Forum

Röstsammanräkning i GOV

Utveckling av valsystemet

Röstsammanräkning i GOV

Inläggav peteri » 2014-01-09 11.10

Röstresultatet i skrivande stund är 9 mot 9. När Jonas ensam har 9 delegander. Borde inte Jonas röst räknas som 10 röster? 9 delegander + Jonas personliga röst? Dessutom har Bo röstat nej, med 1 delegand. Vilket innebär ytterligare en röst. Eller två med hans "personliga röst"?

Om den personliga rösten ska räknas också för delegaten, borde inte antalet röster för Nej-sidan, förutsatt att ingen annan röstat nej vara 12?

Ser jag sedan till antalet röster som räknas som delegander till Jonas under "visa alla röster" ser jag att Jonas endast förekommer 5 gånger. När han i rimlighetens namn borde förekomma 9 gånger. Vad beror det på?

Bo Wennströms delegatröst syns inte ens i sammanräkningen. Vad beror det på?

http://val.aktivdemokrati.se/proposition/get_votes.tt?id=193603

http://val.aktivdemokrati.se/proposition/get_votes.tt?id=193603

Hur exakt ska man tyda röstsammanräkningen?


Jonas har sedan jag skrev det här i en annan tråd, idag förlorat en av sina delegander och har nu 8. Men röstresultatet är oförändrat. 9-9.

Uppdateras inte rösträkning i realtid?

Vidare undrar jag över röstsammanräkningen:

Röstberättigade 90
Röster 19 (21.1%)
Direkta röster 14 (15.6%)

Innebär det att 5 röster är delegatröster och resten direkta röster? Dvs att röstdeltagandet, delegater, delegander och direkta röster totalt är 21%?

Har bifogat röstresultat som skärmdump och i textformat. CSV, som går utmärkt att öppna i ett kalkylprogram i Excel, Open Office eller klistras in direkt i Google Docs. Jag har för tydlighetens skull sorterat resultatet enligt röstkolumnen. Bifogar det även i PDF-format.

Anledningen till att jag bifogar alla filer är för att någon kan ha röstat efter att du läser detta inlägg.

Notera även att Jonas förlorade en delegatröst idag, men röstresultatet är samma som när han hade 9 delegander. Dvs det jag citerar ovan och i en annan tråd: http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?p=19092#p19092
Bilagor
rostresultat.csv
Röstresultat sorterat enligt röst
(3.7 KiB) Nerladdad 179 gånger
röstresultat.pdf
Röstresultat sorterat enligt röst i PDF-format
(48.55 KiB) Nerladdad 198 gånger
Screen Shot 2014-01-09 at 10.56.58 .png
Skärmdump på röstsida
Screen Shot 2014-01-09 at 10.56.58 .png (80.81 KiB) Visad 5865 gånger
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Röstsammanräkning i GOV

Inläggav lotte.johansson » 2014-01-09 13.10

Röstat med fötterna två gånger idag. Första gången valde jag bort min delegat när jag insåg att han inte röstade, vilket jag tog för givet var delegaters uppgift. Sedan valde jag helt bort att ha delegat då jag inte förstår mig på hur rösterna räknas, för att vara på säkra sidan röstar jag nu alltså själv. Provade att rösta blankt för att sedan ändra min röst till nej igen och ser att rösten ändras i realtid apropå Peters inlägg här ovan.
Finns det någon länk som förklarar röstsystemet med tanke på Peters frågor ovan, även jag undrar?
lotte.johansson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 46
Registrerad: 2011-11-27 22.33
Ort: Gustavsberg/Stockholm

Re: Röstsammanräkning i GOV

Inläggav jonas » 2014-01-09 15.41

peteri skrev:Röstresultatet i skrivande stund är 9 mot 9. När Jonas ensam har 9 delegander. Borde inte Jonas röst räknas som 10 röster? 9 delegander + Jonas personliga röst? Dessutom har Bo röstat nej, med 1 delegand. Vilket innebär ytterligare en röst. Eller två med hans "personliga röst"?


* Det kan vara så att deleganden själv röstat.
* Det kan vara så att deleganden har en annan delegat som han givit högre prio, som röstat.

I listan över delegaters röster visas det just nu totala antalet delegander för delegaten. Inte för hur många som delegaten röstat i den specifika omröstningen. Detta kan/bör förtydligas.

peteri skrev:Om den personliga rösten ska räknas också för delegaten, borde inte antalet röster för Nej-sidan, förutsatt att ingen annan röstat nej vara 12?

