Forum

SÖKES: Resurs-koordinator

Säg HEJ och presentera dig själv.
Har du frågor eller funderingar?

SÖKES: Resurs-koordinator

Inläggav jonas » 2010-07-18 16.17

Det finns många uppgifter att dela på.

Partiet behöver en organisation.

Låt oss börja med kärnan.


Vill du göra en insats för ökad direktdemokrati i Sverige?
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: SÖKES: Resurs-koordinator

Inläggav joasi » 2010-07-18 18.35

Ja varför då inte börja med kärnan:

Stadgarna:
Nuvarande stadgar saknar demokratisk grund eftersom de har kuppats in av ett par tongivande medlemmar vid en tidpunkt då aktiviteten var mycket låg. Låt oss börja med att på demokratisk väg ta fram enkla och användbara stadgar för partiet, gärna baserade på ph7's senaste förslag. Stadgarna bör också vara lätt tillgängliga från partiets hemsida.

Reglementet:
Från början hade partiet ett reglemente, eller åtminstonde ett genomarbetat förslag till reglemente som reglerar hur partiet styrs. Men det försvann någonstans på vägen.
Ett reglemente beskriver detaljerna om hur partiet styrs och kan förändras över tiden, medan stadgarna bör vara mer statiska och allmänna.
Ex på vad reglementet styr: Hur lång ska omröstningstiden vara? Vilka förtroendeposter har vi i partiet och hur tillsätts de.
Utan reglemente blir det ganska meningslöst att rösta om regelförändringar eftersom det inte finns några dokumenterade regler att förändra.

Förtroendeposter:
För att beslut ska kunna verkställas måste det finnas någon som har ansvar och befogenheter att genomföra dem. Tex om vi röstar om att ändra bakgrundsfärg på forumet så måste det finnas en forum-administratör som har ansvaret och behörigheten att göra denna ändring. Det måste vara tydligt villka förtroendeposter som finns och hur dessa tillsätts. Av demokratiskäl bör det också finnas en tidsgräns för hur länge samma medlem kan inneha en förtroendepost.

Utan att ha demokratiskt utformade stadgar, ett fungerande reglemente som efterlevs samt tydligt definierade förtroendeposter med ansvar och befogenheter till villka medlemmar kan tillsättas och avsättas demokratiskt anser jag att övrigt konstruktivt arbete är ganska bortkastat. Förutom att det alltid är kul att ha diskussioner på ett forum naturligtvis.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: SÖKES: Resurs-koordinator

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-19 08.29

joasi skrev:Stadgarna:
Nuvarande stadgar saknar demokratisk grund eftersom de har kuppats in av ett par tongivande medlemmar vid en tidpunkt då aktiviteten var mycket låg. Låt oss börja med att på demokratisk väg ta fram enkla och användbara stadgar för partiet, gärna baserade på ph7's senaste förslag. Stadgarna bör också vara lätt tillgängliga från partiets hemsida.

Den enda tjatande "kupp" jag uppfattade vid skapandet av stadgarna var ju i princip "§ 4 Värdegrund" eftersom Sveriges rikes lag redan reglerar detta i detalj. Jag gick med paa formuleringen med motiveringen att den saknar praktisk betydelse och ser lite fjantig ut.

( § 4 Värdegrund
Partiet ska följa svensk lag. Dessutom ska partiet motverka alla former av rasism diskriminering och
ojämlikhet samt verka för yttrandefrihet, pressfrihet, mötesfrihet och föreningsfrihet.)

Annars raadde demokrati och stor enighet och de flesta som var eller blev medlemmar efter skapandet av de befintliga stadgarna var noejda med jobbet. Vi hade fler som var med efter detta och paaverkade stadgarna ytterligare och alla var noejda med dem.

