Forum

Valsystem

Utveckling av valsystemet

Valsystem

Inläggav Sudden » 2011-04-24 18.41

Vad tror ni om det här? Krockar det med era tidigare tankegångar?...

Skalbarhet: Systemet ska kunna användas av AD-medlemmar för att utveckla partiet, såväl som av 100000-tals svenskar för att lägga in sina röster. Komlexiteten i systemets konstruktion ska inte öka nämnvärt. Man ska inte behöva strukturera om systemet allteftersom.

Enkelhet: Valsystemets självaste "enhet" representerar en organisation eller person. En enhet kan bli medlem till en annan enhet. Detta skapar bara en struktur/nätverk där man visuellt kan se sig själv ingå.

Navigering: Genom att orientera sig i det visuella nätverket så ska man kunna delegera sina röster eller själv rösta genom att snabbt hitta de lokala, regionala och internationella enheter som innehåller frågor att rösta på. Förmodligen kommer nätverket småningom att representera sveriges infrastruktur och organisationshierarkier, en graf av sverige.

Namnge varje enhet: En enhet kan också vara en kategori av frågor att rösta på, en slags artificiell person, arkiv, förslagslåda, diskussionsforum, uppfinnarverkstad osv. Ett annat namn för enhet kan vara "representant", eller något bättre ord som jag ännu inte har funnit. En enhet kan vara ett objekt men också ett subjekt, dvs något som inte representerar en fysisk person eller organisation.

Frågorna ÄR VALSYSTEMET: Jag tänker mig att varje enhet har sin egen blogg-sida med en lista av frågor som man kan rösta på. Klicka på en fråga för att se vad man kan göra med frågan: RÖSTA, STATISTIK, REDIGERA, FÖRSLAG, DISKUTERA, ...
Varje enhets blogg-sida är auto-genererad och kan bara innehålla frågelistan som innehåller val-systemets alla funktioner, en beskrivning av självaste enheten med enhetens namn som autogenererad logotyp, ett fritt forum som inte är relaterat till någon specifik fråga, en förslagslåda på nya frågor, osv.

Frekvensanalys: Det kan bli många frågor och då tenderar det att uppstå dubletter och exploderar snabbt i storlek eftersom ingen orkar leta upp frågan utan skriver den igen. Därför måste systemet ge några förslag på liknande frågeformuleringar som man kan välja istället för att ställa en ny fråga. Samma metod kan användas för att generera fram ett textförslag ur flera textförslag. Varje blogg kan generera textstycken från medlemmarnas samlade uppfattning där varje medlem får skriva sin egen version genom att gå till inställningar. AD som själv är en enhet i systemet med en egen blogg kan kalla ett av dessa stycken för ett partiprogram?

Att ändra en enhets namn och beskrivning efter en publicering ska nog inte kunna gå att göra. Detta för att inte kunna ändra betydelser utan allas vetskap och tillåtelse. Man kan istället skapa en ny enhet med samma namn och versionsnummer efter.
Senast redigerad av Sudden 2011-04-25 03.22, redigerad totalt 2 gånger.
Sudden
Medlem i partiet
 
Inlägg: 20
Registrerad: 2011-04-24 00.11

Optimal browserfönster med flipp

Inläggav Sudden » 2011-04-25 01.20

Ni som har wide-screen eller full HD skärmar har nog märkt hur ofta webbsidor inte utnyttjar marginalerna och inte ens lägger in en snygg bakgrundsbild där. Man skulle kunna slå ihop två webbsidor till en bred, för att utnyttja tomrummet!

Valsystemets sida skulle alltså kunna delas upp i vänster och högerspalt. Om det är en skärm av äldre modell så kan det flippa över så att högerspalten hamnar under vänsterspalten, så det blir bara en spalt för att få plats. Jag kan åta mig det som en uppgift i HTML, javascript och CSS att göra en sådan flipp-algoritm.

