Forum

Banderoll och strandflagga

Utveckling av text, broschyrer, filmer och reklam

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jds » 2012-06-01 17.10

Delvoriah skrev:Jag tycker absolut att du ska ta den rollen jds. Du har ett engagemang och en vilja att dra detta framåt. Arbetsprocessen kommer du säkert lätt in i. Ni borde kanske sätta er och definiera vilka uppgifter du har och vad det innebär att vara samordnare. Detta kan även hjälpa samordnare i andra roller framöver. Det finns ju generella ansvar, som att sammanfatta förslag ocg starta omröstningar till exempel.

Tack, Delvoriah! Och jag hoppas att du fortsätter att engagera dig också.

Jag har lite tankar om hur man skall baka in demokrati i designprocessen, men det kräver nog lite nya funktioner i GOV. Det är viktigt med demokrati i själva processen också, anser jag, och inte bara omröstningar om färdiga förslag i slutet av processen. Detta både för medlemmarna i stort, men också för de som praktiskt arbetar med förslagen. Varför lägga ned arbete i en riktning som ingen vill ha?

Och detta gäller väl allt arbete med att ta fram förslag, och inte bara på designområdet.

Jag skall försöka studera GOV noggrannare, och även se om jag kan börja att bidra till det.
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jds » 2012-06-01 17.13

Roger skrev:
jonas skrev:Och jag tittar på bilder och ser flaggor som nog är i närheten av 5 meter höga. Jag tror därför att vi nog kan "komma undan" med en flagga som är högre än 3,5 meter.

Det finns nackdelar. Jag har sett de där 5 meter flaggor höga som ett hus. De är ganska bökiga att hantera.

Jag tycker nog att vi skall ta en mindre flagga nu, = billigare, med tanke på att vi antagligen kommer att behöva "arkivera" den inom ett år eller så, när vi har kommit fram till en mer långsiktig grafisk profil. Varför lägga mer pengar än nödvändigt på något som vi vet är tillfälligt?
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jonas » 2012-06-01 18.08

jds skrev:Jag tycker nog att vi skall ta en mindre flagga nu, = billigare, med tanke på att vi antagligen kommer att behöva "arkivera" den inom ett år eller så, när vi har kommit fram till en mer långsiktig grafisk profil. Varför lägga mer pengar än nödvändigt på något som vi vet är tillfälligt?


Det finns två alternativ på 350 cm:
http://val.aktivdemokrati.se/proposition/vote_alternative.tt?alt=144075
http://val.aktivdemokrati.se/proposition/vote_alternative.tt?alt=144151

Prioritera upp en av dem.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jds » 2012-06-03 10.38

Jag har gjort en ny strandflagga baserat på vad som har kommit fram i de rådgivande omröstningarna.

Beachflag-350-TGB-2-b-xs.png
Beachflag-350-TGB-2-b-xs.png (21.4 KiB) Visad 19178 gånger

Jag har gjort den enklare och renare, i stil med Delvoriahs "Strandflagga med hundkex", men på mitt eget sätt.

Jag har inte använt något hundkex, utan en helvit bakgrund, som jag vet att Jonas förespråkar, och som också har kommit högt i omröstningen.

Jag har också gjort om min webbadress-grafik till att använda TeX Gyre Bonum, som jag vet är fri, och som vad jag förstår är mycket nära besläktad (och baserad på) URW Bookman L.

Jag har gjort loggan större än på Delvoriahs flagga, eftersom jag tycker att den skall vara så stor som möjligt för att synas bra. Jag har också lagt till partinamnet horisontellt under den, för att det skall gå att se vad loggan står för, även om en folksamling etc. skymmer den nedre delen av flaggan.

Vad gäller partinamnet och typsnittet så har jag som synes valt att bara ha kursiv fetstil på själva "Aktiv"-delen, och även att konsekvent använda en ihopskriven grafisk stil, precis som i webbadressen. Det är mitt förslag att vi skulle kunna använda oss av denna grafiska stil genomgående för partinamnet, för en extra igenkänningsfaktor. (Men naturligtvis inte i vanlig text.)

