Forum

GOV utveckling

Utveckling av valsystemet

Re: GOV utveckling

Inläggav Josef Boberg » 2011-04-10 22.09

jonas skrev:
Josef Boberg skrev:Men det ser ju fint ut - med tanke på t ex att alla medlemmarna finns med = det går att se hur det står till med JA, NEJ, VET EJ och "gett faen i" att rösta-situationen i procent.


Alternativen är:
1. Röstat på ett alternativ
2. Röstat blankt (dvs "vet ej")
3. Delegerat sin röst till en delegat som har röstat på ett alternativ
4. Ej röstat och inte heller delegerat till någon som röstat

Den procentsats jag anger som "total turnout" är 1-3. Man skulle även kunna vilja veta summan av 1-2. Frågan är vad man kallar 1-3 respektive 1-2.

Josef Boberg skrev:By the way - är Martin medlem i AD igen - för han finns ju med i AD´s röstlängd :?:


Var ser du det?

Josef Boberg skrev:Apropå alla pseudonamn - så är det "skit" med sådant, som jag ser det

Ta den diskussionen här:
http://aktivdemokrati.se/forum/viewtopic.php?f=7&t=1445 .

Jag tycker att 1-4 är det enda relevanta i alla lägen.

Jag tyckte mig se MrPerfect i röstlängden på GOV förra gången jag kollade där - men nu finns han ju ej med.

Diskussioner är ej min starka sidan - för jag föredrar interaktiva dialoger/samtal = kommunikation.
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Re: GOV utveckling

Inläggav jonas » 2011-04-10 22.33

Sista uppdateringen för idag.
En del ändringar av tabellerna (odd/even) och en del förberedelser inför översättningen.

Översättningssidan visar automatiskt alla kända översättningsbara texter och markerar vilka som saknar översättning.

Fortsättning nästa vecka.


http://ad.alternativ.se/
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Javascript-program för att åskådliggöra utvärdering på skala

Inläggav Erik Bengtsson » 2011-04-12 14.15

Nu har jag gjort ett javascript-program för att grafiskt åskådliggöra hur röstberättigade/utvärderare fritt värderar olika alternativ på en skala. Det handlar alltså inte bara om rangordning utan också om valfria avstånd mellan alternativen. Jag ska ladda upp och länka till programmet senare.

Det är dock alltid så tråkigt att bli bemött av såna som inte klarar/orkar/har tid att sätta sig in i vad man själv och andra verkligen har för målsättningar och metoder för att nå dit. Det direktdemokratiska system som finns under vilfredo.org verkar t.ex. vara ett extremfall när det gäller att prioritera enighet/konsensus. Schultzes metod verkar å andra sidan vara en metod som minimalt tar hänsyn till minoriteter. Ingen av metoderna har dock som mål att ta hänsyn till hur mycket deltagare tycker saker på någon skala.

Det jag vill åstadkomma är någon omröstnings utvärderingsmetod som kan bli någon rimlig avvägning mellan majoritetsvälde och konsensus. Förslag skulle dock också här kunna vara revideringar av andra förslag och kunna hänvisa till dem. Mer fokus bör ligga på att minska antalet alternativ och mängden text röstberättigade/utvärderare i medeltal behöver sätta sig in i för att vaska fram ett vinnande alternativ.


Beträffande Aktiv Demokratis partiprogram så har jag en mycket stark invändning. Så här står det:
Vi har därför lagt ner mycket energi på att eliminera möjligheten för taktikröstning, och vi har lyckats nästan helt. Vid sammanställning av ett tal så används medianen, vilket omöjliggör taktikröstning. Vi har också lyckats helt med sammanställning av en prioritetslista. Då skapas först ett prioritetsnätverk som i detalj summerar åsikterna hos de röstande, och det blir därför omöjligt att taktikrösta. Utifrån prioritetsnätverket kan man sedan färdigställa en slutgiltig prioritetslista.

Detta antyder att ni på Aktiv Demokrati skulle ha kommit på Schultzes metod. Det är inte precis någon allmänt vedertagen open source policy att kopiera andras metoder och sedan hävda att man själv kommit på dem.

2010-10-18 skrev Jonas dessutom så här till mig:

Det är ett STORT PLUSS att kunna peka på en BEPRÖVAD och dokumenterad metod.

