Forum

The democratic experience (demexp)

Utveckling av valsystemet

Testserver!

Inläggav ketti » 2006-09-28 18.37

Jag har kollat på demexp(.org) och nu satt upp en testserver.
Addressen är: http://equah.afraid.org/demexp/demexpweb.cgi

Webgränssnittet är en enkel prototyp som saknar mycket av funktionaliteten från "stand alone" klienten.

Jag vet inte om klienten finns kompilerad för windows (använder inte windows själv) men jag antar att det är viktigare att fokusera på webgränssnittet ändå? (att kompilera saker för windows brukar vara jobbigt och tidskrävande)

(vad är förresten skildnaden mellan "valsystemsutveckling" och "valsystemets utveckling"?)
ketti
 
Inlägg: 305
Registrerad: 2006-09-21 17.35
Ort: Lund

Inläggav gilroitto » 2006-09-28 20.01

Bra jobbat ketti.

Gränssnittet känns väl inte helt klockrent, men man kan säkert jobba på det om det ligger ett bra fundament i botten.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Inläggav ketti » 2006-09-28 20.10

Det jag har sett av koden ser välkommenterat och genomtänkt ut. Jag tror det här går att bygga långt på.
ketti
 
Inlägg: 305
Registrerad: 2006-09-21 17.35
Ort: Lund

Inläggav gilroitto » 2006-09-28 22.41

Har läst lite mer. Det ser seriöst ut, och det verkar vara flera aktivt involverade.. det ser helt enkelt att gå framåt i bra takt. OCaml är kanske inte mitt drömval av programmeringsspråk dock, men det kan man väl lära sig också.

Den "rika" klienten verkar endast finnas till gtk på olika linux-dialekter (http://www.demexp.org/en/doku.php?id=so ... d_binaries):
"Get a binary client at:
http://www.linux-france.org/~dmentre/demexp/binaries/

Then use it to connect to the demonstration server:
$ demexp-gtk-client-0.6-x86 demexp://tuxinette.linux-france.org:50000
"

Om man tittar på:
http://www.demexp.org/html/articled77b. ... _article=1

speciellt under "Practical aspects", ser de ut att vilja ha:
* Integrerad debatt
* Delegeringsmöjlighet
* Olika rösträknings beräkningsmetoder
* Internationalisering - stöd för olika språk

Mycket intressant alltså.

En del dokumentation finns bara på franska än så länge, men det mesta finsn på engelska och koden verkar vara kommenterad på engelska.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-09-29 00.13

Bra jobbat Ketti!
Du har skrivit under Verkstad vilket är helt rätt eftersom du redan lämnat "snackstadiet"!
Gränssnittet är ju simpelt men det är ju bara en enkel demo.

De verkar ha tänkt nästan exakt som vi:
http://www.demexp.org/html/articled77b. ... _article=1
" We can imagine an increase phase during which a non conventional party, the "Democratic Experience" gets some people elected, simply executing the positions expressed in the data base. They are the "voice" of the members of the Democratic Experience, in a strict sense. Then some majority phase may establish in which the system (city, county, country) is really driven by the Democratic Experience, by through its representatives. The system (law, executives, justice) evolves then progressively by integrating the Democratic Experience into the institutions. With respect to the ultimate phase , Very clever who could sketch it today..."


Tänk om man kunde få in vår kontinuerliga metod som en option!
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav ketti » 2006-09-29 07.53

Skulle du kunna beskriva vad du menar med kontinuerlig metod? Vad jag förstår är det redan så demexp fungerar.
ketti
 
Inlägg: 305
Registrerad: 2006-09-21 17.35
Ort: Lund

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-09-29 14.11

Se i partiprogrammet:
http://wse75376.web16.talkactive.net/ad ... ogram.html

Under:
Kontinuerliga omröstningar

"Den här idén har gett upphov till vad vi kallar för kontinuerliga omröstningar. Följande lista beskriver egenskaperna hos de kontinuerliga omröstningarna som har flera fördelar.


· Alla medborgare kan när som helst lägga ett förslag. Förslaget kan antingen bifallas eller förkastas efter en viss tid som man på förhand ej kan veta. Detta har i många fall kallats för medborgarinitiativ.

· Systemet har en demokratisk censur vilket betyder att systemet är självsanerande på oseriösa förslag och skräp. Det krävs bara att några utav den ansvarsfulla majoriteten röstar emot ett oseriöst förslag för att det ska tappa stöd och försvinna ur allmänhetens synfält. På så vis behöver ingen utöva odemokratisk censur.

· Ett förslag som väcker minimalt med uppmärksamhet kan ändå bifallas om förslaget stöds av en majoritet av dem som röstat. Men det går inte att smyga igenom ett sådant beslut eftersom tiden som ges för att uppmärksamma ett förslag ökar ju färre som röstat på förslaget. Vi kan kalla den här egenskapen för aktivitetsstyrd betänketid.

· Ett förslag som väcker stor uppmärksamhet kan leda till beslut på kort tid om det finns en stark majoritet bakom beslutet. Om däremot ett förslag stöds av en svag majoritet tas det som tecken på att frågan behöver debatteras mer, och det tar längre tid att få igenom beslutet. Vi kan kalla den här egenskapen för koncensusstyrd betänketid.

