Forum

Bloggar off topic

Re: Bloggar off topic

Inläggav jonas » 2010-09-23 21.14

jonas skrev:
joasi skrev:
jonas skrev:Jag kan tänka mig att återställa posterna som skrevs före regeln röstades igenom.

Bra. (Ger också ett incitament att fylla på med nya bättre bloggposter)


Okej. Jag återställer dem snart.


Nu är det 50-tal bloggposter jag gömde, synliga för allmänheten igen.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Bloggar off topic

Inläggav Josef Boberg » 2010-09-24 08.33

jonas skrev:Jag vill inte se massa bloggar direkt knutna till AD, så som de på http://aktivdemokrati.wordpress.com/ som mest handlar om annat än dynamisk direktdemokrati.

Vad menar Du med: "en massa bloggar direkt knutna till AD" :?:
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Bloggar off topic

Inläggav fiddur » 2010-09-24 08.57

Josef Boberg skrev:
jonas skrev:Jag vill inte se massa bloggar direkt knutna till AD, så som de på http://aktivdemokrati.wordpress.com/ som mest handlar om annat än dynamisk direktdemokrati.

Vad menar Du med: "en massa bloggar direkt knutna till AD" :?:


Jag tror han syftar på blogg-inlägg direkt knutna till AD, på så vis att bloggen i sig bär namnet Aktiv Demokrati och den länkas till från aktivdemokrati.se.


Så, för att formulera ett förslag till omröstning, vad tror ni om följande:
---
Bloggen aktivdemokrati.wordpress.com görs om till en historia, med länkar till Aktiv Demokratis hemsida, samt ett sista inlägg som beksriver förändringen.
På nya hemsidan skapas ett nyhetsflöde, som enbart handlar om Aktiv Demokrati (t ex skapade lokalgrupper, anmälda knapptryckare osv).
På nya hemsidan läggs en länk-sektion upp där specifika blogg-inlägg och webbsidor om direktdemokrati och demokratins utveckling kan länkas in av webbgruppen.
På nya hemsidan läggs också en sektion med automatiska länkar till sidor som länkar till oss, dvs en uppsamlingssida av pingbacks, linkbacks och trackbacks.
---
Motivering:
På detta sätt kan alla som vill blogga om AD göra det i sin egen blogg, och få den inlänkad på ADs hemsida mha linkback. Bloggarna ligger dock på egna ställen, och kommer därför inte att direkt betraktas som ADs egna åsikter, utan som någon individs åsikter OM AD och relaterade ämnen.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Bloggar off topic

Inläggav MrPerfect72 » 2010-09-24 17.36

Foerslag paa omarbetning av foerslaget saa att fler valmoejligheter ges:

1A. Bloggen aktivdemokrati.wordpress.com görs om till en historia, med länkar till Aktiv Demokratis hemsida, samt ett sista inlägg som beksriver förändringen.
1B. Den gamla bloggen fortsaetter parallellt tills vidare.

2A. På nya hemsidan skapas ett nyhetsflöde, som enbart handlar om Aktiv Demokrati (t ex skapade lokalgrupper, anmälda knapptryckare osv).
2B. Bloggen/bloggarna ska ha flera anvaendare som bloggar rikligt enligt modereringsreglerna inom omraadena demokrati, direktdemokrati, Aktiv Demokrati och politik.

3A. På nya hemsidan läggs en länk-sektion upp där specifika blogg-inlägg och webbsidor om direktdemokrati och demokratins utveckling kan länkas in av webbgruppen.
3B. Nej.

4A.På nya hemsidan läggs en sektion med automatiska länkar till sidor som länkar till oss, dvs en uppsamlingssida av pingbacks, linkbacks och trackbacks.
4B Nej
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Bloggar off topic

Inläggav Josef Boberg » 2010-09-26 19.49


JOSEFS PERSONLIGA REFLEKTIONER EFTER VALET 2010


En MedMänniska är en som ställer till det gott för sin egen del OCH så många andra som möjligt.

En PyramidMaktHavare är en som ställer till det gott för sin egen del – men på andra människors bekostnad (video 3 tim 35 min) – och då FRAMFÖRALLT oss av vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av medborgarna.


