Forum

GOV utveckling - steg 2

Utveckling av valsystemet

GOV utveckling - steg 2

Inläggav jonas » 2011-04-23 12.35

Valsystemet GOV finns nu på ny address: http://val.aktivdemokrati.se/

En ny prio-omröstning skapas nu för prioritering inför framtida utveckling.
http://val.aktivdemokrati.se/proposition/display.tt?id=5603

Där har jag lagt in alla önskemål som hittills uppkommit, av vad jag mins nu.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: GOV utveckling - steg 2

Inläggav jonas » 2011-04-23 14.39

Stadgarna §9 skrev:Valsystemet tas i bruk när partiets medlemsgrundade beslutsordning ansett det uppfylla behoven och det finns tillgängligt under partiets kontroll samt är väldokumenterat hur det skall användas och hur det fungerar.


* Är GOV tillräckligt enkel att använda?

Om det är något som inte är självförklarande, berätta gärna vad.

Vem vill hjälpa AD med att skriva dokumentation för hur man använder GOV?


Reglementet §3.2 skrev: Varje omröstning ska hållas i en egen tråd i forumet för omröstningar. I titelraden ska “[Omröstning]” anges som prefix samt start- och slutdatum för omröstningen som suffix.


Denna paragraf behöver ändras om vi ska använda GOV.

Ska vi ersätta den med en ny formulering?
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: GOV utveckling - steg 2

Inläggav freiholtz » 2011-04-24 19.08

Jag var inne och provröstade men det hände inte så mycket när jag röstade så jag mailade Jonas och fick svaret att man måste ansöka att bli godkänd i olika områden först. (Jag hade självklart vetat detta om jag lusläst de senaste årets inlägg men jag tror inte nya användare gör det så det blir ju bara mer verkligt om jag testar utan att läsa "manualen".)

Ok nu har jag ansökt till de olika områdena. Jag var inne och kollade på den sidan där man ansöker men tolkade det so om man ansökte till att bli administratör eller nått sånt.

Plus att om man lägger en röst i ett område som man inte har blivit godkänd för borde det kanske komma en påminnelse om att man skall ansöka om det området först. I stället för ett meddelande att ens röst är lagd.
//Freiholtz
Användarvisningsbild
freiholtz
 
Inlägg: 41
Registrerad: 2006-06-04 22.33
Ort: Hallsberg

Re: GOV utveckling - steg 2

Inläggav jonas » 2011-04-25 01.27

freiholtz skrev:Jag var inne och provröstade men det hände inte så mycket när jag röstade så jag mailade Jonas och fick svaret att man måste ansöka att bli godkänd i olika områden först. (Jag hade självklart vetat detta om jag lusläst de senaste årets inlägg men jag tror inte nya användare gör det så det blir ju bara mer verkligt om jag testar utan att läsa "manualen".)

Ok nu har jag ansökt till de olika områdena. Jag var inne och kollade på den sidan där man ansöker men tolkade det so om man ansökte till att bli administratör eller nått sånt.

Plus att om man lägger en röst i ett område som man inte har blivit godkänd för borde det kanske komma en påminnelse om att man skall ansöka om det området först. I stället för ett meddelande att ens röst är lagd.


Jag håller med på alla punkter. Det behöver bli bättre. (Då jag själv är med i alla områden så glömmer jag lätt bort hur det ser ut för nya.)

De senaste dagarna har jag korrigerat en oändlig mängd detaljer. Och det tar aldrig slut. :-P

Nu har röstområden fått sina egna sidor och jag har lagt "brödsmulor" på alla sidor för att underlätta navigering.



Vill passa på att fråga om råd.
Begreppen "delegat" och "delegand" låter ganska lika. Varje medlem har en sida med delegatinställningar och en med delegandinställningar. Hur kan man göra skillnaden tydligare för användare?

