Forum

Almedalsveckan 2012

Hur AD når ut med sitt budskap

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav Erika » 2012-04-27 15.21

Eftersom jag börjar inse att det är ett jätteprojekt vi har tagit i itu med, förutom allt jobb, så är ju konkuransen där stenhård, kolla programtidningen för 2011 http://www.almedalsveckan.info/9558 . Så nu är min senaste tanke att vi gör en reklamfilm för Aktiv Demokrati i Almedalen och lägger ut den på youtube.
http://www.almedalsveckan.info/9558
http://www.almedalsveckan.info
Användarvisningsbild
Erika
Medlem i partiet
 
Inlägg: 72
Registrerad: 2011-10-19 23.52

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav jonas » 2012-04-29 12.57

Nu är alla färdiga att skickas in. Här är listan:

2/7 2012, 13:00 - 14:00 Hamnplan
Det är dags för en Äkta Demokrati

3/7 2012, 13:00 - 14:00 Holmen, Visby hamn
Flytande demokrati — en moderniserad digital direktdemokrati i syntes med representativ demokrati

3/7 2012, 15:00 - 16:00 Hamnplan
Det är dags för en Äkta Demokrati

4/7 2012, 13:00 - 14:00 Holmen, Visby hamn
Skriv din egen motion

4/7 2012, 15:00 - 16:00 Hamnplan
Det är dags för en Äkta Demokrati

5/7 2012, 13:00 - 14:30 Högskolan på Gotland
Nytt liv åt demokratin

5/7 2012, 14:00 - 15:00 Hamnplan
Det är dags för en Äkta Demokrati

6/7 2012, 13:00 - 14:00 Hamnplan
Det är dags för en Äkta Demokrati

6/7 2012, 13:00 - 14:30 Högskolan på Gotland
Framtidens demokrati

7/7 2012, 11:00 - 12:00 Hamnplan
Det är dags för en Äkta Demokrati

7/7 2012, 15:00 - 16:00 Hamngatan
Familjeaktivitet — Kreativt skapande på asfalt

8/7 2012, 11:00 - 12:00 Hamnplan
Det är dags för en Äkta Demokrati
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav haja » 2012-05-08 09.37

Jag ser att det finns flera aktiva AD som lägger ner massor av energi i deltagandet i Almedalen. Jag tycker det är roligt och hoppas att det blir en framgång. Men samtidigt är jag kritisk. (Det är inte personligt menat utan det handlar om själva projektet.)

1) Själva projektet: Det finns inga kvantitativa mål i projektet och vad partiet vill uppnå. Varken antal artiklar, nya medlemmar, tv-inslag etc.

2) Förmodligen blir det ett antal nya medlemmar. Gruppen borde tänka igenom hur man ska hantera om ett större antal medlemmar tillkommer. Hur ska medlemmar kunna stimuleras och gå vidare i AD.

3) Den viktigaste invändningen jag har är att media, pr-byråer, lobbyister och politiker skapar en "marknad" där det demokratiska inflytandet undermineras. Informella kontakter skapas och informella beslut fattas. Det är lite av vänskapskorruptionens Mecka. Just dessa beteenden och påverkan som AD är emot! Men nu blir en del av den.
Därför borde inte AD delta i Almedalen. Jag har skrivit detta tidigare men vill inte gå emot engagemanget och entusiasmen. Och visst kan det vara jätteroligt att vara med och få uppmärksamhet och man lär sig det politiska spelet och får kontakter. Men det är kontakter som är flyktiga. En stunds intresse pga nyfikenhet. Det finns inget reellt intresse från deltagarna eftersom direktdemokratin innebär att deras inflytande och makt skulle minska om AD får verkligt stöd bland befolkningen.

4) Partiet är inte moget än att bli "offentligt". Det finns inget partiprogram som intresserar oinvigda, omröstningssystem, grafisk profil på webb och trycksaker som är enkelt att förstå att slå igenom brett bland allmänheten.

Trots den kritik jag har önskar jag er alla engagerade i Almedalsveckan och att det ska gå bra.
Nu när ni lagt ner så mycket tid, engagemang hoppas jag verkligen det går bra och det ger erfarenheter inför framtiden. Att jag är kritisk innebär utvecklingsmöjligheter för både projektet och AD. Men jag är emot detta antidemokratiska jippo -som nu AD blir en del av.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav jonas » 2012-05-08 12.50

Detta tält är ganska billigt. 249 kr.
http://www.jula.se/partytalt-3-m-791071
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav Erika » 2012-05-08 19.04

Billigt och blåser lätt omkull.
Men prisvärt ändå kanske?
Användarvisningsbild
Erika
Medlem i partiet
 
Inlägg: 72
Registrerad: 2011-10-19 23.52

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav Erika » 2012-05-08 19.28

haja skrev:Jag ser att det finns flera aktiva AD som lägger ner massor av energi i deltagandet i Almedalen. Jag tycker det är roligt och hoppas att det blir en framgång. Men samtidigt är jag kritisk. (Det är inte personligt menat utan det handlar om själva projektet.)

1) Själva projektet: Det finns inga kvantitativa mål i projektet och vad partiet vill uppnå. Varken antal artiklar, nya medlemmar, tv-inslag etc.


Det är sant att vi skulle behöva ett tv-inslag.

haja skrev:2) Förmodligen blir det ett antal nya medlemmar. Gruppen borde tänka igenom hur man ska hantera om ett större antal medlemmar tillkommer. Hur ska medlemmar kunna stimuleras och gå vidare i AD.


Vi jobbar på med att utveckla det här med medlemssupport.

haja skrev:3) Den viktigaste invändningen jag har är att media, pr-byråer, lobbyister och politiker skapar en "marknad" där det demokratiska inflytandet undermineras. Informella kontakter skapas och informella beslut fattas. Det är lite av vänskapskorruptionens Mecka. Just dessa beteenden och påverkan som AD är emot! Men nu blir en del av den.
Därför borde inte AD delta i Almedalen. Jag har skrivit detta tidigare men vill inte gå emot engagemanget och entusiasmen. Och visst kan det vara jätteroligt att vara med och få uppmärksamhet och man lär sig det politiska spelet och får kontakter. Men det är kontakter som är flyktiga. En stunds intresse pga nyfikenhet. Det finns inget reellt intresse från deltagarna eftersom direktdemokratin innebär att deras inflytande och makt skulle minska om AD får verkligt stöd bland befolkningen.

4) Partiet är inte moget än att bli "offentligt". Det finns inget partiprogram som intresserar oinvigda, omröstningssystem, grafisk profil på webb och trycksaker som är enkelt att förstå att slå igenom brett bland allmänheten.


Jag kan hålla med dig på flera punkter i din kritik. Samtidigt är det så att det här ger partiet chans och möjlighet att jobba med sig själv. Vi har ett mål. Vi vill nå det på ett bra sätt.
Vi har faktiskt jobbat rätt intensivt med flera av de här punkterna som du nämner. Trycksaker, grafisk profil, osv. Vad är det som säger att partiet inte är moget? Och när ska vi bli det om vi inte provar vingarna? Vi lär oss väl av våra motgångar?

haja skrev:Trots den kritik jag har önskar jag er alla engagerade i Almedalsveckan och att det ska gå bra.
Nu när ni lagt ner så mycket tid, engagemang hoppas jag verkligen det går bra och det ger erfarenheter inför framtiden. Att jag är kritisk innebär utvecklingsmöjligheter för både projektet och AD. Men jag är emot detta antidemokratiska jippo -som nu AD blir en del av.
Användarvisningsbild
Erika
Medlem i partiet
 
Inlägg: 72
Registrerad: 2011-10-19 23.52

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav haja » 2012-05-09 10.20

Tack Erika för dina svar :D
Jag gillar eldsjälar och entreprenörer som ni är!
Min kritik är för att jag att tycker projekt ska ha tydliga mål och att en utvärdering av projektet ska ingå i projektet för att sammanfatta och dra lärdom av Almedalsprojktet. För att det bli bättre till nästa år.
Jag tycker det saknas ett tydligt mål med projektet. Också en kort konsekvensanalys med deltagandet. Det som diskuteras och görs just nu är innehållet (aktiviteter) i projektet. Någ så viktigt men det är inte mål med projektet och inte detsamma som AD mål med verksamheten.
*Som mål kan man sätta en kraftig medlemstillströmning. T.ex 500 nya medlemmar. Hur gör vi då? Klarar medlemsansvarig av detta, vad kan man göra för att förbättra medlemshanteringen? Hur ska nya AKTIVA medlemmar hanteras?

