Forum

Tidsbegränsa delegering och röstning?

Utveckling av valsystemet

Tidsbegränsa delegering och röstning?

Inläggav Roger » 2012-05-20 16.19

Jag skulle vilja ha en tidsgräns på hur länge en delegering gäller och hur länge en röst räknas i en oändlig omröstning. Annars kommer efter ett tag de döda att bestämma över de levande! :shock: Vad sägs om 4 år, därefter måste man lägga röst eller delegera igen för att förnya.
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Tidsbegränsa delegering och röstning?

Inläggav joasi » 2012-05-20 16.33

Bra, har också funderat på det. 4 år tycker jag låter rimligt.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Tidsbegränsa delegering och röstning?

Inläggav Roger » 2013-07-04 11.20

Jag har lagt upp detta som ett förslag i GOV:
http://val.aktivdemokrati.se/proposition/display.tt?id=121007
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Tidsbegränsa delegering och röstning?

Inläggav jonas » 2013-07-04 13.54

Vi har tidigare föreslagit regeln att du ska ha rösträtt i motsvarande val.
Den regeln kan vi iofs ändra på, men som den är medför den att du inte längre har rösträtt när du är död.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Tidsbegränsa delegering och röstning?

Inläggav peteri » 2013-07-04 14.15

Om vi vill att makten ska ligga hos de medlemmar som engagerar sig i partiet, skulle det kunna vara önskvärt att tiden är kortare än 4 år. Åtminstone när vi fortfarande har få medlemmar.
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Tidsbegränsa delegering och röstning?

Inläggav jonas » 2013-07-04 14.21

peteri skrev:Om vi vill att makten ska ligga hos de medlemmar som engagerar sig i partiet, skulle det kunna vara önskvärt att tiden är kortare än 4 år. Åtminstone när vi fortfarande har få medlemmar.


Det här är en av diskussionspunkterna för delegering. Finns många olika varianter. Exempelvis att din röst minskar i styrka efter en viss tid.

Men jag tycker snarare man bör se på grundorsakerna. Det finns de som röstar på samma parti som sina föräldrar och föräldrars föräldrar. Där förändras delegeringen väldigt långsamt även ifall man tvingas att bekräfta den var fjärde år.

Jag tycker snarare man bör fokusera mer på verktygen som gör det enkelt för personer att fatta bra beslut och känna sig trygga med det. Dessa verktyg är inget som AD måste utveckla, men jag tror att dylikt kommer att uppstå i takt med att mer och mer makt går genom AD.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Tidsbegränsa delegering och röstning?

Inläggav jonas » 2013-07-04 14.42

Utan att begränsa delegering direkt tycker jag man kan kräva att personen behöver bekräfta att de nås av notiser och information. Exempelvis att de behöver klicka i en länk i ett brev kanske ett par gånger om året, och att deras konto fryses om de inte varit inloggade på ett år eller två.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Tidsbegränsa delegering och röstning?

Inläggav peteri » 2013-07-04 14.46

Ser man till ett längre perspektiv kan jag tycka att 4 år är alldeles för lång tid även där. 1-2 år skulle jag tycka var lämpligt, så att medborgarna "uppmuntras" till ett aktivt val med större frekvens.

Jag antar att det finns före detta medlemmar som fortfarande är passiva medlemmar utan att ha betalat medlemsavgiften som fortfarande har aktiva delegeringar till delegater?

Vore man konspiratorisk skulle man kunna se ett scenario där vänner och bekanta uppmanas att bli medlemmar i partiet för att delegera sin röst och sedan inte delta alls i partiet. Eftersom vi har valhemlighet finns det ingen möjlighet att kolla att sådant skulle förekomma.

Skulle vi köra hög frekvens på bäst-före-datum skulle sådant beteende stävjas.
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Tidsbegränsa delegering och röstning?

Inläggav peteri » 2014-01-02 12.33

Har startat en ny omröstning här: http://val.aktivdemokrati.se/proposition/display.tt?id=193458

Jag har röstat 6 månader, eftersom jag tycker det är viktigt med aktiva medlemmar och att delegeringen i nuläget mest fyller en pedagogisk funktion snarare än en praktisk.
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Tidsbegränsa delegering och röstning?

