joasi skrev:Det börjar se bra ut nu! Att klä GOV i samma gränssnitt som webbplatsen gjorde stor skillnad.
Men fortfarande tycker jag det saknas lite filande innan vi kan ta det i drift:
* generellt mer fokus på att få det basala att funka perfekt än mer funktionalitet
Vad som är basalt är subjektivt. Min intention är samma som tidigare; att uppnå minimigränsen för att ta det i bruk.
* När jag försöker spara min röst i prioomröstningen om GOV-utveckling så sparas inte rösten
Jag har märkt att många inte verkar märka om de röstar i områden som de inte är medlemmar i. Jag ska försöka göra detta tydligare.
I ett senare steg tänkte jag även göra att vissa områden, så som GOV, går att gå med i utan att någon ska behöva godkänna det.
Jag antar att du la en röst i ett område du inte var medlem i. Men kom med detaljer så kan jag se vad som hänt.
* Dessutom borde rösten sparas varje gång jag flyttar på ett alternativ, det behövs ingen separat spara-knapp. Annars tappar man sina ändringar om man t ex klickar på ett alternativ för att se detaljer om alternativet
Det är en bra sak men inte absolut nödvändigt. Det hör väl till kategorien "minska irritation" snarare än "förstå hur man gör".
Den databas jag har har fullständig historik. Frågan uppstår om man verkligen vill lagra en ny varion av omröstningen för varje ändring. Snarare tror jag att man kan göra ändringarna men att dessa inte sparas som ny version förrän man "comittar" på något sätt. Då kan man lämna och komma tillbak aoch se vad man gjort. Men frågan är då när dessa ändringar ska tas i bruk så att det blir en ny version och så att det visas för andra.
Samma fråga om aktivering gäller även sådant som att skapa nya omröstningar och att man kan vilja fila på dem innan man publicerar dem. ... Databasen har stöd för detta där man kan göra ändringar som man sedan aktiverar när man är nöjd med dem.
Det går att göra bra gränssnitt med detta genom att ha nån slags notifiering om att man har ändringar att aktivera. ... Eller så kan man spara automatiskt efter en viss tid eller när man gått in på en annan omörstning eller liknande.
* Tooltip för varje alternativ som visar detaljerna så man slipper gå till en ny sida (eller popup-fönster)
Vore bra ja. Jag har detta som ett av alternativen i prio-omröstningen för gov.
* Ta bort den "kontinuerliga" modellen. Kontinuerlig omröstning ska betyda ständigt pågående utan slutpunkt, t ex för kontinuerligt personval. Att ha två "kontinuerliga" modeller blir förvirrande
Jag har sagt detta flera gånger tidigare. Det är en bra modell som jag och andra gillar och vill ha den tillgänglig i våra egna röstområden. Sen kan man ju låta bli att använda den för officiella omröstningar i Aktiv Demokrati.
"Kontinuerlig" förekommer inte som begrepp i GOV i nuläget.
Det ligger ett alternativ i prio-omröstningen om att kunna konfigurera vilka funktioner som ska finnas i vilka röstområden, så att man kan ta bort möjligheten att skapa vissa typer av omröstningar i vissa områden. Jag föreslår att du prioriterar upp detta i prio-listan så att jag kan se om detta är något som många tycker är viktigt.
* Ändra ordning och namn på undermenyerna under "Förslag" till:
- Nytt förslag
- Pågående omröstningar
- Avslutade omröstningar
Bra.
* Lägg till en funktion så att valförrättaren kan avbryta en omröstning med motivering
och lägg till listan med avbrutna omröstningar sist i förslagsmenyn som:
- Avbrutna omröstningar
Ok.