Aktiv Demokrati´s partiprogram är AD´s ”grundlag” - som jag ser det. Att sen hart när ALLA andra partier åt hållet ej alls ser sina partiprogram som sina ”grundlagar” - det är ju ej alls AD´s bord.

T ex Piratpartiet pratade om att det är medlemmarnas vilja som gäller i för partiet grundläggande frågor. Men likväl så fattade PP´s styrelse det för PP ödesdigra beslutet om icke valsamverkan - utan att först ha haft ens någon rådgivande medlemsomröstning om den saken. Detta menar jag är ett av hart när oändligt många exempel på hur partikrati-partier fungerar. Valresultatet talar ju tydligt om att bl a sådant ej alls gillas av P(i)ratpartiets presumtiva väljare.


I AD´s partiprogram står: ”...Den politiska grädden vet vad demokrati betyder (Demokrati betyder folkstyre) men de missförstår medvetet vad demokrati är för att kunna trygga sin makt och leva gott på de arvoden de skapat åt sig själva. De saknar hållbara argument som klarar en saklig debatt inför medborgarna. De påstår bl.a. att deras kompetens inte kan jämföras med folkets. Vi vet alla att så inte är fallet. Det framgår nästan pinsamt tydligt alltför ofta.

...Vi får inte låta detta fåvälde cementeras för då är inte diktaturen långt borta.

...Även partiets funktion styrs via demokratisystemet
("representativ direktdemokrati"). Det finns därför ingen styrelse eller någon annan grupp partimedlemmar som har mer makt än andra, utan alla partimedlemmar har möjlighet att påverka alla frågor med samma kraft. Alla med rösträtt i riksdagen har rätt att rösta i partiet. D.v.s. 18 år och svensk medborgare.

...En viktig princip vid delegering är att medborgaren bara temporärt och på ett mycket begränsat sätt delegerar sin röst. En medborgare kan därför enkelt representera sig själv i vilken fråga som helst om delegatens åsikt inte stämmer överens med medborgarens och medborgaren ska när som helst kunna välja en annan delegat eller bli delegat själv om ingen bra delegat finns att tillgå. På så vis förstärks en demokratisk ledarroll hos delegaterna och medborgarnas självförtroende stärks samtidigt.”
- slut citat.


Jag uppfattar det som att det finns en önskan hos dom flesta i AD av de aktiva - att AD så fort som sig göra låter - får till ett ”idiotsäkert” fungerande medlemsröstningssystem. Ett system där ALLA medlemmar måste välja att själva vara aktiva, delegera till en aktiv eller att vara passiva. Dock... - det bör ej finnas möjlighet för medlemmar i AD att per automatik bli = vara passiva - utan det bör i så fall också vara ett aktivt beslut - genom att vederbörande kryssar i en ruta för att vara passiv.

I detta perspektiv sett - så tycker jag att medlemsomröstningar i AD tills vidare i görligaste mån bör undvikas helt. Främst av det skälet att tid och energi skall bli över - för dom som står för jobbet att fixa medlemsröstningssystemet. Sekundärt av det skälet att de omröstningar som görs - innan medlemsröstningssystemet är färdigt - i efterhand kan visa sig ha varit mer eller mindre utan värde.

Ifall att få till medlemsröstningssystemet kommer att ta säg 3-4 månader - så ser jag det ej som någon nackdel, egentligen... Jag tror att med valresultatet i ryggen - att det behövs lite tid för inaktivitet = begrundan - innan Wi i AD ger oss hän att lägga grunden för ett annat potentiellt valutfall för AD i valet 2014.


Enligt pdf-fil i början på sidan HÄR - så röstat 65 938 väljare blankt - och 1 094 969 röstade ej alls. Det motsavarar ca 17 % av väljarna.

Blankröstarna ser ju INGEN folkstyres-potential i något PartiKrati-parti - vare sig i de befintliga riskdagspartierna - eller sådana som försöker ta sig in i riskdagen. På goda grunder kan det antas att en stor majoritet av dom som ej röstat alls = ”soffliggarna” - ser det på åt hållet samma sätt. Det kan ju då uppfattas som att gälla även AD - enär AD-väljarna var färre 2010 (76) än dom var 2006 (81).


