Forum

GOV utveckling

Utveckling av valsystemet

Re: GOV utveckling

Inläggav jonas » 2011-05-03 22.55

Tack, Gil.

Här är några saker jag skulle vilja ha synpunkter på.

1. Graferna har buggar både för ja-nej-omröstningar och för prio-omröstningar. Fredrik eller någon annan får gärna fixa dem. Men jag tror det är bäst att gömma dem tills att de fungerar som de ska.

2. Området "Aktiv Demokrati - Göteborg" skapades som ett test för tänkbar framtida användning. Antingen kan vi ta bort området, eller fortsätta att tillåta ansökan där bara de från Göteborgs lokalgrupp får vara med, eller tillåta alla i AD att vara med i AD Göteborg, eller tillåta alla att vara med.

Just nu är det väl egentligen vara AD-området, GOV-området och test-området som är aktuella. Så vi skulle kunna ändra till att tillåta alla som vill att bli medlem i GOV och test, samt att alla i medlemmar i partiet automatiskt är med i området AD. -- Då kan vi ganska enkelt komma bort från förfarandet att ansöka om rösträtt för nya användare.

3. Hur ska det gå till med att ta nya versioner i bruk? -- Här är ytterligare ett exempel då jag helst vi ha en variabel röstlängd så att OM tillräckligt många delegerar till mig så kan jag därmed få mandat att ganska snabbt ta en ny version i bruk. Men då kan fortfarande alla delta i processen och det blir inte upp till mig att godkänna andra utan det sker automatiskt genom att folk delegerar till andra än mig.

Förrutom den modellen kan man tänka sig ett par andra alternativ

1. En veckas omröstning för nya versioner som ska tas i bruk
2. Mandat för valsystemsutvecklargrupp att ta uppgraderingar i bruk
3. Omröstningar när det gäller nya versioner men mandat för utvecklargrupp för buggfixar etc
4. Mandat för utvecklargruppen, men möjlighet för alla att begära votering.
5. En lägre gräns för genomslag. Exempelvis att uppgradering godkäns vis 5 ja, eller liknande. -- Samma effekt kan fås ifall man för denna typ av frågor väljer att delegera till "Ja"-delegaten...

Andra idéer?
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: GOV utveckling

Inläggav gilroitto » 2011-05-05 20.15

1. Låter bra. Dock är det rätt häftigt i framtiden att kunna se kampen om resultatet. Men det är knappast prio 1 så göm den så länge.

2. Automatisk rätt till AD låter som en bra lösning. Sen kan ansökan till andra områden som t ex Göteborg vara på sin plats.

3. Variabel röstlängd blir bra. Dock är inte enbart en demokratisk åsikt optimal om den är grundad på upplevd 1-minuts test eller en allmän önskan om något nytt, utan vi bör gärna ha något kvalitets-testförfarande som en input till den omröstningen. När jag har städat undan den värsta försummelsen på mina andra uppdrag kan jag knåpa ihop en sådan testprocess som sedan kan utvecklas över tiden. Mandat till buggfixar bör givetvis finnas.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: GOV utveckling

Inläggav jonas » 2011-05-06 01.54

Vad gäller driftsättning av nya versioner upplyste Fredrik mig om att vi redan har detta reglerat i stadgarna §8:
När valsystemet är i bruk får funktionsmässiga ändringar bara genomföras efter beslut från partiets medlemsgrundade beslutsordning.


Fredrik ansåg att detta inte inkluderar buggfixar. ... Jag är osäker på var man drar gränsen för vad som är funktionsmässiga ändringar.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: GOV utveckling

Inläggav gilroitto » 2011-05-06 18.30

En funktionalitet som inte fungerar som denvar tänkt borde vi tillåta att fixa så att den blir enligt spec. Dock så fort vi orkar med en sån process bör varje nyinstallation föregås av en kvalitetsverifikation. En staging/test installation bör vi ha på plats för detta ändamål. Att det saknas användarbarhet och kompletteringar för att förbättra det bör röstas igenom.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: GOV utveckling

Inläggav Alias » 2011-05-07 00.08

Bara ett par tre synpunkter:

* Fast längd på omröstningstiden, till exempelvis 7 dagar
Antar att ni inte ännu behöver ta hänsyn till medlemmar som är bortresta över veckorna och har familj o annat att tänka på över helgerna vilket kan bli svårt att få till ett väl övervägt svar.