Stadgarna gjorde vi saa vattentaeta vi kunde i syfte att skydda partiet mot snabba kupper. Kupper kan genomfoeras, men maaste, enligt nuvarande stadgar ta minst ett aar och det ger handlingsutrymme till de som vill motverka ett kuppfoersoek eller starta ett annat parti innan valspurten. :-)

joasi skrev:Reglementet:
Från början hade partiet ett reglemente, eller åtminstonde ett genomarbetat förslag till reglemente som reglerar hur partiet styrs. Men det försvann någonstans på vägen.
Ett reglemente beskriver detaljerna om hur partiet styrs och kan förändras över tiden, medan stadgarna bör vara mer statiska och allmänna.
Ex på vad reglementet styr: Hur lång ska omröstningstiden vara? Vilka förtroendeposter har vi i partiet och hur tillsätts de.
Utan reglemente blir det ganska meningslöst att rösta om regelförändringar eftersom det inte finns några dokumenterade regler att förändra.

Vi kan skapa och roesta in ett parallelt reglemente eller ha stadgarna som reglemente om vi vill det. Vi har fria haender att besluta vad vi vill tillsammans. :-)

joasi skrev:Förtroendeposter:
För att beslut ska kunna verkställas måste det finnas någon som har ansvar och befogenheter att genomföra dem. Tex om vi röstar om att ändra bakgrundsfärg på forumet så måste det finnas en forum-administratör som har ansvaret och behörigheten att göra denna ändring. Det måste vara tydligt villka förtroendeposter som finns och hur dessa tillsätts. Av demokratiskäl bör det också finnas en tidsgräns för hur länge samma medlem kan inneha en förtroendepost.

Utan att ha demokratiskt utformade stadgar, ett fungerande reglemente som efterlevs samt tydligt definierade förtroendeposter med ansvar och befogenheter till villka medlemmar kan tillsättas och avsättas demokratiskt anser jag att övrigt konstruktivt arbete är ganska bortkastat. Förutom att det alltid är kul att ha diskussioner på ett forum naturligtvis.


Allt det du vill ha kan loesas enklet. Mitt tips aer att du skapar ett foerslag i en diskussion som inkorporerar stadgarna och en text som anger att denna information ska finnas tillgaenglig tydligt paa partiets hemsida eller liknande. De som sedan anvaender och laeser stadgar och regler kommer sedan att se till att dessa uppgifter alltid finns daer, eller kan vem som helst paapeka att de fattas, om de skulle fattas. :-)
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: SÖKES: Resurs-koordinator

Inläggav jonas » 2010-07-24 02.59

joasi skrev:Ja varför då inte börja med kärnan:
...
Utan att ha demokratiskt utformade stadgar, ett fungerande reglemente som efterlevs samt tydligt definierade förtroendeposter med ansvar och befogenheter till villka medlemmar kan tillsättas och avsättas demokratiskt anser jag att övrigt konstruktivt arbete är ganska bortkastat. Förutom att det alltid är kul att ha diskussioner på ett forum naturligtvis.


Jag talar om en resurs-koordinator.

Dvs någon som kan se till att det du beskriver ovan faktiskt kan genomföras. Dvs någon som kan leta upp och sätta samman grupper för att utföra dessa saker som behöver göras.

Vi har många bra idéer men vi behöver en samlande kraft som kan identifiera bland de medlemmar och supportrar vi har, de som faktiskt är redo att göra en insats.

Så låt oss börja med kärnans kärna. :-)
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: SÖKES: Resurs-koordinator

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-24 05.28

Om det ska skrivas nya stadgar borde det vara mest demokratiskt att detta sker i partiets forum fram till relativ konsensus i utformningen och att de eventuellt roestas in genom partiets demokratiskt valda valsystem. Jag tycker detta ska boerjas med efter valet foer att inte ta onoedig energi fraan oss i valspurten. Om det blir foer mycket meningsskiljaktigheter kan det bildas tvaa organisationer utan att skada partiet i detta val eller i naesta val. Organisationerna kan fortfarande valsamverka.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: SÖKES: Resurs-koordinator

Inläggav joasi » 2010-07-24 09.43

Jag förstår hur du menar Jonas, men jag tror ändå att det är fel väg att gå att söka efter denna "någon" som ska styra upp allting. Det är för stort ansvar och börda att lägga på en individ. Och skulle vi hitta denna någon så finns det stor risk att det finns annat som driver personen i fråga än ett rent altruistiskt engagemang för direktdemokrati.

