Forum

Djurens rätt

med partier, organisationer, föreningar, med mera

Djurens rätt

Inläggav Urban » 2012-05-10 10.38

Djurens rätt är säkert en grupp som torde se möjligheterna med DD och möjligen ta chansen för att där få ett större gensvar för sina frågor. Djurens Rätt gör ett enormt fint arbete och bör kanske kontaktas, för sin egen och svenska folkets del!

Påverka politikerna ligger just nu ute på Facebook.

Jag har själv med dem i bl.a min tidslinje på FB ;)
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: Samarbete och samarbete? Ja möjligen?

Inläggav jonas » 2012-05-10 11.08

Tack. Jag ändrade just namnet på denna kategori för samarbete inte bara med andra partier
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Samarbete och samarbete? Ja möjligen?

Inläggav haja » 2012-05-11 06.45

Alla medlemmar i alla organisationer kan påverka politiken om de röstar på AD. Annars ska ju Ad inte ha några politiska åsikter.
AD driver frågan om ett ändrat statsskick som parti med att följa nuvarande parlamentarism med representativ demokrati.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Samarbete och samarbete? Ja möjligen?

Inläggav Urban » 2012-05-11 08.35

haja skrev:Alla medlemmar i alla organisationer kan påverka politiken om de röstar på AD. Annars ska ju Ad inte ha några politiska åsikter.
AD driver frågan om ett ändrat statsskick som parti med att följa nuvarande parlamentarism med representativ demokrati.


Instämmer, tänkte att det bör förtydligas och genom att få det på pränt sas så kan organisationer, föreningar och inte minst andra mindre partier här finna en väg för sina egna frågor. Bra :wink:
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: Samarbete och samarbete? Ja möjligen?

Inläggav haja » 2012-05-11 10.10

Bra Urban, :D

tyvärr finns ingen gilla knapp. :(
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Samarbete och samarbete? Ja möjligen?

Inläggav Benny » 2012-05-11 11.27

haja skrev:tyvärr finns ingen gilla knapp


Får erkänna att jag också blivit skadad av gilla knappar och letar febrilt efter dem ibland :oops:
Benny
 
Inlägg: 15
Registrerad: 2010-09-29 10.28

Re: Samarbete och samarbete? Ja möjligen?

Inläggav Urban » 2012-05-11 17.45

Alla medlemmar i alla organisationer, föreningar och mindre politiska partier kan påverka politiken direkt om de röstar på AD 2014.
AD har ingen egen politisk åsikt.
AD driver frågan om ett ändrat statsskick som parti, med att följa nuvarande parlamentarism med representativ demokrati.
2014 som vi siktar på och arbetar för, är det år där alla som vill kan vara med i besluten direkt i vår riksdag.
Vi arbetar för en mer aktiv demokrati, som betyder att man aktivt kan vara med i de frågor man själv eller andra ställer och som man kanske brinner för.

Förenklat.
En stor grupp önskar en förändring, den ska diskuteras innan en motion läggs och det blir sedan en omröstning i frågan.
I AD är det folket som är partiet!
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: Samarbete och samarbete? Ja möjligen?

Inläggav jonas » 2012-05-11 17.55

Urban skrev:Alla medlemmar i alla organisationer, föreningar och mindre politiska partier kan påverka politiken direkt om de röstar på AD 2014.
AD har ingen egen politisk åsikt.
AD driver frågan om ett ändrat statsskick som parti, med att följa nuvarande parlamentarism med representativ demokrati.


Bara för att förtydliga;

AD kommer inte att driva några frågor själva. Inte ens direktdemokrati. Inte heller någon förändring av statsskick.

Alla initiativ till att göra riksdagen mer demokratisk kommer att behöva gå samma väg som alla andra frågor. Dvs att individer eller grupper kommer att föreslå och rösta på motioner om det.

Detta är mycket viktigt för att verkligen göra det glasklart hur Aktiv Demokrati kommer att agera i riksdagen. Vi kommer inte driva några egna frågor. Vi är enbart en röstförmedlare för folket.