Vid koll av röstsiffrorna Nej/Blankt/Ja så har "Ja" sitt resultat på en ganska mörk grön bakgrund, borde ljusas upp för att få bättre kontrast.

Har sett att länkar till ad.aktivdemokrati.se inte ger den länken utan man hamnar på val.aktivdemokrati.se i stället. Ger i vart fall mig lite problem eftersom jag ofta har tio eller fler tabbar igång. Vet ju ofta vart jag skulle men sedan vid koll finns den inte.
En sida med flera länkar blir ofta att jag behåller den i fokus och öppnar länkarna i separata tabbar för koll när jag läst färdigt ett stycke. Så för mig är det tacksamt om en utskriven länk verkligen går dit utan redirect eller liknande.
/Björn Hallgren
- Det finns lagar i allt och allt är uttryck för lag
Användarvisningsbild
Alias
Medlem i partiet
 
Inlägg: 60
Registrerad: 2011-04-24 21.14
Ort: Sandsjön, Sexdrega

Re: GOV utveckling

Inläggav jonas » 2011-05-07 00.19

Alias skrev: Så för mig är det tacksamt om en utskriven länk verkligen går dit utan redirect eller liknande.


Var ser du utskriven länk?

Jag ändrade nyligen adressen från ad.alternativ.se till val.aktivdemokrati.se

Fungerar även med http://www.val.aktivdemokrati.se som skickar vidare till val.aktivdemokrati.se
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: GOV utveckling

Inläggav jonas » 2011-05-07 00.31

Alias skrev:* Fast längd på omröstningstiden, till exempelvis 7 dagar
Antar att ni inte ännu behöver ta hänsyn till medlemmar som är bortresta över veckorna och har familj o annat att tänka på över helgerna vilket kan bli svårt att få till ett väl övervägt svar.


En vecka har användts som minimum i samband med beslut under senaste valrörelsen etc. Det har också förutsatt att vi haft en diskussion före omröstningen.

Valsystemet är däremot gjort för att man ska kunna rösta samtidigt som man diskuterar. Det går att ändra sin röst ända tills omröstningen avslutas.

Olika omröstningar kan ha olika längd. En del kan vara kontinuerliga, utan något speciellt slut.

Vi har även en modell där omröstningens längd varierar med hur enig man är om utgången.

Jag tycker också att en vecka är för lite och tycker att vi ska gå tillbaka till en längre omröstningslängd, som vi haft tidigare.


Alias skrev:Vid koll av röstsiffrorna Nej/Blankt/Ja så har "Ja" sitt resultat på en ganska mörk grön bakgrund, borde ljusas upp för att få bättre kontrast.


Ljusare färg kommer när jag lägger upp nästa version.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: GOV utveckling

Inläggav Alias » 2011-05-07 01.17

jonas skrev:
Alias skrev: Så för mig är det tacksamt om en utskriven länk verkligen går dit utan redirect eller liknande.


Var ser du utskriven länk?

Jag ändrade nyligen adressen från ad.alternativ.se till val.aktivdemokrati.se

Hittar den inte längre, försökt att göra på samma vis som jag borde gjort när jag läste om de två nya omröstningarna (tre nu) men hittar inte dessa nu. Går ju inte heller att söka på http://ad.aktiv... Får återkomma om var jag kan ha läst detta.
/Björn Hallgren
- Det finns lagar i allt och allt är uttryck för lag
Användarvisningsbild
Alias
Medlem i partiet
 
Inlägg: 60
Registrerad: 2011-04-24 21.14
Ort: Sandsjön, Sexdrega

Re: GOV utveckling

Inläggav Alias » 2011-05-07 01.19

Tack även för nästa svar.
/Björn Hallgren
- Det finns lagar i allt och allt är uttryck för lag
Användarvisningsbild
Alias
Medlem i partiet
 
Inlägg: 60
Registrerad: 2011-04-24 21.14
Ort: Sandsjön, Sexdrega

Re: GOV utveckling

Inläggav joasi » 2011-05-07 07.56

Buggar etc.
* Det verkar inte gå att öppna ett befintligt alternativ i prio-omröstningen längre?
* Det vore bra om man kunde rapportera buggar direkt i GOV
* Det vore bra med en egen funktion för att lägga upp önskemål i GOV, och även följa hanteringen av ärendet - kanske finns en tredjeparts-modul som kan integreras?

