Forum

Presentation av de pågående förslagen

Utveckling av valsystemet

Presentation av de pågående förslagen

Inläggav Magnus Gustavsson » 2012-09-21 15.02

Jag tycker man kan göra vissa mindre justeringar i hur förslagslistan presenteras, som skulle göra den rejält överskådligare och mer begriplig.
Kanske det nämnts tidiagre, men jag hittar det inte.

1. Man borde kunna filtrera listan på iaf beräknat slutdatum
Detta är ju en av de stora fördelarna med GOV, att man kan filtrera bort skräp samt omröstningar som inte kräver ett snabbt beslut för den röstberättigade.

2. Ingen fattar vad "inf" betyder, och jag är själv osäker. Kan man ha en annan benämning som är mer självförklarande?

3. Fortfarande saknas en tydlig info i ansluting till listan som anger vad en omröstning i området Ordet fritt, egentligen avser.
Dvs att dessa omröstningar inte har något juriskt bindande värde utan mer är ämnade att visa hur det kan komma att fungera i skarpt läge.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Presentation av de pågående förslagen

Inläggav jonas » 2012-09-22 09.16

Bra förslag.

För tillfället finns det inte någon som utvecklar GOV. Har inte hänt något där på fem månader nu. Jag återkommer om jag får ny tid för det.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Presentation av de pågående förslagen

Inläggav Magnus Gustavsson » 2013-01-20 00.01

En annan sak som är viktig, men som inte borde ta så mkt tid, är att det även över listan på pågående omröstningar borde finnas en discalimer som förklarar att de pågående omröstningarna är slumpmässiga i fallet politiska ställningstaganden, och att de inte är ämnade att lägga fast ngn form av linje eller politik för partiet som sådant.
AD är opolitiskt, och de politiska omröstningarna är exempel på sådant som ngn medlem har valt att starta en omröstning om, andra medlemmar är fria att starta vilka omröstningar de vill, om de sakfrågor de vill.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Presentation av de pågående förslagen

Inläggav jonas » 2013-01-27 18.27

Magnus Gustavsson skrev:En annan sak som är viktig, men som inte borde ta så mkt tid, är att det även över listan på pågående omröstningar borde finnas en discalimer som förklarar att de pågående omröstningarna är slumpmässiga i fallet politiska ställningstaganden, och att de inte är ämnade att lägga fast ngn form av linje eller politik för partiet som sådant.
AD är opolitiskt, och de politiska omröstningarna är exempel på sådant som ngn medlem har valt att starta en omröstning om, andra medlemmar är fria att starta vilka omröstningar de vill, om de sakfrågor de vill.


Var tänker du dig att detta visas?

För just det gäller ju röstområdena "ordet fritt" och "riksdagen" men inte "Aktiv demokrati". Ska det visas på startsidan, eller ska vi ha det som en slags text som ligger under områdesrubriken på alla nivåer, och även för varje enskild omröstning?


Jag hade även tänkt ha någon slags disclaimer på alla sidor som förklarar att detta är en prototyp...
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg


Återgå till Valsystemet



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

π