Anledningen är den jag inte kunde acceptera under 7 års tid.
Att det i ett direktdemokratiskt part i tydligen blir samma löjliga personkonflikter som i vilket annat parti som helst.
Av samma anledning startade direktdemokraterna, och inte heller de har lyckats förklara varför man inte sonika bara kan ignorera misshagliga personer i ett direktdemokratiskt parti.
Besluten kan man ju trots allt i kraft av sin numerär styra ändå, det är det enda jag har brytt mig om.
När jag såg hur Mikael Engström behandlades insåg jag dock att det var nödvändigt att göra ett val, sitta i samma organisation utan möjligheter att växa med positiva individer med kapacitet, eller på något sätt ta till vara den energi som jag såg fanns.
Jag valde förstås det senare och kom på köpet ifrån märkliga diskussioner om hur viktigt det är att kunna rösta bort det direktdemokratiska styret i ett direktdemokratisk parti.
Jag skapade utan större problem stadgarna för Tillit, http://www.tillit.org/index.php?q=node/180 , med det mesta kopierat från AD, med den viktiga skillnaden att det inte är möjligt med mindre 100% majoritet, att radera direktdemokratin som styrelseskick, liksom yttrandefrihet och föreningsfrihet. Ingen i TilliT ifrågasatte denna självklarhet. Flera går igång på alla cylindrar när vi tar upp den frågan i AD. Varför? Jag har aldrig sett ngt vettig svar på det.
Jag kan omvänt också fråga, vad är det som hindrar att AD-medlemmarna går över till TilliT.
En viss doktor, som råkar vara en av världens allra första pionjärer på direktdemokrati?
Magnus Gustavsson skrev:Doktorns attityd är mer positiv än de flestas i DD-rörelsen, särskilt sedan han gått med i TilliT.
Magnus Gustavsson skrev:Han tom beslutat ta tillbaka sitt gamla namn, och sluta gömma sig. Är inte det positivt så vet inte jag vad som är det.
Magnus Gustavsson skrev:Att han efter allt vad som hänt inte gillar att bli uthängd som någon med asberger-trots att diagnosen var ett självironiskt experiment (han bad om diagnosen av en kollega), är ju bara normalt.
Magnus Gustavsson skrev: Och trots att detta förklarats för dig, så fortsätter du att tjata om hur olämpligt det är att han yttrar sig offentligt utan förkläde, eller vad du nu förespråkar.
Vem som helst skulle nog lite lite mer negativ av detta.
Magnus Gustavsson skrev:Det räcker inte att underteckna med Kärlek...
Herr Anders skrev:Som jag förstått det så här långt är det Magnus nya direktdemokratiska parti sedan han förlorade enväldet i AD. Men jag antar att det finns fler dimensioner än så.
fiddur skrev:Magnus såg med glädje att fler var villiga att ta ansvarsposter i AD, och relationen mellan mig, Jonas och Magnus har varit god, så den tolkningen ligger inte mycket i.
TilliT har samma idéer om implementation, och parti-mässigt samt logiskt finns det inget som berättigar att det är två partier.
Till exempel så kunde Magnus inte förstå varför personer i partiet vill ha en diskussion kring stadgarna, då han själv inte ansåg att detta var en fråga av betydelse.
Jag har redan fått flera frågor om varför jag hänger här fortfarande, vilket tyder på viss frustration över att inte omgörningen av partiet kan ske fort och obemärkt nog.
robwe skrev:Denna motsättning, om jag nu har träffat rätt i min iaktagelse, kan sägas vara lite intressant rent filosofiskt. För även om man kan argumentera för att karismatiskt ledarskap kan vara betydelsefull på vägen till riksdagen, så är det karismatiska ledarskapet och medlemmars förmåga att ställa upp för ledaren något som egentligen direktdemokratin försöker få mänskligheten oberoende av. Tanken är just att sakfrågorna ska vara av högre betydelse, snarare än självsäkert leende människor som tycks vara säkra på sin sak. Jag tycker att Mikael Stenborgs video om "de perfekta människornas tyranni" slår huvudet på spiken.
Så, för att sammanfatta min uppfattning om skillnaden mellan TilliT och Aktiv Demokrati, är att det handlar om just detta. Där Aktiv Demokrati dras emot anarki och kreativt kaos, så dras TilliT emot enighet och ledarskap. Naturligtvis existerar båda dessa element i båda partierna, men utifrån vad jag har uppfattat så skulle jag ut-tolka en sådan tendens. Men detta är bara den uppfattning jag fått utifrån att studera vad Martin och Magnus sagt om TilliT.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster