Forum

Gammelpartierna vittrar sakta

Hur AD når ut med sitt budskap

Gammelpartierna vittrar sakta

Inläggav Magnus Gustavsson » 2011-11-30 16.48

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.785701-hard-kritik-mot-moderat-partikultur

Moderat partikultur i riksdagen bygger på tystnad och lydnad. Självständiga ledamöter möts av utskällning inför hela riksdagsgruppen, skriver den förra M-riksdagsledamoten Anne-Marie Pålsson i en ny bok.
Partikulturen inom Moderaterna präglas av makt och misstänksamhet. Särskilt bråkiga ledamöter möts av öppen utskällning från partiledaren Fredrik Reinfeldt, enligt Pålsson.
Hennes bok heter Knapptryckarkompaniet och skildrar Pålssons erfarenheter som riksdagsledamot under två mandatperioder. Det är en mycket pessimistisk skildring av riksdagsledamöternas roll och inflytande.
"Vi ledamöter fungerar mest som statister, som något vackert att visa upp när demokratin behöver ett ansikte", skriver hon.
Pålsson kom in i riksdagen 2002 och upplevde redan under oppositionsåren att det var lågt i tak i partiet med begränsade möjligheter för enskilda ledamöter att komma till tals och påverka. Men det var ingenting mot hur det blev den andra mandatperioden när Fredrik Reinfeldt blev statsminister.
"Då sänktes ribban ytterligare. Frihetsgraden var noll och utrymmet för egna ställningstaganden obefintligt", skriver Pålsson.
Hon beskriver ett tillfälle när den moderata riksdagsgruppen försökte hävda sin mening i samband med beslutet om FRA-lagen:
Då möttes den av statsministerns ord: "Vad tror ni att ni är? Ett remissorgan? Som får tycka vad ni vill? Ni är här för att genomföra regeringens politik och inget annat", hävdar Anne-Marie Pålsson att Fredrik Reinfeldt ska ha sagt.
Anne-Marie Pålsson beskriver hur Reinfeldts ord gjorde henne bedrövad. "Det jag misstänkt länge och det som många hävdat - att vi bara är ett lydigt transportkompani - fick jag nu svart på vitt på av min egen partiledare."
Hon beskriver hur den tidigare så positiva inställningen till Reinfeldt fick sig en rejäl törn. Många i gruppen gav uttryck för sin besvikelse. "Det var som om förtrollningen hade brutits, och efter det handlade det bara om att stålsätta sig mot nya maktuttryck från partiledarens sida", skriver hon.
Statsminister Fredrik Reinfeldt avböjer att kommentera kritiken.
Anne-Marie Pålsson medger att hon tecknar en mycket dyster bild av hur det är att vara riksdagsledamot.
-Ja, det är klart att det är spännande att sitta i maktens centrum, men det är ju inte det uppdrag som allmänheten tror att det är, säger hon till TT.
Något utrymme för självständiga ledamöter finns inte, hävdar hon.
-Särskilt inte om man representerar regeringsmakten, då är det utrymmet i stort sett obefintligt.
/ TT
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Gammelpartierna vittrar sakta

Inläggav OveRFalun » 2011-12-06 00.14

Man kan diskutera andras fel och brister i oändlighet men frågan är om jag blir bättre av det, knappast vågar jag påstå.
Däremot är jag övertygad om att om jag istället letar efter de bra sidorna hos andra, det som gör dem starka, kloka och intressanta och stannar vid dem, då kan jag lättare ta till mig det som jag själv kan växa av.
Jag har bestämt mig för att vara en av er i fortsättningen.
Anledningen är att jag är en mycket demokratiskt lagd person, så demokratisk att jag vågar påstå att jag är nog den ende lärare i Sverige som kritiserats av Skolverket och Skolinspektionen för att vara för demokratisk.
Jag frågade dessa två mycket märkliga myndigheter hur i hela fridens namn jag kan vara för demokratsik?
Vem bedömmer det?
Utifrån vilken horisont?
I alla fall, när jag fann detta fantastiska parti, politiskt opolitiskt, vad jag kan förstå, men demokratiskt, till och med aktivt demokratiskt, då kände jag att här vill jag kliva in och vara den del som är lika viktig som alla de andra.
Jag inbillar mig att jag kan ha något att tillföra.
Då är jag intresserad av vad Aktiv Demokrati representerar.
Inte sådant jag redan vet om andra och inte kan göra något åt.
"Gammelpartierna" och även det nya är de enda alternativ som finns idag.
Jag skrev idag.
Därför vill jag tillsammans med er visa alternativet, det som människor i Sverige och annorstädes i gemen inte förstår finns.
Alltså den aktiva demokratiska formen.
Aktiv Demokrati.
Så intressant, så spännande.
Så låt "Gammelpartierna" vittra, inte gör det mig nåt och knappast någon annan heller.
Men hur ska vi nu visa på att det finns en enorm framtid i att lyssna på alla, hela tiden.
Inte som nu några veckor vart fjärde år.
Det pirrar i hela kroppen.
OveRFalun
Medlem i partiet
 
Inlägg: 19
Registrerad: 2011-12-01 21.22
Ort: Falun

Re: Gammelpartierna vittrar sakta

Inläggav WERY » 2012-03-11 20.53

Ett sätt att visa det är ju om det valssystem vi förespråkar börjar i varje kommun i landet för att göra makten lokal och decentraliserad. Då kommer de gamla partierna vittra bort. Man börjar att försöka ta sig in lokalt samt i landstinget och då kan det med tiden påverka riksnivån

I senaste valet satsade AD på riksdagen men det kanske är bättre att lägga krutet på landsting och kommun i början och växa den vägen
WERY
Medlem i partiet
 
Inlägg: 69
Registrerad: 2010-10-03 23.35

Re: Gammelpartierna vittrar sakta

Inläggav haja » 2012-03-11 21.22

WERY skrev:Ett sätt att visa det är ju om det valssystem vi förespråkar börjar i varje kommun i landet för att göra makten lokal och decentraliserad. Då kommer de gamla partierna vittra bort. Man börjar att försöka ta sig in lokalt samt i landstinget och då kan det med tiden påverka riksnivån

Exakt min åsikt men att vara med i riksdagsvalet ger synergier också till kommunval och landstingsval :D
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Gammelpartierna vittrar sakta

Inläggav Urban » 2012-03-11 23.32

Mycket intressant.
Alla är sig själva närmast och pratet om att kommunerna är viktiga ligger helt rätt i min tanke.
Naturligtvis kommer man att tänka tanken att rösta även AD även till riksdagen, men möjligen väntar man för att först se hur väl det fungerar i kommunen där man själv bor.
Viktigt: Att få ut frågor som berör borde visas i TV.
I Nynäshamn finns Nynäs-TV till alla hushåll och ibland, framförallt till valet, så frågar man ut olika kommunpolitiker fån olika partier om var de står osv. Kanske det går att få in en fot där?
Jag tänkte att man också på något vis kunde ordna ett manus med färdiga frågor och svar om AD, som invånarna kan reflektera till när man pratar om AD?
Kanske göra en film att lägga ut på You Tube som man kan hänvisa till i olika sammanhang?
Ja idéerna är många, så ni får väl hejda mig :)
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: Gammelpartierna vittrar sakta

Inläggav haja » 2012-03-12 09.16

Jag har samma/liknande ideer. Men brist på tid har gjort att det inte gått att förverkliga tidigare.
Jag skulle vilja videofilma fullmäktigemöten.
Man kan använda Bambuser för direktsändning och spara hela videoupptagningen på nätet/bambuser och länka till hemsida/fb som en youtubefilm.
Bambuserapplikationen är gratis men finns också som betalversion. [url http://www.bambuser.com/url

En av de bra sakerna är att det räcker med en app i mobiltelefon med kamera, för broadcasting! Har testat detta och det funkar!
Man kan man alltid utveckla sändningen -i teknisk kvalitet, form och innehåll. T.ex. göra Kf intressantare med intervjuer, kommentarer av politiker, förslagsställare osv. i sändningen.

Man kan relativt enkelt göra en egen nyhetskanal med direktsändning! Gratis! :D
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Gammelpartierna vittrar sakta

Inläggav Urban » 2012-03-13 00.08

:D Haha, ja det låter det.
Mm, bra alltså :)
Hoppas du kommer på lördag, jag/ vi frugan alltså :) kommer nog också.
Vi får se om jag hinner bli medlem, det verkar lite svårt att få in mig t.o.m efter 14 dagar?
Jag har en del viktiga frågor som jag vill ta upp och det vore trevligt att få göra det där.
Viktigt vore kanske att prioritera nya medlemmar??? :)
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: Gammelpartierna vittrar sakta

Inläggav Urban » 2012-03-13 09.01

Ah, nu förstår jag problemet.