Det kan därför uppfattas som att blankröstarna = ca 1 % av väljarna - såväl som en majoritet av dom som frivilligt avstått ifrån att rösta = ca 16 % av väljarna - är medvetna om att Sverige EJ alls är ett gott land att leva uti - för oss av vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av medborgarna. Dom är åt hållet medvetna om att svenska BlockPolitiken ÄR BlockeringsPolitik = PartiKrati-styre = vanstyre (video 8 min) folkrättsligt sett.


I två på varandra följande val - har nu AD gjort som alla andra icke riksdagspartier gör = försökt att locka till sig väljare genom att påtala att hur illa det politiska etablissemanget styr Sverige - och hur andra icke riksdagspartier kommer att göra åt hållet lika dant - ifall dom blir riskdagspartier.

Detta kan ju i grunden sägas vara ett och detsamma som att ”försöka göra AD-partiet mera intressant = större - genom att ”hacka” på andra partier = göra andra partier mindre” = mental maktkamp = mentalt ”krig” = Divide and rule = härska genom att söndra. Personligen tror jag ej alls på - att ett fortsatt sådant agerande kommer att ge ”vind i seglen” för AD - under någon överskådlig framtid.


Dock... - en tillfällig framgång av ett sådant agerande kan ju uppnås. Sverigedemokraternas framgång i årets val - är ju ett mycket gott exempel på det. Det kan också uppfattas som att det ökade valdeltagandet (+ 2,6 %) har med hotet/möjligheten SD som riksdagsparti att göra. Men valresultatet som sådant kommer nog också att bidra en hel del till - att i vart fall några av de befintliga riskdagspartierna - NU själva kommer att börja med ifrågasätta vad det är dom håller på med, förhoppningsvis... :idea:

Bara det i sig gör ju att SD´s valframgång är motiverad - sett till nytta för oss av vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av medborgarna - över lite tid sett i vart fall. Att sen SD skulle kunna utvecklas ifrån ett renodlat missnöjesparti - till något som oreserverat tjänar folket, som ett ej alls partikrati-styrt = vanstyrt parti folkrättsligt sett - det tvivlar jag starkt på. Men i o f s... - osvuret är ju alltid bäst - med tanke på hur det gick i Tyskland på 30-talet. Jimmie Åkesson lär ju ha Ian Wachtmeister som rådgivare.


Men vaddå... - ”Allt som har en början har ett slut !”

och

”Man kan lura en del av väljarna hela tiden.
Man kan lura alla väljare under en del av tiden.
Men... - ”luringarna” kan ju ej lura ALLA väljare , HELA tiden”

- det är OMÖJLIGT (video ca 6 min) menar Josef


Mitt konsensus av detta blir att AD, fram till valet 2014, borde överväga att satsa huvuddelen av sin marknadsföringskapacitet på att attrahera dom väljare som har röstat blankt (65 938) + ”soffligarna” (1 094 969). Även ”soffliggarna” kan på goda grunder antas ha åt hållet genomskådat det befintliga PartiKrati-systemets kontinuerliga nedrustning av den sociala välfärden. Det styrks ju i sig av sådant som t ex texten under bilden i DN 2/9-10: ”Varken Mona Sahlin eller Fredrik Reinfeldt drivs av någon önskan om att förändra världen. I stället är det viljan att skaffa makt !”

Ifall AD enbart inriktar sig att attrahera blankröstarna och ”soffliggarna” - så blir det ju noll av behov för att ”kasta skit” på andra partier. Personligen tror jag att ifall AD blir ett konsekvent ”icke pajkastar”-parti - så kan det på goda grunder antas att blankröstargruppen - såväl som ej minst ”soffliggargruppen” - kan vakna till ordentligt - och måhända ge sina röster till AD i valet 2014 - och på en nivå av antal röster, som Wi i AD idag ej ens kan drömma om, kanske... :idea:

Vad kan svenska folket i gemen förlora på att AD testar denna ”icke pajkastar”-partiidé månntro :?:


När lagen om personalrepresentation i bolagsstyrelser kom på 1970-talet - så blev jag vald som sådan av tjänstemannanklubben på det företag jag då knegade. Jag upptäckte då relativt omgående - att företagets styrelses prioriteringar ibland var minst sagt ”huvudlösa” - sett med personalens ögon. Jag skulle kunna skriva några A4-sidor med konkreta exempel på sådan dumhet - men det skall jag ej göra.