· Om beslutsfattandet trots ovanstående mekanismer skulle gå för snabbt eller för långsamt, så går det att kalibrera beslutsfattandets tempo genom att ändra värdet på demokratikonstanten. Med dagens inställningar tar det en vecka till beslut om hela Sveriges befolkning röstar för ett förslag, två veckor om bara halva befolkningen röstar och ca 9000 000 veckor om bara en ensam person skulle rösta för förlaget.

Som synes har vårt omröstningsförfarande egenskaper som är väl lämpade för ett demokratisystem kapabelt att behandla en stor mängd förslag dagligen utan att människor känner sig stressade av någon politisk dagordning. I vårt system sätter folket själva dagordningen samtidigt som de röstar.


Som en dragkamp

Trots dessa intressanta egenskaper är vår omröstningsmodell inte särskilt komplicerad. Det går att likna vår omröstningsmodell med en virtuell dragkamp som avgör om ett förslag ska bifallas eller förkastas. En dragkamp där det står alla fritt att hoppa in på valfri sida, och där man även kan byta sida om man skulle ändra åsikt.


Ju starkare det ena laget är i jämförelse med motståndarlaget, desto fortare avgörs dragkampen. Men för att garantera att det alltid tar en viss tid att fatta ett beslut är en tyngd fäst i mitten av repet (i ovanstående figur en lastpall med ett ton tegelstenar på). Tyngden är en garanti för att ett beslut inte ska fattas innan människor getts en chans att delta i beslutsprocessen.




I denna virtuella värld av dragkamper är såklart alla exakt lika starka, förutom delegater som drar åt medborgare som delegerat.



Ackumulerat och momentant stöd

För dig som vill förstå i detalj hur vår omröstningsmodell fungerar sammanfattar vi här huvuddragen. Varje förslag har ett momentant stöd och ett ackumulerat stöd som båda börjar på 0 när förslaget läggs.





Varje medborgare kan sedan rösta för (1), emot (-1) eller blankt (0) på förslaget, de medborgare som ännu inte har röstat antas ha röstat blankt (0).



Varje dag beräknas det momentana stödet som medelvärdet av alla medborgares röster, i figuren nedan motsvaras det av den vertikala axeln. Varje dag adderas det momentana stödet till det ackumulerade stödet, som således bildar arean under kurvan.

Om det ackumulerade stödet (arean under kurvan) når över 1 blir förslaget bifallet, om det når under -1 blir förslaget förkastat. Dessutom så nollställs det ackumulerade stödet varje gång det momentana stödet växlar tecken"


Det är just denna algoritm som gör vårt så system unikt eftersom intresset för frågan avgör om och när den blir avgjord.
Vilket kan användas som filtering så endast det viktaste är synligt för användaren (t.ex de områden man är intreserade av med de frågor som kan komma att avgöras inom en snar framtid)
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav ketti » 2006-09-29 15.05

Ok, så vad som fattas från demexp är i stort sett en algoritm för att dynamiskt bestämma slutdatum för omröstningar?

Jag har ändrat layouten lite på web gränssnittet. Även lagt till möjligheten att skapa "taggar" och nya omröstningar blir inte längre osynliga per default.

Kom gärna med kommentarer på saker som verkar saknas. Eller kommentarer i allmänhet.

Konkret vad behöver göras för att vi ska ha användning av detta?
ketti
 
Inlägg: 305
Registrerad: 2006-09-21 17.35
Ort: Lund

Inläggav ketti » 2006-09-29 17.56

Ändrat lite till:
* visar felmedelande ordentligt nu
* går att skapa ny användare (den som klarar av att skapa flest användare får styra sverige!! ^^)
ketti
 
Inlägg: 305
Registrerad: 2006-09-21 17.35
Ort: Lund

Grattis! Bra system.

Inläggav bussfantasten » 2006-09-29 22.07

Så enkelt att till och med jag lyckades fatta till slut. Kändes dock lite konstigt att först kunna markera ett förslag och sedan klicka vote. Då ska man återigen välja alternativ och klicka. Men det är ju en vanesak. Och informationssak. Och när layouten blir bra blir det säkert lättare också. Tycker det är en mycket bra början iaf. Bra jobbat Ketti! :D
bussfantasten
 
Inlägg: 99
Registrerad: 2006-08-28 22.28
Ort: Lingbo

Inläggav ketti » 2006-09-29 22.16

Ja, det är nog bättre om man kan rösta direkt på samma sida där omröstningen först visas. Tack för att du gjorde mej medveten om det! :)
ketti
 
Inlägg: 305
Registrerad: 2006-09-21 17.35
Ort: Lund

Inläggav bussfantasten » 2006-09-29 22.24

Glad att kunna bidraga med nåt, för jag fattar inget av det här med wiki och allt vad jag ser. Men testa och kommentera kan jag hjälpa till med. Samt vara avundsjuk på er som kan programmera! :D
bussfantasten
 
Inlägg: 99
Registrerad: 2006-08-28 22.28
Ort: Lingbo

Inläggav Magnus Gustavsson » 2006-09-30 13.30

I likhet med bussfantasten kan jag mest beundra och kritisera..!
Du verkar ha koll, Ketti!