Mitt tips till skissare och designers är att sätta två A4 intill varandra att skissa på. Flytta sedan höger papper under den vänstra för att få en uppfattning om hur det blir att scrolla på en mindre skärm (tex 1024 pixlar eller mindre). Vad som är snyggast räknar flipp-algoritmen ut från browser-fönstrets bredd och höjd.

Rita en diagonal linje på de två A4-papperen, 236 mm nedanför överkanten. Linjen markerar då underkanten på skärmen. Lägg de 210 mm breda A4 papperen intill varandra. Det ger en yta men bildförhållandet 16:9 som är vanligast på prisjakts bildskärmar. Jag tror det är bra att göra snabbskisser på detta sättet för att snabbt få en uppfattning av en designidé man har.

När ni scannar eller fotograferar av era skisser och klipper ut i bildbehandlingsprogram så är frågan hur stora bilderna ska vara när man sparar dem. En full HD är 1920 pixel bred, så en grafisk bredd på det halva, ca 920 pixel, kanske 1024 pixel tror jag är bra. Bättre ha större än för litet, men inte för stora bilder som är långsamma att ladda på mobila Internet. Grafik kan töjas. Grafisk höjd är 1080 pixlar på en Full HD. Men det är bara viktigt först efter att skissen har fulländats i ett ritprogram! Gör STORA originalalser som skalas ner till dessa mindre bilder som laddar snabbare.

FYRA SEKTIONER:

Flipp-algoritmen kan utvecklas för att fylla skärmen optimalt, med översta vänstra sektionen på små mini-PC skärmar, båda övre sektioner på en wide-screen och på en full-hd storbilds TV visas alla fyra sektioner :D Rita ett streck till i mitten, dvs 118 mm från papperets överkant. För de minsta skärmarna representerar det skärmens underkant.

Visst vore det väl coolt smäcka in mycket text på skärmar som lätt klarar det!
Ett problem är att man i Java-Script inte kan mäta tum på displayen, så en mini-PC men full-hd (kanske inte når marknaden iofs, vad är poängen utan förstoringsglas) visar alla fyra sektioner och då kan man inte se vad som står! Det löses i så fall med en inställningsknapp och sparar inställning i cookie.
Senast redigerad av Sudden 2011-04-26 15.44, redigerad totalt 3 gånger.
Sudden
Medlem i partiet
 
Inlägg: 20
Registrerad: 2011-04-24 00.11

Re: Valsystem

Inläggav Sudden » 2011-04-25 03.09

I inlägget här ovan hade jag stor nytta av det kalkylator-program som jag en gång skrivit i Java-script. Jag har ingen server att lägga det på, men ni kan bara klistra in texten i ett text-dokument och spara det med filändelsen .html. Öpnna det i en browser så kan ni kalkylera bildförhållanden, ratio, bredd och höjd på displayer och TV. Här följer koden ni fritt kan använda...

Kod: Markera allt
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 TRANSITIONAL//EN">
<html>

   <head>
      <title></title>
      <style>
      table{font-family:arial; font-weight:bold; font-size:11px;}
      </style>
   </head>
   <body>

<SCRIPT LANGUAGE="javascript">

   ratioW = 0; ratioH = 0; ratioD = 0;
   setTimeout("ratio(16,9)", 200);

   function inch2mm(x) { return 25.4*x; }
   function mm2inch(x) { return x/25.4; }
   function round(x) { return Math.round(x*100/100); }

   function ratio(x, y) {
      document.getElementById("R1x").value = round(x);
      document.getElementById("R1y").value = round(y);
      ratioW = x; ratioH = y;
      ratioD = Math.sqrt(ratioW*ratioW + ratioH*ratioH);
      ratioW = ratioW/ratioD; ratioH = ratioH/ratioD; ratioD = 1;
      calcD1();
   }
   function calcR1() {
      x = document.getElementById("R1x").value;
      y = document.getElementById("R1y").value;
      ratio(x, y);
      calcD1();
   }