Men ett exempel kan jag ej låta bli att ta. På en av företagets fabriker fanns det bara EN toalett för en personalstyrka om ca 30 personer - som bestod av såväl män som kvinnor i proportionen ca 50/50. Dels blev det ju kö = förslösning av produktiv arbetstid - när för mångas behov trängde på samtidigt - och dels tyckte kvinnorna att männen urinsölade så - att det blev kletigt att sätta sig på toaletten. Ingen av personalrepresentanterna hade svårt för att inse detta. ALLA de övriga styrelseledamöterna i bolaget kunde inledningsvis ej alls förstå detta.


Företaget som sådant ägdes av Wallenbergsfamiljen och var då ett av de mest lönsammaste i den sfären. Så det saknades ju ej alls medel för att göra toalettinvesteringen = göra om den befintliga toaletten till en för enbart herrarna (investera i en skylt att fästa på dörren) + att investera i en ny toalett för den kvinnliga delen av personalen. Ifall jag ej minns helt fel - så tog det 2-3 år innan företagets styrelse insåg att det var rimligt att göra investeringen - och fattade beslutet om att göra den.

Det var minst fyra styrelsemötet per år = det tog 8-12 styrelsemöten för personalrepresentanterna att övertyga de av Wallenberg tillsatta styrelseledamöterna om - att toalettinvesteringen var såväl arbetstidsmässigt, som ej minst hygienmässigt, en bra investering för företaget.


I början av min karriär som personalens styrelseledamot - så var styrelsen det övergripande beslutande organet i företaget. Dock... - redan efter något år - så blev det så att ALLA styrelsemötena i bolaget ALLTID föregicks av ett informellt styrelsemöte kvällen innan. På dessa förmöten var personalrepresentanterna portförbjudna. Så de formella styrelsemötena i bolaget blev ju därmed bara att ”klubba redan fattade beslut”. Så - så gick det med den ”sagan” om personalens lagliga rätt till inflytande i bolags styrelser.


1984 så övergick jag till lägga min energi på mitt eget påhitt - utvecklingsföretaget A-SANWICH AB som vd och delägare. Jag kunde ej finnansiera det företaget av egen kraft - och därför TVINGADES jag att ägarmässigt reducera mig själv till en av flera delägare = inledningsvis en av totalt sex. Senare TVINGADES jag till än mindre övergripande inflytande på bolaget som ägare - genom att ytterligare ägare enligt finnansiärerna MÅSTE tillkomma.

Detta föranleddes av att bolagets ursprungliga sex delägare - ej tilltroddes om att på ett nöjaktigt sätt kunna få bolaget över ifrån ett rent utvecklingsbolag till ett kommersiellt bolag. Den dåvarande Styrelsen för teknisk utveckling (STU) var etablissemangets verktyg för att inplantera den ”vansinniga” idén i A-SANDWICH. Detta då sett i perspektivet att INGEN av de nya ägarna tillförde något kapital av någon som helst grundläggande betydelse, någon användbar teknisk-, marknadsmässig eller annan kunskap.


Däremot så drog dom MYCKET energi ur bolagets ledningsgrupp - och då framförallt mig som vd i bolaget - genom att ideligen komma med verklighetsfrämmande frågor, kräva nya rapporter i all oändlighet, göra personliga påhopp på personalen i bolaget osv osv. Detta ledde i sig till att bolaget TVINGADES till konkurs i januari 1991 - TROTS att då ca 10 miljoner av beviljad finansiering fanns kvar. A-SANDWICH hade en total finansiering om ca 33 miljoner kr.

Men STU´s ovillkorliga KRAV på en ny delägare i bolaget - med finansiell och annan styrka - kunde ju i o f s ha haft fog för sig - ifall Sverige ej industriellt hade varit en Wallenbergdominerad ”ankdamm”. När jag efter ORDER ifrån STU raggade nya delägare till A-SANDWICH - så hamnade jag på ett av Sveriges största företag inom byggbranschen. Företagets ledningsgrupp = vd, ekonomichefen, marknadschefen och ej minst den tekniske chefen - blev bokstavligt talat ”eld och lågor” över A-SANDWICH-konceptets potential produktionstekniskt, marknadsmässigt - och ej minst som ett kommersiellt MYCKET lönsamt företag över lite tid sett.