Vore trevligt om någon ville göra en bunt grafik till valsystemet också.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: GOV utveckling - steg 2

Inläggav freiholtz » 2011-04-25 05.57

Jag fick meddelande på mailen att jag fått svar i tråden här och klickade på länken för att komma hit men fick samma felmeddelande som i går
"Allmänt fel
SQL ERROR [ mysql4 ]
Duplicate entry 'freiholtz' for key 2 [1062]
Ett SQL-fel uppstod vid hämtning av denna sida. Kontakta forumadministratören om problemet kvarstår.
Underrätta forumadministratören eller webbansvarig: webmaster@aktivdemokrati.se
"


Det var något med att jag har bytt mailadress va, kan jag fixa det själv på något sätt?

När det gäller delegat och delegand så tycker jag man borde lägga till ett frågetecken vid varje begrepp där man får en pop-up beskrivning när man klickar. Då behöver man inte slösa tid med att tänka ut det perfekta ordet eller den perfekta symbolen utan man kan i lugn och ro förklara vad varje knapp och fält gör.

Jag vet inte hur du jobbar men det verkar ju fungera, men jag brukar göra en att göra lista som är uppdelad i olika block för olika delar av sidan och sedan konsekvent föra in alla buggar och missnöje som punkter i listan och sedan köra ett block i taget. Men det blir ofta en massa massa grejer att göra. (Detta är när man gör egna projekt då man kan lägga hur mycket tid som helst)

Jag tycker grafiken som är nu är ren, tydlig och fin på resten av sidan. Den som har gjort den kan väll fortsätta i samma stil. =)
//Freiholtz
Användarvisningsbild
freiholtz
 
Inlägg: 41
Registrerad: 2006-06-04 22.33
Ort: Hallsberg

Re: GOV utveckling - steg 2

Inläggav jonas » 2011-04-25 10.56

freiholtz skrev:Jag fick meddelande på mailen att jag fått svar i tråden här och klickade på länken för att komma hit men fick samma felmeddelande som i går


Jag väntar på hjälp från Roger. Kommer inte in i databasen nu.


När det gäller delegat och delegand så tycker jag man borde lägga till ett frågetecken vid varje begrepp där man får en pop-up beskrivning när man klickar.


Bra.

Jag vet inte hur du jobbar men det verkar ju fungera, men jag brukar göra en att göra lista


Jag har skapat en lista som vi tillsammans kan sortera direktdemokratiskt. :-)

Lägg till saker om något saknas.
http://val.aktivdemokrati.se/proposition/display.tt?id=5603
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: GOV utveckling - steg 2

Inläggav joasi » 2011-04-25 11.51

Det börjar se bra ut nu! Att klä GOV i samma gränssnitt som webbplatsen gjorde stor skillnad.
Men fortfarande tycker jag det saknas lite filande innan vi kan ta det i drift:

* generellt mer fokus på att få det basala att funka perfekt än mer funktionalitet
* När jag försöker spara min röst i prioomröstningen om GOV-utveckling så sparas inte rösten
* Dessutom borde rösten sparas varje gång jag flyttar på ett alternativ, det behövs ingen separat spara-knapp. Annars tappar man sina ändringar om man t ex klickar på ett alternativ för att se detaljer om alternativet
* Tooltip för varje alternativ som visar detaljerna så man slipper gå till en ny sida (eller popup-fönster)
* Ta bort den "kontinuerliga" modellen. Kontinuerlig omröstning ska betyda ständigt pågående utan slutpunkt, t ex för kontinuerligt personval. Att ha två "kontinuerliga" modeller blir förvirrande
* Ändra ordning och namn på undermenyerna under "Förslag" till:
- Nytt förslag
- Pågående omröstningar
- Avslutade omröstningar
* Lägg till en funktion så att valförrättaren kan avbryta en omröstning med motivering
och lägg till listan med avbrutna omröstningar sist i förslagsmenyn som:
- Avbrutna omröstningar
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: GOV utveckling - steg 2

Inläggav onni » 2011-04-25 12.06

Har nu ÄNTLIGEN nått till GOV.
Såg att mina inställningar var att altid få veta när en omröstning är på gång.

Kan meddela att detta inte tycks fungera eftersom jag var/är ovetandes om de två som pågår eller avslutas i dagarna.

