Forum

Nytt partinamn?

Nytt partinamn?

Inläggav MrPerfect72 » 2010-09-28 07.22

Jag lovade att ta upp diskussionen efter valet. Jag har redan gjort det via mail till ledande figurer i flera dd-partier. Nu aer raett laege att ta upp fraagan eller acceptera det namn som partiet har idag i alla fall fram tills efter naesta val. Nu har jag tagit upp det foer alla medlemmar.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Nytt partinamn?

Inläggav fiddur » 2010-09-28 09.24

Jag tycker Aktiv demokrati är ett bra namn.

Jag gillar inte namnet TilliT.

Direktdemokratern är också mycket bra, kanske bättre än Aktiv demokrati egentligen.

Vi har namnunderskrifter för att registrera Aktiv demokrati, kanske 1300 st. Jag tycker inte vi skall ändra, i alla fall inte innan registreringen är klar, om man nu kan ändra efteråt utan nya underskrifter.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Nytt partinamn?

Inläggav joasi » 2010-09-28 09.29

Jag tycker Aktiv demokrati är bra. Jag tycker demokrati är ett positivt laddat ord och ett centralt begrepp för oss.
Jag börjar mer och mer se värdet av ordet "Aktiv" som jag från början tyckte var lite poänglöst. Det hela bygger på aktivitet. Utan egen aktivitet lyckas vi inte nå målet. Utan väljarnas aktivitet kommer det inte att fungera i praktiken och då är det bättre att köra vidare med ren representativ demokrati som nu.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Nytt partinamn?

Inläggav robwe » 2010-09-28 10.25

Aktiv demokrati tycker jag också är bra.

Direktdemokraterna var det vi ville heta från början i begynnelsen, men det var någon "filur" i Göteborg som hade registrerat detta som förening, eller parti? Jag kommer inte ihåg, men den personen hade ingenting alls med direktdemokrati att göra, så vi fick i alla fall välja aktiv demokrati istället. Nu tycker jag nog att aktiv demokrati faktiskt är bättre än direkt demokrati. Direktdemokrati som begrepp bär i bland negativa associationer "som att man måste rösta på allting", så att heta "aktiv demokrati" navigerar man elegant undan en del fördomar. Detta är inte bara en direktdemorkati, det är en AKTIV demokrati. etc...
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Nytt partinamn?

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-09-28 13.24

Oavsett vilket måste vi registrera Aktiv Demokrati nu med de 1500 namnunderskrifterna.
Sedan tror jag framtida samarbetsprojekt ger namnet vi slutligen väljer för att vinna valet 2014 med.
Låt oss hålla frågan öppen tills vi vet mer om framtida samarbetspartners!
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Nytt partinamn?

Inläggav Josef Boberg » 2010-09-28 14.44

Magnus Gustavsson skrev:Låt oss hålla frågan öppen tills vi vet mer om framtida samarbetspartners!

Samma tips ifrån mig.

OBS :!: - mitt tips SKALL ej räknas som en röstning av mig - därför att: ”Under rätt många år så har jag ”letat” efter ett partiprogram - som ej enbart är ”tomma ord” på ett papper - som skulle kunna leva upp till detta. Aktiv Demokrati´s partiprogram är än så länge det närmast kommande som jag hittills har läst - under förutsättningen att det fungerande röstningssystemet för AD´s medlemmar kommer på plats också.

Tills dess avstår jag ifrån att delta i omröstningarna på AD-forumet. Detta är ej ett hot - det är ett löfte.”
- citat av avslutningen härifrån.


PS.
Carl Johan Rehbinder (PP) har punktat upp en del orsaker till varför det gick så dåligt i valet för PP HÄR. Min kommentar till det - med tips om ett fungerande medlemsröstningssystem - finns HÄR.
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Nytt partinamn?

Inläggav robwe » 2010-11-09 14.08

Jag var tidigare skeptisk till namnbyte, helt enkelt eftersom jag inte har sett något bättre förslag ännu. Men härromdagen kom jag på ett möjligt uppköp, eller vad sägs om.... *trumvirvel*:

"Riksdagen 2.0"

Kan det bli så mycket kaxigare än så? Dessutom gillar jag att detta namn redan från början slår fast partiets politiska neutralitet. Siffran "2.0" indikerar också att vi företräder en teknisk och Internetbaserad lösning. Tillsammans blir detta ett otvetydligt budskap om att det i själva verket är riksdagens roll som vi vill förändra.

Jag tror att detta till exempel är vad som kan avskräcka många blankröstare ifrån att rösta på Aktiv Demokrati. Ja, de gillar inget annat parti, men de tänker då att aktiv demokrati säkert företräder någon extrem ideologi av något slag varför de inte ens ids intressera sig för oss.

På ovan nämnt namn kan man även göra en del intressanta men subtila reklamkanpanjer, av typen:

"Uppgradera till 2.0" + (Vår logotyp)

...

Andra varianter är "Nya Riksdagen"

Egentligen är jag ofta inte så pigg på drastiska förändringar som t.ex. namnbyten, men samtidigt känner jag att Riksdagen 2.0 är ett småkul alternativ.
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Nytt partinamn?