Till sloganen så har jag valt Special Elite, ett skrivmaskinstypsnitt som jag tyckte passade bra tillsammans med Bookman/Gyre Bonum.
Bilagor
Beachflag-350-TGB-2.7z
(12.17 KiB) Nerladdad 476 gånger
Beachflag-350-TGB-2-b.png
Beachflag-350-TGB-2-b.png (103.54 KiB) Visad 19178 gånger
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jds » 2012-06-03 10.49

Och här är webbadress-grafiken.
Bilagor
AktivDemokrati.se (TGB).svg.7z
(2.48 KiB) Nerladdad 498 gånger
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav joasi » 2012-06-03 11.19

Snyggt! Tycker alla tre typsnitt är klockrena för respektive element. Min enda fundering angående typsnitten är om det ger ett rörigt intryck att blanda tre typsnitt?
Bra val av slogan: kort och effektiv.
Färgerna tycker jag känns naturligare att placera i ordningen blått-rött-grönt. Av någon anledning associerar jag den politiska färgen blå till aktiv och röd till demokrati. Storleksmässigt stämmer det också bättre med dagens politiska landskap att göra det blå fältet större och det gröna mindre. Ordningen blå-röd-grön, samt den relativa storleksfördelningen mellan färgerna går också igen i loggan.
Har du möjlighet att pröva med hundkexbakgrunden också? Tror den skulle kunna bli ännu snyggare då. Tycker också att vi bör etablera hundkexet som ett av våra viktigaste grafiska element. Man kanske kan pröva med en ganska ljus nyans på hundkexen för att det inte ska störa ut övriga element.
Ang. grafiska element så tycker jag din tre penseldrag under webbadressen är en bra kandidat också.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jds » 2012-06-03 11.54

joasi skrev:Snyggt!

Tack joasi. Jag försökte göra mitt bästa med vad som kommit fram i omröstningarna. Det började med att jag tänkte fixa till det jag inte gillade hos Delvoriahs version, men sedan blev det en helt egen version inspirerad av hennes.

joasi skrev:Tycker alla tre typsnitt är klockrena för respektive element. Min enda fundering angående typsnitten är om det ger ett rörigt intryck att blanda tre typsnitt?

För det första så är det faktiskt bara två olika typsnitt - partinamnet består enbart av TeX Gyre Bonum (Bookman), men då detta är ett typsnitt med äkta kursiv stil så kan man kanske tro att det är två olika typsnitt, men det är det alltså inte.

För det andra så tror jag nog att Special Elite, som jag använt till sloganen, är tillräckligt olik TeX Gyre Bonum/Bookman för att inte sammanblandas med denna, och grundregeln för att blanda olika typsnitt i en design är just att det skall vara tillräckligt mycket kontrast mellan dem för att det skall vara tydligt att det just är olika typsnitt, och inte ett misstag. Och det var iallafall detta som jag letade efter. Och jag tror att jag lyckades okej.

joasi skrev:Bra val av slogan: kort och effektiv.

Ja, det är min favorit, och också den som kom högst upp i den senaste omröstningen.

joasi skrev:Färgerna tycker jag känns naturligare att placera i ordningen blått-rött-grönt. Av någon anledning associerar jag den politiska färgen blå till aktiv och röd till demokrati. Storleksmässigt stämmer det också bättre med dagens politiska landskap att göra det blå fältet större och det gröna mindre. Ordningen blå-röd-grön, samt den relativa storleksfördelningen mellan färgerna går också igen i loggan.