Ser jag sedan till antalet röster som räknas som delegander till Jonas under "visa alla röster" ser jag att Jonas endast förekommer 5 gånger. När han i rimlighetens namn borde förekomma 9 gånger. Vad beror det på?

Bo Wennströms delegatröst syns inte ens i sammanräkningen. Vad beror det på?


Samma som ovan.

peteri skrev:http://val.aktivdemokrati.se/proposition/get_votes.tt?id=193603

Hur exakt ska man tyda röstsammanräkningen?


Du kan summera antalet ja och antalet nej och se att sammanräkningen är korrekt.

Respektive person kan kontrollera att sin egen röst är korrekt registrerad. Där står vilken delegat som röstat åt dig.

För valhemlighet kan du inte kontrollera vem som en specifik användare delegerat till.

peteri skrev:Jonas har sedan jag skrev det här i en annan tråd, idag förlorat en av sina delegander och har nu 8. Men röstresultatet är oförändrat. 9-9.

Uppdateras inte rösträkning i realtid?


Samma svar som ovan.

Dessutom ska status inte uppdateras när röstningen avslutats. Resultatet bör ju inte ändras ifall medlemmar tillkommer, försvinner, etc, i efterhand.

peteri skrev:Vidare undrar jag över röstsammanräkningen:

Röstberättigade 90
Röster 19 (21.1%)
Direkta röster 14 (15.6%)

Innebär det att 5 röster är delegatröster och resten direkta röster? Dvs att röstdeltagandet, delegater, delegander och direkta röster totalt är 21%?


5 har röstat via delegat. Delegaternas egna röster räknas till de direkta rösterna.

21% är totalt direkta och delegerade röster.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Röstsammanräkning i GOV

Inläggav jonas » 2014-01-09 15.44

lotte.johansson skrev:Finns det någon länk som förklarar röstsystemet med tanke på Peters frågor ovan, även jag undrar?


Den som känner sig manad får gärna skriva/rita en förklaring av röstsystemet. Jag svarar gärna på alla frågor för dem som tar på sig uppgiften.

(Jag skulle vilja påminna om att GOV i princip är en prototyp. Ett första steg och absolut ej färdigt. Dock tillräckligt färdig för att vara bättre än att rösta genom att skriva inlägg i forumet, så som vi tidigare gjorde.)
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Röstsammanräkning i GOV

Inläggav peteri » 2014-01-09 15.55

jonas skrev:
* Det kan vara så att deleganden själv röstat.


En delegering kvarstår alltså trots att personen röstar själv?

jonas skrev:* Det kan vara så att deleganden har en annan delegat som han givit högre prio, som röstat.


Vem skulle det vara? Med tanke på att Bo har 1 delegand och du har 8?

Med tanke på att Bo har en delegand och hans delegatröst inte ens redovisas, har den deleganden då givit dig någon annan som ännu inte röstat högre prio? Eller är det dig vederbörande givit högre prio?

jonas skrev:I listan över delegaters röster visas det just nu totala antalet delegander för delegaten. Inte för hur många som delegaten röstat i den specifika omröstningen. Detta kan/bör förtydligas.


Så om, som i en annan omröstning, 12 av 15 delegater inte röstar är det risk för att ALLA de 12 delegaternas delegandröster hamnar hos en person? Är då prioritering av delegater vid val av delegater av något värde alls när 12 av 15 delegater inte röstar och det finns risk för att det sitter en ensam person med i värsta fall egen majoritet?

peteri skrev:http://val.aktivdemokrati.se/proposition/get_votes.tt?id=193603

Hur exakt ska man tyda röstsammanräkningen?


jonas skrev:Du kan summera antalet ja och antalet nej och se att sammanräkningen är korrekt.


Hur kan jag verifiera att sammanräkningen är korrekt när jag inte har en aning om hur många röster en delegat egentligen har i omröstningen?

peteri skrev:Jonas har sedan jag skrev det här i en annan tråd, idag förlorat en av sina delegander och har nu 8. Men röstresultatet är oförändrat. 9-9.

Uppdateras inte rösträkning i realtid?


Den rösten du förlorade har alltså hamnat hos Bo? Som du ser har ingen röstat under dagen.
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Röstsammanräkning i GOV

Inläggav jonas » 2014-01-09 17.01

peteri skrev:
jonas skrev:
* Det kan vara så att deleganden själv röstat.


En delegering kvarstår alltså trots att personen röstar själv?


