Forum

[Omröstning] Webbgruppens befogenheter (2/7-2/8)

(Endast efter föregående diskussion)

[Omröstning] Webbgruppens befogenheter (2/7-2/8)

Inläggav pH7.3 » 2010-07-02 20.03

Ska webbgruppen ha befogenhet att självständigt utforma ADs webbplats utan föregående allmän omröstning?

Ja eller Nej.

Notera hur webbgruppen tillsätts/avsätts och hur den fungerar internt är en annan fråga. Detta gäller bara webbgruppens befogenheter.
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: [Omröstning] Webbgruppens befogenheter (2/7-2/8)

Inläggav pH7.3 » 2010-07-02 20.03

Ja
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: [Omröstning] Webbgruppens befogenheter (2/7-2/8)

Inläggav jonas » 2010-07-02 23.20

Ja
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: [Omröstning] Webbgruppens befogenheter (2/7-2/8)

Inläggav fiddur » 2010-07-03 06.59

Själv tycker jag det förvisso är väsentligt att först besluta om hur webbgruppen tillsätts och hur den kan avsättas, innan jag kan ge den fulla befogenheter. Men, jag tycker att det behövs en webbgrupp med fulla befogenheter, då det blir en orimlig process att alla ändringar skall diskuteras och röstas igenom av alla medlemmar, så jag röstar ändå:

Ja
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: [Omröstning] Webbgruppens befogenheter (2/7-2/8)

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-03 10.05

Nej.

Jag gillar att vi roestar om saker, men en omroestning boer foeregaas av ett relativt konsensus i sjaelva utformningen av omroestningen. Det har med demokrati att goera.

Omroestningen aer naagot otydlig p.g.a. att Jonas skippat detta viktiga steg.

---

Som jag ser det bestaar omroestningen av flera delar som boer diskuteras separat och om konsensus inte kan uppstaa saa ska de omroestas separat.

1. webbgrupp eller webmaster (ansvarsutkraevande)

2. Ska en eller flera i webbgruppen ha login till domaenen (saekerhet)

3. Inroestning av nya foerslag eller allmaen freestyle med forumets utseende och innehaall? (risk foer avancerad, icke fungerande loesning som medlemmarna inte vill ha)
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: [Omröstning] Webbgruppens befogenheter (2/7-2/8)

Inläggav Roger » 2010-07-03 10.16

Röstar ja till befogenheten att självständigt ta fram förslag på ny webbsajt för AD.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: [Omröstning] Webbgruppens befogenheter (2/7-2/8)

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-07-04 14.06

Ja.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: [Omröstning] Webbgruppens befogenheter (2/7-2/8)

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-05 03.22

Ja.
Har nu foerstaatt att det gaeller att ta fram ett foerslag vid sidan av nuvarande hemsida och inte ha login till Aktiv Demokrati's domaenen. Sjaelvfallet "Ja". Hur skulle detta kunna foerhingdras ens?
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: [Omröstning] Webbgruppens befogenheter (2/7-2/8)

Inläggav pH7.3 » 2010-07-05 19.08

Roger skrev:Röstar ja till befogenheten att självständigt ta fram förslag på ny webbsajt för AD.

MrPerfect72 skrev:Ja.
Har nu foerstaatt att det gaeller att ta fram ett foerslag vid sidan av nuvarande hemsida och inte ha login till Aktiv Demokrati's domaenen. Sjaelvfallet "Ja". Hur skulle detta kunna foerhingdras ens?


Det handlar inte om ett förslag. Frågan var:

pH7.3 skrev:Ska webbgruppen ha befogenhet att självständigt utforma ADs webbplats utan föregående allmän omröstning?
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: [Omröstning] Webbgruppens befogenheter (2/7-2/8)

Inläggav Roger » 2010-07-05 19.26

I så fall måste jag ändra min röst till nej!

