Forum

Jag väntar på 2000 medlemmar

Säg HEJ och presentera dig själv.
Har du frågor eller funderingar?

Jag väntar på 2000 medlemmar

Inläggav MrPerfect72 » 2008-01-02 04.17

Jag satt och funderade infoer nyaaret om jag skulle programmera foer aktiv demokrati gratis och satsa pengar och tid paa det, men jag kom till slutsatsen att det ska jag INTE.

Naer vi har ett medlemsstoed som aer stort och aktiva medlemmar saa ska jag givetvis gora det, men tills dess saa aer jag en "aktiv" medlem som kommer delta i diskussioner eftersom detta kommer goera forumet levande och foer att detta kan locka fler medlemmar, men jag kommer inte lyfta ett finger inom programmering tills vi aer 2000 medlemmar eller ett flertal anslutna partier.

Foest daa verkar det rimligt att satsa kraft och energi paa demokratisk utveckling. Jag menar att om intresse foer direktdemokrati verkligen finns saa maaste medborgarna foerst visa detta genom att bli medlemmar och delta "aktivt".
Senast redigerad av MrPerfect72 2008-01-13 05.47, redigerad totalt 1 gång.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav Magnus Gustavsson » 2008-01-03 14.08

Tror du har fel, utan tillräckliga mjukvaruresurser är det svårt att locka till sig folk som tror på oss, det har vi diskuterat tidigare.
Men kanske ändrar du dig snart när mitt senaste projekt kan börja rulla igång...;-)
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav MrPerfect72 » 2008-01-05 03.54

Daa har Aktiv Demokrati alltsaa en aktiv medlem. :D
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav MrPerfect72 » 2008-01-08 04.18

"technology itself is not a stimulus for participation"/Boyd
d.v.s.
"teknologi i sig sjaelv aer inte nog stimulans foer deltagande"/Boyd

Vi maaste laera av Knivsta.nu

Vi maaste ha en agenda som inte beroer hoeger/vaensterskala som dessutom samlar folket i enighet, tror jag. Folk foerstaar helt enkelt inte hur viktigt direktdemokrati aer riktigt aen.

Vi borde skapa en socialt engagerad roerelse! Sverige.nu?
Vad tror du om detta?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav Magnus Gustavsson » 2008-01-08 09.55

Det är inte tekniken vi skall locka med.
Men för att kunna få till ett aktivt partiarbete duger det inte att diskutera hela tiden hur det kommer att bli i skarpt läge.
Det är som att starta ett parti innan man haft några möten.
Nätet är fullt av sådana oändliga diskussioner.
Valsystemet är våra inledande möten, om man bortser från det tunga arbete vi redan gjort i form av regelverk o allmänna DD-principer.
Med valsystem på plats kommer alla att enkelt kunna bilda sig en uppfattning om de tror på ide'n eller ej.
Utan det kommer det bara att bli en diskussionsklubb.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav MrPerfect72 » 2008-01-13 05.50

Du menar alltsaa att man inte kan bilda sig en uppfattning genom en diskussionsklubb och sedan vaelja att aktivt stoedja en idé genom sitt medlemskap foer att verka foer denna idé?

Jag tror vi har en hel del att laera av knivsta.nu, naemligen att vi maaste ha en sakpolitisk agenda. Jag undrar om inte bl.a. piratfraagan och Bodstromsamhaellet kan vara dunder foer oss, aeven enhets idé om att man boer vara mentalt mogen foer att styra landet.

Dessa fraagor tror jag kan skapa stor enighet.

Vi kan plocka det baesta av alla smaapartiers konsensusfraagor under vaart paraply och presentera dem i procenttal samtidigt som vi uppmanar dem till samarbete.

Sen tror jag vi behoever aktivism paa gator och torg, men det maaste komma genom att vi har tillraeckligt lokalt stoed runtom i landet.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav Magnus Gustavsson » 2008-01-14 17.56

Snälla, vi har diskuterat detta förut.
Att ha en sakpolitisk agenda stöter ju bort alla som inte delar de uppfattningarna. Och vi dras djupare och djupare ner i ett åsiktspaket, helt emot våra principer.
Vare sig Knivsta eller PP har kommit någonstans, och de röster de fick fler än oss gav ingen makt, heller.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav MrPerfect72 » 2008-01-15 03.27

Javisst. Vi har diskuterat detta förut, men kanske vi hade fel?

Maanga maenniskor jag talat med saeger gaang paa gaang "var staar ni politiskt". efter en foerklaring saa saeger de "jamen, var staar ni politiskt"
Ska vi bara ignorera det?