Nej jag tror den väg vi slagit in på nu på sistone med ökat engagemang och ökad aktivitet på forumet faktiskt har potential att leda fram till det du vill. Men då måste vi nå upp till en kritisk massa av medlemmar som faktiskt blir så engagerade att de vill ta ansvar, inte bara delta i trevliga diskussioner.

Några exempel på vad som skulle kunna leda vidare just nu:

* pH7.3 har föreslagit en omarbetning av stadgarna: Hjälp honom genom att bidra med konstruktiv kritik i den tråden så att den kan gå vidare till omröstning. Jag är övertygad om att pH7.3 är beredd att göra en insats för att faktiskt byta ut stadgarna och länka dem från hemsidan när de väl blivit genomröstade.

* Magnus Gustavsson har vid flera tillfällen uttryckt att han är trött på sin tunga ansvarsbörda i partiet och vill att andra tar över hans förtroendeuppdrag. Magnus borde lämpligen börja med att på forumet beskriva vilka poster han håller i, kort vad de innebär, och efterfråga frivilliga som vill ta över. När några frivilliga har anmält sig så är det bara att ta frågan till omröstning.

* Du Jonas har erbjudit dig att koordinera en webbgrupp för att ta fram en ny hemsida åt AD. Jag tror det framkommit i diskussionen att de flesta välkomnar detta. Vänta inte på omröstningen. Börja jobba och visa upp resultatet vartefter arbetet fortskrider. Det kommer att entusiasmera övriga medlemmar att göra egna insatser. I värsta fall om AD inte skulle vilja ha den nya hemsidan så är Direktdemokraterna garanterat mer öppna och kommer sannolikt att ta emot den med öppna armar (med en små justeringar som t ex namn och logga).

* Fiddur jobbar nu med ett nytt valsystem. Hjälp honom genom att testa systemet och ge konstruktiv kritik. Anmäl ditt intresse om du vill hjälpa till med utvecklingsarbetet.

* Jag jobbar just nu med att samla ihop alla goda idéer kring RDD som framkommit i den senaste tidens diskussioner till en "Handbok för RDD" på Direktdemokraternas Wiki (http://wiki.sobr.se/tiki-index.php?page ... tdemokrati) Jag tror den skulle kunna bli ett bra stöd vid implementationen av valsystem och en bra referens om man vill upplysa nya medlemmar om vad rörelsen har kommit fram till så här långt, så man slipper uppfinna hjulet på nytt hela tiden med några års mellanrum.

Min poäng är att engagemang föder engagemang och att det bästa vi kan göra just nu är att underhålla de små lågor som finns istället för att fråga efter vem som ska sköta brasan.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: SÖKES: Resurs-koordinator

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-07-24 19.03

Ganska typiskt att Joasi kommer in och är bitter över flera år gamla beslut som fattats demokratiskt, om än inte i den riktning som han själv önskade.

1. Stadgarna (OT i denna tråd egentligen men...): har inte på något sätt stoppat någon utveckling av partiet, snarare har de varit bra att stötta sig mot när folk haft svårt att foga sig efter demokratin. De var föremål för många och ingående diskussioner, och kan fortfarande utvecklas. Jag förutsätter att de förslag som framkommer kommer att tåla en genomgående debatt och att argumenten kan bemötas sakligt.
Kan dina problem med nuvarande stadgar kanske stå att finna i att du inte gillar att du själv inte kan kuppa igenom något enkelt?
Ett bra betyg tycker jag att vi kunnat skapa dessa stadgar som en mkt viktig bas för partiet som mer än alla andra behöver en verklig konstitution som står sig i alla väder.
Kan jag få en lista på saker partiet inte kunnat göra pga nuvarande stadgar, hur har de praktiskt hindrat partiet att utvecklas? Och då vill jag höra något bättre än att de "stöter bort" presumtiva medlemmar, vilket är ett extremt ostyrkt påstående.