Självfallet anser jag att vi skall rösta om den nya webbsajten som Jonas tar fram skall ersätta den befintliga eller inte, annars är det inte demokratiskt. Jonas har redan fått positivt förhandsbesked från mig och några andra medlemmar angående förändringar som han vill genomföra på webbsajten.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: [Omröstning] Webbgruppens befogenheter (2/7-2/8)

Inläggav Gutenisse » 2010-07-06 14.46

Ja
Med vänlig hälsning,
Juri Salminen
http://www.familjen-salminen.se
Användarvisningsbild
Gutenisse
Medlem i partiet
 
Inlägg: 27
Registrerad: 2007-12-17 08.41
Ort: Enköping

Re: [Omröstning] Webbgruppens befogenheter (2/7-2/8)

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-07 03.06

Magnus har gett Jonas login till domaenen nu saa jag antar att Magnus gjort detta med fullt foernuft och kaensla eftersom han inte tagit detta beslut genom valsystemet. Riskabelt, Ja, men Tillit kan ibland loena sig. Vi faar se nu om Jonas Liljegren inte bara kan snacka, men ocksaa skapa lite verkstad. Han lovade att det skulle ske paa ett par veckor. Tvaa dagar har redan gaatt. :D Ska vi saega att vi byter login efter tre veckor? :D
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: [Omröstning] Webbgruppens befogenheter (2/7-2/8)

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-07-07 07.40

Jonas har tillång till webhotellet, inte till domänen.
Slappna av..
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: [Omröstning] Webbgruppens befogenheter (2/7-2/8)

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-08 04.30

Webhotellet. Ok. Jag mycket avslappnad. :) ...men inte naiv. Om du inte tror att det finns folk som vill sabba Aktiv Demokrati saa har du helt enkelt fel fel fel.

Det aer daerfoer folk som ges loesenord maaste ha en CV som vi kan kontrollera och att man i denna verkligen kan se att de bidragit till andra goda saker aktivt.

Du kan ju inte bara gaa paa kaensla naer du ger folk loesenordet, Magnus. Du kan ju ha blivit manipulerad, Jag aer absolut ingen expert, men jag tror att koera Linux och NoScript och byta login ibland ocksaa aer ett bra saett att ha hoeg saekerhet.

....Ja ...om vi nu ska kunna paasta att Internet aer tryggt foer omroestningar.

Om vi har en hoeg saekerhet och sedan ger ut inloggning till webhotellet hipp som happ blir det ju ingen saekerhet alls. Eller hur?

Aer det viktigt att partiet inte hackas i valspurten? Aer det viktigt att vi behaaller tilltron till hoeg saekerhet? Ja, du avgoer sjaelv, Magnus.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: [Omröstning] Webbgruppens befogenheter (2/7-2/8)

Inläggav Roger » 2010-07-08 10.14

Vi måste ha Tillit till de som har visat oss en bra "CV", annars fungerar det inte att bygga upp en organisation. Jonas har visat prov på att vara direktdemokrat, ställer upp för partiet och vi har träffat honom flera gånger, så vi har bergfast Tillit till honom.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: [Omröstning] Webbgruppens befogenheter (2/7-2/8)

Inläggav MrPerfect72 » 2010-07-08 12.10

Jag har ingen aning om vilket. Jag kaenner inte Jonas. Jag vet inte vad han gjort innan. Jag vet inte vad han verkligen tycker om naagonting. Vad jag vet kan han jobba aat vem som helst i syfte att krossa direktdemokratin lika vael som att han arbetar foer den.

Magnus kaenner jag. Jag vet vad han tycker och hur han taenker. Magnus har jag tillit till. Att han ploetsligt ger ut loesenordet till webhotellet aer foer mig helt makabert om han inte vet naagonting om Jonas.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: [Omröstning] Webbgruppens befogenheter (2/7-2/8)

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-07-08 13.29

Jag vet något om Jonas. Punkt.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: [Omröstning] Webbgruppens befogenheter (2/7-2/8)

Inläggav tommy » 2010-07-12 22.50

Magnus Gustavsson skrev:Jag vet något om Jonas. Punkt.


Som nybliven medlem känner jag det viktigt att påpeka att kommentarer som denna inte ser bra ut för utomstående och oinsatta därför att du (Magnus) ger intrycket av att ha blivit arg över att MrPerfect72 ifrågasatt ditt beslut om att ge Jonas inloggningsuppgifter till webbhotellet. Det är fullt naturligt och bra av MrPerfect72 att ifrågasätta hur detta beslut har gått till. Det är ett ifrågasättande som bör uppmuntras och inte avvisas som något negativt.