   function calcD1() {
      D = document.getElementById("D1").value;
      W = ratioW*D; H = ratioH*D;
      TR = document.getElementById("TR").value;
      document.getElementById("D2").value = round(inch2mm(D));
      document.getElementById("W1").value = round(W);
      document.getElementById("W2").value = round(inch2mm(W));
      document.getElementById("H1").value = round(H);
      document.getElementById("H2").value = round(inch2mm(H));
      document.getElementById("D").value = round(TR*inch2mm(W));
   }
   function calcD2() {
      D = document.getElementById("D2").value;
      W = ratioW*D; H = ratioH*D;
      TR = document.getElementById("TR").value;
      document.getElementById("D1").value = round(mm2inch(D));
      document.getElementById("W1").value = round(mm2inch(W));
      document.getElementById("W2").value = round(W);
      document.getElementById("H1").value = round(mm2inch(H));
      document.getElementById("H2").value = round(H);
      document.getElementById("D").value = round(TR*W);
   }

   function calcW1() {
      W = document.getElementById("W1").value;
      D = W/ratioW; H = ratioH*W/ratioW;
      TR = document.getElementById("TR").value;
      document.getElementById("W2").value = round(inch2mm(W))+' ';
      document.getElementById("D1").value = round(D);
      document.getElementById("D2").value = round(inch2mm(D));
      document.getElementById("H1").value = round(H);
      document.getElementById("H2").value = round(inch2mm(H));
      document.getElementById("D").value = round(TR*inch2mm(W));
   }
   function calcW2() {
      W = document.getElementById("W2").value;
      D = W/ratioW; H = ratioH*W/ratioW;
      TR = document.getElementById("TR").value;
      document.getElementById("W1").value = round(mm2inch(W));
      document.getElementById("D1").value = round(mm2inch(D));
      document.getElementById("D2").value = round(D);
      document.getElementById("H1").value = round(mm2inch(H));
      document.getElementById("H2").value = round(H);
      document.getElementById("D").value = round(TR*W);
   }

   function calcH1() {
      H = document.getElementById("H1").value;
      D = H/ratioH; W = ratioW*H/ratioH;
      TR = document.getElementById("TR").value;
      document.getElementById("H2").value = round(inch2mm(H));
      document.getElementById("D1").value = round(D);
      document.getElementById("D2").value = round(inch2mm(D));
      document.getElementById("W1").value = round(W);
      document.getElementById("W2").value = round(inch2mm(W));
      document.getElementById("D").value = round(TR*inch2mm(W));
   }
   function calcH2() {
      H = document.getElementById("H2").value;
      D = H/ratioH; W = ratioW*H/ratioH;
      TR = document.getElementById("TR").value;
      document.getElementById("H1").value = round(mm2inch(H));
      document.getElementById("D1").value = round(mm2inch(D));
      document.getElementById("D2").value = round(D);
      document.getElementById("W1").value = round(mm2inch(W));
      document.getElementById("W2").value = round(W);
      document.getElementById("D").value = round(TR*W);
   }

   function calcD() {
      D = document.getElementById("D").value;
      TR = document.getElementById("TR").value;
      W = D / TR;
      document.getElementById("W2").value = round(W);
      calcW2();
   }

   function calcTR() {
      TR = document.getElementById("TR").value;
      W = document.getElementById("W2").value;
      document.getElementById("D").value = round(TR*W);
   }

</SCRIPT>
<center>

<table border = 0 cellspacing=0 cellpadding=1 BGCOLOR="ffddaa">

<tr><td colspan = 2>&nbsp;</td></tr>

<tr><td colspan = 2>
<font face = "arial"><b>
&nbsp;Calculate size of display or projection&nbsp;</b><br></font>
</td></tr>

