Forum

Psykologi - Tag bort den dumma kossans effekt.

Utveckling av valsystemet

Psykologi - Tag bort den dumma kossans effekt.

Inläggav MrPerfect72 » 2012-02-06 01.43

Massans åsikt påverkar beslutet och minskar det egna tänkandet. Eftersom eget tänkande kan anses viktigt... möjligtvis... kan det kanske vara bra att uppmuntra detta i systemet.

Därför kan det vara bra om andras tyckanden inte syns alls innan man röstat som default och att man får denna information om gruppsykologi innan man eventuellt väljer att klicka på "visa vad andra röstat".

Tänk på saken själv en stund i lugn och ro innan du röstar!

Bra förresten att systemet numera protesterar när man vill lägga upp omröstningar utan att mata in en url.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Psykologi - Tag bort den dumma kossans effekt.

Inläggav joasi » 2012-02-06 07.37

Låter som en bra ide
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Psykologi - Tag bort den dumma kossans effekt.

Inläggav dalaibo » 2012-02-06 15.51

Det är ju inte enbart tyckande=nedlåtande, jag menar att saklig information om förslagen är ju en del i den bedömning jag skall göra innan jag röstar. Isf skall det vara valfritt att ta del av diskussion och röstning eller avstå före jag röstar. Jag är för övrigt för att den så kallade valhemligheten på sikt skall försvinna. Som första steg skall möjlighet att välja bort valhemligheten göras möjlig. Jag är för ett absolut öppet samhälle, ett sådant samhälle kommer att få allt mindre aggressionsupplevelser på sikt. Idag saluförs lögnen att Sverige är ett öppet samhälle i våra media.
Användarvisningsbild
dalaibo
Medlem i partiet
 
Inlägg: 37
Registrerad: 2006-10-03 23.49
Ort: Luleå

Re: Psykologi - Tag bort den dumma kossans effekt.

Inläggav joasi » 2012-02-06 16.46

Jag håller med. Jag ser valhemligheten lite som en söndra-härska-teknik från makthavarnas sida. Och vi har gått på att den är för vår egen och demokratins säkerhets skull.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Psykologi - Tag bort den dumma kossans effekt.

Inläggav MrPerfect72 » 2012-02-06 19.33

Ok. Den diskussionen aer ocksaa viktig, men nu gaellde det alltsaa att doelja vad andra roestat naer folk skall roesta.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Psykologi - Tag bort den dumma kossans effekt.

Inläggav MrPerfect72 » 2012-02-06 19.46

[quote]...jag menar att saklig information om förslagen är ju en del i den bedömning jag skall göra innan jag röstar. Isf skall det vara valfritt att ta del av diskussion och röstning eller avstå före jag röstar. [/quote]

Jag anser att det aer fullt moejligt foer mentalt friska maenniskor, dvs. de som kan resonera med foernuft och kaensla, att goera detta. Och friskheten tycks mig nu tilltaga haer. Det aer positivt.

Ignorera det sjuka beroem det friska!
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Psykologi - Tag bort den dumma kossans effekt.

Inläggav WERY » 2012-02-08 00.43

Ja det är väl bara att dölja omröstningen tills varje person har röstat så kan var och en ta sin tid till att bestämma sig för vad dom ska välja
WERY
Medlem i partiet
 
Inlägg: 69
Registrerad: 2010-10-03 23.35

Re: Psykologi - Tag bort den dumma kossans effekt.

Inläggav Magnus Gustavsson » 2012-02-27 21.27

När vi är flera hundra som röstar kanske detta har mindre betydelse, då kommer ju tongivande folks åsikter att basuneras ut på bloggar, forum o liknande.

Nu när vi är så få kan det kanske vara värt att prova.
En slags belöning får man sedan när man får se resultatet efteråt.
Ungefär som vissa polls på tidningar osv fungerar.
Så jag röstar ja.
Tänk inte 4%, det är det de etablerade partierna vill få dig att göra.
Tänk på framtiden och vad Du vill att Sverige skall vara.

MVH/
Magnus
Användarvisningsbild
Magnus Gustavsson
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3111
Registrerad: 2006-01-18 00.54
Ort: Hindås


Återgå till Valsystemet



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

π