Forum

Informativ video

Utveckling av text, broschyrer, filmer och reklam

Informativ video

Inläggav Alexander Jakobsberg » 2011-12-18 22.36

Jag är ganska lat av mig och det är säkert många andra också.

De flesta som jag pratar om direktdemokrati med har ofta många frågor kring hur det skulle fungera i praktiken. Jag vet att det på youtube finns en massa fina videos som förklarar olika fenomen men ingen som jag hittat om direktdemokrati.

Om man snabbt skulle kunna sammanfatta alla fakta, genomförande och besvarade av kritik i en max 10 minuters lång film tror jag många skulle vara positiva istället för ifrågasättande.

Jag har själv ingen erfarenhet av det utan slänger mest ut tankarna.
Alexander Jakobsberg
 
Inlägg: 4
Registrerad: 2011-12-18 22.27

Instruktionsvideo

Inläggav Tommog » 2012-01-30 15.34

Jag ber om ursäkt för att jag övergav den här tråden jag skapade.

Här är en random instruktionsvideo av den typen jag skulle vilja se i framtiden: http://www.youtube.com/watch?v=k_d7ciI39b4
Här är en annan om solcellsproduktion: http://www.youtube.com/watch?v=fZ1SC-vUe_I
Givetvis skulle instruktionsfilmen handla om hur Aktiv Demokrati fungerar, inte om alkolås eller solceller. :) Ville bara visa på vilken slags pedagogisk nivå jag skulle vilja se.

Jag är medveten om att någon faktiskt måste göra en instruktionsvideo också, och det kan ju inte jag. Det är ju inget som trollas fram av sig själv precis. Kanske elever på någon skola där lär sig reklam eller ska lära sig göra film skulle kunna tänka sig göra en som specialarbete eller liknande?
Tommog
 
Inlägg: 25
Registrerad: 2009-10-05 14.30

Re: Informativ video

Inläggav jonas » 2012-02-09 12.59

Se även om andra projekt för att producera video / film.
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=122&t=1383

Detta kan ske i samarbete med E2D eller någon av våra systerpartier.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

informationsfilm – direktdemokrati

Inläggav jakethesnake » 2012-06-11 09.02

Hej allihopa.

Jag ha varit i kontakt med aktiv demokratis nyckelpersoner ang. skapandet av en välgjord informationsfilm. Jag tror att många går och är frustrerade över dagens politiska situation, utan att veta att där finns alternativ, men med en välgjord film på youtube etc. kan man informera och nå ut till många människor.

Min personliga åsikt är att om man ska ha demokrati som styrelsesätt ska man ha riktig demokrati där folket styr och inte bara välja den som passar bäst av 3-5 ideologier vars representanter inte sen har en skyldighet att leva upp till vad de lovat. Ganska absurt om du frågar mig.

Jag tänkte mig en animerad film, med ett ganska barnsligt, rappt och en gnutta komiskt berättande. Alltså stilen av en ”80-tals informationsfilm” med glimten i ögat. Jag tänkte att filmen skulle mer ta upp direktdemokrati som idé och inte partiet "aktiv demokrati", men att informera om att partiet finns.

Animation tänkte jag skulle vara enkel och se ut något såhär:

http://www.youtube.com/watch?v=IHWvhSklx48
eller såhär:
http://forum.voodoofilm.org/kolla-min-film/32661-future-education.html

Om inte ännu enklare…

Berättarrösten tänkte jag något i stil med ”Olle Waller” känd från ”Fråga Olle”.

Senare kanske det blir aktuellt med "riktiga filmer" liknande den som nu finns på förstasidan, men det är mer resurskrävande då där krävs filmning, så jag tänkte börja med en animerad variant.

Jag har sysslat med film ett tag och utbildat mig lite grann. Det är inte min försörjning, men min passion och jag tror att jag kan få till en snygg, professionell video utan några medel, men jag behöver hjälp av folk här som vill engagera sig.

Först och främst behöver vi ett manus på en längd av 5-10 minuter. Informationen tänkte jag skulle kretsa kring nuvarande demokrati VS direktdemokrati och inte fungera säljande som en reklamfilm, utan informera, men med en ton av att nuvarande demokrati är ganska dumt om man jämför med direktdemokrati.