Inläggav Urban » 2014-01-02 12.53

Jag tror vi måste skilja på omröstning här samt till riksdag.
Man ska inte behöva vara medlem i partiet för att rösta eller delegera sin röst.
Man kanske sitter som S-medlem men vill rösta efter eget tycke, vilket vore katastrof där iofs :)

Sedan måste det finnas en tidsbegränsning ifall personen avlider, eller ska dessa röster räknas in?
Hur kan man säkra det förfarandet?
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Re: Tidsbegränsa delegering och röstning?

Inläggav Vincent » 2014-01-02 13.45

Att tvinga medlemmar att vara aktiva är nog ingen bra väg att gå, kan till och med få medlemmar att gå ur partiet. Bättre vore att sända ett mejl om att ens delegering har använts och på vilket sätt och i vilken fråga.

Om man dör slutar man väl vara medlem och därmed mister man sin rösträtt. så det problemet borde väl lösa sig självt i någon mån. Visst problem om man precis förnyat sitt medlemskap när man dör.

I den här frågan måste jag rösta på ett visst antal månader även om jag har en annan lösning till frågan. Ska jag rösta 0 (noll) eller 1000000000, speciellt som frågan antagligen kommer att ligga till grund för en regel i valsystemet.
Detta är en "Median proposition" vilket innebär, antar jag (eftersom jag inte har hitta någon förklaring på begreppet), att medianen av alla svar antas. Vilket innebär att jag inte har någon möjlighet att göra min röst hörd i denna fråga.

Nu har jag inte riktigt koll på vilka regler som är relevanta i just denna fråga. Försökte att leta i stadgar och regler men fann inga uppenbara regler om just detta.
Att strukturera dessa ämnen så att de även är LÄTT tillgängliga även för nybörjare och lågfrekventa medlemmar vore positivt för partiet.

Delegeringen är en av partiets starkaste fördelar varför det är viktigt att inte förfela den.
Vincent
Medlem i partiet
 
Inlägg: 13
Registrerad: 2013-06-12 21.57

Re: Tidsbegränsa delegering och röstning?

Inläggav Roger » 2014-01-02 14.19

Jag ser det som att när en delegering har inaktiverats (pga tidsgränsen), så är det bara att logga in och aktivera den igen. Så att man är medveten om sina delegeringar. Man kanske har bytt åsikt?
Roger
Medlem i partiet
 
Inlägg: 389
Registrerad: 2008-08-09 20.14
Ort: Hindås

Re: Tidsbegränsa delegering och röstning?

Inläggav peteri » 2014-01-02 14.57

Vincent skrev:Att tvinga medlemmar att vara aktiva är nog ingen bra väg att gå, kan till och med få medlemmar att gå ur partiet.


Därav tillägget att tiden kan förlängas vid behov i framtiden. Nu när vi är ett så litet parti med så få medlemmar är aktiva medlemmar att föredra, menar jag. Att logga in var 6:e månade för att logga in och omförnya delegeringen genom att klicka på en knapp ser inte jag som avskräckande ansträngning. Gör du?

Vincent skrev:Bättre vore att sända ett mejl om att ens delegering har använts och på vilket sätt och i vilken fråga.


Det är en bra idé oavsett tidsgräns eller ej.

Vincent skrev:Om man dör slutar man väl vara medlem och därmed mister man sin rösträtt. så det problemet borde väl lösa sig självt i någon mån. Visst problem om man precis förnyat sitt medlemskap när man dör.


Tyvärr är det så att just medlemskapet och när det löper ut är lite luddigt i dagsläget.

Vincent skrev:Detta är en "Median proposition" vilket innebär, antar jag (eftersom jag inte har hitta någon förklaring på begreppet), att medianen av alla svar antas. Vilket innebär att jag inte har någon möjlighet att göra min röst hörd i denna fråga.


Bra poäng. Jag startar en omröstning som är en ja/nej omröstning i frågan.