(Antag i följande exempel att jag är delegand och inte delegat.)

Jag har exempelvis delegerat till Fredrik. Den delegeringen gäller ända tills jag ändrat på hur jag vill delegera.

Om jag själv röstar så redovisas det inte att jag delegerat till Fredrik i listan på alla röster för en viss röstning.

Den delegeringen används alltså inte i just den röstningen. Den "kvarstår" dock på så vis att den kan användas i framtida röstningar när jag själv inte röstar.

peteri skrev:
jonas skrev:* Det kan vara så att deleganden har en annan delegat som han givit högre prio, som röstat.


Vem skulle det vara? Med tanke på att Bo har 1 delegand och du har 8?


Bo har 1 delegand. Men denna delegand kanske även har delegerat till Magnus, Fredrik och flera andra. Bo kanske ligger som sista alternativ i listan över delegater för deleganden.

Det kan också som sagt vara så att deleganden i denna röstning valt att själv rösta.

peteri skrev:Med tanke på att Bo har en delegand och hans delegatröst inte ens redovisas, har den deleganden då givit dig någon annan som ännu inte röstat högre prio? Eller är det dig vederbörande givit högre prio?


Eftersom ingen delegering syns för Bo i den specifika röstningen kan du sluta dig till att denna person antingen röstat själv eller att en annan delegat som deleganden delegerat till har röstat.

peteri skrev:
jonas skrev:I listan över delegaters röster visas det just nu totala antalet delegander för delegaten. Inte för hur många som delegaten röstat i den specifika omröstningen. Detta kan/bör förtydligas.


Så om, som i en annan omröstning, 12 av 15 delegater inte röstar är det risk för att ALLA de 12 delegaternas delegandröster hamnar hos en person? Är då prioritering av delegater vid val av delegater av något värde alls när 12 av 15 delegater inte röstar och det finns risk för att det sitter en ensam person med i värsta fall egen majoritet?


När du väljer delegat prioriterar du mellan de delegater du valt. Övriga delegater tags inte alls med.

Jag har exempelvis delegerat till Fredrik. Om varken jag eller Fredrik har röstat så räknas det som att jag inte röstat. Det spelar ingen roll huruvida anda delegater röstat eller inte röstat.

Det redovisade antalet delegander visar det maximala antalet personer som delegaten kan rösta för, exklusive sig själv. Så om jag har 8 delegander så kommer jag som mest att rösta för 9 personer. Men i de flesta fall röstar jag kanske för runt 4 personer. Det personer som valt delegater är i många fall även de personer som oftare röstar själv eller också valt andra delegater. Det går att se i listan på alla röster just hur många jag röstat för i det specifika fallet.

peteri skrev:
jonas skrev:
peteri skrev:http://val.aktivdemokrati.se/proposition/get_votes.tt?id=193603

Hur exakt ska man tyda röstsammanräkningen?


Du kan summera antalet ja och antalet nej och se att sammanräkningen är korrekt.


Hur kan jag verifiera att sammanräkningen är korrekt när jag inte har en aning om hur många röster en delegat egentligen har i omröstningen?


Du kan inte verifiera delegeringen mer än för dig själv eftersom det bara är du själv som vet till vilka du delegerat och hur du prioriterat dem och huruvida du själv röstat i frågan.

Du kan däremot se att sammanräkningen är korrekt och att din röst är medräknad och att resultatet är detsamma som andra väljare ser.

I teorin skulle varje person själv välja egna kriterier för delegering. Det blir därför i teorin omöjligt och onödigt att verifiera exakt hur denna delegering gått till. Det bästa vi kan göra är att göra det tydligt för varje delegand vad de har gjort.

Principen är detsamma som för RÅDGIVARE. När du röstar kanske du gör det för att du följer rådet från en viss person. Men vi andra kan inte kontrollera hur du kom att välja just den rådgivaren. Du måste själv berätta hur och varför du valt en viss rådgivare för röstningen. Valet av rådgivare är kanske något du kom att göra under ett torgmöte när du hörde personen tala. Efter det kanske du loggade in i valsystemet och röstade enligt dess rekommendation. Då finns det inte något i valsystemet som förklarar just hur du kom att välja den rådgivaren.

Så detta är lika dant med, som utan delegering. Du kan inte se i resultatet VARFÖR någon röstade på det ena eller andra sättet. Men du kan se att din egen röst är korrekt och oförändrad och du kan kontrollräkna utfallet.


peteri skrev:
peteri skrev:Jonas har sedan jag skrev det här i en annan tråd, idag förlorat en av sina delegander och har nu 8. Men röstresultatet är oförändrat. 9-9.