2. Reglementet (Också OT). Vi har haft ett sådant på förslag, det är inte någon medveten handling att det inte används, snarare begränsade resurser. Dessutom behöver de färdigställas och anpassas till partiets aktuella storlek efterhand.
Det är bara att sätta igång med det arbetet, ingen har motsatt sig det.
Att däremot som du kritiskt hävda att inget fungerar utan dem är ju bara en bekväm förevändning för att ta avstånd från allt.

3. Mina uppgifter som på flera ställen i detta forum framgått att jag vill bli av med är: Ordförande, kassör, medlemsadmin, forumadmin.
Vilken post vill du ta över, Joasi?

4. Jonas har tröttnat, pga bristande engagemang från övriga, kanske du vill hjälpa Jonas mer handgripligen, Joasi?

5. Detsamma gäller Ph7.3, kanske du konstruktivt vill hjälpa till med uppdaterade stadgar, Joasi?

6. Det mest naturliga och effektiva vore ändå om Joasi vill gå in och stötta Fiddurs valsystemsutvecklande nu, med tanke på att Joasi faktiskt med den äran programmerat ett valsystem åt partiet en gång och har mycket komptens på det området.
Varför vill du inte det, Joasi?
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: SÖKES: Resurs-koordinator

Inläggav joasi » 2010-07-24 23.30

Då får jag återigen be om ursäkt att jag uttryckte mig i en bitter ton. Det var inte min avsikt.

1. Jag tycker det är viktigt att ha fungerande stadgar i en demokratisk förening som vill förändra hela sveriges konstitution. Tycker det är grundläggande. Synd att du är mer benägen att försvara dagens slarvigt skrivna och till stora delar irrelevanta stadgar än att diskutera hur ett parti med AD's ambitioner skulle behöva organiseras för att stödja sin verksamhet.

2. Ett reglemente är inget stort och konstigt. Det handlar bara om att ha någonstans att dokumentera tagna beslut och rutinerna för partiarbetet. Ni kan ju inte hålla på och ändra stadgarna varje gång ni tar ett beslut. Och att partiets överstepräster ska hålla allt i huvudet och informera medlemmarna vid behov är ju inte heller någon särskilt lyckad ordning.

3. Vänd dig gärna till dina partimedlemmar med den frågan. Finns det beskrivet någonstans vad posterna innebär eller kör man på ren improvisation?

4-6. Tack för tipsen.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: SÖKES: Resurs-koordinator

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-25 07.54

Stadgarna aer vaart fina reglemente om man nu vill det och de aer skrivna i stor konsensus och har fungerat kanonbra under laang tid. :-) Var glada att de finns och har tagits fram med ett gott syfte.

Jobba gaerna med foerslag till ny hemsida, webhotell och stadgar om ni vill, men var positiva. Det blir trevligare. Det haenger paa dig vad som sker. Ibland kan man bara slappna av och varas noejd med det som finns ocksaa.

Jag aer frivillig positiv utrensare om det finns en vilja att faa lite ordning paa detta. Alla ska faa vara men enbart med positivt engagemang. De negativa faar gaa positivitetsprogrammering genom Dalai Lama eller liknande innan de kommer tillbaka med positivt engagemang, anser jag. ;-)

Jag aer foer att ordfoerande/admin har en roll i detta och att vi kan skriva till lite mer befogenheter att rensa upp i neg.traesket. Uteslutning om man inte foeljer partilinjen med positivitet, saa att alla kan faa arbetsro och att forumet framstaar som positivt foer nya medlemmar som kommer in.

Partiet ska koeras enligt de stadgar vi har och vill man aendra dem saa kan man det. Det kan man ta sig an positivt om man vill det och ingen kommer stoppa detta, tror jag. Ta dem en och en (gaerna efter valet) aer mitt privata tips! Det kan bli svaart att faa igenom ett helt paket. Det aer laett att foerstaa foer de flesta. Om ni inte faar igenom er vilja ibland beror det paa att en demokrati aer det saa. Det maaste man acceptera.