Kan någon få ordning på meddelandet om pågående omröstningar ??
Annars blir omröstningarna ganska obesökta.
Samtidigt borde det ju vara så att alla som ÄR medlemmar inte ska behöva ansöka om röstning, de skall vara berättigade direkt till alla områden.
onni
Medlem i partiet
 
Inlägg: 19
Registrerad: 2006-04-22 14.52
Ort: BJÖRKETORP

Re: GOV utveckling - steg 2

Inläggav jonas » 2011-04-25 14.53

joasi skrev:Det börjar se bra ut nu! Att klä GOV i samma gränssnitt som webbplatsen gjorde stor skillnad.
Men fortfarande tycker jag det saknas lite filande innan vi kan ta det i drift:

* generellt mer fokus på att få det basala att funka perfekt än mer funktionalitet


Vad som är basalt är subjektivt. Min intention är samma som tidigare; att uppnå minimigränsen för att ta det i bruk.

* När jag försöker spara min röst i prioomröstningen om GOV-utveckling så sparas inte rösten


Jag har märkt att många inte verkar märka om de röstar i områden som de inte är medlemmar i. Jag ska försöka göra detta tydligare.

I ett senare steg tänkte jag även göra att vissa områden, så som GOV, går att gå med i utan att någon ska behöva godkänna det.

Jag antar att du la en röst i ett område du inte var medlem i. Men kom med detaljer så kan jag se vad som hänt.


* Dessutom borde rösten sparas varje gång jag flyttar på ett alternativ, det behövs ingen separat spara-knapp. Annars tappar man sina ändringar om man t ex klickar på ett alternativ för att se detaljer om alternativet


Det är en bra sak men inte absolut nödvändigt. Det hör väl till kategorien "minska irritation" snarare än "förstå hur man gör".

Den databas jag har har fullständig historik. Frågan uppstår om man verkligen vill lagra en ny varion av omröstningen för varje ändring. Snarare tror jag att man kan göra ändringarna men att dessa inte sparas som ny version förrän man "comittar" på något sätt. Då kan man lämna och komma tillbak aoch se vad man gjort. Men frågan är då när dessa ändringar ska tas i bruk så att det blir en ny version och så att det visas för andra.

Samma fråga om aktivering gäller även sådant som att skapa nya omröstningar och att man kan vilja fila på dem innan man publicerar dem. ... Databasen har stöd för detta där man kan göra ändringar som man sedan aktiverar när man är nöjd med dem.

Det går att göra bra gränssnitt med detta genom att ha nån slags notifiering om att man har ändringar att aktivera. ... Eller så kan man spara automatiskt efter en viss tid eller när man gått in på en annan omörstning eller liknande.

* Tooltip för varje alternativ som visar detaljerna så man slipper gå till en ny sida (eller popup-fönster)


Vore bra ja. Jag har detta som ett av alternativen i prio-omröstningen för gov.

* Ta bort den "kontinuerliga" modellen. Kontinuerlig omröstning ska betyda ständigt pågående utan slutpunkt, t ex för kontinuerligt personval. Att ha två "kontinuerliga" modeller blir förvirrande


Jag har sagt detta flera gånger tidigare. Det är en bra modell som jag och andra gillar och vill ha den tillgänglig i våra egna röstområden. Sen kan man ju låta bli att använda den för officiella omröstningar i Aktiv Demokrati.

"Kontinuerlig" förekommer inte som begrepp i GOV i nuläget.

Det ligger ett alternativ i prio-omröstningen om att kunna konfigurera vilka funktioner som ska finnas i vilka röstområden, så att man kan ta bort möjligheten att skapa vissa typer av omröstningar i vissa områden. Jag föreslår att du prioriterar upp detta i prio-listan så att jag kan se om detta är något som många tycker är viktigt.

* Ändra ordning och namn på undermenyerna under "Förslag" till:
- Nytt förslag
- Pågående omröstningar
- Avslutade omröstningar


Bra.

* Lägg till en funktion så att valförrättaren kan avbryta en omröstning med motivering
och lägg till listan med avbrutna omröstningar sist i förslagsmenyn som:
- Avbrutna omröstningar


Ok.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: GOV utveckling - steg 2

Inläggav jonas » 2011-04-25 15.03

onni skrev:Har nu ÄNTLIGEN nått till GOV.