Att ha en sakpolitisk agenda stöter INTE bort alla som inte delar alla uppfattningarna. Tvaertom kan det vara bra att presentera uppfattningarna i procentuella tal, anser jag.

Folk aer saa indoktrinerade med aasiktspaket att de inte orkar taenka nytt, tyvaerr. Daerfoer anser jag att vi maaste vara tydliga och gaerna ha fraagor som samlar folket mot politikerna. Aeven om inte ledarskapet i dessa partier gillar vad vi goer kan vi samla medlemmar ur alla partier genom detta och uppmuntra deras ledarskap till samarbete istaellet foer motvals kaerring.

Ett åsiktspaket aer INTE helt emot våra principer om det presenteras i procentuella tal och man aer tydlig med att minoritetens roest raeknas aenda in i riksdagen. Jag tror att detta aer det krut som behoevs, faktiskt, och rapporten fraan Boyd staerke mig i denna fundering. Aeven folk paa gator och torg staerker mig i denna uppfattning.

Joesses! Baade Knivsta och PP har verkligen kommit avsevaert laengre aen oss. Kolla in antalet aktiva medlemmar och antalet roester jaemfoert med oss! Befinner du dig i verkligheten?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav MrPerfect72 » 2008-02-12 13.40

Jag har naagra ideer paa valmanifest som ska presenteras i procentuella tal

Jag tycker vi ska ta alla smaapartiers hjaertefraagor och formulera dem i fraagor i en enkaet. jag pratade ex. med en journalist fraan gaevle dagblad igaar som gav mig en alldeles utmaerkt idé att faa med sig folk fraan FI.

Fraagan blev ungefaer:
"Ska fraagor i domstol vad gaeller ex. klaedsel vara otillaatna vad gaeller anspelning om skuld till att bli utsatt foer brott?" (Bara foer att men aer salongsberusad laettklaedd och faar skjuts hem betyder det inte att man vill ha sex. Nej betyder nej oavsett vilka klaeder etc. man gillar. Ej heller betyder det att man vill bli raanad om man har kostym.)

Vi maaste givetvis studera alla partier och hitta deras kaernfraagor och presentera dem i partiets enkaet i saa fall.

Ingen mer aen jag som tycker att en enkaet vore utmaerkt infoer valet?
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav Magnus Gustavsson » 2008-02-12 17.31

Det kan ju låta bra, men tänk om en del hjärtfrågor inte faller våra medlemmar idag på läppen?
Då kan vi ju komma att skjuta ifrån oss potentiella medlemmar som itne inser att de med sina kompisar kan påverka AD.
Nej, jag tror mer på att jobba på argumenten + presentationen av dem.
Så bråttom har vi inte att vi inte hinner göra detta + få igång ett korrekt fungerande valsystem innan vi börjar jobba utåt på allvar.
(Visst, så låt det ett par år före valet sist också men nu är ju startsträckan kortare...)
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav MrPerfect72 » 2008-02-13 12.59

Paa laeppen?

Hela poaengen aer ju att det som faller ex. FI paa laeppen aer att de har moejlighet att faa med sig kvinnor (och maen) fraan andra partier i en saadan sakfraaga som i dag kontrolleras av det senila gubbvaeldet som tycker att raettsystemet fungerar bra naer unga flickors klaedsel ifraagasaetts i raetten.

Det aer talibanmentalitet, anser jag.

Vare sig en nudistkvinna, kristen kvinna med kors runt halsen eller en kvinna ifoerd burka ska bli vaaldtagen oavsett om man anser det ena, det andra eller det tredje mer upphetsande.

De procentuella talen kommer vara till vaar foerdel. Du kan lita paa mig Magnus. Folk aer inte lika korkade som dagens politiker.

Varfoer kan du aldrig ge dig naer du vet att jag har raett Magnus? :D
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav Magnus Gustavsson » 2008-02-14 16.50

Men...med tanke på vårt låga medlemstal idag, ser det inte lite konstigt ut om vi röstar fram att vi vill genomföra alla de andra småpartiernas hjärtefrågor...?
Skall vi verka seriösa så kan vi ju inte bara säga ja till allt?
Och då har vi ju redan skrämt bort de som just vi få som är medlemmar idag inte råkar ha samma uppfattning som.
Alla har ju inte lika allmängiltiga åsikter som är lätta att ta till sig som t.ex. FI.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav MrPerfect72 » 2008-02-15 05.33

Du har raett i naagra extrema fall.....MEN flera av de andra partierna har bra foerslag paa loesningar som vi kan diskutera tillsammans och kanske genomfoera omroestningar paa.