Kommentarer som denna ger intrycket av att partiet inte styrs demokratiskt. Det ger intrycket av att en person med möjlighet till att dela ut såväl webbhotells- som domännamns-inloggningsuppgifter (förmodad partiledare) styr maktdelegering utan vare sig omröstning eller konsensus. Det är viktigt att tänka på att även personer som inte känner de aktivaste partimedlemmarna personligen, känner att partiet styrs demokratiskt.

Det är inte min avsikt att hävda att AD inte är demokratiskt. Ett sådant påstående är jag inte tillräckligt insatt för att kunna göra.

Frågan det röstas om är otydlig:

Ska webbgruppen ha möjlighet att omformulera textinnehållet i viktiga dokument som exv http://aktivdemokrati.se/ads%20websida/ ... ogram.html utan föregående omröstning? Så tolkar jag frågan och förutsatt att min tolkning är rätt så röstar jag nej.

MrPerfect72 tolkade frågan som: Ska webbgruppen få befogenhet till att helt byta ut webbplatsen (såväl textuellt som designmässigt innehåll) från dagens version till en helt annan, utan att frågan tagits upp för omröstning? Ni länkar inte till en demosida där vi som ska rösta om frågan får se hur den nya webbplatsen skulle se ut. Om MrPerfect72s tolkning av frågan är rätt så är min röst nej. Inte nog med att webbgruppen inte ska få denna befogenhet, så är jag även av den uppfattningen att ingen delmängd personer i partiet ska få en sådan befogenhet. Att helt byta ut design, teknisk plattform och även textuellt innehåll menar jag är en fråga som ska röstas om av alla partimedlemmar.

På förekommen anledning ser jag inte någon länk till information om partiets styrelse och vilka befogenheter enskilda partimedlemmar har. Att Magnus har inloggningsuppgifter till webbhotellet och partiets domän framgår av denna diskussionstråd. Men vilka fler befogenheter har Magnus och andra? Det vore värdefullt för mig som nybliven medlem att få tillgång till sådan information länkad helst från huvudsidan under "Vanliga frågor", "Partiprogram", "Våra åsikter" mm-kolumnen uppe till vänster. Kan någon med befogenheter ordna en sådan beskrivning för sådana som jag? Är Magnus partiledare och vad får han bestämma i partiet som inte jag får bestämma?
Användarvisningsbild
tommy
Medlem i partiet
 
Inlägg: 26
Registrerad: 2009-06-08 00.38

Re: [Omröstning] Webbgruppens befogenheter (2/7-2/8)

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-07-13 00.07

Jag kan förstå om det ser illa ut, det var ett uttryck för en stor frustration över Martins överdrivna paranoia.
Tack för påpekandet, givetvis ska vi inte skrämma bort folk!

Vi har inte röstat om huruvida ngn mer än jag o Martin ska ha tillgång till webhotellet, av den enkla anledningen att det inte förrän nu funnits någon som ens varit intresserad.
Strikt AD-mässigt ska givetvis en ny webmaster röstas fram, och jag uppmanar den som vill att starta en sådan omröstning.
Jag som "ordförande" har i princip inte mer makt än vilken medlem som helst, förutom att jag sitter med ett antal uppgifter som ingen velat ta över, trots att jag flera ggr sagt att jag vill bli av med dem.
Anledningen att vi går lite fort framåt nu gällande hemsidan och webutvecklingen är att det äntligen finns någon som vill ta på sig de uppgifterna.
Då det är brinnande valrörelse tog jag en genväg, vilket jag givetvis kan klandras för, inga problem för mig.
Vi gjorde likadant vid ett tidigare tillfälle, en webmaster tog över innan en omröstning om saken var klar, vilket å andra sidan inte ursäktar en upprepning, men kanske är en förklaring.
Det är inget utslag av att jag inte följer konsensus, snarare var de medlemmar som deltog i mötet om webutveckling var eniga i både åtgärder och vem som skulle göra jobbet, och vi har innan du skrev föregående inlägg inte haft någon alls som varit kritisk mot dessa beslut, utom just Martin som inte deltog i mötet.
Ett protokoll om detta kunde förstås vara på sin plats, jag hoppas Jonas kan ordna det.
Det är alltså inte jag enväldigt som beslutat detta, utan de som deltog i mötet.
Och vill ngn föreslå en annan webmaster så har jag inget emot att en omröstning om detta startas.