<tr><td colspan = 2>&nbsp;</td></tr>

<tr>
<td colspan = 2>
&nbsp;&nbsp;&nbsp;
<INPUT type="button" id="R2" name="RR2" value="16:9 " onclick="ratio(16,9)" />
<INPUT type="button" id="R3" name="RR3" value="16:10" onclick="ratio(16,10)" />
<INPUT type="button" id="R4" name="RR4" value="4:3 " onclick="ratio(4,3)" />
<INPUT type="button" id="R5" name="RR5" value="5:4" onclick="ratio(5,4)" /><br>
</td>
</tr>

<tr>
<td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;Ratio</td>
<td><INPUT type="text" id="R1x" value="" onBlur="calcR1()" onkeydown="if (event.keyCode == 13) calcR1()" size="5" />:
<INPUT type="text" id="R1y" value="" onBlur="calcR1()" onkeydown="if (event.keyCode == 13) calcR1()" size="5" />
</td>
</tr>

<tr>
<td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;Diagonal</td>
<td><INPUT type="text" id="D1" value="27" onkeydown="if (event.keyCode == 13) calcD1()" onBlur="calcD1()" size="5" />"  =  <INPUT type="text" id="D2" value="" onkeydown="if (event.keyCode == 13) calcD2()" onBlur="calcD2()" size="5" /> mm&nbsp;&nbsp;</td>
</tr>

<tr>
<td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;Height</td>
<td><INPUT type="text" id="H1" value='' onkeydown="if (event.keyCode == 13) calcH1()" onBlur="calcH1()" size="5" />"  =  <INPUT type="text" id="H2" value='' onkeydown="if (event.keyCode == 13) calcH2()" onBlur="calcH2()" size="5" /> mm&nbsp;&nbsp;</td>
</tr>

<tr>
<td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;Width</td>
<td><INPUT type="text" id="W1" value='' onkeydown="if (event.keyCode == 13) calcW1()" onBlur="calcW1()" size="5" />"  =  <INPUT type="text" id="W2" value='' onkeydown="if (event.keyCode == 13) calcW2()" onBlur="calcW2()" size="5" /> mm&nbsp;&nbsp;</td>
</tr>

<tr>
<td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;W / D</td>
<td><INPUT type="text" id="TR" value='1' onkeydown="if (event.keyCode == 13) calcTR()" onBlur="calcTR()" size="5" /> &nbsp;(Throw Ratio)</td>
</tr>

<tr>
<td>&nbsp;&nbsp;&nbsp;Distance</td>
<td><INPUT type="text" id="D" value='' onkeydown="if (event.keyCode == 13) calcD()" onBlur="calcD()" size="5" /> &nbsp;mm to the lens</td>
</tr>

<tr><td colspan = 2>&nbsp;</td></tr>

</table>
</center>
   </body>
</html>
Sudden
Medlem i partiet
 
Inlägg: 20
Registrerad: 2011-04-24 00.11

Re: Valsystem

Inläggav robwe » 2011-04-25 12.03

Kom på att man kan ha lite som en T form också. Överst finns förslaget som sådant. Titel, slogan och kanske en förkortad innehållsförteckning samt länk till hela förslagstexten och diskussion etc.
Nere till vänster är det din röst. Nere till höger är det en sammanställning av allas röster. Känns bra att ha sammanställningen av allas röster nere till höger för att det då blir någon slags "bokslut" .
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Valsystem

Inläggav robwe » 2011-04-25 12.11

För övrigt är python ett väldigt trevligt språk, men nu har ni ju börjat med Perl så, och jag vet inte så mycket om vad som är bäst vid webbutveckling.
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Valsystem

Inläggav jonas » 2011-04-25 15.07

Jag ber...:

Vad är absolut absolut minimum för att kunna ta nuvarande system i bruk?


Så ändra inte saker som inte behöver ändras.


När vi väl har röstat in GOV så kan vi fundera på nästa steg.



