Förslag till nytt partiprogram

Inläggav Josef Boberg » 2011-02-22 14.20

Magnus Gustavsson skrev:Jag tycker många av dina åsikter är bra, Hans!
Vi kan säkert förbättra och uppdatera mycket i partiprogrammet.

Det håller jag med om.
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Förslag till nytt partiprogram

Inläggav jonas » 2011-02-22 14.24

jonas skrev:"Läs mer" visas bara om du tittar på partiprogrammet i arkivet bland andra inlägg.


Ser ut som det är en bugg i den länken. Meningen att man ska komma till hela partiprogrammet. Jag ska undersöka saken.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Förslag till nytt partiprogram

Inläggav Josef Boberg » 2011-02-22 14.34

jonas skrev:
Josef Boberg skrev:Allt som rör "vår politik" och direktdemokrati ligger i den blå fliken. Det inkluderar partiprogram. Innehållet i den fliken bör motsvara innehållet i partiprogrammet.

Taaack :!: - Jonas - för Dina förtydliganden - för äääntligen fattar jag färg-logiken i upplägget - samt fattar hur det här med "läs mer"-funktionen kan komma upp.

Som själv medlem i TrögFattarFöreningen (video ca 4 min) så tar det sin tid - men när det väl är där - så "sitter det".
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Förslag till nytt partiprogram

Inläggav jonas » 2011-02-22 14.39

Josef Boberg skrev:Taaack :!: - Jonas - för Dina förtydliganden - för äääntligen fattar jag färg-logiken i upplägget


Nuu vet jag. Vi ska ha ett GEM i kanten som kan guida besökare runt webbplatsen med en liten söt film!
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Förslag till nytt partiprogram

Inläggav Magnus Gustavsson » 2011-02-22 15.49

jonas skrev:
Josef Boberg skrev:Taaack :!: - Jonas - för Dina förtydliganden - för äääntligen fattar jag färg-logiken i upplägget


Nuu vet jag. Vi ska ha ett GEM i kanten som kan guida besökare runt webbplatsen med en liten söt film!



Huuuva......!
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Förslag till nytt partiprogram

Inläggav joasi » 2011-02-22 19.45

Jag skulle önska att vi återgick till ämnet för den här tråden:
Verkstad. Förslag till nytt partiprogram.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Förslag till nytt partiprogram

Inläggav jonas » 2011-03-09 23.40

Just som jag var redo för ett nytt tag med programmerandet så visade det sig att ett jobb jag startade igår på datorn fortfarande inte är klart och den behöver resurser för att arbeta på. Så under tiden tog jag och skapade tre nya uppslagsord. Denna gång direkt från partiprogrammet, som en del av att lyfta ut innehåll till andra dokument. Jag skapade Utförare, Begränsade utförare och Demokratisystemet.

I och med det ser jag också hur mycket bättre dess struktur kan bli. Den hoppar fram och tillbaka ganska mycket. Påminner om "lapptäcke".

Så jag vill säga att jag har blivit mer positiv för att renskriva hela programmet.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Förslag till nytt partiprogram

Inläggav claesbratt » 2011-03-10 08.37

Jag håller med haja. I övrigt har jag en ide om att vid varje debatt inom AD såväl
som i verkligheten, man först har haft en informationsfas där (i verkligheten) profesionella
forum typ inst av olika slag lämnar info i frågan. Sedan efter viss tid avgörs om info
är godkänd (tillräcklig) genom omröstning. Om godkänd info sker då debatt under tid
som bestämts av infofasen (dvs vissa frågor kan vara små andra stora).

Claes
claesbratt
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3
Registrerad: 2010-05-28 10.42

Re: Förslag till nytt partiprogram

Inläggav haja » 2011-03-10 14.06

Läs mitt nya förslag till partiprogram. Det har tagit hänsyn till tidigare program. Eftersom så få är engagerade och det skedde i början. Jag förlängt diskussionstid och komma med ändringar i nuvarande förslag. http://typewith.me/Mjvpi3ZEm3

Den 13 mars är den sista dagen för ändringar. Den 14 börjar omröstningen. Den ska vara klar till den 21 mars.

Den 25 maj är det val och vi måste vara klara så fort som möjligt med omröstningssystem, uppgraderad webbplats och andra viktiga aktiviteter inför en valkampanj.

