Forum

Överssiktlighet vid val

Utveckling av valsystemet

Överssiktlighet vid val

Inläggav Alias » 2011-06-01 07.42

Idag tycker jag att det är lite svårnavigerat, speciellt när man är ny i systemet.
Då jag hållit på med lite släktforskning tycker jag att deras modell med grafisk trädstruktur är ypperlig och kanske skulle kunna implementeras i i själva valsystemet för att alla skall hitta rätt utan att först ha fastnat i olika sidor. Ett exempel på hur jag menar:
AD-val.png
Enkel layout som förslag
AD-val.png (6.8 KiB) Visad 1154 gånger
Största nackdelen är väl att någon måste knyta ihop manuellt, eller kanske det kan automatiseras?

Många webbsidor har ju liknande system vilket kanske är enklare att applicera men det är en enkel översiktlig trädstruktur jag efterlyser.
/Björn Hallgren
- Det finns lagar i allt och allt är uttryck för lag
Användarvisningsbild
Alias
Medlem i partiet
 
Inlägg: 60
Registrerad: 2011-04-24 21.14
Ort: Sandsjön, Sexdrega

Re: Överssiktlighet vid val

Inläggav fiddur » 2011-06-02 08.36

Själva forumet är ju träd-strukturerat. Jag är inte säker på hur du vill ha de förbättrat; är det själva visualiseringen av trädstrukturen du skulle vilja ha in, eller handlar det mer om kopplingarna mellan forumet och valsystemet?
Nu har vi uppe diskussionstrådar om val till styrelseposterna, men det syns förstås inte i valsystemet förrän själva valet är upplagt. Det skulle vara bra att kunna se en länk till dessa förberedelser för val i valsystemet förstås... "Förslagsdiskussioner", under "Pågående omröstningar" ?
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: Överssiktlighet vid val

Inläggav Alias » 2011-06-02 10.04

Det är främst för "val" jag ät ute efter mera ren överblick även om det kan passa in på flera avdelningar. Just detta att kunna se en bit in i strukturen så att man kan få upp det relevanta för just det som är aktuellt för stunden. Om jag, som exempel, enligt skissen vill se eller bearbeta delar av listor, de som ännu inte var klara, och lägga till/ta bort föreslagna individer. så visar skissen snabbt på var jag skall gå.

Som det är nu måste jag delvis gissa mig fram till var detta kan höra hemma. Har man dåligt minne och är inne tillfälligt för att det aviserats ett nytt val så vill man ju få en snabb överblick av allt som har med just detta att göra och slippa ta sig igenom diverse omvägar.
/Björn Hallgren
- Det finns lagar i allt och allt är uttryck för lag
Användarvisningsbild
Alias
Medlem i partiet
 
Inlägg: 60
Registrerad: 2011-04-24 21.14
Ort: Sandsjön, Sexdrega


Återgå till Valsystemet



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron
π