Till manuset tänkte jag använda mig av nätet som källa, dels aktiv demokratis egen "vad är aktiv demokrati", men också wikipedia o.s.v. Om någon känner till en bra text i ämnet får ni gärna tipsa mig om detta. Ni kanske också har egna formuleringar eller fraser på vad DD innebär. Har ni andra synpunkter/förslag på filmens form är ni välkomna att kontakta mig eller diskutera på forumet.

Trots att jag gör det här ideellt och av eget intresse skulle jag vilja att ni som är insatta i direktdemokrati att vara kritiska och ställa krav på mig, så jag gör en så bra film som möjligt och blidkar så mångas intressen som det går.

Jag tänkte stå för allt i produktionen, men animering är inget jag behärskar, utan kommer att behöva arbeta med en animatör. Jag har egna kontakter att använda här och kan förhoppningsvis få tag på någon som ställer upp pro bono, men ni får gärna tipsa mig om ni känner någon som skulle tycka det var kul.
jakethesnake
 
Inlägg: 5
Registrerad: 2012-03-08 11.25

Re: informationsfilm – direktdemokrati

Inläggav jonas » 2012-06-11 11.14

jakethesnake skrev:Hej allihopa.

Jag ha varit i kontakt med aktiv demokratis nyckelpersoner ang. skapandet av en välgjord informationsfilm. Jag tror att många går och är frustrerade över dagens politiska situation, utan att veta att där finns alternativ, men med en välgjord film på youtube etc. kan man informera och nå ut till många människor.


Superbra! =)

Jag kommer att slå samman denna tråd med en tidigare tråd "Informativ video" i kategorin Media.


jakethesnake skrev:...
Först och främst behöver vi ett manus på en längd av 5-10 minuter. Informationen tänkte jag skulle kretsa kring nuvarande demokrati VS direktdemokrati och inte fungera säljande som en reklamfilm, utan informera, men med en ton av att nuvarande demokrati är ganska dumt om man jämför med direktdemokrati.

Till manuset tänkte jag använda mig av nätet som källa, dels aktiv demokratis egen "vad är aktiv demokrati", men också wikipedia o.s.v. Om någon känner till en bra text i ämnet får ni gärna tipsa mig om detta. Ni kanske också har egna formuleringar eller fraser på vad DD innebär. Har ni andra synpunkter/förslag på filmens form är ni välkomna att kontakta mig eller diskutera på forumet.


Här är tidigare trådar i ämnet som även kan vara bra för att kontakta andra som vill vara med:

Filmer om direktdemokrati
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=122&t=1383

Se även andra filmer som är länkade på Youtube:
http://www.youtube.com/playlist?list=FLWLdpWSInurLi2ri2g84EPA&feature=plcp

Finns många många fler gjorda från olika delar av världen under olika namn. Jag har länkat till många av dem på https://www.facebook.com/groups/electronicdirectdemocracy.E2D/


jakethesnake skrev:Trots att jag gör det här ideellt och av eget intresse skulle jag vilja att ni som är insatta i direktdemokrati att vara kritiska och ställa krav på mig, så jag gör en så bra film som möjligt och blidkar så mångas intressen som det går.

Jag tänkte stå för allt i produktionen, men animering är inget jag behärskar, utan kommer att behöva arbeta med en animatör. Jag har egna kontakter att använda här och kan förhoppningsvis få tag på någon som ställer upp pro bono, men ni får gärna tipsa mig om ni känner någon som skulle tycka det var kul.


Denna person har visat intresse för att göra en film för AD:
http://www.youtube.com/watch?v=Bj5TIp7YC0s

Sen så samarbetar vi via E2D med andra som också har projekt för att göra filmer. Kanske på ett sätt så att de kan dubbas på olika språk. Samt även samarbete med Metagovernement. Nyligen var jag med i ett möte med Arthur Kanegis om en dokumentär om direktdemokrati.
http://www.youtube.com/watch?v=_DhDLJYGfhA
http://www.youtube.com/watch?v=_1GsLhosBoA

.

Vi behöver definitivt något på svenska och det behövs intitiativ. Kör på! =)
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Informativ video

Inläggav jakethesnake » 2012-07-14 06.40

Så! Nu har jag äntligen satt mig ner för att skriva här några minuter och knåpat på den berättarröst som kommer leda oss genom filmen.