Berätta gärna om vad som hindrade dig att nå GOV.
Kanske är något vi kan förbättra.


Såg att mina inställningar var att altid få veta när en omröstning är på gång.

Kan meddela att detta inte tycks fungera eftersom jag var/är ovetandes om de två som pågår eller avslutas i dagarna.


Jag har gjort så att den inställningen aktiveras vid första inloggningen. Röstsystemet är inte aktivt ännu och jag tycker att det är en bra finess att inte skicka en massa brev till folk som aldrig brytt sig om att logga in i systemet.

Men när vi tar det i bruk så kommer vi också att gå ut och uppmana medlemmar att gå in.

Kommer även att skicka ut info inför omröstningen om GOV.

Samtidigt borde det ju vara så att alla som ÄR medlemmar inte ska behöva ansöka om röstning, de skall vara berättigade direkt till alla områden.


Partimedlemmar i Aktiv Demokrati (som betalt medlemsavgift) är med i området "Aktiv Demokrati" och behöver alltså inte ansöka dit.

För övriga områden behöver man ansöka. Jag har lagt upp ett alternativ om att lägga in fler funktioner för hur meldmeskap i olika områden ska funka.

För vissa områden så som Test och GOV så bör man kunna gå med om man vill utan att behöva ansöka. Man kan även tänka sig att i vissa områden är man med automatiskt utan eget val. Exempelvis kan man tänka sig underområden till AD så som "AD årsmöte 2011" där alla som är med i AD är med, varken de vill eller inte.

Men jag ser inte att detta är nödvändigt att implementera innan vi tar GOV i bruk. Mrn var fri att prioritera upp det här:
http://val.aktivdemokrati.se/proposition/display.tt?id=5603
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: GOV utveckling - steg 2

Inläggav joasi » 2011-04-25 16.14

Jag tror att vad som behövs är förenkling. Dels genom att ta bort sådant som är onödigt och bara tillför komplexitet. Och dels genom att förenkla användningen av den funktionalitet som kvarstår. Och alla kända buggar som försvårar användningen måste bort.

Att jag inte kan spara min röst i prio-omröstningen om GOV-utvecklingen verkar vara en bugg eftersom jag är medlem i GOV-gruppen. Det ser ut som att 0 röster har lagts, vilket säkert också är fel.

Medlemskap till olika röstområden ser jag ingen poäng med. Antingen är man medlem och då har man rösträtt, eller så är man inte medlem och då har man inte rösträtt.
Ev. administration av utförargrupper med interna omröstningar kan läggas till senare vid behov.

Och "kontinuerliga omröstningar" a la partiprogrammet bör gömmas för användarna så länge vi inte tillämpar den modellen.

Sedan behöver projektet med källkod och dokumentation länkas från lämplig plats så att vi kan ladda ner, installera och verifiera systemet.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: GOV utveckling - steg 2

Inläggav jonas » 2011-04-25 19.18

joasi skrev:Att jag inte kan spara min röst i prio-omröstningen om GOV-utvecklingen verkar vara en bugg eftersom jag är medlem i GOV-gruppen.


Ah tack.
Nu ska det funka.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: GOV utveckling - steg 2

Inläggav jonas » 2011-04-25 23.07

Jag har försökt göra själva omröstnignssidan tydligare. Under tubriken har jag lagt en statusbox som jag hoppas ska synas bättre. Den ska förmedla om
1. Du behöver logga in för att rösta
2. Du har inte rösträtt i gruppen
3. Omröstningen är avslutad.

Har fixat en massa andra detaljer också.

Men nu fungerar det iaf att prioritera vidare utveckling av GOV:
http://val.aktivdemokrati.se/proposition/display.tt?id=5603
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: GOV utveckling - steg 2

Inläggav joasi » 2011-04-26 16.36

Jag tycker det skulle vara intressant med en motivering till varför man ska behöva anmäla sig till olika röstområden, eftersom jag inte hittar något stöd för den principen varken i partiprogram, tidigare beslut eller tidigare diskussioner.