Alla grupper och individer är välkomna att driva på en förändring av sveriges politiska system mot mer direktdemokrati. Men det är något som får ske genom delegater, på samma vis som för alla andra frågor.

Urban skrev:2014 som vi siktar på och arbetar för, är det år där alla som vill kan vara med i besluten direkt i vår riksdag.
Vi arbetar för en mer aktiv demokrati, som betyder att man aktivt kan vara med i de frågor man själv eller andra ställer och som man kanske brinner för.

Förenklat.
En stor grupp önskar en förändring, den ska diskuteras innan en motion läggs och det blir sedan en omröstning i frågan.
I AD är det folket som är partiet!
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Samarbete och samarbete? Ja möjligen?

Inläggav Urban » 2012-05-12 10.46

Detta blev en bra sammanfattning. Men jag saknar något iaf.

Jag fann denna länken som berör direktdemokrati. och undrar om det är så här tankegångarna är?

Jonas sa: "AD kommer inte att driva några frågor själva. Inte ens direktdemokrati. Inte heller någon förändring av statsskick".

Det vore ganska skönt att få klarhet om det även här i forumet. För det finns och kommer alltid att komma upp frågor.
Vad jag menar fram för allt är, ska det bara vara partimedlemmar som ska få diskutera frågorna, samt bara medlemmar som ska få rösta?
Hur det fungerar nu är inte detsamma som hur vi tänkt oss att det ska fungera sedan.

Vill en grupp ansluta sig, så kan man vara med i processen?
Läs igen: Vill en grupp ansluta sig? Är det så det är tänkt så måste det fram!

Här finns det oklarheter och som jag sa, det kommer att bli många frågor.
Partimedlemmar, medlemmar, anslutna, icke anslutna?

För att få en klar bild hur AD är tänkt. Behöver vi vara raka och lättförståeliga så att vem som helst som hittar hit enkelt ska förstå.
Kostar det, eller ska det kosta något att vara ansluten, medlem eller grupp?
Vi behöver medlemmar, men ska man kunna vara medlem utan att det kostar något?

Jag låter säkert kritisk och det är min mening för att inte minst andra enkelt ska förstå:
Länka gärna till enkla förklaringar här, så kommer alla att finna dem på ett och samma ställe.
Eller starta en tråd med enkla förklaringar, vanliga frågor etc.
Kände även för att lägga in denna nu.
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: Samarbete och samarbete? Ja möjligen?

Inläggav joasi » 2012-05-12 11.07

Jag håller med Urban. Jag tycker att AD's framtida roll behöver klargöras. Genom diskussion och sedan omröstning för att fastställa vad vi kommer fram till.
Det enda jag kan se som nu är beslutat är från stadgarna:
Partiet ska följa svensk lag. Dessutom ska partiet motverka alla former av rasism diskriminering och ojämlikhet samt verka för yttrandefrihet, pressfrihet, mötesfrihet och föreningsfrihet.

Jag tolkar det som att vi i riksdagen kommer att föra en aktiv politik för att motverka alla former av rasism, diskriminering och ojämlikhet, samt att vi kommer att driva frågor om att öka eller bevara nuvarande yttrandefrihet, mötesfrihet och föreningsfrihet. Rent konkret bör vi t ex gå på piratpartiets linje ang. fri fildelning. Jag är lite orolig över hur vi kommer att ställa oss i barnporrfrågan eftersom vi inte ställer några värden emot yttrandefriheten. Lika så frågan om etableringsrätt för kriminella gäng och terrornätverk eftersom vi inte ställer några värden emot föreningsfriheten.

Jag är personligen för att partiets medlemmar kan ta fram en extremt minimal kärna av politik för att driva en demokratiseringsprocess i riksdagen, medan valsystemets registrerade användare styr vår politik i alla övriga frågor. (Jag är också för att stadgarna skrivs om, vilket jag har nämnt förut.)
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Samarbete och samarbete? Ja möjligen?