Så ledningsgruppen gjorde en mycket ingående projektbeskrivning för att dra ärendet i sin styrelse. Men ordningen i det bolaget var sådan - att sådana ärenden till styrelsen först skulla skickas till någon närstående etablissemanget - innan det fick läggas fram som en styrelsefråga. Svaret därifrån var ju på förhand givet = ”tummen stadigt ned”. Detta därför att det kan ju uppfattas som att det var samma ”instans” - som tidigare hade gett STU direktiv om - att förelägga A-SANDWICH det ”omöjliga” kravet att finna en ny delägare i Sverige. Effekten i det här bolaget blev att tekniske chefen, kort efter det här NEJ-beskedet, själv sade upp sin anställning. Han ringde mig och talade om varför.


I det läget insåg jag att det var uteslutet att kunna uppfylla det vansinniga STU-kravet med ett svenskt företag. Då gick jag till Norge - och det allra första företaget jag uppvaktade var Norsk Hydro i Oslo - och det blev lösningen på STU-kravet. STU ”stretade ordentligt” emot den lösningen - men gav med sig till slut. Norsk Hydro har ju såväl finansiell och annan styrka - om man så säger.

Men det räckte ändå ej till - för etablissemanget såg då till att direkt och indirekt jävlas så mycket med A-SANDWICH - att bolaget tvingades till en finansiellt sett helt onödig konkurs 1991. Detta p g a att Hydro då hade fått nog av det svenska etablissemangets jävelskap - och över en natt tog ”sin mats ur skolan” som huvudägare i A-SANDWICH - trots att då ca 10 miljoner återstod av bolagets totala finansiering om ca 33 miljoner. Mer i sak om hur det gick till - finns att läsa för den som söker på ordet A-SANDWICH HÄR.


Otur - tänkte jag då - och gav mig ca tre år senare på ett nytt framtidslovande projket - som en av fyra entusiaster. Men redan vid ”första pinnen” så upptäckte jag då att Sverige vill ej ha sådant - punkt. Så det projektet avslutades då utan att någon av de inblandade, inklusive mig själv - hade lidit någon personlig ekonomisk förlust.

Dock... - sviterna av, mina personliga ekonomiska åtaganden i A-SANDWICH, ledde till att jag 1995 var nollad ekonomisk + att jag då hade en skuld i baken på ca 250 000 kr. Jag hade en mycket god privatekonomi före den onödiga konkursen i A-SANDWICH 1991.


Men jag kom ändå lindrigt undan - därför att han som var delägare A-SANDWICH - och tillika mitt bollplank avseende marknadsföring såväl som försäljningsansvarig i bolaget - tog livet av sig 1994 med cancer som ursäkt. Han blev bara 53 år. Han som kom på processidén (som var beviljat som patent i en handfull länder, bl a sverige, och bedömt som ett mycket starkt patent) dog några få år senare. Av ålderskäl kan tyckas - för han var några år äldre än mig. Men jag tror att han hade levt i ytterligare ett ej föraktligt antal år - ifall det här med konkursen i A-SANDWICH ej hade skett. Så i detta perspektiv sett så är ju jag ej någon förlorare, precis... :idea:


Konsensus:
1995 var jag helt klar över att det industriella och politiska etablissemanget i Sverige som princip är ett och detsamma.

Konsekvensen av det blev;
1. Jag slutade med att rösta - för hur jag än röstade så skulle jag stödja företagsmässiga och politiska ”partikrati”-styren = vanstyren (video 8 min) folkrättsligt sett

2. Jag slängde ut TV´n, stängde av radion och avbröt alla mina många tidningsprenumerationer. Detta därför att etablissemangets massmedia är ju som princip ingenting annat än "trattmedia" (video 2,5 min) enligt Hans Rosling = hjärnförsmutsande.