Till frågan:
Ska webbgruppen ha möjlighet att omformulera textinnehållet i viktiga dokument som exv http://aktivdemokrati.se/ads%20websida/ ... ogram.html utan föregående omröstning? Så tolkar jag frågan och förutsatt att min tolkning är rätt så röstar jag nej.


Du tolkar fel, det hela gäller inte partiprogrammet, utan endast webinnehåll och integrering mellan hemsida, forum och blogg.
När en förslag finns framme har vi valet att invänta en månads omröstning, eller ge en webgrupp mandatet att förbättra och ändra steg för steg, eftersom det med en webutveckling kan bli fråga om oändligt många omröstningar.
AD harr hittills valt att i det läget att tillsätta en webmaster, istället för att rösta om varje liten del av en weblösning.
En delegering helt enkelt.
Vill du annorlunda är du givetvis fri att starta en omröstning om saken.

På förekommen anledning ser jag inte någon länk till information om partiets styrelse och vilka befogenheter enskilda partimedlemmar har. Att Magnus har inloggningsuppgifter till webbhotellet och partiets domän framgår av denna diskussionstråd. Men vilka fler befogenheter har Magnus och andra? Det vore värdefullt för mig som nybliven medlem att få tillgång till sådan information länkad helst från huvudsidan under "Vanliga frågor", "Partiprogram", "Våra åsikter" mm-kolumnen uppe till vänster. Kan någon med befogenheter ordna en sådan beskrivning för sådana som jag? Är Magnus partiledare och vad får han bestämma i partiet som inte jag får bestämma?


Allt regleras av stadgarna, jag är i nuläget ordförande (ingen reell makt), kassör, forumadmin, medlemsadmin.
Skulle gärna vilja bli av med samtliga dessa uppgifter! (Ej menat som syrligt svar på dina frågor, Tommy!)

Tack för din konstruktiva kritik, det kan bara bli bättre med aktiva medlemmar som bryr sig!
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: [Omröstning] Webbgruppens befogenheter (2/7-2/8)

Inläggav tommy » 2010-07-13 00.41

Magnus Gustavsson skrev:Jag kan förstå om det ser illa ut, det var ett uttryck för en stor frustration över Martins överdrivna paranoia.
Tack för påpekandet, givetvis ska vi inte skrämma bort folk!

Vi har inte röstat om huruvida ngn mer än jag o Martin ska ha tillgång till webhotellet, av den enkla anledningen att det inte förrän nu funnits någon som ens varit intresserad.
Strikt AD-mässigt ska givetvis en ny webmaster röstas fram, och jag uppmanar den som vill att starta en sådan omröstning.
Jag som "ordförande" har i princip inte mer makt än vilken medlem som helst, förutom att jag sitter med ett antal uppgifter som ingen velat ta över, trots att jag flera ggr sagt att jag vill bli av med dem.
Anledningen att vi går lite fort framåt nu gällande hemsidan och webutvecklingen är att det äntligen finns någon som vill ta på sig de uppgifterna.
Då det är brinnande valrörelse tog jag en genväg, vilket jag givetvis kan klandras för, inga problem för mig.
Vi gjorde likadant vid ett tidigare tillfälle, en webmaster tog över innan en omröstning om saken var klar, vilket å andra sidan inte ursäktar en upprepning, men kanske är en förklaring.
Det är inget utslag av att jag inte följer konsensus, snarare var de medlemmar som deltog i mötet om webutveckling var eniga i både åtgärder och vem som skulle göra jobbet, och vi har innan du skrev föregående inlägg inte haft någon alls som varit kritisk mot dessa beslut, utom just Martin som inte deltog i mötet.
Ett protokoll om detta kunde förstås vara på sin plats, jag hoppas Jonas kan ordna det.
Det är alltså inte jag enväldigt som beslutat detta, utan de som deltog i mötet.
Och vill ngn föreslå en annan webmaster så har jag inget emot att en omröstning om detta startas.

