Haer har ni mitt foerslag:
Presentera dig själv:
Mitt namn är Martin Gustavsson, född 1972 och uppvuxen i Linköping, Göteborg och Växjö.
Jag arbetade 1993-2004 som maskiningenjör i Linköping, Göteborg, Skåne och Växjö men innan dess också industriarbetare och sommarjobbare inom kommunen, samt vikarie på olika högstadieskolor. Barn är härliga och ärliga. Jag gillar barn och ungdomar och vill ha egna i framtiden med en trevlig kvinna.
Vi har nu tillsammans rationaliserat och automatiserat bort mycket arbete och det tycker jag är naturliga och bra förändringar. Jag har rest mycket sedan 2004 och har hittat fram till meditation och eget tänkande. Min konsumtion har minskat och jag trivs med det.
Jag var med i ett annat parti tidigare men lämnade detta parti eftersom jag inte kunde påverka riksdagspolitiken effektivt. Jag var med i tidigt skede vid uppstarten av Aktiv Demokrati och har sedan dess varit en av alla de drivande krafterna inom detta parti.
Varför ska man rösta på dig?
Det behöver du inte. Om Aktiv Demokrati kommer in i riksdagen kommer alla partiets kandidater in och alla av oss har signerat partiets hederlighetsavtal. Fundera istället en stund på Aktiv Demokrati som är det enda partiet under 4% som vill valsamverka.
Vilka tre politiska frågor är de viktigaste för dig att driva?
I Aktiv Demokrati kan alla driva olika frågor. Genom att vara med i Aktiv Demokrati anser jag att jag främst driver:
1. Mer demokrati i Sverige genom fler folkomröstningar.
2. Demokratisk valsamverkan mellan medlemmar ur mindre partier i syfte att stärka demokratin.
3. Satsningar på säker programvara och hårdvara för röstning via Internet.
Hur mycket andra frågor drivs beror på medlemmarna.
Var någonstans skulle du placera dig själv på en politisk vänster – högerskala?
Jag väljer i att inte placera mig på en politisk vänster – högerskala. Varje sakfråga avgörs direkt eller indirekt av partiets medlemmar. Sakpolitiska åsikter ska inte grupperas i en verklig demokrati.
Jag upplever Aktiv Demokrati som ett verkligt folkligt balanserat parti med människor på hela den politiska skalan, samt att partiet representerar folket mycket bättre än dagens etablerade partier i alla sakfrågor. Våra personliga visioner är endast viktiga om du som medlem vill delegera inom partiets direktdemokratiska valsystem.
Mina olika åsikter och mina visioner inom andra områden är dock välkända inom Aktiv Demokrati. Alla är välkomna att delta i partiet och de med rösträtt i Sveriges riksdagsval 2010 är välkomna in i partiet som medlemmar.
Vem är din politiska förebild?
Jag svarar lite hemlighetsfullt att det är en person som ville driva fram ömsesidigt ansvarstagande och skapa nya vägar till vitalisering, som ville nå ut till människorna och göra dem aktiva. En person som tyckte att demokrati bygger på lojalitet, öppenhet och pulserande liv och att den därför ständigt måste vinnas på nytt.
Om du var aktiv i ett annat parti, vilket skulle det vara?
Det skulle kanske vara ett parti som liknar Aktiv Demokrati, som har en fungerande intern direktdemokrati och som ger medlemmarna direkt inflytande.
Finns det en fråga där du ändrat ståndpunkt inom politiken?
Ja. Sanningen är ofta svår att finna om man ens finner den. Man måste vara öppen för nya fakta, skeptisk och, ja, prestigelös. Jag har inte alltid haft rätt. Oftast känner jag dock att jag har mer tur än andra när jag gissar.
Om du får en riksdagsplats kan du då tänka dig att rösta emot ditt parti, i en för dig mycket viktig fråga?
Nej. Jag respekterar den proportionerliga direktdemokratin och medlemmarnas vilja genom Aktiv Demokrati. Jag kommer dessutom hjälpa alla i Aktiv Demokrati och de andra riksdagsledmöterna att komma ihåg anledningen till lugn, mod, värdighet, hederlighet och ett gott eftermäle.
Bedriver du en personvalskampanj?
Ja. Men enbart i syfte att skapa valsamverkan mellan fler genuina demokrater i Sveriges alla partier.
E-post:
kontakt@aktivdemokrati.seTelefonnummer:
Hemligt
Mobilnummer:
Hemligt
Blogg:
http://aktivdemokrati.wordpress.comHemsida:
http://aktivdemokrati.se/aktiv-demokrat ... ycker.htmlMusikartist/band
Jamming, lokalt och live tillsammans. Spelar gitarr och skriver musik ibland.
Film
Komedi, dokumentär, science fiction
Författare
Minns speciellt Robert Wensman, Ovid Pacific Boyd, Robert A Dahl, Mark Twain, Dalai Lama, Vernon Howard, Mahatma Ghandi, Eckhart Tolle och David Chandler.
TV-program
Undviker TV och letar information och fakta genom Internet.
Radioprogram
P1 klarspråk
Sport
Långa promenader, cykel, simning, yoga
Hobby
Aktiv Demokrati, sova och meditation.
Mat
Helst ekologiskt och lokalt odlat enligt säsong.
Dryck
Gillar fruktjuicer och rent friskt vatten.
I vilket land är du född?
Sverige
Talar du andra språk förutom svenska?
Använder engelska flitigt just nu.
Vad har du för sysselsättning:
Jag skapar just nu mer demokrati och fred genom Aktiv Demokrati på heltid.
Vad har du för yrke?
Maskiningenjör, lärarvikarie, dykguide, snorkelguide, healer och drivande medlem i Aktiv Demokrati.
Vilken är din högsta fullgjorda utbildningsnivå?
Maskiningenjör 80p.
Vad har du för boendeform i första hand?
Hyresrätt eller vandrarhem.
Var bor du?
Reser i Asien just nu.
Hur ser din familjesituation ut?
Singel.
Hur många barn har du?
Inga barn, men det vore trevligt att ha.
Hur tar du dig till jobbet eller motsvarande?
Promenerar, tar cykel eller kollektivt.
Vad gör du på Internet?
Bloggar och svarar andra bloggare som debatterar politik, demokrati och direktdemokrati
Läser SVDs och Aftonbladets web-upplaga
Modererar och fixar webben i Aktiv Demokrati
Har du under de senaste två åren använt dig av "RUT-" eller "ROT-avdrag"?
Nej.