Vincent skrev:Delegeringen är en av partiets starkaste fördelar varför det är viktigt att inte förfela den.


Hur menar du att en tidsgräns förfelar delegeringen?
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Tidsbegränsa delegering och röstning?

Inläggav peteri » 2014-01-02 15.22

Startat en omröstning som lyder Ska vi ha en tidsgräns för delegering?

Ja/Nej-omröstning.

http://val.aktivdemokrati.se/proposition/display.tt?id=193603
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Tidsbegränsa delegering och röstning?

Inläggav lotte.johansson » 2014-01-02 15.34

- En delegat måste rösta inom en viss tid, t ex en vecka före deadline.
- Varje röstning av delegat - i vad och vad det innebär ska gå ut per automatik till röstberättigad inkl. info om hur de inom en viss tid själv kan gå in och ändra sin röst, enligt egna förvalda inställningar, t ex skicka mig en påminnelse vid varje beslut/vecka/ månad/halvår/år.
- Innan valet anser jag att delegaterna ska vara betalande medlemmar. När partiet är inne i kommun/riksdag/val och när vi har ett mer komplext röstsystem kan det fungera annorlunda.
- Delegater måste presenteras. Deras kompetenser, expertområden, etc. Gärna koppla till blogg eller hemsida om de har. Även om partiet är neutralt i sakfrågor vill människor veta var olika delegater står i frågor.
- vi behöver också koppla till faktakunskapsbanker i aktuella sakfrågor
lotte.johansson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 46
Registrerad: 2011-11-27 22.33
Ort: Gustavsberg/Stockholm

Re: Tidsbegränsa delegering och röstning?

Inläggav Magnus Gustavsson » 2014-01-02 15.43

En rimlig tid är väl ett år, varje år måste man ju ändå förnya sitt medlemsskap, och då är det kanske rimligt att kräva förnyelse av ev. delegeringar.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås

Re: Tidsbegränsa delegering och röstning?

Inläggav Vincent » 2014-01-02 15.53

peteri skrev:
Vincent skrev:Att tvinga medlemmar att vara aktiva är nog ingen bra väg att gå, kan till och med få medlemmar att gå ur partiet.


Därav tillägget att tiden kan förlängas vid behov i framtiden. Nu när vi är ett så litet parti med så få medlemmar är aktiva medlemmar att föredra, menar jag. Att logga in var 6:e månade för att logga in och omförnya delegeringen genom att klicka på en knapp ser inte jag som avskräckande ansträngning. Gör du?

Håller med dig i och för sig, men kan tänka mig att mejlet om att mina delegeringar gått ut försvinner i mängden av mejl eller att "har inte tid just nu"-syndromet slår till och jag sedan glömmer det. Då kommer min röst att vara tyst till dess jag kommer på att förnya delegeringen.

Systemet bör uppmuntra aktivitet men inte utesluta inaktivitet eller medlemmar som bara vill sätta upp sin egen politiska palett och sedan kunna ta det lugnt.
Jag tror att om man bara kräver aktiva medlemmar blir det färre medlemmar. Dom kommer att rösta på de partier där dom inte behöver vara aktiva.

Vincent skrev:Bättre vore att sända ett mejl om att ens delegering har använts och på vilket sätt och i vilken fråga.


Det är en bra idé oavsett tidsgräns eller ej.

Påminner mig om att vara aktiv utan att utesluta mig.

Vincent skrev:Om man dör slutar man väl vara medlem och därmed mister man sin rösträtt. så det problemet borde väl lösa sig självt i någon mån. Visst problem om man precis förnyat sitt medlemskap när man dör.


Tyvärr är det så att just medlemskapet och när det löper ut är lite luddigt i dagsläget.

Om jag inte betalt medlemsavgiften borde jag inte heller vara medlem längre.

Vincent skrev:Delegeringen är en av partiets starkaste fördelar varför det är viktigt att inte förfela den.


Hur menar du att en tidsgräns förfelar delegeringen?