Hela partiprogrammet är utbytt. Men de delar som beskriver fördjupad information om hur omröstningar går till och teknik, kan omarbetas till fördjupad dokumentation, precis som flera varit inne på i diskussionen.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Förslag till nytt partiprogram

Inläggav gilroitto » 2011-03-10 21.12

Jag gillar det nya förslaget. Jag har gjort små justeringar det första kapitlet för att ge större flyt och tagit bort 2 upprepningar. Jag bidrar gärna mer imorgon då jag har mer tid
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Förslag till nytt partiprogram

Inläggav gilroitto » 2011-03-10 21.15

Det finns flera bra formuleringar och poänger på vår Direktdemokratisida och i vår FAQ som vore bra att hinna lyfta in, bl a från "Hur hanterar vi extremister" och många fler.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Förslag till nytt partiprogram

Inläggav gilroitto » 2011-03-11 00.10

Jag har gjort ett par till förändringar som förslag till partiprogrammet:

Borttagna stycken:

Du kan vara anonym. Om du vill bli politiker så slipper du partipiska och tröghet i de traditionella partiers partistruktur.


Som medlem kan du rösta i alla frågor där Aktiv Demokrati har representation och att du har rösträtt. Det innebär:
* Du måste vara skriven i den kommun/landsting för att kunna rösta och ha rösträtt.
* I riksdag och EU-frågor måste du ha svenskt medborgarskap
* Du måste vara medlem i Aktiv Demokrati.
* Aktiv Demokrati måste ha representation i kommun, landsting, riksdag och EU.


Ändringar:
Kortfattat om alternativa möjligheter att rösta i sakfrågor, med eller utan fullmakt:
->
Sammanfattningsvis röstar du i varje sakfråga genom något av följande alternativ:

Jag har lyft bort bitar från en punktlista till en löpande text.

Tillägg:
Direktdemokrati och representativ demokrati står inte i motsats till varandra...
...

Ett ökat fokus på att bedriva en bra sakpolitik istället för vallöften för att försäkra sig om mandat för en hel mandatperiod
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Förslag till nytt partiprogram

Inläggav haja » 2011-03-11 00.48

gilroitto skrev:Jag gillar det nya förslaget. Jag har gjort små justeringar det första kapitlet för att ge större flyt och tagit bort 2 upprepningar. Jag bidrar gärna mer imorgon då jag har mer tid

Tack för ändringarna så att texten blir bättre. Man får inte riktigt helheten när man har bråttom och jobbar under tidspress. Därför är det bra att texten granskas av fler ögon som kan rätta ändra/komplettera texten.
Tack Gil Roitto :D
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Förslag till nytt partiprogram

Inläggav haja » 2011-03-11 00.56

Magnus Gustavsson skrev:Jag tycker många av dina åsikter är bra, Hans!
Vi kan säkert förbättra och uppdatera mycket i partiprogrammet.

Tack Magnus.
Jag är ju ny här och vill inte såra någon som tidigare utarbetat partiprogrammet.
Men jag vill att partiet ska få mandat. Det har inte nått de framgångar som ett dd-parti borde fått och jag tror att jag vet vad som ska åtgärdas och flera håller med mina förslag.
Så det är roligt att jag inte är ensam och att det finns öppenhet för förändringar.

Just nu är det vädig tidspress för att klara av att delta i omvalen. Det blir 2,5 månader i stället för 3,5 år!
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Förslag till nytt partiprogram

Inläggav gilroitto » 2011-03-11 18.01

En av styckena jag har skrivit kanske känns kontroversiell av någon, och då vill jag hellre att vi stryker det innan vi går till omröstning och en sån detalj ska hindra att hela programmet godtas:

"Att ge fler möjlighet att driva sina frågor i den demokratiska processen, tror vi ökar öppenheten även inom mindre grupperingar i samhället. Tillgången till den direkta politiska processen leder till att dessa gruppers problem blir hörda och genom en större möjligheten att påverka samhället kan alla ta ett positivt ansvar istället för att inta en icke-konstruktiv missnöjesposition."
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: Förslag till nytt partiprogram

Inläggav Roger » 2011-03-13 17.15

Var finns förslaget till det nya partiprogrammet som vi skulle rösta om? :?
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Förslag till nytt partiprogram

Inläggav jonas » 2011-03-13 17.53

Borde vara här http://typewith.me/Mjvpi3ZEm3
Men den kanske har gått ut... :-P

Hoppas nån har nån kopia
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Förslag till nytt partiprogram

Inläggav jonas » 2011-03-13 17.56

3/12/2011 - Typewith.me experienced a database crash. We are currently working on restoring old pads to a seperate site, and will post a link if and when that data becomes available! We apologize for the inconvenience!


Det förklarar saken. Någon som har en kopia på texten?
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π