*Det kan vara att bli omnämnd i media ett antal gånger och vad som sägs där. Vem vilka bevakar detta? Vem bevakar bloggar, riksmedia, lokalmedia som bevakar Almedalen, PR-byråer och övriga intresseorganisationer. etc.
Att delta i ett antal externa debatter.

*Men som i alla projekt bör man ha tänkt till med risker, en riskbedömning. Hur hanterar vi negativ publicitet. Hur kan den se ut? Hur uppfattas AD marknadsföring - kan den misstolkas?
Vilka konsekvenser kan negativ publicitet få för partiet? För ett är absolut säkert. Ni kommer att bli ifrågasatta av elaka kritiker. Hur ska detta hanteras?

Apropå att ha egen videofilm på youtube är inget speciellt idag och sticker inte ut ur marknadsföringssynpunkt. Det är mer ett obligatorium eftersom alla andra har det.
Det skulle vara mer intressant att alla kunde rösta med t.ex. SMS i aktuella frågor som kommer upp i debatten. Sen kan man dessutom få betalt för SMS:en vilket kan bekosta en del av deltagandet eller kan ge pengar över till och med i gynnsammaste fall.

Det här är kanske lite för mycket just nu för er och det är för sent att backa. Det får bära eller brista. Och partiet är omoget, det är ju relativt nytt och har bara mindre än 100 betalande medlemmar varav 10% är riktigt aktiva. Partiet kommer troligtvis inte att behandlas som ett seriöst alternativ utan som något kuriosa inslag som t.ex. slås ihop med andra partier som PRO-partiet och andra mikropartier. Men det är ju också charmigt med nya inslag i Almedalen. :shock: :D

Och saker och ting kan ju ändras med många aktiviteter. Och det kan bli riktigt, riktigt bra!
So, go for it! :D :D
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav jonas » 2012-05-09 10.54

Det finns massvis att göra. Och vi behöver fler aktiva medlemmar för att dela på uppgifterna. Avsätt tid för arbete och var med på våra möten eller kontakta vår framväxande medlemssupport: http://aktivdemokrati.se/grupp/support/
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav jonas » 2012-05-09 11.47

Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav haja » 2012-05-10 08.34

jonas skrev:Det finns massvis att göra. Och vi behöver fler aktiva medlemmar för att dela på uppgifterna. Avsätt tid för arbete och var med på våra möten eller kontakta vår framväxande medlemssupport: http://aktivdemokrati.se/grupp/support/

Tror att alla bidrar med vad de kan, har intresse och tid. Tror att alla gärna vill gärna bidra, fast på sitt sätt. :D som inte kanske stämmer överens med vanligt partiarbete. Almedalsprojektet kräver massor av energi som nu måste "ros iland" av initiativtagarna. Jag bidrar på mitt sätt för att DD ska få lite mer mediautrymme i sommar och höst. :D
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav Urban » 2012-05-11 13.10

Jag bor som bekant i Nynäshamn och undrar om det kanske vore en idé att till helgen då Almedalsveckan börjar, försöka dela ut program om oss, vilka tider och var vi står.
Ett typ flygblad som snyggt samtidigt talar om vilka vi är.

Nej men jag tänker att det blir många som tar båtarna över till just den helgen och det är alltid massor med folk och bilar som ska med.