Jag vet att det finns olika åsikter om detta. För mig kändes det, förstås, "naturligast" och bäst så här... :P Andra vill ha millimeterrättvisa mellan framförallt rött och blått (vilket ju i sammanhanget inte går). Vi får väl ha en omröstning om det skulle vara så. Men annars tycker jag nog att vi inte behöver ha en bestämd ordning på färgerna, utan kan blanda och ge på olika sätt i olika trycksaker/olika dagar. :) Det skulle även kunna gälla loggan.

joasi skrev:Har du möjlighet att pröva med hundkexbakgrunden också? Tror den skulle kunna bli ännu snyggare då. Tycker också att vi bör etablera hundkexet som ett av våra viktigaste grafiska element. Man kanske kan pröva med en ganska ljus nyans på hundkexen för att det inte ska störa ut övriga element.

Jag har inte haft så mycket tid att lägga på detta det senaste, men jag har för mig att Delvoriah fixade en vektorversion av hundkexet. Skall se om jag hinner testa med det. Annars är det fritt fram för den som känner sig manad... :wink:

joasi skrev:Ang. grafiska element så tycker jag din tre penseldrag under webbadressen är en bra kandidat också.

Ja, det är väl det jag är mest nöjd med av allt jag gjort designmässigt här. Så jag är glad att du också gillar det. Och hoppas att fler gör detsamma.
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jds » 2012-06-03 13.08

Nu har jag fixat en version med Delvoriahs hundkex:

Beachflag-350-TGB-3-b-xs.png
Beachflag-350-TGB-3-b-xs.png (26.43 KiB) Visad 19170 gånger

Jag tyckte att det blev ganska bra faktiskt.
Bilagor
Beachflag-350-TGB-3-b.png
Beachflag-350-TGB-3-b.png (139.02 KiB) Visad 19170 gånger
Beachflag-350-TGB-3.7z
(65.85 KiB) Nerladdad 520 gånger
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jds » 2012-06-03 13.22

Här är en version med svagt grå topp:

Beachflag-350-TGB-4-b-xs.png
Beachflag-350-TGB-4-b-xs.png (26.35 KiB) Visad 19169 gånger

Bättre? Jag vet inte. Kanske.
Bilagor
Beachflag-350-TGB-4-b.png
Beachflag-350-TGB-4-b.png (138.6 KiB) Visad 19169 gånger
Beachflag-350-TGB-4.7z
(66.33 KiB) Nerladdad 501 gånger
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav joasi » 2012-06-03 16.42

Tack för förklaringen av typsnitten. Tycker det är snyggt som sagt och nu fick jag teoretiskt belägg för det också.
Bättre med hundkex. sämre med grå topp.
Testade att kasta om blått och grönt och tyckte det blev aningen bättre:
beachflagga_jds_js.jpg
beachflagga_jds_js.jpg (55.77 KiB) Visad 19164 gånger
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav robwe » 2012-06-03 19.18

Vad väntar ni på? In med alla nya förslag i prio-omröstningen :-)...

/R
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav Delvoriah » 2012-06-03 21.30

jds: Du använder för snäva marginaler. Tänk på att det ska sitta en pinne i och att det är svårast att läsa längst ute i kanterna. Det gäller överdelen av loggan, samt början och slutet av partinamnet. Slutet på webbadressen, .se kommer också något för nära kanten.
Användarvisningsbild
Delvoriah
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2010-09-26 16.44
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav Roger » 2012-06-04 17.42

Kanske färglägga slogan i blått bläck? Helst då med grönt penseldrag under "Aktiv".
beachflagga_jds_js_ink.jpg
beachflagga_jds_js_ink.jpg (20.07 KiB) Visad 19149 gånger
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jonas » 2012-06-06 10.45

Genomförande av beslut tags nu upp i styrelsemöte:
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=1853
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav joasi » 2012-06-06 16.05

Håller vi på att skapa en ordning där styrelsen ansvarar för att genomföra beslut? Eller är det bara begränsat till pengarna för Almedalen som skulle förvaltas av styrelsen? Jag säger inte bra eller dåligt. Bara att det är en intressant utveckling som förtjänar att lyftas fram och diskuteras.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav robwe » 2012-06-06 19.29

joasi: Flytande demokrati utesluter inte inslag av utförare som har någon form av utvidgat ansvar.

