Forum

GOV 1.11

Utveckling av valsystemet

GOV 1.11

Inläggav jonas » 2013-05-06 01.01

Nu har jag applicerat nya stilen för AD på GOV.

Har en mer kompakt meny som dyker upp för smalare fönster.

Finns mer att göra för att det ska funka bra på pekskärmar.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: GOV 1.11

Inläggav peteri » 2013-05-06 05.31

Tjusigt Jonas.
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: GOV 1.11

Inläggav Tobychev » 2013-06-14 09.23

Finns det någon samlad dokumentation om utveklingen av Gov, och resonemangen bakom olika funktionaliteter?

(Helst någon annan än git loggen)
Tobychev
 
Inlägg: 4
Registrerad: 2013-06-05 16.18

Re: GOV 1.11

Inläggav jonas » 2013-06-17 12.03

Jag har skrivit en del om installation etc här:
http://val.aktivdemokrati.se/doc/devel.tt

Sen ligger det dokumentation i form av POD i modulerna och README.

Ligger installerat här, men är ganska bristfällig...
http://astral.paranormal.se/perldoc/GOV/
http://astral.paranormal.se/perldoc/Rit/Base.html

Jag uppdaterar vid behov och svarar gärna på frågor etc.

Säg till vilken IM du föredrar, för support.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: GOV 1.11

Inläggav JimmyStrobl » 2013-07-04 04.12

Det finns två desin punkter som jag undrar om man kunde göra något åt i valsystemet.

1. Länkar går visst utanför textramen som i http://val.aktivdemokrati.se/proposition/display.tt?id=182585

2. Det tog ett tag för mig att inse att det fanns en diskussions länk under texten, jag undrar om detta drabbar fler och föreslår därför att länken framhävs mer.

Jag förstår att vi har en miljard punkter som antagligen är viktigare än detta men jag ville ändå få det sagt.
Användarvisningsbild
JimmyStrobl
Medlem i partiet
 
Inlägg: 107
Registrerad: 2012-05-07 11.13

Re: GOV 1.11

Inläggav haja » 2013-07-04 08.21

Av en tillfällighet så träffade jag min gamle kompis då vi pluggade ihop till IT-arkitekt (light). Han jobbar som konsult på Pensionsmyndigheten (ansvarar även för PPM?)
Pensionsmyndigheten har 4.000 anställda.
Datamiljön är opensource med Apache, Unix, Jboss, MySQL, och en del propriätära program som Oracle DB. osv.
Man har egen utveckling med t.ex ärendehantering, och en rad olika teknikska gränssnitt under SOA. Man använder mycket Agile utveckling med Scrum. De utvecklar naturligtvis en hel del GUI och har en hel del tester i utvecklingsprocesserna.

Jag underskattade tidigare antalet användare egentligen ska man se det som att alla röstberättigade har samma möjlighet att ge röster och delegera. Inte bara de väljare som röstat in Ad som måste få 350.000 röster i riksdagsvalet.
Det blir alltså istället sju miljoner användare, kanske 100.000 deleganter 25 politikområden och 1000-tals omröstningar med miljarders röster som hanteras i systemet där varje röst måste kunna kvalitetssäkras. Allt måste kunna fungera med ett antal Users Cases.

Jag ser GOV kräver en hel del som liknar Pensionsmyndighetens system om alla i Sverige ska ha möjligheter att deligera sin röst till olika deleganter för omröstningar.

Har det gjorts en förstudie om vad som krävs av systemet? Vilka processer behövs utvecklas? Det finns massor av frågor att ta reda på innan systemutvecklingen går vidare. Det är som att atkitektrita ett hus och ta fram ritningar där open source endast är byggstenar och murbruk för att bygga huset.


GOV är en förutsättning för flytande demokrati och delegering av röster.

Delegering av röster/fullmakt tror jag inte fungerar i verkligheten. Systemet borde i så fall fungerat nu för alla med ett skuggparlament i alla kommuner, landsting, riksdag och EU. Det för att få förtroende för presumtiva väljare.

Däremot kan GOV utvecklas så småningom där flytande demokrai kan vara en vision. Då både delegering och GOV kan införas så småningom, stegvis, med början i en kommun. Då kan man dra lärdomar och vidareförädla både deligering och system. Men det gäller att ta ett steg i taget. Tills dess är det bara enkla omröstningar där väljare får rösta direkt som kommer fungera.