( Många tycker att GOV är tillräcklig redan nu. Ett par personer vill ha ytterligare ändringar.)
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Valsystem

Inläggav jonas » 2011-04-26 01.10

Sudden: Jag antar du förstår att jag är lite upptagen med ditt och datt.
Men om det är något du vill och kan göra, så skicka gärna en fungerande patch till mig.

Om du undrar vad som behöver göras i exempelvis BB eller WP så kan du fråga i någon av de andra kategorierna.

Och vad gäller GOV så ska jag sätta upp en test-webbplats som ni kan gå in direkt och göra ändringar i för att prova saker och lära. Men just nu tror jag det är viktigare att bara göra det som behövs för att kunna rösta in systemet...
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Valsystem

Inläggav jonas » 2011-04-26 01.13

Och hjälp till att prioritera utvecklingen här:
http://val.aktivdemokrati.se/proposition/display.tt?id=5603
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Valsystem

Inläggav robwe » 2011-04-26 12.51

Jag måste bara applådera den senaste utvecklingen! Helt fantastiskt! Detta börjar verkligen se ut som något! Att omröstningen är integrerad på vår sida höjer definitivt helhetsintrycket.

Nu fungerade drag-n-drop i alla fall, förutom att det "item" som jag håller på att dra runt inte syns (det är tomt där bara, men när jag släpper knappen så dyker den upp). Bara en smärre skönhetsfläck med andra ord.

Om partiet någon gång i framtiden får pengar så hoppas jag att vi kan rösta igenom någon slags belöning för denna bragd.
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Valsystem

Inläggav jonas » 2011-04-26 12.58

robwe skrev:Nu fungerade drag-n-drop i alla fall, förutom att det "item" som jag håller på att dra runt inte syns (det är tomt där bara, men när jag släpper knappen så dyker den upp). Bara en smärre skönhetsfläck med andra ord.


Jag fixade iaf en bugg relaterat till detta som dök upp när man scrollat ned på sidan, då elementet dök upp ovanför muspekaren lika långt upp som man scrollat ned.

Jag lyckades lösa den buggen i min webbläsare.

Är det det som är problemet för dig? Vad har du för webbläsare, version och os?
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Valsystem

Inläggav robwe » 2011-04-26 14.15

Jag kör med Windows Vista + Google Chrome
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Valsystem

Inläggav robwe » 2011-04-26 14.59

En tanke slog mig förresten, när det gäller status-quo förslag. Tidigare så kallade vi inte det förJa/Nej omröstning (i alla fall inte i stringenta sammanhang). Det brukade då kallas för bifalla och avslå/fökasta, då faller det sig naturligt att ett förslag som fått avslag automatiskt leder till status Quo...

Sedan vad gäller prio-omröstningar så var ursprungstanken att de skulle "vinna laga kraft" genom att någon binär omröstning refererade till dem. Men hur man gör för att det ska vara användarvänligt är kanske en annan sak. Kanske kan man göra så att varje prioritetsomröstning pekar på en eller fler binära omröstningar som ger den laga kraft?
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Valsystem

Inläggav jonas » 2011-04-26 16.20

robwe skrev:Sedan vad gäller prio-omröstningar så var ursprungstanken att de skulle "vinna laga kraft" genom att någon binär omröstning refererade till dem.



Se http://val.aktivdemokrati.se/proposition/vote_alternative.tt?id=5729

Du kan prioritera upp denna ifall du tycker den är viktig.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Valsystem

Inläggav joasi » 2011-04-26 16.25

robwe skrev:Sedan vad gäller prio-omröstningar så var ursprungstanken att de skulle "vinna laga kraft" genom att någon binär omröstning refererade till dem. Men hur man gör för att det ska vara användarvänligt är kanske en annan sak. Kanske kan man göra så att varje prioritetsomröstning pekar på en eller fler binära omröstningar som ger den laga kraft?