Kom gärna med synpunkter!


Manus

Genom historien har människor enats för att kämpa för en sak - frihet. Frihet att få bestämma över våra egna liv. Blodiga och fredsamma revolutioner ledde oss till det till det styrelseskick vi har idag: Demokrati. Demokrati betyder ju egentligen folkstyre, men i faktum är att vi faktiskt inte styr, utan väljer bara de som ska ta besluten åt oss. I Sverige röstar vi vart fjärde år på vilket parti som ska representera oss i riksstan. Innan valet ges många löften till folket, men när de väl fått våra röster har de inga krav eller skyldigheter att leva upp till dem. Ja, det är faktiskt inte ovanligt att de går rakat motsatta vägen mot det vad folket faktiskt ville från början.

Det kan också vara svårt att bestämma sig. Man kanske vill ha lägre skatter, men samtidigt värna om miljön? Man kanske vill ha fri fildelning, men bättre sjukvård.

Ja, allt det här kan kännas frustrerande, men lugn... där finns en lösning på problemet. En ny form av demokrati som lever upp till sitt namn - Direktdemokrati. I korthet betyder det att folket tar besluten. En röst till varje medborgare i varje sakfråga. I Sverige skulle det fungera som så att man röstar på ett direktdemokratiskt parti vid riksdagsvalet, partiet kommer in i riksdagen. Vid en omröstning i riksdagen ställer det direktdemokratiska partiet frågan direkt till folket. De som vill engagera sig i frågan röstar enkelt genom Internet, telefon eller via ett t.ex. bibliotek. Representanten för direktdemokrati röstar enligt folkets åsikt och rösterna i riksdagen räknas. Hur mycket inflytande partiet ska ha bestämmer vi under riksdagsvalet.

Varför ska politiker ta beslut om hur slussen ska se ut, eller om vi ska bygga en bro för miljarder kronor till danmark?

Sverige är ditt, tänk på det.

http://www.aktivdemokrati.se
jakethesnake
 
Inlägg: 5
Registrerad: 2012-03-08 11.25

Re: Informativ video

Inläggav jonas » 2012-07-14 12.00

jakethesnake skrev:Så! Nu har jag äntligen satt mig ner för att skriva här några minuter och knåpat på den berättarröst som kommer leda oss genom filmen.

Kom gärna med synpunkter!


Bra! =)

Den här nämner inte delegater eller flytande demokrati. Om man gör det här som film kan man kanske avsluta med de oftast förekommande följdfrågorna:

1. Folk har ju inte tid att rösta hela tiden. Det blir orättvist om bara de som har kapacitet att rösta som får vara med att bestämma.

2. Det kommer att bli ostyrbart och kaotiskt utan en regering med mandat att föra en sammanhållen politik som fungerar i helhet

3. Du kan inte utkräva ansvar när folket själv bestämmer
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Informativ video

Inläggav jakethesnake » 2012-07-15 07.18

Hej Jonas

Jag lägger in frågor och svar. Du får hjälpa mig lite med svaren bara.

1. Folk har ju inte tid att rösta hela tiden. Det blir orättvist om bara de som har kapacitet att rösta som får vara med att bestämma.

- Deligater besvarar detta antar jag? Man väljer representanter i olika frågor som man tycker reflektera ens egna åsikter om man inte orkar engagera sig själv.

2. Det kommer att bli ostyrbart och kaotiskt utan en regering med mandat att föra en sammanhållen politik som fungerar i helhet.

- Hur besvarar vi bäst det här? Det som jag tänkte visa i videon är när aktiv demokrati har 4-10% i riksdagen och då får en utslagsröst i de frågor som regeringen är oense om. Det bör hindra fenomen som sänkta skatter in i oändligheten t.ex. Har du ett bra, enkelt, kort svar på denna fråga?

3. Du kan inte utkräva ansvar när folket själv bestämmer

Samma som 2. Hur besvarar vi det?
jakethesnake
 
Inlägg: 5
Registrerad: 2012-03-08 11.25

Re: Informativ video

Inläggav joasi » 2012-07-15 10.01

2.
Jag börjar med att besvara frågan när AD själv är regeringsparti med över 50% mandat.
- vi kan ha en grundregel som säger att beslut inte får bryta mot tidigare tagna beslut. Då kan vi ta rambeslut, t ex om en årsbudget som senare beslut måste hålla sig inom. Budgeten kan när som helst justeras med nya omröstningar men vi kan inte besluta om enskilda utgiftsposter som inte täcks av budgeten.
- rambeslut är alltså svaret på frågan hur vi undviker en kaotisk siruation där enskilda beslut inte hänger ihop som en helhet.

