Forum

GOV utveckling - steg 3

Utveckling av valsystemet

Re: GOV utveckling - steg 3

Inläggav jonas » 2011-12-02 21.43

Nu har jag lagt upp en ny version av GOV.

Nyheter:

* Det går nu att rösta 0 och rösta blankt i medianomröstningen.

* Jag har nu en implementation av buffertid för kontinuerliga prioomröstningar. Och jag har även visualiserat detta. Så när en prio-omröstning har en buffertid så visas två flikar. En för nuvarande läge ("Just nu") och en för resultat med buffertiden applicerad ("Nuvarande resultat"). Det finns även en tredje flik som ska visa resultat med aktiveringstiden applicerad.

Hur detta ska bli tydligt och enkelt att förstå utan långa beskrivningar vet jag inte riktigt. Jag tror att det enklaste är att gömma alla flikar utom den som så att säga "gäller".

Jag har även börjat med en visualisering av vilka ändringar som är påväg att ske i "Nuvarande resultat". Så om man just röstat så borde placeringen vara densamma på "Nuvarande resultat", men man kan ha ändrat på pilarna som visar att positin kommer att ändras efter bufferttiden. ... Jag tänkte även lägga in en klocka som räknar ned antal dagar innan ändringen, men det har jag inte gjort ännu.

Detta gör det iaf lite lättare att använda kontinuerliga personval enligt stadgarna.

Jag har dock kommit på hur algoritmen för beräkning av resultat efter buffertiden kan göras mycket bättre. Men jag väntar med att införa den...
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: GOV utveckling - steg 3

Inläggav dalaibo » 2012-03-22 13.22

Färger är inte så tokiga för de med fullt färgseende. Men för oss med defekt färseende är det ett krav att färgens färg textas i det färgade fältet.
Användarvisningsbild
dalaibo
Medlem i partiet
 
Inlägg: 37
Registrerad: 2006-10-03 23.49
Ort: Luleå

Re: GOV utveckling - steg 3

Inläggav jonas » 2012-03-22 13.37

dalaibo skrev:Färger är inte så tokiga för de med fullt färgseende. Men för oss med defekt färseende är det ett krav att färgens färg textas i det färgade fältet.


Syftar du på beskrivningen om hur man sorterar alternativ? ... Färgen där är komplement till positionen. Så det borde gå att tydligt förstå vas som är upp och ned även utan färgen. Dvs

"Dra alternativ du vill främja upp och släpp i det GRÖNA fältet."

Där har du ordet upp som ger extra förklaring. Man skulle möjligen kunna ändra det till.

"Dra alternativ du vill främja upp och släpp i det GRÖNA översta fältet."

Osv. Skulle det hjälpa?
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Föregående

Återgå till Valsystemet



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

π