Vore ganska enkelt tänkte jag, att lämna över en lapp om oss och med önskan om en trevlig sommar.
Kanske det är lite för enkelt, att göra reklam för oss om var, vad och varför?
Jag tar dock 1000 kr timman :lol:

Det var iaf en tanke? :D

Ps vidare, Jag vet inte om det behövs tillstånd för det iom att det är samhällsinformation? Ds
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav jonas » 2012-05-11 13.41

Urban skrev:Jag bor som bekant i Nynäshamn och undrar om det kanske vore en idé att till helgen då Almedalsveckan börjar, försöka dela ut program om oss, vilka tider och var vi står.
Ett typ flygblad som snyggt samtidigt talar om vilka vi är.


Jo gör gärna det. Det finns flygblad under Press-fliken. Och du kan även föreslå andra i media-forumet. http://aktivdemokrati.se/forum/viewforum.php?f=122
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav Urban » 2012-05-11 16.38

jonas skrev:
Urban skrev:Jag bor som bekant i Nynäshamn och undrar om det kanske vore en idé att till helgen då Almedalsveckan börjar, försöka dela ut program om oss, vilka tider och var vi står.
Ett typ flygblad som snyggt samtidigt talar om vilka vi är.


Jo gör gärna det. Det finns flygblad under Press-fliken. Och du kan även föreslå andra i media-forumet. http://aktivdemokrati.se/forum/viewforum.php?f=122
.


Jag hittade den här som är väl skriven förutom att det saknas en bokstav:
Andra raden: -som representera oss idag. Saknar ett r efter representera!

http://aktivdemokrati.se/wp-content/uploads/2010/07/Pamflett2.pdf
-----
Även denna med saknad av bokstav.
Greenpeace eller ett politiskparti.
Bättre med politiskt parti

http://aktivdemokrati.se/wp-content/uploads/2012/05/flygblad_komprimerad.pdf

Bra skrifter och den sista lockar mig mer.
Vore kanske bra med tiderna i veckan samtidigt, men dessa kan man ju alltid tala om :)

Det är väl bara att skriva ut och sedan dela ut dem då?
Men ändra texterna först, det får aldrig vara fel i texter som vi använder oss av.
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav jds » 2012-05-11 16.45

Det krockar tyvärr med Almedalsveckan, men jag tycker Aktiv Demokrati skulle vara på Säljerydsfestivalen, (Myspace, Schema fre-lör).

Mycket alternativmänniskor där som kanske kan vara intresserade av en "alternativ" demokrati. Var inte där förra året, men förrförra var där typ 1000 människor iaf.

Ger inte Almedalen tillräckligt kanske ni kan åka vidare dit... :P Jag ska försöka ta mig dit i år igen iaf. Mycket trevligt ställe!
jds
Medlem i partiet
 
Inlägg: 115
Registrerad: 2011-08-02 07.31

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav joasi » 2012-05-11 16.57

Urban, jag är ansvarig för det första flygbladet och laddar upp en rättad version inom kort.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav Urban » 2012-05-11 17.20

joasi skrev:Urban, jag är ansvarig för det första flygbladet och laddar upp en rättad version inom kort.


Det är bra, kan du inte fixa den andra också? :wink:
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav joasi » 2012-05-11 21.16

Nu har jag rättat stavfelen och även justerat texten och layouten en smula. Försökte göra den lite tydligare. Hoppas det blev bättre.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav Urban » 2012-05-12 05.56

joasi skrev:Nu har jag rättat stavfelen och även justerat texten och layouten en smula. Försökte göra den lite tydligare. Hoppas det blev bättre.



Mycket bra Joasi, tackar :)
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav joasi » 2012-05-12 10.51

Efter ytterligare lite filande:
http://aktivdemokrati.se/wp-content/uploads/2010/07/Pamflett3.pdf
Så, nu får jag nog anse den vara färdig.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Almedalsveckan 2012

Inläggav Urban » 2012-05-12 12.22

joasi skrev:Efter ytterligare lite filande:
http://aktivdemokrati.se/wp-content/uploads/2010/07/Pamflett3.pdf
Så, nu får jag nog anse den vara färdig.



Super :) Nu duger den till vad som helst. Det ska verkligen bli kul att använda den när jag ser till att alla besöker AD i Almedalen den veckan :D
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

FöregåendeNästa

Återgå till Kommunikation



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π