Och på vilka grunder är det tänkt att man ska godtas eller inte som gruppmedlem. Och vem/vilka är det tänkt ska ta beslutet?

(underförstått: ta bort den funktionen innan vi inför systemet skarpt)
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: GOV utveckling - steg 2

Inläggav jonas » 2011-04-26 18.24

joasi skrev:Jag tycker det skulle vara intressant med en motivering till varför man ska behöva anmäla sig till olika röstområden


1. Se partiprogrammet, "Begränsad valkrets".
( http://aktivdemokrati.se/ordlista/2011/begransade-utforare/ )

Ett exempel på detta är omröstningar i kommuner där enbart kommuninvånarnas röster ska räknas.


2. Det har föreslagits många gånger att vi bör sprida kännedom om Aktiv Demokrati genom att erbjuda ett system som även andra organisationer, grupper och individer kan använda.

Jag började leta efter referenser men vill inte lägga mer tid på det. Vill iaf föra fram att detta med egna röstområden är något som med fördel kan användas av alla småpartier som vill hålla en intern debatt om linje och partiprogram för att sedan agera som delegat i frågor i exempelvis kommun och riksdag.

3. Aktiv Demokrati har medlemmar som inte har svenskt medborgarskap. Förfarandet med godkännande av administratör implementerades som en tillfällig lösning innan vi har mer automatiserad verifiering av identitet.

För även om man är medlem i partiet så är man inte nödvändigtvis svensk medborgare. Man ska ändå kunna fungera som delegat för omröstningar i riksdagen men inte ha en egen röst.

4. Olika områden kommer att ha olika regler för medlemskap. Så vi behöver utöka möjligheten att konfigurera olika regler för olika områden. Detta finns i priolistan som detta alternativ:
http://val.aktivdemokrati.se/proposition/vote_alternative.tt?id=5767
och här är ett alternativ för att implementera fria områden:
http://val.aktivdemokrati.se/proposition/vote_alternative.tt?id=5776

Även om alla områden vore fria att gå med i så borde man kunna välja medlemskap för man kanske inte är intresserad om att se och få notifieringar från varje existerande område.

5. Även om det finns områden som kräver godkännande i GOV idag så påverkar det inte användbarheten för Aktiv Demokrati. I det området är man automatiskt medlem i när man är medlem i partiet. Så hela denna diskussion saknar relevans för användandet av GOV för AD.

Om inte annat borde det inte vara ett hinder för att ta GOV i bruk.


Men om du tycker annorlunda så är du fri att prioritera upp nämnda alternativ i priolistan.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Användargränssnitt för icke partimedlemmar

Inläggav jonas » 2011-04-26 18.50

Angående medlemskap i områden tycker jag detta är en mer relevant fråga:

Hur ska det se ut och fungera för de som tittar på omröstningar i Aktiv Demokrati, som är inloggade, men som inte är partimedlemmar?

Ska vi för tydlighetens skull helt ta bort möjligheten att rösta?

Anledningen till att vi har gjort det möjligt att rösta även om man inte har rösträtt är

1. Om du gick inte för att rösta bör du kunna göra det under tiden som medlemsansökan behandlas. (I nuläget tar det en stund att bli medlem i Aktiv Demokrati, då vår medlemsadmin behöver kontrollera att pengar har kommit in och sedan gå in och markera personen som medlem.)

2. Om du är en delegat ska du kunna lägga en röst. Så även om din egen röst inte räknas så kan det vara flera medlemmar som delegerat till dig och kan få sin röst räknad i enlighet med delegatens val.

3. Det kan ju vara intressant att veta hur andra tycker även om de inte har rösträtt i frågan. Även om man inte är delegat kan man kanske fortfarande medverka i debatten.


Jag har några idéer på att göra systemet tydligare när man gör röster på områden man inte gått med i. Exempelvis så kan man göra så att man automatiskt går med i områden som man röstar i. Åtminstonne så bör man få tydliga markeringar om läget och även kunna gå in på området för att bli medlem eller ansöka om medlemskap. Och om man är på väg att bli medlem så kan det finnas en markering om att rösten väntar på att man ska bli medlem och kommer då att räknas som vanligt.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: GOV utveckling - steg 2

Inläggav jonas » 2011-04-26 21.15

GOV tillåter att man har flera delegater och det går att prioritera dem om man vill.