Om vi ska lyckas att samla alla maaste vi lyssna paa ALLA och ta deras fraagor paa allvar innan vi eventuellt avfaerdar dem foer att de saknar demokratiskt stoed.
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav gilroitto » 2008-02-15 23.31

Då kan vi ju komma att skjuta ifrån oss potentiella medlemmar som itne inser att de med sina kompisar kan påverka AD.
Nej, jag tror mer på att jobba på argumenten + presentationen av dem.
Så bråttom har vi inte att vi inte hinner göra detta + få igång ett korrekt fungerande valsystem innan vi börjar jobba utåt på allvar.



Jag håller med helt. Om Aktiv Demokrati börjar profilera sig med sakfrågor som dessa tappar vi fokus helt.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Inläggav MrPerfect72 » 2008-02-16 13.01

Om ni har raett, vilket vore helt ok, varfoer fick vi bara 81 roester?
Om ni har raett, vilket vore helt ok, vafoer fraagar folk hela tiden var vi staar i olika fraagor?
Om ni har raett, vilket vore helt ok, varfoer har Knivsta.nu lyckats och inte vi?
Om ni har raett, vilket vore helt ok, varfoer vaagar ni inte prova motsatt taktik och bevisa att jag har fel?

Jag tror inte alls att folk skulle oeverge oss bara foer att de inte gillar det procentuell resultatet. De vet naemligen samtidigt att de paaverkar fraagan med sitt mandat in i riksdagen precis lika mycket som genom vilket annat parti som helst PLUS alla andra foerdelar.

Vi brukar sjaelva saega att politik handlar om sakfraagor....Varfoer kan vi inte redovisa exakt vad vi tycker i naagra sakfraagor?

fraan foerra enkaeten:
Ska Sverige fungera mer demokratiskt?
Ska integritetskyddet stärkas för medborgare?
Ska privat kopiering utan vinstsyfte vara tillåtet?
Ska Sverige gå ur EU?
Ska kvinnor och män vara jämställda på alla områden?
Ska det utdömmas hårdare straff för våld mot annan människa?
Ska abort före 18 veckan (dagens nivå) vara kvinnans val?
Ska ny teknologi kunna sättas upp i bostadsområden?
Ska riksdagspolitiker och statstjänstemän ha lägre löner?
Ska studenter få 1000kr mer i studiebidrag?
Ska flyktinginvandringen minska?
Ska arbetskraftinvandringen minska?
Ska vi dela på jobben genom att införa lägre arbetstid för alla?
Ska skolor som inte följer läroplanen kunna stängas?
Bör invandrare erbjudas arbete som är i linje med deras bakgrund?
Ska försiktighetsprincipen gälla vid anv. av okänd teknik eller kemikalier?
Ska Sverige delta i invasioner av andra länder?
Ska pensioner i större utsträckning basera sig på egna placeringar i fonder?
Ska vården privatiseras i större utsträckning?
Ska skolorna privatiseras i större utsträckning?
Ska omsorgen privatiseras i större utsträckning?
(laegg gaerna till foerslag!)


Svara nu utan prestige!
Senast redigerad av MrPerfect72 2008-02-16 13.21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav Magnus Gustavsson » 2008-02-16 13.10

Om ni har raett, vilket vore helt ok, varfoer fick vi bara 81 roester?

Svårt att få in ett nytt parti i riksdagen oavsett hur bra det är. Vi hade t.ex. inga resurser...
Om ni har raett, vilket vore helt ok, vafoer fraagar folk hela tiden var vi staar i olika fraagor?


-De har aldrig hört talas om ett parti som vårt och tror alla partier måste "stå ngnstans"

Om ni har raett, vilket vore helt ok, varfoer har Knivsta.nu lyckats och inte vi?


Har de? Tror inte de tycker det själva. Dessutom ha de endast lyckats attrahera några som råkar tycka samma sak som grundarna, politiskt alltså. Som vilket parti som helst mao. Vi har ett helt annat fokus; den enskilde, tänkande medborgaren.

Om ni har raett, vilket vore helt ok, varfoer vaagar ni inte prova motsatt taktik och bevisa att jag har fel?


Pga vi kan lättare avfärdas då som kommunister/invarndrarfientliga/nazister whatever.

