Forum

Bloggar off topic

Re: Bloggar off topic

Inläggav fiddur » 2010-09-05 13.52

robwe skrev:Men... Jag förstår inte alls detta... Om Martin nu vill göra reklam för Aktiv Demokrati genom att skriva om andra saker. Varför skriver han inte bara sin egen blogg med valfritt namn, som sedan har en fet och stor banner som gör reklam och länkar till Aktiv Demokrati. Om Martin nu vill skriva dessa saker så borde han väl kunna göra det, bara han inte använder Aktiv Demokratis namn i bloggnamnet. För det är väl egentligen bara det som andra människor irriterar sig på.


Ja, vi har föreslagit detta flera gånger. Han verkar vilja skriva i rollen av möjlig delegat i AD-systemet, och varje delegat ska givetvis ha sin egen blog eller sätt att presentera sina ideer på, inte använda sig av ADs egna blogg. Och, när vi har valsystemet, så har ju varje delegat sin korta presentation med länk till sin egen infosida/blogg. Inte svårt alls. Full yttrandefrihet, under eget namn.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Bloggar off topic

Inläggav MrPerfect72 » 2010-09-05 17.07

fiddur skrev:
robwe skrev:Men... Jag förstår inte alls detta... Om Martin nu vill göra reklam för Aktiv Demokrati genom att skriva om andra saker. Varför skriver han inte bara sin egen blogg med valfritt namn, som sedan har en fet och stor banner som gör reklam och länkar till Aktiv Demokrati. Om Martin nu vill skriva dessa saker så borde han väl kunna göra det, bara han inte använder Aktiv Demokratis namn i bloggnamnet. För det är väl egentligen bara det som andra människor irriterar sig på.


Ja, vi har föreslagit detta flera gånger. Han verkar vilja skriva i rollen av möjlig delegat i AD-systemet, och varje delegat ska givetvis ha sin egen blog eller sätt att presentera sina ideer på, inte använda sig av ADs egna blogg. Och, när vi har valsystemet, så har ju varje delegat sin korta presentation med länk till sin egen infosida/blogg. Inte svårt alls. Full yttrandefrihet, under eget namn.


Det aer en haarfin skillnad. Det daer har vi redan talat om. Jag anser, och flera med mig, att vi kan ha flera olika skribenter som tycker och taenker och anknyter politik till direktdemokrati i Aktiv Demokrati's blogg. Syftet att goera detta i en och samma blogg aer naturligtvis sammanhaallning och att bloggen blir vaelbesoekt och stiger i bloggportalerna. Att vi framstaar som en enhetlig kraft. Detta aer ett bra argument. Detta aer ett faktum. Att goera bloggen tvaerpolitisk goer det enklare foer skribenterna att anknyta till den politik som det skrivs om i media.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Bloggar off topic

Inläggav fiddur » 2010-09-05 17.23

MrPerfect72 skrev:Det aer en haarfin skillnad. Det daer har vi redan talat om. Jag anser, och flera med mig, att vi kan ha flera olika skribenter som tycker och taenker och anknyter politik till direktdemokrati i Aktiv Demokrati's blogg. Syftet att goera detta i en och samma blogg aer naturligtvis sammanhaallning och att bloggen blir vaelbesoekt och stiger i bloggportalerna. Att vi framstaar som en enhetlig kraft. Detta aer ett bra argument. Detta aer ett faktum. Att goera bloggen tvaerpolitisk goer det enklare foer skribenterna att anknyta till den politik som det skrivs om i media.