Det fanns ett konsortialavtal mellan ägarna i A-SANDWICH - som innehöll kristallskrivna skrivningar om hur en eventuell konkurs i bolaget skulle gå till. Ingenting av det som föregick konkursen var inom ramen för detta. Så 1998 så gav jag mig på att testa ifall rättsväsendet ändå var något att ”hålla sig i” i Sverige. Efter minst ca 4000 timmars kneg med detta i domstolsprocesser - så konstaterade jag i maj 2005 - att jag som princip till 100 % fick rätt i allt i sak - men till 100 % fick fel i att det i sig skulle kunna medföra någon påföljd för dom som gjorde felen - utifrån hur det juridiskt kristallklart är formulerat i konsortialavtalet. Advokaten som var med och skrev avtalstexten - kommenterade det slutliga utfallet av rättsprocesserna med: ”Detta är för mig, som ingående lag- och avtalskunnig i detta rättsfall, helt ofattbart.”

Men helt tanke<A HREF="http://sv.wikipedia.org/wiki/Logik]logiskt[/url] faktiskt - utifrån att det svenska industriella, politiska och s k rättsliga system är ett och detsamma. Rättsväsendet = orättsväsendet - som grundläggande allmän princip sett - punkt.


Nu går det ju ej att bara gnälla om det mesta - utan att ha något alternativ till det rådande minst 6 000-årade PyramidMaktHavar-vanstyret av mänskligheten folkrättsligt sett - för då kollapsar den delen av hjärndatorerna som Wi använder = det som egot styr = vanstyr. Effekten av sådan överbelastning blir obönhörligen att Wi förr eller senare drabbas av demens och/eller Alzheimers sjukdom.

Så någon gång under 1990-talets början så formulerade jag det följande:


”PARTI FÖR MEDMÄNNISKOR

Bakgrund:
Alla kända partier, regeringar
(video 8 min), företag, religioner (speciellt) m fl - räknar de för tillfället synliga ekonomiska resurserna = pengarna i organsiationen/samhället/globalt - och väver sedan in så många människor i denna ”välfärd” som dessa pengar synes räcka till. Med andra ord - nu levande medmänniskor kan räknas som kostnader = belastningar i samhällets och andra organisationers resultaträkningar.

All [i]fristående skovetenskap i kombination med basal matematik säger entydigt - att jordens resurser väl räcker till i ÖverFlöd för fem till tio (5-10) gånger flera männsikor - än som nu är födda i kött. Med andra ord så är nationalekonomiernas låsning vid BRIST på resurser - en av mycket sovande PyramidMaktHavare och deras medlöpare skapad illusion. Ett av det allra mest gigantiska och förödande slag i människosläktets hela historia - riktat mot alla nu levande människor på jorden.


Ett av många exempel:
Den mat USA slänger i sina soptunnor skulle gott räcka till för att föda/göda halva jordens nuvarande befolkning med. Samtidigt lider ca ett hundra (100) miljoner medmänniskor varje dag av svält, varav ca trettiofem (35) miljoner avlider varje år - varav ca sjuttio (70) procent är barn.

Med andra ord - varje dag avlider ca 100 000 medmänniskor av barbarisk och helt onödig svält eller svältrelaterade sjukdomar - varav ca sjuttio tusen (70 000) är barn. Dock... - en än större helt onödig dödsorsak är att än flera lider och avlider av effekterna av sin övervikt ! ”Tröst” i detta är att barnas
(video 3 min) del av detta än så länge är färre.


PARTIPROGRAM FÖR MEDMÄNNISKOR


1. Ofödda foster, avlidna såväl som alla nu i kött levande människor är absolut jämlika resurser - som genom att vara/leva si eller så - enskilt och tillsammans - ÄR de facto i sin förening gemensamt skapare av alla förutsättningar för samhällets ekonomi = pengar. Med andra ord - ingen enda människa - ofödd som foster, nu levande eller avliden - kan vara en kostnad i samhällets resultaträkning - oavsett hur denne har valt, väljer eller kommer att välja att vara/leva i samhället.

2. Samhällets/jordens resurser räcker mer än väl till för alla som så vill välja - för att dom skall kunna leva i ett ÖverFlöd av Allt - utan att dom för den sakens skull direkt eller indirekt
(kamouflerat) skall behöva bestjäla någon enda annan enskild människa, samhället och/eller någon organisation. Ej heller finns det något enda skäl för samhällen och/eller organsiationer (särskilt då de s k religiösa) - att direkt eller indirekt (kamouflerat) bestjäla någon enda enskild människa ekonomiskt = materiellt - och/eller ”klä av” någon enda enskild människa av bl a FNstadgad ovillkorliga rätt till personlig frihet och värdighet som människa född i kött.