Om jag ska tro på GOV som system skulle jag först vilja först vilja se en adekvat systemanalys, processpeskrivningar, users cases osv. För det är inget litet system som behöver utvecklas, förvaltas och administreras. Som sagt det behövs först en "beställare" med kravanalys och kravspecifikation för att skapa en ritning. Annars är det stor risk att skorstenen hamnar i källaren och badrummet saknar vatten. :wink:

Tro nu inte att jag är emot GOV men jag har sett så många dåliga IT-projekt som aldrig håller tid eller funktionalitet. Ibland läggs de ner pga av brister i förstudier, projektledning, ständigt ändrade krav och missförstånd mellan beställare och systemutvecklare. Jag tror att bara 3-5% lyckas av alla it-projekt och då är det mindre och mycket väldefinierade och avgränsade.

Har jobbat med de här frågorna från och till i tio år i olika roller som konsult.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: GOV 1.11

Inläggav Roger » 2013-07-04 10.43

Flytande demokrati är visionen och målet. Det tar naturligtvis tid och pengar att sjösätta. Generellt för dataprogram, så är det inte antalet användare som är problemet. Det är framförallt funktionerna, som tar tid att implementera. Om de görs ordentligt så kommer programmet att skala upp och klara miljoner användare. Men storleken ställer förståss krav på systemtest, lastbalansering och hårdvara.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: GOV 1.11

Inläggav haja » 2013-07-04 11.45

Roger skrev:Flytande demokrati är visionen och målet. Det tar naturligtvis tid och pengar att sjösätta. Generellt för dataprogram, så är det inte antalet användare som är problemet. Det är framförallt funktionerna, som tar tid att implementera. Om de görs ordentligt så kommer programmet att skala upp och klara miljoner användare. Men storleken ställer förståss krav på systemtest, lastbalansering och hårdvara.

Ja, flytande demokrati är en vision. Precis som andra partier har sex-timmars arbetsdag eller att Sverige ska ut ur EU.

Själva GOV kan skalas upp. Det är tillväxtproblem som går att lösa relativt enkelt i jämförelse med systemutvecklingsprocessen. Och i princip borde GOV funnits nu för att visa att det går använda delegering.

Men nu gäller det väl att definiera utvecklingen och se över vilka resurser som finns för Jonas och Open Sourcevärlden.

Idag fick jag reda på att mitt stora föredöme och inspiratör Douglas Engelbart gått ur tiden. Han uppfann datamusen var med att utveckla grafiska gränssnittet och ARPANET, föregångaren till internet, hypertext och grupprogramvara som sedan Lotus utvecklade till Lotus Notes.
Men som visionär med att utveckla företag med IT och kollektiv intelligens är fantastiskt. Han kallade det för bootstrapping och augmentation. Mitt företag som jag startade för 20 år sedan fick namn efter hans vision AIM - Augmentation Information Management.
Hans vision håller på att förverkligas genom den demokratiska revolutionen som pågått sedan mitten av åttiotalet och man kan tydligt se sambandet med antalet demokratier, demokratins utveckling och IT-utvecklingen i världen. I Sverige kan vi nu ta ett steg till i demokratin. Frågan är bara hur det ska ske.
Läs mer på min Facebooksida så får ni läsa mer.
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: GOV 1.11

Inläggav jonas » 2013-07-04 14.06

haja: ... Mitt syfte med GOV är beskrivit här: http://val.aktivdemokrati.se/about/
Det är en prototyp. Det finns ett koncept som jag vill demonstrera.

Och det som finns nu är fortfarande bara kanske ca 10 mantimmars programmering. Jag vill gärna fortsätta med det. Har inte gjort något på ca 18 månader nu.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: GOV 1.11

Inläggav haja » 2013-07-04 17.41

jonas skrev:haja: ... Mitt syfte med GOV är beskrivit här: http://val.aktivdemokrati.se/about/
Det är en prototyp. Det finns ett koncept som jag vill demonstrera.

Och det som finns nu är fortfarande bara kanske ca 10 mantimmars programmering. Jag vill gärna fortsätta med det. Har inte gjort något på ca 18 månader nu.


Bara tio mantimmar! Vad kul Jonas. :D Jag ser verkligen med glädje :D fram emot att se demonstrationen. Även om det tar 10 gånger så lång tid. :wink:
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm


Återgå till Valsystemet



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

π