Samtidigt har vi majoritetsbeslut på riktlinjer för bloggandet, så hur du har uppfattat folks samtalande om gemensam blogg går knappast över vad vi har röstat igenom. Om du upplever att en majoritet här tycker att det skall vara politiska åsikter i bloggen och verkligen tror på det, så bör du också kunna få igenom ett förslag att stryka de antagna riktlinjerna. Tills det är genomröstat är det bara din personliga upplevelse av vad som tycks här - vi har ett genomröstat beslut om riktlinjer, DET är vad VI som direktdemokratiskt parti har beslutat.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Bloggar off topic

Inläggav MrPerfect72 » 2010-09-05 18.37

fiddur skrev:
MrPerfect72 skrev:Det aer en haarfin skillnad. Det daer har vi redan talat om. Jag anser, och flera med mig, att vi kan ha flera olika skribenter som tycker och taenker och anknyter politik till direktdemokrati i Aktiv Demokrati's blogg. Syftet att goera detta i en och samma blogg aer naturligtvis sammanhaallning och att bloggen blir vaelbesoekt och stiger i bloggportalerna. Att vi framstaar som en enhetlig kraft. Detta aer ett bra argument. Detta aer ett faktum. Att goera bloggen tvaerpolitisk goer det enklare foer skribenterna att anknyta till den politik som det skrivs om i media.


Samtidigt har vi majoritetsbeslut på riktlinjer för bloggandet, så hur du har uppfattat folks samtalande om gemensam blogg går knappast över vad vi har röstat igenom. Om du upplever att en majoritet här tycker att det skall vara politiska åsikter i bloggen och verkligen tror på det, så bör du också kunna få igenom ett förslag att stryka de antagna riktlinjerna. Tills det är genomröstat är det bara din personliga upplevelse av vad som tycks här - vi har ett genomröstat beslut om riktlinjer, DET är vad VI som direktdemokratiskt parti har beslutat.


Du kan bemoeta argumenten med logik! Foersoek! Det har ni inte gjort. Visst, har ni roestat emot mig, men det haaller inte riktigt. Jag kaenner att det jag saeger aer raett, inte enbart logiskt. Jag kan starta aktivdemokrati5011.wordpress.com och vad aer daa vinsten med det? Bara foerlust foer alla. Taenk win-win istaellet! Var mer positiva!
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Bloggar off topic

Inläggav pH7.3 » 2010-09-05 19.19

Intressant. Vi har ett direktdemokratiskt beslut. MrPerfekt72 anser att han inte behöver följa partiets regler. Grund för uteslutning?
Användarvisningsbild
pH7.3
Medlem i partiet
 
Inlägg: 361
Registrerad: 2009-08-11 22.46

Re: Bloggar off topic

Inläggav joasi » 2010-09-05 20.53

Självklart. Men han är uppbackad av den allsmäktige Magnus, så det lär inte ske.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Bloggar off topic

Inläggav robwe » 2010-09-05 21.14

MrPerfect72 skrev:...
Du kan bemoeta argumenten med logik! Foersoek! Det har ni inte gjort. Visst, har ni roestat emot mig, men det haaller inte riktigt. Jag kaenner att det jag saeger aer raett, inte enbart logiskt. Jag kan starta aktivdemokrati5011.wordpress.com och vad aer daa vinsten med det? Bara foerlust foer alla. Taenk win-win istaellet! Var mer positiva!


Frågan är vad du vinner på att göra dig själv till rättshaverist? Uppenbarligen har du använt partiets namn på ett sätt som många anser strider emot ett fattat beslut, och nu börjar det talas om uteslutning. Egentligen spelar det ingen roll om du tycker att du har rätt eller inte, eftersom du verkar kämpa emot en majoritet som tycker annorlunda.

Dessutom så uppmanar du andra att tänka "win-win", men vad skulle andra människor kunna vinna på att samarbeta med en person som inte tycks respektera dem? Om du vill ha samarbete, så tror jag att du måste börja visa lite god vilja och försöka följa fattade beslut som rör partiets namn. Man kan undra över vad du har att förlora på att starta en egen blogg? Själv kör jag ju till exempel under egen flagg på http://robertwensman.wordpress.com/ och det fungerar alldeles utmärkt för mig.