Ibland är det bra att hålla sig till en inslagen strategi, även om allt tar längre tid än beräknat. Detta är en sån situatuion tror jag.
Vi har alltså inte ens prövat plan A än som jag ser det.
Vår hemsida är ett skämt, valsystem likaså, vi har inte nått kritisk massa i form av aktiva medlemmar etc.
Hade vi det så hade jag idag varit beredd att pröva plan B.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav MrPerfect72 » 2008-02-16 14.50

Svårt att få in ett nytt parti i riksdagen oavsett hur bra det är. Vi hade t.ex. inga resurser...


- Vilka resurser kommer vi ha detta val? Vad skiljer? Ska vi acceptera 81 igen?


-De har aldrig hört talas om ett parti som vårt och tror alla partier måste "stå ngnstans"


-Om det aer folks uppfattning och oenskemaal av ett parti som de kan taenka sig att roesta paa borde vi inte redovisa detta och faa alla de potentiella roesterna ocksaa?

Har de (Knivsta.nu)? Tror inte de tycker det själva. Dessutom ha de endast lyckats attrahera några som råkar tycka samma sak som grundarna, politiskt alltså. Som vilket parti som helst mao. Vi har ett helt annat fokus; den enskilde, tänkande medborgaren.


-Nej, det aer vael inte riktigt sant. De fokuSerade paa saadant som var viktigt i foer de som bodde i Knivsta. (saasom vi borde fokusera paa det folk tycker aer viktigt i Sverige)

Pga vi kan lättare avfärdas då som kommunister/invarndrarfientliga/nazister whatever.


Jassa? Aer det din tolkning av foerra enkaeten?

Ibland är det bra att hålla sig till en inslagen strategi, även om allt tar längre tid än beräknat.


...och ibland inte....

Vår hemsida är ett skämt, valsystem likaså, vi har inte nått kritisk massa i form av aktiva medlemmar etc.
Hade vi det så hade jag idag varit beredd att pröva plan B.


Vad aer saa fel med att ha baada delar redo? D.v.s. ha plan B redo vid en direkt fraaga eller t.o.m. som underlag foer propaganda foer den som vill klistra upp info?

Jag, som varit ute paa stan, skulle kaenna mig mindre handikappad vid direkta fraagor om jag hade detta underlag. Det aer en doerroeppnare. D.v.s. jag lyssnar (nr1) och svarar(nr2) konkret paa fraagan. Sen blir kommunikationen laettare.

Alla andra svar uppfattas av den otraenade som att jag slingrar mig (som en vanlig politiker)

Vad aer saa fel med att foerdjupa enkaeten?
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Inläggav gilroitto » 2008-02-17 01.05

Vi har en vision. Det är visionen som har tänt oss. Det är den visionen som kan tända andra, inte några korrekta åsikter i populistiska frågor.

Vi behöver lära oss formulera visionen i tal, i tryck och i media. Och vi behöver karismatiska fackelbärare som har förmågan att komma ut med budskapet. Jag kan inte bedömma våra nuvarandra insatser, jag vet att Martin har gjort mycket, och jag vet att jag knappt gjort något alls. Men vi behöver fler entusiastiska fackelbärare och helst några som har kontakter eller förmågan att attrahera stor uppmärksamhet.

Jag tror vi behöver samlas fysiskt kring en positivt laddad vision. Systemen vi behöver kan komma i andrahand. Att träffas gör det mer konkret och skulle iaf få mig att komma igång.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Inläggav gilroitto » 2008-02-17 01.10

Jag tycker enkäten är en värdelös idé från början för att uttrycka mig ärligt. Eftersom vi står för ett nytt demokratiskt system är vi oundvikligen svårsmälta initialt. Men om vi dessutom trots vår politiska agenda plötsligt står för saker som parti, gör vi det hopplöst förvirrat.

So what om vi har röstat 80% för eller emot i något fråga. Varje ny medlem förändrar enbart sin egen röst. Vad våra medlemmar har röstat i enskilda frågor är helt ointressant för nya medlemmar eftersom det inte påverkar hennes/hans röst.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Inläggav MrPerfect72 » 2008-02-18 07.39

Jag tror du har raett i ca 50% av fallen. Det aer intressant för vissa individer att veta var vi andra medlemmar staar politiskt oavsett var vi staar. Det ger en utgaangspunkt foer vidare diskussion.

Du har fel i aatminstone en viss procentsats foer JAG tycker det AER intressant.

Alla kan inte staella om tankesaett direkt trots felfri logik. Det betyder att vi maaste kunna vara flexibla i var kommunikation och presentera pedagogiken paa flera olika saett foer olika individer.
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Nästa

Återgå till Övrigt



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

cron
π