Till frågan:
Ska webbgruppen ha möjlighet att omformulera textinnehållet i viktiga dokument som exv http://aktivdemokrati.se/ads%20websida/ ... ogram.html utan föregående omröstning? Så tolkar jag frågan och förutsatt att min tolkning är rätt så röstar jag nej.


Du tolkar fel, det hela gäller inte partiprogrammet, utan endast webinnehåll och integrering mellan hemsida, forum och blogg.
När en förslag finns framme har vi valet att invänta en månads omröstning, eller ge en webgrupp mandatet att förbättra och ändra steg för steg, eftersom det med en webutveckling kan bli fråga om oändligt många omröstningar.
AD harr hittills valt att i det läget att tillsätta en webmaster, istället för att rösta om varje liten del av en weblösning.
En delegering helt enkelt.
Vill du annorlunda är du givetvis fri att starta en omröstning om saken.

På förekommen anledning ser jag inte någon länk till information om partiets styrelse och vilka befogenheter enskilda partimedlemmar har. Att Magnus har inloggningsuppgifter till webbhotellet och partiets domän framgår av denna diskussionstråd. Men vilka fler befogenheter har Magnus och andra? Det vore värdefullt för mig som nybliven medlem att få tillgång till sådan information länkad helst från huvudsidan under "Vanliga frågor", "Partiprogram", "Våra åsikter" mm-kolumnen uppe till vänster. Kan någon med befogenheter ordna en sådan beskrivning för sådana som jag? Är Magnus partiledare och vad får han bestämma i partiet som inte jag får bestämma?


Allt regleras av stadgarna, jag är i nuläget ordförande (ingen reell makt), kassör, forumadmin, medlemsadmin.
Skulle gärna vilja bli av med samtliga dessa uppgifter! (Ej menat som syrligt svar på dina frågor, Tommy!)

Tack för din konstruktiva kritik, det kan bara bli bättre med aktiva medlemmar som bryr sig!


Tack Magnus för att du tagit dig tiden att förklara hur du/ni tänkt och tänker angående de frågor jag ställt. Kortfattat så har du återfått mitt förtroende och jag röstar ja till att webbgruppen ska få de befogenheter denna tråd handlar om och som du ovan har förtydligat.

Även jag förstår fördelarna med att i en mindre grupp människor fatta beslut på ett snabbare sätt än vad som vore lämpligt i en grupp med många fler människor. I detta fall och med nuvarande antal partimedlemmar tycker därför även jag att vi ger webbgruppen de föreslagna befogenheterna. För min del behöver jag för denna gång inte ta del av ert mötesprotokoll. När vi blivit tio gånger fler partimedlemmar än vad vi är idag så kommer jag sannolikt tycka att det är viktigt att avsätta tid och energi till att skriva mötesprotokoll för den typ av möte vi i denna tråd diskuterar. I dagsläget känns det viktigare att lägga sådan energi på att få till de konkreta förbättringar av vår webbplats vi nu har fått frivilliga till. Nuvarande befattningshavare inom partiet har mitt förtroende och jag vill därför inte starta en omröstning. Om något i migrationen från vår nuvarande webbplats till den nya enligt min mening blir helt galen så protesterar jag i så fall när det väl hänt, så kan vi ta diskussionen där och då. Lycka till webbgruppen och tack för den tid och möda ni ger till oss andra!

Och tack Magnus för att du engagerar dig så mycket i ett politiskt parti som detta. Hade det inte varit för eldsjälar som du så skulle jag inte rösta. Inte ens på Piratpartiet heller faktiskt, då direktdemokrati är det enda jag upplever långsiktigt skulle kunna fungera.
Användarvisningsbild
tommy
Medlem i partiet
 
Inlägg: 26
Registrerad: 2009-06-08 00.38

Nästa

Återgå till Omröstningar



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π