Du är en person som har gjort oerhört mycket för det här partiet, samlat in namnunderskrifter, spelat in filmer och hjälpt till att hålla organisationen vid liv under perioder med svagare intresse. Men samtidigt tror jag ändå att det börjar bli dags att ägna en stund åt självreflektion vad gäller din roll de konflikter som partiet har haft, och som samtidigt också har fått många människor att hoppa av partiet. Som DrPhil skulle ha frågat, vad är den gemensamma nämnaren för i princip alla storbråk som det här partiet har genomlevt? Om jag inte misstar mig så var du dels med i schismen då Björn hoppade av, och sedan var det något stort rabalder med Torgny. Om jag minns rätt så ringde du hans fru och frågade om han var omyndigförklarad? Jag hoppas att jag minns fel. Nu har du åter igen hamnat i någon form av konflikt. Utan att gå in på detaljer så kan man i alla fall konstatera att du verkar dras in i problem av det här slaget.

Egentligen spelar det inte någon roll att människor hade olika åsikter, utan det konstiga är att vi inte har kunnat lösa detta utan konflikt. I ett direktdemokratiskt parti borde det ju ha räckt med en omröstning för att avgöra meningsskiljaktigheter, varpå fattade beslut sedan respekteras utan att det leder till en konflikt. Jag tror det är dags att börja fundera över varför det ändå uppstår konflikter, och vad du möjligen har för del i det.

Jag tror att du börjar närma dig en punkt då det inte längre finns någon återvändo. Jag börjar bli oerhört trött på att höra dina ständiga verbala föroläpmningar hagla i forumet. Istället för att hålla dig till sakfrågor så går du till personangrepp genom att använda värdeladdade ord som "qvisling" för att beskriva människor som tycker annorlunda, eller "bajs" för att beskriva andra människors förslag. Istället för att hålla bara dig till sakfrågor och framföra argument brukar du diskutera människors intelligens genom att prata om "alla kor i stallet" etc. Om du ska ha en framtid i det här partiet så tror jag att du omedelbart bör upphöra med allt detta och be om ursäkt för ditt uppträdande, samt börja respektera fattade beslut vad gäller partiets resurser.

Om du åtminstone inte respekterar fattade beslut vad gäller partiets resurser så kommer även jag rösta för din uteslutning om frågan skulle komma upp för omröstning.

Din tid håller på att rinna ut.
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Bloggar off topic

Inläggav jonas » 2010-09-05 22.32

Låt oss först ta bort hans rätt att posta i ADs namn.
Om han vill bidraga med en blogg kan han posta den i tråden som är ämnat för detta.

Vi har även en pågående omröstning om detta:
viewtopic.php?f=15&t=1168
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Bloggar off topic

Inläggav jonas » 2010-09-05 22.33

pH7.3 skrev:Intressant. Vi har ett direktdemokratiskt beslut. MrPerfekt72 anser att han inte behöver följa partiets regler. Grund för uteslutning?


För en diskussion om detta, se:
viewtopic.php?f=80&t=1192
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Bloggar off topic

Inläggav Magnus Gustavsson » 2010-09-06 13.34

joasi skrev:Självklart. Men han är uppbackad av den allsmäktige Magnus, så det lär inte ske.


Sade han som själv blivit kritiserad för att inte följa stadgarnas intention i AD...
Jag har blockerat MrPerfect på uppmaning av Fiddur efter sista bloggposten som jag lagt till ej publik.
Så mkt var det med den uppbackningen.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Bloggar off topic

Inläggav joasi » 2010-09-06 23.31

Låter som ett vettigt beslut. Men ännu bättre vore ju om den här typen av frågor kunde hanteras demokratiskt i fortsättningen så det slipper bli så mycket tjafs. Med demokratiskt menar jag då antingen att frågan avgörs i en omröstning eller genom tillämpning av redan inröstat regelverk.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Bloggar off topic

Inläggav MrPerfect72 » 2010-09-07 09.15

joasi skrev:Låter som ett vettigt beslut. Men ännu bättre vore ju om den här typen av frågor kunde hanteras demokratiskt i fortsättningen så det slipper bli så mycket tjafs. Med demokratiskt menar jag då antingen att frågan avgörs i en omröstning eller genom tillämpning av redan inröstat regelverk.
\