Hur vi hanterar saken medan vi är i minoritet och måste samarbeta med övriga riksdagspartier är en svårare fråga. Vi får nog helt enkelt hoppas att de tar ansvar och inte tar beslut som sticker ut allt för mycket från vad folket vill. Annars kan det nog bli lite kaotiskt under en övergångsperiod mellan det gamla och det nya systemet.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Informativ video

Inläggav joasi » 2012-07-15 10.17

3.
Det är helt sant och ett av problemen som jag ser det. Om problemet är tillräckligt stort så kanske vi behöver tillämpa öppen röstning. Då blir grupptrycket ett sätt att hålla människorna ansvariga för den politik de väljer. Men det har även negativa konsekvenser, vilket har diskuterats tidigare. Vi kan också hoppas på ett fenomen som kallas "wisdom of crowds" och innebär att om man ställer en fråga till en stor grupp människor och väljer ut det "genomsnittliga svaret", eller medianen, så är det ofta i nivå med, eller till och med bättre än vad en expert skulle ha svarat, åtminstonde för frågor av typen: Vad väger den här oxen?". Men frågan är hur allmänt tillämpbar "wisdom of crowds" egentligen är.
Det är hur som helst viktigt att vi får en återkopplingseffekt så att människor i efterhand kan se vad som blev effekten av deras beslut och har möjlighet att justera sin politiska kompass därefter. Detta i kombination med tron på att människan i grunden är en god och förnuftig varelse borde räcka. (Vi skulle kunna börja med att testa den hypotesen genom att fråga oss själva vilka som anser sig vara goda och förnuftiga).
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Informativ video

Inläggav joasi » 2012-07-15 10.21

1. Ja. Man kan välja flera delegater samtidigt för olika ämnesområden. Man kan byta delegat när som helst. Och man kan rösta själv när som helst oavsett delegering. Man kan också själv vara delegat för sina närmaste eller en större grupp om man har lite extra tid och engagemang.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Informativ video

Inläggav jakethesnake » 2012-07-16 06.14

Tack Joasi

Jag ska knepa vidare på det.

Fråga 1 känns ganska lätt och är inge problem att fömedla, men 2 och 3 lite svårare och byrokratiskare. Måste få det att låta enklare...

Att ha återkoppling till sitt beslut och se hur det påverkat politiken är ganska glasklart, det kan vi ha med, men de andra aspekterna får en att rynka på pannan lite och jag tror att filmen mår bäst av att inte ta upp dessa frågor, utan kanske lämna dem till en senare, mer djupgående film. Man får inte den här "aha!"-känslan av svaren, utan det öppnar bara upp för mer tvivel och frågor om ni förstår vad jag menar.

Kanske ska tillägga att "direktdemokrati, likt alla nya ideer, kommer ställas inför många praktiska problem i sin färd?" Eller någonting som garderar sig mot folk som kommer propagera mot att det inte kommer funka.
jakethesnake
 
Inlägg: 5
Registrerad: 2012-03-08 11.25

Re: Informativ video

Inläggav joasi » 2012-07-16 13.44

Man kan också poängtera att genom att införa systemet genom ett riksdagsparti så kommer övergången att ske gradvis och i den takt som väljarna vill. Visar sig systemet generera en bra politik så kommer det att attrahera fler väljare. Om vår politik däremot blir kaotisk och osammanhängande så kommer vi få mindre stöd och alltså mer tid på oss att justera till modellen. I slutändan blir det verkligheten som får visa vad som funkar och vad som inte funkar.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Informativ video

Inläggav jakethesnake » 2012-07-16 14.57

Absolut. Bra idé.
jakethesnake
 
Inlägg: 5
Registrerad: 2012-03-08 11.25

Re: Informativ video

Inläggav MrPerfect72 » 2012-07-17 23.03

Just do it! Kan säkert bli bättre än alla mina amatörvideos i ämnet.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52


Återgå till Media



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

π