Uppenbarligen är det inte viktigt att peka på att de metoder man använder är väl beprövade och dokumenterade i partiprogrammet. Den enda slutsats jag kan dra av dessa två citat är att ni på Aktiv Demokrati vill kopiera välrenommerade metoder bara för att sedan antyda att ni själv kommit på dem.

Ni får banne mig anstränga er för att utvärdera saker utgående från egna målsättningar och helst förbättra det ni hittar med egna medel. I annat fall förtjänar nog inte Aktiv Demokrati så mycket uppmärksamhet.

Om man till varje pris vill minimera fördelen av taktikröstning med den metod jag kommit på, så skulle man t.ex. kunna köra min metod fast bara på de alternativ som en majoritet kan rösta igenom i en eller flera tvåvalsomröstningar. Detta utgående från alla andra alternativ.
Erik Bengtsson
 
Inlägg: 76
Registrerad: 2010-09-28 21.21

Re: GOV utveckling

Inläggav joasi » 2011-04-13 18.25

Erik, du är inte den första som påpekar att partiprogrammet behöver skrivas om. Citatet du pekar på är bara ett exempel på texter som inte hör hemma i partiprogrammet. Men det finns andra trådar både för kritik av befintligt partiprogram och framtagning av nytt partiprogram. Den till synes schizofrena inställningen till beprövade metoder i partiet beror på att det är två individer som oberoende av varandra vid två olika tillfällen med ca 10 års mellanrum och i två helt olika kontexter gjort två olika påståenden relaterade till ämnet. Det går säkert att hitta mer sånt bland våra texter.
joasi
Medlem i partiet
 
Inlägg: 1187
Registrerad: 2006-09-17 20.34
Ort: Stockholm

Re: GOV utveckling

Inläggav jonas » 2011-04-17 01.23

Nu har jag lagt några timmar på att bygga om delar av översättningssystemet.
Har även hanterat uppgraderingar av databasen så att det ska gå lite smidigare för de som laddar hem senaste versionen av GOV för att uppgradera en tidigare installation.

joasi: Du kan fortsätta med översättningar om du vill. De som hittats av systemet listas på denna sida:
http://ad.alternativ.se/translations.tt

Och du ska kunna ändra på dem genom att först klicka på "Admin on" och sedan på texten i höger kolumn för att ändra den.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: GOV utveckling

Inläggav jonas » 2011-04-17 23.14

Ytterligare en kväll med översättningsarbete och utveckling av systemet för att uppdatera sidor och texter.

Jag har byggt på detta system länge. Vad jag nu har gjort är att jag infört dessa ändringar i Ritbase, så att de kan användas i fler projekt, så som GOV.

(Kom ihåg att rensa cachen eller ladda om javascript och stilmallar genom reload.)

Nu är systemet för uppdatering av textblock på plats, vilket jag till att börja med användt för texten på http://ad.alternativ.se/member/delegacy.tt

Har fortfarande en del sidor och texter att gå igenom...


Finns det något annat som ni tycker måste finnas innan vi kan ta GOV i bruk som omröstningssystem?

(Det är såklart väldigt mycket kvar att göra. Men det kan vi göra efter att systemet är i bruk tycker jag...)
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: GOV utveckling

Inläggav Josef Boberg » 2011-04-18 08.55

Jonas - jag har varit inne och kollat lite - och jag tycker att det borde gå att använda nu. Med GOV i drift - så kommer det ju per automatik pö om pö att visa sig vad som behöver modifieras.
Det finns Något i Allt... :idea:
Samverkan Är Win-Win för Alla. :roll: Motverkan ger vinnare och förlorare = Alla blir förlorare över tid sett - punkt.
Användarvisningsbild
Josef Boberg
Medlem i partiet
 
Inlägg: 350
Registrerad: 2008-10-19 21.26
Ort: Laholm

Är GOV redo att användas som röstsystem för AD?

Inläggav jonas » 2011-04-18 16.10

Översättningen är klar. (Om du ser sidan på engelska beror det på att din webbläsare eller ditt system är inställt på engelska. I firefox kan du ändra genom att ändra språkprio under Edit -> Preferences -> Content -> Languages -> Select a language to add -> Swedish -> Move up -> Ok.)