Enig. Tydliga regler. Regler som vi skapat tillsammans och roestats in och som finns inskrivna i stadgar och modereringsregler. MEN vi ska ju inte enbart roesta. Vi ska ju diskutera reglerna innan de roestas in saa det blir bra regler som vi verkligen kan staa foer alla tillsammans som ger moderatorn en trygg bas att utgaa ifraan. Maenniskor ska ju foerstaa reglerna och kunna foelja dem.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Bloggar off topic

Inläggav fiddur » 2010-09-07 13.39

joasi skrev:Låter som ett vettigt beslut. Men ännu bättre vore ju om den här typen av frågor kunde hanteras demokratiskt i fortsättningen så det slipper bli så mycket tjafs. Med demokratiskt menar jag då antingen att frågan avgörs i en omröstning eller genom tillämpning av redan inröstat regelverk.


Vi har redan röstat in ett beslut om riktlinjer för bloggande i ADs namn, just pga de bloggposter MrPerfect72 hade gjort. Nu har han glasklart brutit mot de inröstade reglerna, och har därmed inte rätt att blogga direkt. Det är löst direktdemokratiskt; men vi vill ändå förklara vad som har hänt, vilket möts av käbbel och smutskastning. Besluten och verkställandet är dock fullt direktdemokratiska.

Riktlinjerna finns här: viewtopic.php?f=15&t=1110&start=20#p8945
Förmodligen bara synliga för medlemmar... Finns en preview på nya sajten under uppbyggnad också: http://aktivdemokrati.se.preview.binero.se/?page_id=197

Det röstades igenom med 7 för och 2 emot, omröstningen avslutad 2010-08-16.

Verkställandet genomfört av avgående bloggadministratör.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Bloggar off topic

Inläggav joasi » 2010-09-07 15.18

fiddur skrev:Vi har redan röstat in ett beslut om riktlinjer för bloggande i ADs namn, just pga de bloggposter MrPerfect72 hade gjort. Nu har han glasklart brutit mot de inröstade reglerna, och har därmed inte rätt att blogga direkt. Det är löst direktdemokratiskt; men vi vill ändå förklara vad som har hänt, vilket möts av käbbel och smutskastning. Besluten och verkställandet är dock fullt direktdemokratiska.

Jag tror reglerna i sig var ganska tydliga, däremot inte hur de skulle tillämpas i praktiken. Vem blir ny blogg-admin? Ligger det ett personval till grund för bytet?
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Bloggar off topic

Inläggav fiddur » 2010-09-07 15.36

joasi skrev:
fiddur skrev:Vi har redan röstat in ett beslut om riktlinjer för bloggande i ADs namn, just pga de bloggposter MrPerfect72 hade gjort. Nu har han glasklart brutit mot de inröstade reglerna, och har därmed inte rätt att blogga direkt. Det är löst direktdemokratiskt; men vi vill ändå förklara vad som har hänt, vilket möts av käbbel och smutskastning. Besluten och verkställandet är dock fullt direktdemokratiska.

Jag tror reglerna i sig var ganska tydliga, däremot inte hur de skulle tillämpas i praktiken. Vem blir ny blogg-admin? Ligger det ett personval till grund för bytet?


Vi har ett pågående val för att tillsätta ny bloggadmin. TIllämpandet av reglerna utfördes av sittande bloggadmin.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Bloggar off topic

Inläggav joasi » 2010-09-07 20.23

fiddur skrev:Vi har ett pågående val för att tillsätta ny bloggadmin. TIllämpandet av reglerna utfördes av sittande bloggadmin.

Bra, då är jag nöjd. No further questions ;-)
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Bloggar off topic

Inläggav Josef Boberg » 2010-09-07 20.54

fiddur skrev:
joasi skrev:Vi har ett pågående val för att tillsätta ny bloggadmin. TIllämpandet av reglerna utfördes av sittande bloggadmin.

