För framtida referens vill jag säga:
Om vi skulle radera en användare som varit aktiv i forumet. Ska vi också radera alla inlägg som personen skrivit? Vad händer med de inlägg som citerat eller på annat vis refererat till denna personen? -- Det enda rimliga är att forumet behåller rätten att behålla och hantera breven.
Vad gäller när en person som tidigare varit medlem vill få sitt konto borttaget? WP har funktionen att låta admins radera användare. Admin får då välja vad som ska hända med bloggposter, etc. Om de ska raderas eller pekas om till en annan användare. Samma sak gäller även där, att det kan handla om sidor och annat material som är av värde och som inte borde försvinna bara för att användaren försvinner.
Dessutom har jag nu som sagt fört över medlemsregistret till webben och integrerat det med WP. I förtroende låter vi även användaren direkt uppdatera adressuppgifter som alltså nu är
partiets officiella intresse- och medlemsregister. Det är vad man brukar kalla för
radical trust.
WP borde ha versionshantering i medlemsdata och WP borde även ha en funktion för att inaktivera konton. WP har inte dessa funktioner.
Min lösning på versionshanteringen är att medlemsadmin kan ladda ned kopior av medlemsdatabasen i CVS-format. Detta inkluderar huvudsakligen persondata, tid för betalning, med mera. Det inkluderar inte bloggposter, etc.
Vad gäller att radera kontot, så har jag nu läst en hel del om detta. Se bland annat denna sammanställning:
http://www.smashingmagazine.com/2010/06/11/how-to-permanently-delete-your-account-on-popular-websites/* Personer som är eller har varit medlemmar behöver finnas kvar.
* De som aldrig loggat in eller skrivit något kan raderas helt och hållet.
* Skrivna texter i WP kan föras över till kontot "Webbgruppen"
Vi borde ha en funktion för att, om inte radera konto, så ändå
inaktivera det. Då denan funktion inte är inbyggd i WP så är min lösning just nu, för att vara säker på att användaren inte får någon e-post, att e-postadressen ändras.
jonas@gmail.com kan ändas till
jonas@gmail-deactivated.com och vi kan markera att e-posten är ur funktion. Vi kommer även ha en variabel som säger att kontot är deaktiverat. Så alla funktioner vi använder bör kolla medlemsvariablen för att se om kontot är aktivt. Men om någon del av koden missar detta så kommer eventuell e-post att gå till en icke-existerande e-postadress.
De flesta stora webbplatser verkar spara användaruppgifter även när de säger att kontot deaktiverats. Jag läste att LinkedIn gör det relativt enkelt att deaktivera sitt konto. Ett enkelt formulär gör det möjligt för användaren att berätta varför. Vid ett par alternativ visas en rad med ett tips när man markerat det alternativet.
Why would you like to close your LinkedIn account?
- Kod: Markera allt
* I have a duplicate account
* I am getting too many emails
o LinkedIn gives you the opportunity to manage your
email notifications.
* I am not getting any value from my membership
o Increasing the size of your professional network on LinkedIn
can help you get more value from the service. Build your
professional network.
* I am using a different professional networking service
* Other
Vi skulle kunna använda något liknande. Men vi behöver också vara tydliga på att skilja mellan att ha konto på webbplatsen och på att faktiskt vara medlem i partiet. Skulle vi vilja göra det möjligt att gå ur partiet direkt via en knapp på webbplatsen?
Sammanfattningsvis tycker jag att vi ska sträva efter maximal öppenhet och makt till individen. Många gånger går det att skapa tekniska lösningar för det. Men det får inte ske på bekostnad av någon annan.