Pröva genom att lägga din röst här: http://ad.alternativ.se/proposition/display.tt?id=3040

Är GOV redo att användas som röstsystem för AD?
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: GOV utveckling

Inläggav fiddur » 2011-04-19 06.47

Ja, det tycker jag. Röstlängden och inloggningen är synkroniserad, vi har stöd för fastlängdsomröstning och prioomröstning.

Tänk dock på att när vi tar det i bruk så får inga funktionella ändringar göras utan omröstning, enligt stadgarna, så när vi vill lägga till andra system för t ex flervalsomröstningar så behöver det röstas in också.

Joasi är valsystemsförrättare; har han rättigheter och kunskap att administrera detta?

Jonas: Rensa bort alla gamla omröstningar från röstområdet "Aktiv Demokrati", så är vi redo att rösta in GOV innan vi startar årsmötet :)
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Re: GOV utveckling

Inläggav fiddur » 2011-04-19 06.55

Jag tycker att standardinställningen för alla nya medlemmar i gov skall vara att de får notifieringar i alla tre fallen:

Nya förslag
Omröstningar som kommer att avslutas inom en vecka
Avslutade omröstningar

..och för dem som redan är medlemmar så skickar vi ut en länk till den sidan när vi tar systemet i bruk.
/ Fredrik Liljegren
Användarvisningsbild
fiddur
Medlem i partiet
 
Inlägg: 643
Registrerad: 2009-07-22 04.19
Ort: Göteborg

Flervalsomröstning genom utvärdering på skala

Inläggav Erik Bengtsson » 2011-04-21 00.29

Har är min ide om hur en flervalsomröstning genom värdering på skala skulle kunna utformas grafiskt. http://home.swipnet.se/~w-175703/MoveAlt3.html

Det är ett java-script program skrivet på ganska låg nivå även JavaScript är ett scriptspråk d.v.s. ett språk på ganska hög nivå. Inte så många olika kommandon används dock. Programmet körs bara på klientsidan och behöver kompletteras med serverkod för att kunna fungera i en omröstning.

Det här med att beslut måste tas så fort omröstningsmetoder ändras eller tillsätts enligt Aktiv demokratis stadga. Detta borde väll bara gälla bindande omröstningar som kan ändra någon regel eller dylikt. Rådgivande omröstningar och demonstrativa omröstningar borde väll kunna införas och ändras på Aktiv Demokratis servrar utan att detta behöver röstas om.

Som jag ser det verkar Aktiv Demokratis målsättning mest vara att upprepa andras misslyckanden beträffande valsystem. Fritt fram att delegera så att vissa delegater kan få många gånger fler röster än andra. Detta tillsammans med möjlighet att när som hälst ändra delegering eller rösta själv borde väll effektivt ge folk mer makt, verkar ni tycka.

Detta blir dock lite som att placera pengar i etiska fonder. Man skulle kunna tänka sig massor av etiska fonder där sparare effektivt kunde påverka näringslivet i den riktning de själva vill. Håller inte ett fondbolag sina löften hoppar man över till någon annat. Nu fungerar det dock inte riktigt på det viset. Skall en Aktiefond ha någon rimlig möjlighet att påverka något i näringslivet då måste den vara riktigt stor typ KPA. Möjligheten att konkurrensutsätta etiska fonders etik blir därmed minimal.

Nu är dock fondbyte också en fråga om att göra en ekonomiskt bra affär för egen del. Många fondsparare pensionssparare mm. betalar dock en årlig skatteavgift i stället för reavinstskatt. Dessutom brukar aktiemarknaden ställa in sig så att det ändå blir näst intill omöjligt för vanliga privatpersoner att räkna ut när det är mest lönsamt att placera om.
Erik Bengtsson
 
Inlägg: 76
Registrerad: 2010-09-28 21.21

Flervalsomröstning genom utvärdering på skala

Inläggav Erik Bengtsson » 2011-04-21 00.31

Har är min ide om hur en flervalsomröstning genom värdering på skala skulle kunna utformas grafiskt. http://home.swipnet.se/~w-175703/MoveAlt3.html

Det är ett java-script program skrivet på ganska låg nivå även JavaScript är ett scriptspråk d.v.s. ett språk på ganska hög nivå. Inte så många olika kommandon används dock. Programmet körs bara på klientsidan och behöver kompletteras med serverkod för att kunna fungera i en omröstning.