Alla här skulle givetvis föredra en så direktdemokratisk lösning som möjligt, men med bara dagar kvar till Almedalen så är det viktigt att beslut kan fattas snabbt. Vi måste börja köpa in utrustning NU!

Vi har dessutom en rad olika vägledande omröstningar, så om vi nu bara kan lita på styrelsen, så borde vi kunna nå ett beslut som fattats med rimlig grad av demokrati. Om bara styrelsen följer denna vägledning, så borde en majoritet bli nöjda med resultatet.

Nästa år däremot så kan vi komma igen med ett mer genomröstat koncept. Fram tills almedalen nästa år kan vi hinna rösta om minsta lilla pixel på banderollen, men till almedalen i år hinner vi helt enkelt inte.

Vad detta bevisar är väl egentligen bara att vi haft rätt redan från början då vi tänkt oss en skillnad mellan lagstiftande makt och exekutiv makt. Den lagstiftande makten sätter upp ramarna, men den exekutiva makten kan inte alltid vänta på demokratisk detaljstyrning. Då måste personer som har förtroende agera. Tänk t.ex. vad som skulle ske om det inträffade en katastrof (som t.ex. en Tsunami). Ska man då vänta på demokratiskt fattade beslut, eller ska den som håller på kassakistan ha viss makt att fatta självständiga beslut?

Nu har vi ju dessutom röstat igenom att styrelsen ska göra detta, så den lagstiftande makten har ju i detta fall satt ramarna. Med tanke på att vi redan investerat medlemmars energi i en rad vägledande omröstningar angående vilken utrustning som ska köpas in, så tycker jag nog också att detta var det rimliga att göra. Vi får lita på att styrelsen tar dessa vägledande omröstningar på allvar.

Den som vill kan ju alltid skapa omröstningar som i detalj styr partiets utgifter på ett bindande sätt. Det kan ske nu eller senare.
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jonas » 2012-06-07 18.58

Nu har jag tagit fornten på AD och jds font för slogan och delovoriahs punkter och min önskan att sätta namnet överst. Det blev ganska olikt. Men jag slänger upp det här för synpunkter.

AD-Beachflag-350-jl1.png
AD-Beachflag-350-jl1.png (54.56 KiB) Visad 19107 gånger
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jonas » 2012-06-07 19.26

Ny version mer anpassad efter det förslag som kom överst i omröstningen.
Slogan i Ariel.
Speglade punkterna i nederdelen.
Partinamn en gång till under partimärket.
Slogan flyttad mer till vänster för att hamna närmare masten där det inte fladdrar lika mycket.
Lade partiblomman tre gånger i det tomma fältet istället för som tapet överallt.

AD-Beachflag-350-jl2.png
AD-Beachflag-350-jl2.png (73.7 KiB) Visad 19105 gånger
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav jonas » 2012-06-07 19.36

Samma men med skrivmaskinsfonten.
(edit: version 3b)

AD-Beachflag-350-jl3b.png
AD-Beachflag-350-jl3b.png (74.92 KiB) Visad 19103 gånger
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Banderoll och strandflagga

Inläggav fiddur » 2012-06-07 19.42

joasi skrev:Håller vi på att skapa en ordning där styrelsen ansvarar för att genomföra beslut? Eller är det bara begränsat till pengarna för Almedalen som skulle förvaltas av styrelsen? Jag säger inte bra eller dåligt. Bara att det är en intressant utveckling som förtjänar att lyftas fram och diskuteras.


Som jag ser det så är det enbart för att styrelsen framröstades att förvalta pengarna avsedda för almedalsveckan. Hade vi haft framförhållning skulle en arbetsgrupp för projektet med definierade befogenheter definitivt varit bättre.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Media



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

π