Partimedlemmar
Fullständigt registrerade personer i partiet som är äldre än 18år och har svenskt medborgarskap.
Detta är en stängd grupp, nya medlemmar accepteras endast via inbjudan från gruppledaren.
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: Gammelpartierna vittrar sakta

Inläggav jonas » 2012-03-13 10.39

Urban skrev:Vi får se om jag hinner bli medlem, det verkar lite svårt att få in mig t.o.m efter 14 dagar?
Jag har en del viktiga frågor som jag vill ta upp och det vore trevligt att få göra det där.
Viktigt vore kanske att prioritera nya medlemmar??? :)


Hej Urban. Välkommen.
Vi behöver fler aktiva medlemmar. Speciellt för att ta hand om nya medlemmar osv. Vår kassör och medlemsadministratör har ganska lite tid då han har familj och hus och annat. Vi skulle behöva en ny kassör.

Vi kan även automatisera medlemskap men det är inte en fullständig lösning eftersom vi ändå vill ta hand om nya medlemmar.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Gammelpartierna vittrar sakta

Inläggav Urban » 2012-03-13 14.05

jonas skrev:
Urban skrev:Vi får se om jag hinner bli medlem, det verkar lite svårt att få in mig t.o.m efter 14 dagar?
Jag har en del viktiga frågor som jag vill ta upp och det vore trevligt att få göra det där.
Viktigt vore kanske att prioritera nya medlemmar??? :)


Hej Urban. Välkommen.
Vi behöver fler aktiva medlemmar. Speciellt för att ta hand om nya medlemmar osv. Vår kassör och medlemsadministratör har ganska lite tid då han har familj och hus och annat. Vi skulle behöva en ny kassör.

Vi kan även automatisera medlemskap men det är inte en fullständig lösning eftersom vi ändå vill ta hand om nya medlemmar.


Hej Jonas och tack så mycket :)
Nej kassör är inget för mig även om jag ett flertal gånger har varit ekonomiskt ansvarig hos olika förbund, med bokföring inkluderat etc.
Nej jag önskar ta Nynäshamn till nya höjder och vore tacksam för input om i vilken form det vore både bäst och möjligt?
Men det kanske vi kan ta via en diskussion vid sidan om.
Jag får väl skaffa skype :D
Åter tack och jag hoppas vi syns om inte på lördag så vad det lider.
/ Urban
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: Gammelpartierna vittrar sakta

Inläggav Magnus Gustavsson » 2012-06-13 19.37

Urban skrev:Ah, nu förstår jag problemet.

Partimedlemmar
Fullständigt registrerade personer i partiet som är äldre än 18år och har svenskt medborgarskap.
Detta är en stängd grupp, nya medlemmar accepteras endast via inbjudan från gruppledaren.



??Va?
Alla kan bli medlemmar i partiet! (Som har rösträtt i allmänna val i Sverige)
Klart du ska vara medlem, Urban!
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Gammelpartierna vittrar sakta

Inläggav MrPerfect72 » 2012-06-13 22.18

Ingen moderat riksdagsman/kvinna har några som helst bra ursäkter för att vilja en sak och sedan göra en annan. De är folkvalda och kan faktiskt strunta i partiordföranden om de så vill och rösta emot diktaturfasoner när helst de vill det om de anser att deras motröst gör många moderater glada och nöjda och sedan stå upp för det.

Att en statsminister skäller och domderar behöver de faktiskt inte bry sig om. Det är inte hans uppgift enligt Svenska demokratiska lagar. Det handlar bara om mod här. Representanterna kan lika gärna skälla ut sin statsminister och övriga politiker om de vill det. Det har de full laglig rätt att göra.

Det är skillnad mot AD där de folkvalda förbinder sig att rösta såsom folket vill i proportionerlig andel. Det gör inte moderata politiker, ej heller förbinder de sig att rösta som ordföranden vill alls.

I Intelligent Union har vi inga illussioner om att s.k. "demokrati" av halvt mentalt störda tillväxtförespråkande, girigbukar, religiösa eller människor i övrigt som inte vill se sanningen skulle vara gynnsamt för vare sig de själva, för Sverige eller för världen på något som helst vis.

Endast intelligent lugnt samtal med öppet sinne kan leda någorlunda rätt.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52


Återgå till Kommunikation



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron
π