Och varför har importering av riksdagsförslag byggts? Det ligger långt ner på priolistan.

Och som jag sagt tidigare: Funktionaliteten räcker för att ta det i bruk, men systemet måste läggas under partiets kontroll för att vi ska kunna lita på att det fungerar för oss, även långsiktigt. Mer behöver göras för att oberoende utvecklare ska kunna delta i utvecklingen och granskningen av systemet.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: GOV utveckling

Inläggav joasi » 2011-05-07 08.04

Alias skrev:* Fast längd på omröstningstiden, till exempelvis 7 dagar
Antar att ni inte ännu behöver ta hänsyn till medlemmar som är bortresta över veckorna och har familj o annat att tänka på över helgerna vilket kan bli svårt att få till ett väl övervägt svar.

Omröstningstiden röstar vi om gemensamt.
Som det är nu behöver man lägga upp en ny omröstning om man vill ändra omröstningstiden. Gör gärna det, men kolla först några gamla omröstningar hur vi brukar formulera dem, samt reglementet för regler kring omröstningar. Observera att ny omröstning måste föregås av diskussion som man länkar till i förslaget.

I framtiden är nog tanken att omröstningstiden ska styras av en kontinuerlig medianomröstning.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: GOV utveckling

Inläggav Alias » 2011-05-07 12.13

Ok. Tänker inte alltid på att detta enbart gäller AD's interna system utan som valsystem för alla allmänna val i Sverige. Får skärpa mig.
/Björn Hallgren
- Det finns lagar i allt och allt är uttryck för lag
Användarvisningsbild
Alias
Medlem i partiet
 
Inlägg: 60
Registrerad: 2011-04-24 21.14
Ort: Sandsjön, Sexdrega

Re: GOV utveckling

Inläggav jonas » 2011-05-07 12.22

joasi skrev:* Det verkar inte gå att öppna ett befintligt alternativ i prio-omröstningen längre?


Hur förväntar du dig att man "öppna ett befintligt alternativ i prio-omröstningen"?

Du får upp info om du pekar på ett alternativ och kan sedan öppna sidan genom att klicka på rubriken i popuppen.

joasi skrev:* Det vore bra om man kunde rapportera buggar direkt i GOV


På vilket sätt vill du rapportera buggar direkt i GOV?
Det går att lägga upp i prio-omröstning eller som ny omröstning i GOV-området.

joasi skrev:* Det vore bra med en egen funktion för att lägga upp önskemål i GOV, och även följa hanteringen av ärendet - kanske finns en tredjeparts-modul som kan integreras?


Du gör detta genom att lägga till alternativ till prio-omröstningen i GOV-området.

joasi skrev:Och varför har importering av riksdagsförslag byggts? Det ligger långt ner på priolistan.


1. Jag har inte byggt någon importering av riksdagsförslag. Jag lade in ett par stycken för hand.
2. Priolistan är inte min lag. Jag gör vad jag har lust med.

joasi skrev:Och som jag sagt tidigare: Funktionaliteten räcker för att ta det i bruk, men systemet måste läggas under partiets kontroll för att vi ska kunna lita på att det fungerar för oss, även långsiktigt. Mer behöver göras för att oberoende utvecklare ska kunna delta i utvecklingen och granskningen av systemet.


Du behöver vara mer konkret. Jag har lagt upp en sida med information om GOV nu. Säg till om något saknas där. "Mer" är väl bra. Men nån ska ju göra det också.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: GOV utveckling

Inläggav gilroitto » 2011-05-07 16.34

Cool med riksdagsförslag. GOV är verkligen grymt att använda! Det skulle vara så häftigt om detta varit på riktigt, det känns nästan som på riktigt, det känns riktigt användbart och bra! Det vore bra att kunna lägga upp hårda deadlines för t ex riksdagsomröstningar som har en satt omröstningsdag.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: GOV utveckling

Inläggav jonas » 2011-05-07 16.50

gilroitto skrev:Cool med riksdagsförslag. GOV är verkligen grymt att använda! Det skulle vara så häftigt om detta varit på riktigt, det känns nästan som på riktigt, det känns riktigt användbart och bra! Det vore bra att kunna lägga upp hårda deadlines för t ex riksdagsomröstningar som har en satt omröstningsdag.