Inläggav jonas » 2012-05-12 11.19

Urban skrev:Vad jag menar fram för allt är, ska det bara vara partimedlemmar som ska få diskutera frågorna, samt bara medlemmar som ska få rösta?


Utgångspunkten är att alla som har rösträtt i riksdagsvalet också ska få rösta genom Aktiv Demokrati på frågor som det röstas om i riksdagen. Jag säger utgångspunkt, eftersom det finns en del som vill bredda röstmöjligheten exempelvis till lägre åldrar. Du behöver inte vara medlem i partiet för att rösta. Det kostar inte något att rösta. Och vem som helst kan även lägga fram motioner som ska framföras i riksdagen. Motsvarande gäller kommun, landsting och EU.

Däremot är det bara partimedlemmar som kan rösta om ändringar i partiets egna stadgar, och andra saker som handlar om partiets funktion, inklusive ändringar i funktionaliteten hos valsystemet.

Delegat kan vem som helst vara. Det kostar inte heller något. Du kan exempelvis vara en delegat för Göteborgs kommun även om du inte har rösträtt i Göteborg. Din egen röst kommer då inte att räknas eftersom du saknar rösträtt. Men alla som har rösträtt i Göteborg och som delegerat sin röst till dig kommer att rösta så som du valt.

Urban skrev:Vill en grupp ansluta sig, så kan man vara med i processen?
Läs igen: Vill en grupp ansluta sig? Är det så det är tänkt så måste det fram!


Jag vet inte vad du menar. Vi vill välkomna alla att fungera som delegater. Det är det AD går ut på. Det kostar inte något att vara delegat. Man behöver inte vara partimedlem för att vara deleget.


Urban skrev:Länka gärna till enkla förklaringar här, så kommer alla att finna dem på ett och samma ställe.
Eller starta en tråd med enkla förklaringar, vanliga frågor etc.
Kände även för att lägga in denna nu.


Hjälp gärna till med att sammanställa frågor och svar. Alla frågotr bör besvaras i den blå fliken; "Så fungerar det". Exempelvis i vår FAQ: http://aktivdemokrati.se/lista/faq/

Så hjälp gärna till att sammanställa svar så kan vi lägga upp dem eller ändra någon del av texterna i den blå sektionen.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Samarbete och samarbete? Ja möjligen?

Inläggav jonas » 2012-05-12 11.40

joasi skrev:Jag håller med Urban. Jag tycker att AD's framtida roll behöver klargöras. Genom diskussion och sedan omröstning för att fastställa vad vi kommer fram till.


Vi har diskuterat alla dessa saker tidigare, men har inte formaliserat alla dessa delar i omröstningar.

Så vad jag skriver här kan förståss diskusteras och ändras genom nya omröstningar.

joasi skrev:Det enda jag kan se som nu är beslutat är från stadgarna:
Partiet ska följa svensk lag. Dessutom ska partiet motverka alla former av rasism diskriminering och ojämlikhet samt verka för yttrandefrihet, pressfrihet, mötesfrihet och föreningsfrihet.

Jag tolkar det som att vi i riksdagen kommer att föra en aktiv politik för att motverka alla former av rasism, diskriminering och ojämlikhet


Partiet kommer inte att driva några frågor i riksdagen. Vi är politiskt neutrala. Aktiv Demokrati har inte någon egen politik.

Paragraf 4 från stadgarna, som du citerar, har rubriken "Värdegrund". Det syftar på partiets interna styrning och arbete. Det ska inte på något vis påverka vad folket väljer att skriva för motioner eller rösta i riksdagen.

Detta är iofs oklart, och vi bör diskutera hur vi vill ha det, oavsett hur vi valt att tolka existerande stadgar. Jag anser att stadgarna bör skrivas om för att bli enklare och tydligare och kortare.


Jag är faktiskt förvånad av att du går in för att AD ska ha en politisk linje, eftersom du varit med i AD ganska länge. Vi kommer inte att ta någon ställning i någon fråga. Varken om rasism, fildelning, barnporr, eller något annat. Vi är röstförmedlare för folket. Vi har inte en egen politik. Vi är en folkets riksdagshus i riksdagen. Vi har inte någon egen politik, lika lite som riksdagshuset självt har en politik. Vi är bara en plats för det politiska samtalet.