I partiets aarsmoete vaeljs de som staeller upp in enligt prioritetsomroestning. Vem som aer vad nu ska finnas angivet i foerra aarsmoetet. Ta en titt om ni vill! ;-)
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: SÖKES: Resurs-koordinator

Inläggav pH7.3 » 2010-07-25 09.24

MrPerfect72 skrev:Partiet ska koeras enligt de stadgar vi har och vill man aendra dem saa kan man det. Det kan man ta sig an positivt om man vill det och ingen kommer stoppa detta, tror jag.

S.t.v. de inte passar dig och du raderar ett förslag det jobbas på. ;)

MrPerfect72 skrev:Det kan bli svaart att faa igenom ett helt paket.

Men om fler jobbar på förslaget finns det redan en viss uppslutning kring detta.
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: SÖKES: Resurs-koordinator

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-25 10.59

pH7.3 skrev:
MrPerfect72 skrev:Partiet ska koeras enligt de stadgar vi har och vill man aendra dem saa kan man det. Det kan man ta sig an positivt om man vill det och ingen kommer stoppa detta, tror jag.

S.t.v. de inte passar dig och du raderar ett förslag det jobbas på. ;)

Om fler tycker som jag kan vi radera dem ur wikin. Helt ok att radera i en wiki. Jag tycker fortfarande att det finns en baettre vaeg att gaa naemligen att haalla sig till de demokratiska stadgar vi har och aendra dem en efter en demokratiskt (om vi verkligen vill det) genom det befintliga valsystemet. Att uppfinna hjulet igen aer onoedigt.

pH7.3 skrev:
MrPerfect72 skrev:Det kan bli svaart att faa igenom ett helt paket.

Men om fler jobbar på förslaget finns det redan en viss uppslutning kring detta.

Jag betvivlar att det anonyma alstret kommer ha uppslutning av medlemmarna om de avviker alltfoer mycket fraan de gaellande. Mina foeraendringar av foerslaget accepterades inte och foersvann helt odemokratiskt saa jag roestar inte enbart nej till stadgefantasin, jag roestar dessutom nej till att ha stadgar paa wikin alls och jag roestar istaellet ett positivt rungande Ja till att ha dem i forumet. Jag vill inte laegga ner tid paa att bli raderad i en wiki. Dumhetsopium. I forumet finns allas foerslagstexter kvar. Alla stadgar vi hittills skapat har en funktion att bara ignorera detta utan diskussion aer fullstaendigt odemokratiskt.

Utvecklingen av stadgarna ska ske demokratiskt, inte genom wiki-krig.

Om fler vill ta bort stadgefoerslaget i wikin saa hojta till i konsensus saa kan vi radera det permanent!
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: SÖKES: Resurs-koordinator

Inläggav pH7.3 » 2010-07-25 13.18

MrPerfect72 skrev:Mina foeraendringar av foerslaget accepterades inte


Vad är detta för offermentalitet? Var positiv! Gör något konstruktivt istället. Bada i ljuset som är Aktiv Demokrati och flytta ut från detta mörker i vilket du bor.

Dina förändringar var kvar ända fram till det att du raderade hela förslaget. D.v.s. ditt intresse i att jobba fram ett förslag försvann. Därför var det givetvis korrekt att välja en återställningspunkt före ditt kladdande.

Dina förändringar var dessutom raderingar av befintliga förslag. Eftersom vi ska jobba fram ett nytt flörslag tillsammans hade det varit tydligare om du istället för att ersätta en paragraf, skriva ditt förslag direkt under i kursiv stil, så att det går att ha en diskussion kring detta.
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: SÖKES: Resurs-koordinator

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-25 14.06

Jag foeredrar en diskussion per existerande eller ny stadga via det temporaera valsystemets forum, tack. :-)
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: SÖKES: Resurs-koordinator

Inläggav joasi » 2010-07-25 14.12

MrPerfect72 skrev:I partiets aarsmoete vaeljs de som staeller upp in enligt prioritetsomroestning. Vem som aer vad nu ska finnas angivet i foerra aarsmoetet. Ta en titt om ni vill! ;-)

Ok, det hade jag missat. Vart hittar jag protokollet från senaste årsmötet?
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: SÖKES: Resurs-koordinator

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-25 14.17

Titta under omroestningar. Daer ska det finnas omroestningar om positioner i partiet om inte en liten raatta raderat dem. :D
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: SÖKES: Resurs-koordinator

Inläggav joasi » 2010-07-25 17.12

Jaha du, det var inte så lätt att hitta besluten från senaste årsmötet i den röran.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: SÖKES: Resurs-koordinator

Inläggav jonas » 2010-07-25 19.39

Jag behöver en resurskoordinator.