3. En MedMänniska är en som ställer till det gott för sin egen del OCH så många andra som möjligt. Medmänniskor räknar primärt medmänniskor - istället för pengar - för att finna ut vilket HumanKapitalsom i sanning existerar. Eller med andra ord - medmänniskor återinför den sedan mycket mycket lång tid tillbaka bortglömda sanna sanningen - att ALLA människor, på ett eller annat sätt, ÄR absolut jämlika potentiella resurser och värdeskapare för sig själva och andra, för sitt eget närasamhälle - och nationellt såväl som globalt.”
- slut citat.


Under rätt många år så har jag ”letat” efter ett partiprogram - som ej enbart är ”tomma ord” på ett papper - som skulle kunna leva upp till detta. Aktiv Demokrati´s partiprogram är än så länge det närmast kommande som jag hittills har läst - under förutsättningen att det fungerande röstningssystemet för AD´s medlemmar kommer på plats också.

Tills dess avstår jag ifrån att delta i omröstningarna på AD-forumet. Detta är ej ett hot - det är ett löfte.

Tack för ordet. / Josef
Senast redigerad av Josef Boberg 2010-10-14 07.30, redigerad totalt 5 gånger.
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: Bloggar off topic

Inläggav MrPerfect72 » 2010-09-27 07.36

Enig Josef. Vi ska sluta hacka. Jag hade fel innan. Vi ska enbart skriva vackra ord. vi ska visa kaerlek till alla som aennu inte funnit intelligensen.

Man kan paaverka konstruktivt med positiva kaerleksfulla ord eller beskriva vackra visioner och aendaa inte bli aelskad av de som saknar intelligensen. Men Wi aelskar ju alla aendaa, foer inget annat kan vaecka oss och dem. ;-)

Enig i att fokuset borde ligga paa programmeringen. Jag tror omroestningarna paa forumet kommer bli baettre och enklare i framtiden allt eftersom intelligensen vaexer.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Bloggar off topic

Inläggav Josef Boberg » 2010-10-13 19.28

PS - till det här.

DIREKT DEMOKRATI ELLER REPRESENTATIV DIREKTDEMOKRATI :?:


Om principerna för representativ direktdemokrati HÄR - och en länksida för sådana partier i världen finns HÄR. Om direkt demokrati HÄR, den Athenska demokratin HÄR - och om Deliberativ demokrati HÄR. Om de ursprungligt givna budordsLöftena HÄR - och om potentialen i partisamverkan över blockgränserna HÄR.


"Ekonomin i varje nation är deflation”
(video 1 tim 51 min, svensk text). Ingenting kan stoppa det - utom en monetär reform. Detta bekräftas i sig av finansminister (video ca 2 min) Anders Borg: ”Vi erbjuder bankerna 50 miljarder kronor, det betyder att bankerna i sin tur kan låna ut i storleksordningen 500-600 miljarder kronor :!:


Ständig förändring = ständig rörelse = LIV. Stillastående = DÖD. Detta gäller ALLT i Det SuperIntelligenta ElektroMagnetiska Universum (video 64 min) - och ej minst ALLT i den tillika SuperIntelligenta Natur-Ren - som människosläktet är en pytteliten del av - antingen wåra egon gillar det eller ej.

Såvitt mig känt - så är människosläktet den ENDA livsformen i hela Universum - som finner s k trygghet i det oföränderliga = det statiska = hopplöst förlegade dogmer och ismer = akademiska riter = partikrati och/eller religioner. T ex förslavande religioner finns det ju hart när i oändligt ÖverFlöd av, tyvärr tyvärr... :cry:


”…Därför behöver vi en ny sorts politiker. Vi behöver lagstiftare som finner större glädje i att avskaffa lagar, snarare än att stifta nya. Vi behöver makthavare som förstår att de kan få mycket större inflytande över samhället om de ger bort sin makt, snarare än försöker befästa och öka den, på bekostnad av medborgarna. Vi behöver politiker som litar på folk, som ser den inneboende kraften i medborgarnas egna initiativ och förmåga att ta ansvar, snarare än de politiker som vill framstå som ansvarsfulla genom att ta ifrån vanliga människor ansvaret för sina liv.