Ett par saker jag upptäckt:
1. Vore bra om man kunde enkelt länka til en omröstning, verkar inte gå nu?
2. Verkar som man kan rösta på 2 alternativ samtidigt, Jag gjorde det på frågan om extra veckodagar..
3. Mer allmän fråga, hur der det ut på säkerhetsområdet?
Kan vi någorlunda enkelt införa t.ex. en certifikatlösning?
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Inläggav ketti » 2006-09-30 16.04

"Vore bra om man kunde enkelt länka til en omröstning, verkar inte gå nu?"

Ja det vore bra, ska kolla på det. ^^

"Verkar som man kan rösta på 2 alternativ samtidigt, Jag gjorde det på frågan om extra veckodagar.."

Demexp använder sej av Condorcet-metoden. Dvs, man röstar genom att lista en eller flera alternativ i prioritets-ordning. Är det något vi är intresserade av att använda? Personligen tycker jag det är ett väldigt bra sätt att rösta.

"Mer allmän fråga, hur der det ut på säkerhetsområdet?
Kan vi någorlunda enkelt införa t.ex. en certifikatlösning?"

Jag har inte tittat så mykket på säkerhetsområdet, det skulle ändå inte räcka med en snabb koll där.
Ett steg är att använda https (http krypterat över ssl) istället för bara http. Ni kan testa att använda addressen:
https://equah.afraid.org/demexp/demexpweb.cgi
Dock kommer webläsaren antagligen klaga eftersom jag inte har ett giltigt certifikat (bara ett egen-genererat).
ketti
 
Inlägg: 305
Registrerad: 2006-09-21 17.35
Ort: Lund

Inläggav ketti » 2006-09-30 16.10

Ändringar:
* Lägg till nya taggar/omröstningar/svarsalternativ genom att trycka på länkar istället för knappar.
* Rösta på samma sida som svarsalternativen först visas.
* Svarsalternativ läggs till på samma sida där de först visas.
* Röstningen är förhoppningvis lite tydligare.
* Kanske något mer som jag har glömt.
ketti
 
Inlägg: 305
Registrerad: 2006-09-21 17.35
Ort: Lund

Inläggav bussfantasten » 2006-09-30 22.26

Tycker mig ha sett nåt om prioriteringsröstning i partiprogrammet. Jag tycker också det kan vara vettigt. Tror det i föreningssammanhang kallas för kontrapropositionsvotering. Ett alternativ åt gången röstas bort om det finns många alternativ. Om då mitt förstahandsval försvinner som alternativ så flyttas min röst till andrahandsvalet som blir förstahandsval. Är det så systemet är tänkt?

Patrik
bussfantasten
 
Inlägg: 99
Registrerad: 2006-08-28 22.28
Ort: Lingbo

Inläggav bussfantasten » 2006-09-30 22.30

Ajdå. Upptäckte precis att när jag klickade in mig för att lägga till en egen fråga och sedan "ångrade" mig, dvs. jag ville bara titta in o se hur det såg ut där, så kan iaf inte jag klicka på nåt annat utan att föras tillbaka till bilden där man kan lägga till frågeställning..... :?

Patrik
bussfantasten
 
Inlägg: 99
Registrerad: 2006-08-28 22.28
Ort: Lingbo

Inläggav ketti » 2006-09-30 23.56

Ah, jag förstod först inte vad du menade, men nu ser jag det också.
Om man går in på sidan för att lägga till en fråga och sen trycker bakåtknappen i webläsaren istället för att trycka på cancel-knappen på sidan, så blir något väldigt galet. Jag ska titta på det ^^
ketti
 
Inlägg: 305
Registrerad: 2006-09-21 17.35
Ort: Lund

Inläggav ketti » 2006-10-01 00.04

Och ja, det är så prioriteringsröstnings-systemt fungerar har jag för mej.
Lite information om condorcet-metoden finns här: http://en.wikipedia.org/wiki/Condorcet_method
ketti
 
Inlägg: 305
Registrerad: 2006-09-21 17.35
Ort: Lund

Inläggav bussfantasten » 2006-10-01 14.55

Känns så dumt att bara sitta och klaga.... Men jag är grymt imponerad över dig Ketti som är kunnig och kan fixa till det! Bara så du inte får för dig att jag är en sådan där trist klagare som inte gör annat än klagar!!!! :)

Märkte att uppdateringen hur omröstningsresultatet inte kommer tillstånd förrns man har varit inne och klickat först på en annan frågeställning och sedan klickat tillbaka? Kanske vore bra med en direkt uppdatering av vilket som är det vinnande förslaget just nu. Annars ser det bara bättre o bättre ut! :wink:
bussfantasten
 
Inlägg: 99
Registrerad: 2006-08-28 22.28
Ort: Lingbo

Nästa

Återgå till Valsystemet



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron
π