Vilken länk är det på :?:
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Bloggar off topic

Inläggav jonas » 2010-09-08 12.21

Tråden är nu över 100 inlägg lång.

Inse att MrPerfect72 bara är här för att förstöra och suga tid och energi från AD. Lyckligtvis går det att ställa in i forumet här att ignorera alla inlägg från en viss medlem. Jag har för länge sen slutat läsa vad han skriver. Finns ingen vits att fortsätta ödsla tid på honom.

Just nu behöver vi/jag människor som vill hjälpa till med den nya versionen av webbplatsen. Ni kan hjälpa till med 1) uppmuntra oss/mig att jobba vidare, 2) titta på vad vi gjort, 3) var bollplank på ändringar och förslag, 4) hjälp till med design, innehåll, programmering, osv. Gå in på irc://paranormal.se/Direktdemokrati eller http://demokrati.alternativ.se/chatt.html
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Bloggar off topic

Inläggav Josef Boberg » 2010-09-08 15.24

jonas skrev:Tråden är nu över 100 inlägg lång.

Inse att MrPerfect72 bara är här för att förstöra och suga tid och energi från AD. Lyckligtvis går det att ställa in i forumet här att ignorera alla inlägg från en viss medlem. Jag har för länge sen slutat läsa vad han skriver. Finns ingen vits att fortsätta ödsla tid på honom.

Just nu behöver vi/jag människor som vill hjälpa till med den nya versionen av webbplatsen. Ni kan hjälpa till med 1) uppmuntra oss/mig att jobba vidare, 2) titta på vad vi gjort, 3) var bollplank på ändringar och förslag, 4) hjälp till med design, innehåll, programmering, osv. Gå in på irc://paranormal.se/Direktdemokrati eller http://demokrati.alternativ.se/chatt.html

Jonas - på den första länken kommer det upp en skylt som säger att jag skall välja program. Kan Du länka så att jag kommer direkt dit Du menar - alternativt tala om vilket program som jag skall välja :?: Jag har en Mac med rätt många program i.

På den andra länken kommer en vit sida upp med texten överst: ”Chatt för Direktdemokrati - en ruta där jag kan sriva in namn eller alias - samt - Last modified: Mon Jun 21 00:38:25 CEST 2010”

Vad hade Du tänkt med den länken :?: - för jag har vare sig namn eller alias som är gångbart där.
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Bloggar off topic

Inläggav jonas » 2010-09-08 16.57

Josef Boberg skrev:Jonas - på den första länken kommer det upp en skylt som säger att jag skall välja program. Kan Du länka så att jag kommer direkt dit Du menar - alternativt tala om vilket program som jag skall välja :?: Jag har en Mac med rätt många program i.

På den andra länken kommer en vit sida upp med texten överst: ”Chatt för Direktdemokrati - en ruta där jag kan sriva in namn eller alias - samt - Last modified: Mon Jun 21 00:38:25 CEST 2010”

Vad hade Du tänkt med den länken :?: - för jag har vare sig namn eller alias som är gångbart där.


Jag länkar till en IRC. Det är en gammal standard för chatt. Du kan hitta hundratals olika program som du kan installera till din dator för att kunna använda IRC. Om du använder exempelvis Firefox, så kommer den troligen att ge dig tips på ett program som du kan använda, via en webbplats. Jag testade den varianten och det fungerar utmärkt.

I båda fallen behöver du använda ett nick/namn/alias. Du behöver inte registrera dig. Bara hitta på ett namn som gör dig unik. Du kommer få meddelande ifall någon annan redan har användt det namn du valt.

Jag utgår ifrån att det här var enkelt nog att använda. De som känner till IRC kan utläsa hur de kopplar upp sig via den första länken. Och de som inte känner till IRC kan komma in enkelt via den andra länken.

Möjligen skulle jag kanske behöva lite hjälp på "den vita sidan". Vad skulle du vilja se där för att våga skriva in ett namn och klicka vidare?
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Blogg



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π