Vi behöver frihetskämpar i riksdagen, humanister, liberaler, decentralister, demokrater, fritänkare och prestigelösa administratörer av en nedmontering av den exekutiva makten, på alla de områden som vanligt folk klarar bäst själva. ...”
- slut citat härifrån.


Ju mera omfattande lag- och förordningsluntor - ju mera PartiKrati-styre = ju mera vanstyre folkrättsligt sett. Såvitt mig känt - så finns det INGET land i världen - som har så MÅNGA och omfattande lagar och förordningar som Sverige har i dags dato.

Vad säger det Dig om hur ”gräsrotsstyrt” Sverige är :?:


Jag skulle kunna skriva många tiotals A4-sidor om - hur det svenska lag- och regelvärks-systemet ”förlamande” har begränsat min medfödda kreativitet osv - under mitt nu mer än 69-årade liv i kött - men det skall jag icke göra.

Jag skulle - utifrån mina egna gjorda erfarenheter + på tok för många av dom jag personligen känner - kunna skriva många tiotals A4-sidor om, hur det svenska rätts- och myndighetsväsendet i Sverige - som princip fungerar som orättsväsende för oss av vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av medborgarna - men det skall jag ej heller göra.

Till detta skall rätteligen föras att brottsförebyggande lagar och förordningar - som princip hart när ej alls drabbar den pyttelilla klicken av notoriska förbrytare - därför att dom ligger som princip ALLTID ”steget före” lag- och regelvärks-stiftarna.


Jag skulle kunna skriva många A4-sidor om - utifrån mina egna gjorda erfarenheter - hur det svenska lag- och regelvärks-systemet ”förlamande” begränsar den industriella tillväxten i Sverige - men det skall jag ej heller göra.

Dock... - hur detta kan gestalta sig i den industriella ”ankdammen” Sverige - kan Du få en viss uppfattning om - ifall Du söker på namnet A-SANDWICH HÄR.


Den allt överskuggande grundorsaken till detta - såväl som allt annnat eländes elände avseende GalenPannig (folkrättsligt sett) samhällsstyrning - står att finna i DEN GLOBALA RÄNTEBLUFFEN. Det styrks i sig av att, under de senaste ca 30 åren - så har de svenska hushållens soliditet = betalningsförmåga = självkänsla MINSKAT med ca 50 %. Statistik över det finns HÄR (klicka där i vänstermarginalen på ”Hushållens skulder” – så kan Du själv konstatera att det är så i den där befintliga siffertabellen).


Så - "Ekonomin i varje nation är deflation” (video 1 tim 51 min, svensk text). Ingenting kan stoppa det - utom en monetär reform. Detta bekräftas i sig av finansminister (video ca 2 min) Anders Borg: ”Vi erbjuder bankerna 50 miljarder kronor, det betyder att bankerna i sin tur kan låna ut i storleksordningen 500-600 miljarder kronor :!:


Men NU ser Wi fram emot wår egen och hela landet Sveriges skuldfrihet – och då blir nog folkhälsan helt automatiskt bättre också;

OM NATIONALEKONOMI ÖVER POLITIKERNAS NIVÅ

”En rik turist kom in på byns hotell, lade en tusenlapp på disken och bad om en nyckel för att titta på ett rum. Hotellägaren blev glad, tog tusenlappen och sprang till kötthandlaren och betalade sin skuld på tusen kronor.

Kötthandlaren sprang i sin tur till bonden och lämnade tusenlappen som han var skyldig. Bonden tog tusenlappen och sprang till mackägaren och betalade en skuld på disel.

Mackägaren blev glad och sprang till byns hora och betalade sin skuld på 1000 kr. Hon sprang i sin tur till hotellet, glad i hågen lade hon upp tusenlappen på disken och gjorde sig därmed skuldfri på hotellet.

Just då kom turisten ned, han var inte nöjd med rummet så han tog tillbaka tusenlappen som låg på diskan och drog därifrån. Det blev stor glädje i byn, ingen hade tjänat några pengar men alla blev skuldfria.”
- slut citat härifrån.

Om hur Wi av vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av medborgarna - ”lätt som en plätt” fixar detta för hela landet Sverige HÄR, HÄR - samt ej minst HÄR. :wink:
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Föregående

Återgå till Blogg



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron
π