Var hittar man omröstningsdagen?
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: GOV utveckling

Inläggav Alias » 2011-05-07 22.12

Tycker det kunde vara kul att få en separat omröstning på enklare saker som skall behandlas av riksdagen och göra en en egen omröstning här som avslutas innan röstning sker i riksdagen. Skillnaderna skulle vara intressanta att fundera över.

Riksdagen skickar ju ut resultaten från sin röstning som e-brev om man vill hålla koll på dom. Har följt dessa i några år. Dock har jag ingen aning om hur man hittar vad som skall upp till nästa omröstning. 50% läggs ner eftersom det redan pågår arbete med frågorna. Detta gäller i första hand motionerna från föregående år.

Exempel på länk Beslut i korthet - Riksdagen
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=7160&datum=2011-03-30

Sök - Riksdagen
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=20001&qry=motioner

Kanske man kan välja ut vissa att köra egen omröstning på?
/Björn Hallgren
- Det finns lagar i allt och allt är uttryck för lag
Användarvisningsbild
Alias
Medlem i partiet
 
Inlägg: 60
Registrerad: 2011-04-24 21.14
Ort: Sandsjön, Sexdrega

Re: GOV utveckling

Inläggav jonas » 2011-05-07 22.22

Alias skrev:Tycker det kunde vara kul att få en separat omröstning på enklare saker som skall behandlas av riksdagen och göra en en egen omröstning här som avslutas innan röstning sker i riksdagen. Skillnaderna skulle vara intressanta att fundera över.


Rösta här:
http://val.aktivdemokrati.se/area/display.tt?id=732
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: GOV utveckling

Inläggav Alias » 2011-05-07 23.48

Attsingen vad bra det funkade :mrgreen: Har bara en ännu ogenomtänkt(?) synpunkt, borde verkligen det tillfälliga röstresultatet finnas synligt innan man avgett sin röst?

Med den människokännedom jag tillförskansat mig under mina snart 70 år så undrar jag hur många av kreti och pleti som sätter sig in i frågan och ger ett eget uppriktigt svar?

Misstänker att väldigt många kommer att rösta så som de flesta andra gjort och därmed sabbar att själv leta fakta till eget ställningstagande.

Att rösta rätt är inte att rösta som de flesta andra utan att rösta efter ens egen kunskapsnivå baserad på så mycket fakta det går att söka rätt på.

Jo, en annan sak, förmodligen en utopi: Att klickar man på "Diskussion" så kommer man till redan öppnad tråd alternativt till "Tråd saknas, skapa tråd?".

Jonas, ge attan i att fundera på detta innan allt annat är klart för GOV 8)
/Björn Hallgren
- Det finns lagar i allt och allt är uttryck för lag
Användarvisningsbild
Alias
Medlem i partiet
 
Inlägg: 60
Registrerad: 2011-04-24 21.14
Ort: Sandsjön, Sexdrega

Re: GOV utveckling

Inläggav gilroitto » 2011-05-08 07.07

jonas skrev:
gilroitto skrev:Cool med riksdagsförslag. GOV är verkligen grymt att använda! Det skulle vara så häftigt om detta varit på riktigt, det känns nästan som på riktigt, det känns riktigt användbart och bra! Det vore bra att kunna lägga upp hårda deadlines för t ex riksdagsomröstningar som har en satt omröstningsdag.


Var hittar man omröstningsdagen?


Bra fråga. Letade en hel del men hittade inget bättre än Riksdagens kalender. om man klickar på beslut länkarbdär ser man vad som röstas om i närmaste tiden iaf. Lite svåröversiktligt, och förslagen har ingen bra kortpresentation med t ed titel.

Hittade t ex ett förslag stoppa rivningen av det fasta telefonnätet som ska röstas om 18 maj.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: GOV utveckling

Inläggav jonas » 2011-05-08 12.14

gilroitto skrev:Bra fråga. Letade en hel del men hittade inget bättre än Riksdagens kalender. om man klickar på beslut länkarbdär ser man vad som röstas om i närmaste tiden iaf.


Haha. Skulle föredra bättre regler för elektroniska kommunikationer, så att det går att importera säkrare.

Hur som helst så har vi ett datum där. Tillräckligt för att implementera även om det kan paja ifall någon beslutar för att ändra på webbplatsen.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Valsystemet



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron
π