Var med och rösta om GOV eller delegera besluten till någon annan:

http://val.aktivdemokrati.se/member/delegating.tt
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: GOV utveckling - steg 2

Inläggav robwe » 2011-04-27 07.21

För icke-medlemmar så tycker jag att man tar bort möjligheten att rösta, eller möjligen gråar-ut de kontroller som man röstar med om man vill visa hur de egentligen ser ut.

Samtidigt borde man sätta dit en stor text och en knapp:

"Du är ännu inte medlem och kan därför inte rösta: <knapp>Bli medlem</knapp>"
Användarvisningsbild
robwe
Medlem i partiet
 
Inlägg: 344
Registrerad: 2006-01-25 23.23
Ort: Linköping

Re: GOV utveckling - steg 2

Inläggav joasi » 2011-04-27 21.10

Att hantera valkretsar blir väl relevant först när vi kommer in i lokala parlament. Och det bör i så fall användas just för omröstningar inom befintliga lokala valkretsar: kommuner och landsting. Men det känns inte så aktuellt än så länge.

Och varför skulle utvecklingen av GOV ligga utanför vad medlemmar i aktiv demokrati automatiskt har rösträtt till? Och varför ska röstområden som inte berör aktiv demokratis medlemmar i över huvud taget synas i vår installation av GOV?

Det ger bara en känsla av att det finns olika nivåer av medlemskap och skapar förvirring. Och sammanblandas dessutom lätt med den ämnesindelning vi använder i forumet, vilket skapar ytterligare förvirring. Därför tycker jag att den funktionen ska stängas av tills vi behöver den. Allt för att åstadkomma största möjliga enkelhet och användbarhet.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Tusentals medlemmar: Dream on

Inläggav Erik Bengtsson » 2011-04-28 15.36

Jag har försökt få någon förklaring till på vilket sätt Aktiv Demokratis omröstningssystem skulle kunna innebära en politik som skulle gå folk mer tillmötes. Att det rent valtekniskt är enklare att snabbt ändra röster behöver inte betyda att det i praktiken blir enklare att t.ex. byta ut maktfullkomliga personer. Kan delegerad makt koncentreras till väldigt få personer då tenderar den sannolikt också att göra detta. Motivation och möjlighet att påverka på något vettigt sätt borde ju öka för de som sitter på många delegatröster.

Om Aktiv Demokrati menar allvar med att skapa ett bättre valsystem då bör man åtminstone kunna testa och visa på detta genom att fatta någon slags skugg-beslut i olika frågor som inte direkt rör Aktiv Demokrati. Att delta i sådant fiktivt beslutande bör vara öppet för så många som möjligt.

Jag har massort av idéer om hur man skapar ett verkligen bättre demokratiskt system men eftersom dessa blir förkastade på förhand av okunniga personer här, har jag beslutat att stoppa eventuella opinionsframgångar för Aktiv Demokrati. Hittills verkar ni dock lyckats hålla nere Aktiv Demokratis attraktivitet bra själva.

Ok! Jag är väldigt bitter, men jag får ju inte ens någon kommentar på min visualisering av hur röstberättigade skulle kunna värdera alternativ på en skala.
http://home.swipnet.se/~w-175703/MoveAlt3.html

Borde det inte vara enklare att få en bild av hur man placerar olika alternativ om position och inte bara rangordning syns?

Av taktiska själ borde röstberättigade inte så ofta sätta alternativ på samma plats i en rangordning även om detta är möjligt. Ser man ordentligt hur man placerar alternativ då borde åskådliggörandet av vad man angivit bli mycket klarare.

Om omröstningen skall ta hänsyn till placering och inte bara rangordning är en annan fråga.

Tänk om någon kunde kritisera mina idéer lika utförligt och konstruktivt som jag har kritiserat andras idéer.
Erik Bengtsson
 
Inlägg: 76
Registrerad: 2010-09-28 21.21

Nästa

Återgå till Valsystemet



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron
π