Nja, det var mera ett allmänt uttalande att jag tycker delegeringen är bra och att det är lätt att lägga till regler som försvagar eller förvrider funktionen. Viktigt att regler inte biter en i svansen även om de är tagna i all välmening.
Vincent
Medlem i partiet
 
Inlägg: 13
Registrerad: 2013-06-12 21.57

Re: Tidsbegränsa delegering och röstning?

Inläggav peteri » 2014-01-02 17.49

Vincent skrev:Håller med dig i och för sig, men kan tänka mig att mejlet om att mina delegeringar gått ut försvinner i mängden av mejl eller att "har inte tid just nu"-syndromet slår till och jag sedan glömmer det.


Det är ju fullt tänkbart att man får fler än en påminnelse om att en delegering löper ut.

Vincent skrev:Då kommer min röst att vara tyst till dess jag kommer på att förnya delegeringen.


Glömmer du att delegera eller rösta är din röst också tyst. Tanken med flytande demokrati är inte att, om jag nu ska ge mig in på de svartvita resonemangen, skapa ett system där medborgare delegerar en gång och sedan aldrig mer ägnar demokratin en tanke.

Det är ändå vuxna människor vi pratar om. Lite personligt ansvar tycker jag det är rimligt att förutsätta.

Vincent skrev:Jag tror att om man bara kräver aktiva medlemmar blir det färre medlemmar. Dom kommer att rösta på de partier där dom inte behöver vara aktiva.


En tidsgräns är inte att "kräva" något. Det är en minimumnivå av deltagande för att systemet ska anses demokratiskt funktionellt över huvud taget, menar jag. I samma måtto som vanliga val idag "kräver" att du faktiskt röstar för att din röst ska räknas.

Du får ursäkta Vincent, men jag anser inte att utföra en handling t.ex. var 6:e månad som tar 30 sekunder att utföra är att "kräva" något.

Hur som helst är det kul att se din aktivitet här Vincent! Välkommen ombord. :)
peteri
Medlem i partiet
 
Inlägg: 424
Registrerad: 2012-06-30 15.45
Ort: Göteborg

Re: Tidsbegränsa delegering och röstning?

Inläggav Vincent » 2014-01-02 18.25

peteri skrev:Glömmer du att delegera eller rösta är din röst också tyst. Tanken med flytande demokrati är inte att, om jag nu ska ge mig in på de svartvita resonemangen, skapa ett system där medborgare delegerar en gång och sedan aldrig mer ägnar demokratin en tanke.

Det är ändå vuxna människor vi pratar om. Lite personligt ansvar tycker jag det är rimligt att förutsätta.

Jag tycker inte heller att man skall vara soffliggare och Aktiv demokrati kan mycket väl aktivera även den inbitnaste soffliggare om dom väljer att gå med i AD.
Vissa människor är dock inaktiva av olika anledningar, då är det bättre att dom är med i och röstar på AD än på ett parti där dom bara behöver vara aktiv en gång vart fjärde år.

AD behöver flera som röstar på AD även om dom är lite mindre aktiva. Även 30 sek kan göra en skillnad i fel läge.

Nåja, det finns viktigare frågor angående delegering än tidsbegränsningen så jag nöjer mig så länge.

peteri skrev:Hur som helst är det kul att se din aktivitet här Vincent! Välkommen ombord. :)

Tack Peter. Apropå det så noteras jag inte som medlem, uppe till höger, trots att jag betalt medlemsavgiften.
Vincent
Medlem i partiet
 
Inlägg: 13
Registrerad: 2013-06-12 21.57

Re: Tidsbegränsa delegering och röstning?

Inläggav Urban » 2014-01-02 19.35

Man kan inte begära att alla som ska rösta direktdemokratiskt är medlemmar i AD. Du kan vara Moderatmedlem, men välja att rösta mot ditt eget parti och istället lägga din röst på en annan delegat som som står för ett annat svar i frågorna. Delegater i AD bör kanske vara medlemmar i AD, men vem som helst kan bli delegat i en direkt demokrati. Får ni ihop det här gör ni det bra :D
Användarvisningsbild
Urban
Medlem i partiet
 
Inlägg: 283
Registrerad: 2012-02-27 18.42

Nästa

Återgå till Valsystemet



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

π