På ett eller annat sätt behöver jag/vi inventera resurserna för att få en slags organisation.
viewtopic.php?f=107&t=1089

Det enda vettiga sätt jag känner till att göra det är med RB (i Perl). Men för att komma igång enklare tror jag att jag ska göra det i något mer vansinnigt men enklare att komma igång i, sås om ett kalkylark...

(Och då menar jag inte att jag vill eller kommer att göra det, men någon måste göra det, så vad kan jag göra?!?...)

Det här *borde* vara ett jobb för den som ansvarar för medlemsregistret.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: SÖKES: Resurs-koordinator

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-07-25 19.46

joasi skrev:Då får jag återigen be om ursäkt att jag uttryckte mig i en bitter ton. Det var inte min avsikt.

1. Jag tycker det är viktigt att ha fungerande stadgar i en demokratisk förening som vill förändra hela sveriges konstitution. Tycker det är grundläggande. Synd att du är mer benägen att försvara dagens slarvigt skrivna och till stora delar irrelevanta stadgar än att diskutera hur ett parti med AD's ambitioner skulle behöva organiseras för att stödja sin verksamhet.

Att kalla dem slarvigt skrivna är också ganska bittert och egentligen helt irrellevant. Dessutom till mig som varit en av få som i början insåg vikten av bra stadgar i ett parti med ADs ambitioner...
De kan säkert förbättras, men jag har mina misstankar om vad du har så svårt att tåla. Men låt oss syna detta, starta en tråd om stadgeförändringar!

2. Ett reglemente är inget stort och konstigt. Det handlar bara om att ha någonstans att dokumentera tagna beslut och rutinerna för partiarbetet. Ni kan ju inte hålla på och ändra stadgarna varje gång ni tar ett beslut. Och att partiets överstepräster ska hålla allt i huvudet och informera medlemmarna vid behov är ju inte heller någon särskilt lyckad ordning.

Som sagt, bara att sätta igång!

3. Vänd dig gärna till dina partimedlemmar med den frågan. Finns det beskrivet någonstans vad posterna innebär eller kör man på ren improvisation?

Näha, där var du inte intresserad av att ge ett handtag nä.
Tydligen enklast att inte själv bli medlem eller?
Vad posterna innebär är nog mest på improvisation men ditt reglemente kan nog styra upp den saken utmärkt!

4-6. Tack för tipsen.

Hoppas fler tar till sig uppgifter.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: SÖKES: Resurs-koordinator

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-07-25 19.48

joasi skrev:Jaha du, det var inte så lätt att hitta besluten från senaste årsmötet i den röran.


Nä, och min tid är begränsad.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: SÖKES: Resurs-koordinator

Inläggav jonas » 2010-07-25 20.16

I vilket format har du medlemsregistret?
Vilka uppgifter har du i det?

Jag har påbörjat ett resursregister nu som är tänkt att innehålla uppgifter om alla människor av intresse för AD, oavsett om de formellt är medlemmar eller inte. Inklusive kontaktuppgifter.

Speciellt så skulle jag vilja ha IM-uppgifter för alla som vill göra något. Exempelvis för webbplatsutvecklingen, så att vi kan jobba smidigare utan att behöva använda telefon eller e-post.

Jag tänkte lägga in respektive persons intressen för olika typer av uppgifter, etc.
Just nu har jag bara börjat och har detta;
Uppdaterad, Namn, E-mail, Ort, Betalt

För alla sådana register finns det folk som inte vill den ena eller andra uppgiften publicerad. Men då är det också svårare att ha med dem i något slags samarbete. Vi behöver inte publicera uppgifterna, men jag och andra bör ändå ha tillgång till dem för att kunna organisera aktiviteter.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Övrigt



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron
π