Forum

Superrepresentativ demokrati

Utveckling av valsystemet

Re: Superrepresentativ demokrati

Inläggav Tommog » 2012-04-13 01.21

MrPerfect72, jag förstår inte vad du inte förstår. Testar förklara igen.
Tommog skrev:4. Antal röster för de invalda riksdagsledamöterna visas i valresultatet. Detta är nu en siffra som visar hur många av befolkningens röster de invalda ledamöterna representerar om befolkningen är passiv efter valet. Här visas också hur många personkryss för varje parti som är på personer som inte fick mandat. Dessa röster fördelas ut jämnt på de invalda riksdagsledamöterna för samma parti. De röster som gick till något parti som inte kom in i riksdagen står de outdelade tills vidare.

Alltså, detta är bara hur valdagen ser ut, när man tittar på TV och ser vilka partier som vinner. Det kan tex stå Fredrik Reinfeldt (423000), Johan Pehrson (3) för att visa hur många personröster de olika politikerna fick. Jag känner många som är nöjd med representativ demokrati eftersom de är ointresserade av politik. Om många i befolkningen är lika passiv efter valet som de personer jag tänker på nu kommer vara, så kommer det maktförhållandet som visas på valdagen vara något som troligen håller i sig ganska väl.

De väljare som personkryssade någon annan politiker än de politiker som fick mandat får istället sin röst placerad på någon av de politiker som fick mandat i samma parti. De personkryssen fördelas jämnt mellan politikerna som kom in. I mitt exempel skulle alltså Fredrik Reinfeldt få (423001) om något person kryssat för en moderatpolitiker som inte kom in.

De personer som röstade på något annat parti som inte kom in, exempelvis F!, får däremot inte sin röst placerad på någon annan politiker. De kan däremot gå logga in med e-legetimation och välja sin permanenta representant i efterskott, ändra till någon annan representant senare, eller ändra temporärt för en enskild sakfråga.

MrPerfect72, om du inte förstår efter denna förklaring ger jag upp. Spänn hjärnan nu.
Tommog
 
Inlägg: 25
Registrerad: 2009-10-05 14.30

Re: Superrepresentativ demokrati

Inläggav MrPerfect72 » 2012-04-15 01.05

Det är lätt att följa sin egen tankegång och en större utmaning att kunna förklara den.

Mycket tydligare. Tack. Med ett sådant system kommer jag kunna ställa upp som ny kung ifall folket plötsligt skulle inse vikten av intelligens i politiken. Tacksamhet för förslaget. Jag ser helt klart demokratiska fördelar med förslaget och även intelligenta möjligheter.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Superrepresentativ demokrati

Inläggav Tommog » 2012-04-15 01.27

MrPerfect72 skrev:Mycket tydligare. Tack. Med ett sådant system kommer jag kunna ställa upp som ny kung ifall folket plötsligt skulle inse vikten av intelligens i politiken. Tacksamhet för förslaget. Jag ser helt klart demokratiska fördelar med förslaget och även intelligenta möjligheter.
Nu är det din tur att förklara dig! :) Det är alltså 349 folkvalda ledamöter som sitter i Riksdagen och det är bland dessa man ska kunna flytta sin röst med det här systemet. Kungen har absolut ingenting med mitt förslag att göra, så vad menar du? :?
Tommog
 
Inlägg: 25
Registrerad: 2009-10-05 14.30

Re: Superrepresentativ demokrati

Inläggav MrPerfect72 » 2012-04-19 23.07

Om jag uppfattat saken rätt kan hela folket välja att gå på en ledamots intelligenta linje enligt denna modell istället för att forstätta vara offer för dagens ointelligens och oförmåga att resonera om de enklaste saker. Denne bäst tänkande individ och ledamot s.a.s. alltså bli en folkets konung. Jag tycker det låter utmärkt. Det passar Intelligent Union som handen i hansken. Vi kommer vinna på detta helt klart. Tacksamhet för den briljanta idén.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Föregående

Återgå till Valsystemet



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

π