Du och alla andra är fria att skapa era egna partier med politik som tar ställning i frågor, och finnas med i AD som delegater. Alla kan ha sina egna partier.


joasi skrev:Jag är personligen för att partiets medlemmar kan ta fram en extremt minimal kärna av politik för att driva en demokratiseringsprocess i riksdagen, medan valsystemets registrerade användare styr vår politik i alla övriga frågor. (Jag är också för att stadgarna skrivs om, vilket jag har nämnt förut.)


Du kan skapa ett parti för att demokratisera riksdagen. Det är möjligt/troligt att det kan komma finnas olika synsätt på hur det ska göras. Därför är det nödvändigt och bra att separera alla sådana saker från AD självt så att det naturligt kan skapas de grupper och partier för hur det bör gå till. Så kan folket välja enligt samma principer som för alla andra frågor. Det är den fantastiska möjligheten och flexibiliteten hos flytande demokrati.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Samarbete och samarbete? Ja möjligen?

Inläggav Urban » 2012-05-12 12.40

Ja det verkar bra, vill också här på frågan som joasi ställer, få med att när det kommer upp motioner om låt säga vad som helst. (Barnporr)?
Så bör vi få fram dem så alla vet vad som gäller och det ganska snabbt.

Handlar en motion om något otrevligt, så måste det finnas en flagga som viftar eller något.
Det bör vi kanske ta upp och införa i våra stadgar, så att folk förstår att det även finns en brandvägg för sådant. Hur kan vi diskutera i någon annan tråd, men länka då dit härifrån.
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: Samarbete och samarbete? Ja möjligen?

Inläggav joasi » 2012-05-12 13.38

Jonas, ibland glömmer du skriva "jag tycker..." när du delger dina åsikter om saker och ting. Annars, hänvisa gärna till beslut, stadgar eller partiprogram när du redovisar partiets offentliga linje.

Diskussionen om hur(uvida) AD ska verka för demokratisering av statsskicket i riksdagen har så vitt jag minns funnits med från starten och är varken en självklar eller genom beslut avgjord fråga.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Samarbete och samarbete? Ja möjligen?

Inläggav jonas » 2012-05-12 14.42

joasi skrev:Jonas, ibland glömmer du skriva "jag tycker..." när du delger dina åsikter om saker och ting. Annars, hänvisa gärna till beslut, stadgar eller partiprogram när du redovisar partiets offentliga linje.

Diskussionen om hur(uvida) AD ska verka för demokratisering av statsskicket i riksdagen har så vitt jag minns funnits med från starten och är varken en självklar eller genom beslut avgjord fråga.


Ja. Det är min tolkning och åsikt. Och det bör skrivas ned och röstas om.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Samarbete och samarbete? Ja möjligen?

Inläggav Urban » 2012-05-15 17.59

Här finns en saklig information kring frågor och svar som medlemmar, nya medlemmar och alla besökare till forumet kan läsa utan att själva behöva söka ihjäl sig.
Jag har försökt sammanställt en del på Nynäshamns Blogg.
Den är viktig och visar direkt vad/var AD är och står.
Alla bör läsa dessa för att själva veta hur AD är tänkt, varför vi förespråkar direkt demokrati och arbetar för att få till en förändring i Sverige.


Resten får man söka själv genom forumet, där det mesta återkommer i vårt arbete att förbättra och förenkla allt det Aktiv Demokrati handlar om.

Diskussionerna är många och omröstningar sker kontinuerligt på vårt eget valsystem som heter GOV, där även provröstningarna finns.
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: Samarbete och samarbete? Ja möjligen?

Inläggav jonas » 2012-06-25 22.53

Inlägg med förtal och dess kommentar är flyttade till annan tråd:
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=80&t=1872&start=0
.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg


Återgå till Samarbete med andra grupper



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π