Håller med!
En ren och enkel modell vore att binära omröstningar (eller vad vi kallar det) måste peka på en diskussionstråd medan alla övriga former av omröstningar måste peka på en binäromröstning som tydligt handlar om att godkänna omröstningen och är bara giltig om den binära omröstningen har bifallits.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Valsystem

Inläggav robwe » 2011-04-26 22.44

Förresten, kom att tänka på en sak. Jag har ofta velat ha "informella" omröstningar. Det vill säga omröstningar som i sig är en slags opinionskoll och förberedelse.

Till exempel, om landet ska bygga ett nytt statshus, så finns det många intrikata detaljer i detta. Det behövs utse en arkitekt, en projektledare, en plats etc. Alla dessa detaljer måste på plats innan man kan lägga ett förslag färdigt för omröstning. Typ:

"Vi beslutar att person X ges i uppdrag att uppföra en byggnad ritad av Y, på platsen Z. Till sitt förfogande har han ... under förutsättningen... osv osv."

Ibland är man bara ute efter att opinionsbilda, och se om det överhuvudtaget är värt mödan att utarbeta ett mer detaljerat förslag. Man vill helt enkelt bara ställa frågan:

"Vill vi ha ett nytt statshus? Ja eller Nej?"

Så vad jag efterlyser är att vi har två sorters binära omröstningar. Att vi skiljer på "Förslag" och "Frågor".

"Förslag" är seriösa saker som om de bifalls leder till beslut, och om de förkastas leder händer ingenting (status quo). Förslag inleds typiskt med "Föreslår att... "

"Frågor" å andra sidan svarar människor "ja" eller "nej" på. Vid avslutad omröstning är svaret på frågan antingen "ja" eller "nej" helt enkelt. De har ingen laga kraft inom partiet, annat än en informell vägledning till utförare som kan välja att ta hänsyn till omröstningen. Frågor formuleras ofta som en frågesats avslutad med ett frågetecken. "....?". Givetvis måste det tydligt framgå att frågor endast används i opinionsbildande och kommunikativt syfte, och har ingen övrig funktion.
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: Valsystem

Inläggav joasi » 2011-04-27 21.17

Jag tycker vi kan dela upp det i binära omröstningar och sedan alla andra omröstningar. Om man vill opinionsundersöka så bör man ha friheten att formulera frågan som man vill, t ex med tre alternativ istället för två.

Sedan borde vi även ha två olika ställen att placera omröstningar resp opinionsundersökningar. Under omröstningar får bara giltiga förslag för omröstningar läggas, som antigen är binära eller länkar till bifallna eller pågående binära. Under ompinionsundersökningar gäller mindre strikta regler (om några alls).
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: Valsystem

Inläggav jonas » 2011-04-29 17.53

robwe skrev:Nu fungerade drag-n-drop i alla fall, förutom att det "item" som jag håller på att dra runt inte syns (det är tomt där bara, men när jag släpper knappen så dyker den upp). Bara en smärre skönhetsfläck med andra ord.


Nu så har jag ändrat så att det ska funka även i chrome.

(Jag tog bort en finess från AD webbplats som var ivägen.)
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Valsystem

Inläggav onni » 2011-05-01 18.45

Var inne på nya val. Fick besked att jag ej var berättigad att lägga röst.
Vad nu ???
Jag är medlem och har betalt avgift ??

Rätta Tack !!!
onni
Medlem i partiet
 
Inlägg: 19
Registrerad: 2006-04-22 14.52
Ort: BJÖRKETORP

Re: Valsystem

Inläggav jonas » 2011-05-01 18.57

onni skrev:Var inne på nya val. Fick besked att jag ej var berättigad att lägga röst.
Vad nu ???
Jag är medlem och har betalt avgift ??

Rätta Tack !!!


Vår kassör och medlemsadmin är Fredrik Liljegren
http://aktivdemokrati.se/kontakt/

Du kan kontakta honom ifall något blivit fel. Jag har inte möjlighet att se det.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg


Återgå till Valsystemet



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron
π