Uppdateras inte rösträkning i realtid?


Den rösten du förlorade har alltså hamnat hos Bo? Som du ser har ingen röstat under dagen.


Jag hinner inte kolla så noga men jag ser att en person har röstat 2014-01-09 11.28.

... Så som sysadmin och valförättare kan jag gå in och se exakt vad som hänt.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Röstsammanräkning i GOV

Inläggav peteri » 2014-01-09 17.43

Orkar inte hålla på med BBcitat så det få blir såhär:

Den delegeringen används alltså inte i just den röstningen. Den "kvarstår" dock på så vis att den kan användas i framtida röstningar när jag själv inte röstar.


Är deleganden medveten om detta?

Svaret du ger på den här frågan:

"Så om, som i en annan omröstning, 12 av 15 delegater inte röstar är det risk för att ALLA de 12 delegaternas delegandröster hamnar hos en person? Är då prioritering av delegater vid val av delegater av något värde alls när 12 av 15 delegater inte röstar och det finns risk för att det sitter en ensam person med i värsta fall egen majoritet?"

är alltså inte svar på frågan. Vad jag undrar är om det finns risk för att alla röster hamnar hos en delegat för att 12 av 15 inte röstar?

Du kan inte verifiera delegeringen mer än för dig själv eftersom det bara är du själv som vet till vilka du delegerat och hur du prioriterat dem och huruvida du själv röstat i frågan.


Du hade i början av dagen, när jag öppnade den här tråden 9 delegander. Nu har du 8. Men antalet röster du har avgivit är oförändrat: 5.

Någon som delegerade till dig och röstade själv på ja och har nu tagit tillbaks sin röst och du har därmed 5 igen?


Vad är tanken med att delegera till flera delegater och prioritera dom sinsemellan?
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Röstsammanräkning i GOV

Inläggav joasi » 2014-01-09 20.33

För att göra det lite tydligare hur röster delegeras vid omröstningar skulle man kunna visa antalet aktiva delegeringar för varje delegat som röstar inom parentes efter delegatens namn, och sortera dem i fallande ordning.

Tycker också det är en svaghet att man inte kan verifiera att koderna för de som röstat motsvarar verkliga medlemmar. Tills vi har ett säkrare system med bättre verifiering så tycker jag därför att vi borde visa medlemmarnas alias istället.

Den medlem som vill ha "pseudonymitet" bör dock inte behöva uppge sin riktiga identitet, annat än för medlemsadministratören.

Och att medlemmar som inte betalat medlemsavgift eller slutat av andra skäl avförs från röstlängden borde ha mycket hög prio. Innan det är i ordning kan vi knappast lita på omröstningsresultaten. Hur många av de 90 röstningskoderna motsvarar riktiga medlemmar?
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Röstsammanräkning i GOV

Inläggav jonas » 2014-01-17 20.51

Flera olika frågor och synpunkter har kommit upp här.

Det behövs utveckling och förbättring på flera punkter.

En av de främsta anledningarna till att använda GOV är att lära sig mer om hur det är att rösta med delegering, anonymitet och verifierbarhet, så att vi kan få erfarenhet av det. Därför vill vi använda något som liknar hur det kan tänkas fungera för röstningar i kommun och riksdag.

Samtidigt fortsätter vi att ha diskussioner på forumet och sträva efter att genom samtal få hög enighet. Det har vi också haft i många eller de flesta röstningarna som gjorts.

Jag föreslår att om ett röstresultat inte blir som önskat för någon, kan denne lägga mer fokus på kommunikation snarare än kritik av röstprocedur och sammanräkning.


Jag är glad att flera intresserat sig för GOV nu, men tycker det är tråkigt att intresset kommer från negativa känslor över röstresultat istället för från ett intresse för att utveckla. Jag trodde vi var tämligen överens om att lägga fokus på andra områden än utveckling av GOV under den närmsta tiden.

Men de som vill är såklart välkomna att vidareutveckla GOV. Detta görs dock främst genom att faktiskt sätta sig och programmera. Utan programmering kommer ingen ändring att ske.

Bidrag gärna också till att prioritera utvecklingsområden av GOV här:

http://val.aktivdemokrati.se/proposition/display.tt?id=121007
.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg


Återgå till Valsystemet



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

π