Inläggav jonas » 2010-11-09 17.17

Hehe. På de flygblad jag delat ut har jag skrivit "Direktdemokrati 3.0"
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Nytt partinamn?

Inläggav fiddur » 2011-01-22 08.21

Jag tycker "Aktiv demokrati" slår även de nya förslag som kommit upp. Det är ett bra namn, och börjar bli lite inarbetat också så det faktiskt är en del som känner igen det.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Nytt partinamn?

Inläggav Josef Boberg » 2011-01-22 11.38

fiddur skrev:Jag tycker "Aktiv demokrati" slår även de nya förslag som kommit upp. Det är ett bra namn, och börjar bli lite inarbetat också så det faktiskt är en del som känner igen det.

Instämmer - ifall Aktiv Demokrati skrivs med två versaler. I annat fall får det ju i så fall bli Akrivdemokrati i ett ord.

By the way - hur går det med det nya medlemsröstningssystemet :?:
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Nytt partinamn?

Inläggav Josef Boberg » 2011-01-23 16.41

...men det absolut bästa partinamnet får väl uppfattas vara Absolut Folkstyre - och det näst bästa Aktivt Folkstyre - för vem faen tror överhuvudtaget på demokrati som något FRAMTIDSLOVANDE styrelseskick egentligen :?:

Vilka är de enda som kan bringa ordning i kaos :?:

Tja... - mitt svar på det blir att det måste bli folket själva on mass = över i vart fall 80 % av de som ids rösta. I o f s så kan jag ha fel i det - men det tror jag ej alls själv på. 8)
Senast redigerad av Josef Boberg 2011-01-30 11.29, redigerad totalt 1 gång.
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Nytt partinamn?

Inläggav Roger » 2011-01-23 17.35

Jag anser inte att det behövs minst 80% deltagande i varje röstning. Det beror på huruvida sakfrågan berör eller inte. I synnerhet minoritetsfrågor avgörs antagligen bäst av de inblandade parterna själva. Beslut på rätt nivå enligt subsidiaritetsprincipen.

Med direktdemokrati kommer vi att få betydligt fler åsikter, infallsvinklar och röster än från de få riksdagsledamöter vi har. Ledamöter som idag röstar enligt partitoppens rekommendation , kanske efter påtryckning från lobbyorganisationer eller utlandet? Det är svårt att rösta emot sitt eget parti och riskera sin politiska tjänst och karriär. Därför behöver vi direktdemokrati, nästa naturliga steg i demokratiutvecklingen.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Nytt partinamn?

Inläggav Josef Boberg » 2011-01-23 18.59

Roger skrev:Jag anser inte att det behövs minst 80% deltagande i varje röstning.

För att få det mera folkstyrt än vad det är - så har Du ju rätt i det.
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Nytt partinamn?

Inläggav jerry.gabrielsson@telia.com » 2011-02-27 12.23

Hej,
Beträffande partinamnet, så är min reflektion att namnet är bra.
Namnet står ju för att den som är registrerad stöder "aktiv demokrati" i och med detta har registrerat sig i partiet.
jerry.gabrielsson@telia.com
 

Re: Nytt partinamn?

Inläggav Josef Boberg » 2011-02-27 12.40

jerry.gabrielsson@telia.com skrev:Hej,
Beträffande partinamnet, så är min reflektion att namnet är bra.
Namnet står ju för att den som är registrerad stöder "aktiv demokrati" i och med detta har registrerat sig i partiet.

”Många typer av styrelseformer har prövats och kommer att prövas i denna värld av synd och bedrövelse. Ingen påstår att demokrati är perfekt eller allsmäktigt. Det har sagts att demokrati är den sämsta styrelseformen som har prövats, bortsett från alla de övriga formerna som prövats genom tiderna.”
- citat av Winston Churchill.

Så personligen hoppas jag på att Wi någon gång kommer att överväga att byta ut ordet demokrati i AD till Folkstyre - eller något än mindre historiskt blodbesudlat ord - för var sak har ju sin tid.
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Nytt partinamn?

Inläggav jonas » 2011-02-27 13.03

Josef Boberg skrev:Så personligen hoppas jag på att Wi någon gång kommer att överväga att byta ut ordet demokrati i AD till Folkstyre - eller något än mindre historiskt blodbesudlat ord - för var sak har ju sin tid.


http://aktivdemokrati.se/ordlista/2011/demokrati/


Eller så kallar vi oss folkpartiet. :)
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Nytt partinamn?

Inläggav Josef Boberg » 2011-02-27 14.04

jonas skrev:
Josef Boberg skrev:Så personligen hoppas jag på att Wi någon gång kommer att överväga att byta ut ordet demokrati i AD till Folkstyre - eller något än mindre historiskt blodbesudlat ord - för var sak har ju sin tid.


http://aktivdemokrati.se/ordlista/2011/demokrati/


Eller så kallar vi oss folkpartiet. :)

Nja... - Folkpartiet som ordbegrepp i Sverige - det är nog än värre besudlat än ordet demokrati - är jag rätt säker på. :roll:
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm


Återgå till Partiets utveckling



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron
π