Det här med att beslut måste tas så fort omröstningsmetoder ändras eller tillsätts enligt Aktiv demokratis stadga. Detta borde väll bara gälla bindande omröstningar som kan ändra någon regel eller dylikt. Rådgivande omröstningar och demonstrativa omröstningar borde väll kunna införas och ändras på Aktiv Demokratis servrar utan att detta behöver röstas om.

Som jag ser det verkar Aktiv Demokratis målsättning mest vara att upprepa andras misslyckanden beträffande valsystem. Fritt fram att delegera så att vissa delegater kan få många gånger fler röster än andra. Detta tillsammans med möjlighet att när som hälst ändra delegering eller rösta själv borde väll effektivt ge folk mer makt, verkar ni tycka.

Detta blir dock lite som att placera pengar i etiska fonder. Man skulle kunna tänka sig massor av etiska fonder där sparare effektivt kunde påverka näringslivet i den riktning de själva vill. Håller inte ett fondbolag sina löften hoppar man över till någon annat. Nu fungerar det dock inte riktigt på det viset. Skall en Aktiefond ha någon rimlig möjlighet att påverka något i näringslivet då måste den vara riktigt stor typ KPA. Möjligheten att konkurrensutsätta etiska fonders etik blir därmed minimal.

Nu är dock fondbyte också en fråga om att göra en ekonomiskt bra affär för egen del. Många fondsparare pensionssparare mm. betalar dock en årlig skatteavgift i stället för reavinstskatt. Dessutom brukar aktiemarknaden ställa in sig så att det ändå blir näst intill omöjligt för vanliga privatpersoner att räkna ut när det är mest lönsamt att placera om.
Erik Bengtsson
 
Inlägg: 76
Registrerad: 2010-09-28 21.21

Re: GOV utveckling

Inläggav jonas » 2011-04-21 17.42

Jag har inte hunnit göra något med AD och GOV sen förra helgen...

Nu har jag pekat om GOV till en ny domän. Den är inte officiell, men ser ut att kunna bli det snart. Så nu ligger den på:

VAL.AKTIVDEMOKRATI.SE
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: GOV utveckling

Inläggav jonas » 2011-04-23 01.07

Nu har jag gått igenom varenda fil och städat upp och korrigerat och förbättrat. Mängder med ändringar överallt. Huvudfokus är att få allt att funka snarare än att lägga in nya funktioner.

(Jag har ändrat till att bara visa på svenska oavsett webbläsarinställning. Jag har även lagt in en auto-registrering av alla texter som inte är översatta. Det betyder att de bör komma upp i översättnignssidan när de väl triggats. Så det är en del texter kvar att översätta, men som jag väntar på att ni ska upptäcka först så de kommer upp för översättning.)

Så hoppa in och se ifall det är några buggar kvar.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: GOV utveckling

Inläggav jonas » 2011-04-23 01.11

fiddur skrev:Joasi är valsystemsförrättare; har han rättigheter och kunskap att administrera detta?


Jag finns på chatten mest var dag och väntar på att ni ska komma in och fråga. Det brukar gå enklare att ta saker interaktivt än exempelvis via e-post.

joasi har root-access i GOV men har inte ställt några frågor ännu.

fiddur skrev:Rensa bort alla gamla omröstningar från röstområdet "Aktiv Demokrati", så är vi redo att rösta in GOV innan vi startar årsmötet :)


Jupp. Eventuella tester bör göras i GOV.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: GOV utveckling

Inläggav jonas » 2011-04-23 01.34

fiddur skrev:Jag tycker att standardinställningen för alla nya medlemmar i gov skall vara att de får notifieringar i alla tre fallen:


Jag har ändrat nu så att medlemmar får de tre notifieringarna default.
Inställningen appliceras första gången de loggar in eller när systemet av någon annan anledning läser användardata från WP.

Och om man sen ändrar så behålls deras egna val.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: GOV utveckling

Inläggav jonas » 2011-04-23 02.12

Om det inte är något annat nu så tänkte jag avsluta med att applicera samma ram som på Aktiv Demokrati i övrigt. med de menyer etc vi ser här.

Vad sägs om att placera alla menyalternativ i högerkolumnen? Tänkte så att de passar in med resten av webbplatsen.


Vad gäller "Avslutningsmetod" så är det såklart stadgarna som gäller. Bara för att det går att välja "progressive resolution method" så betyder det inte att det inte går att avnända GOV. Samma sak gäller när man använder forumet för omröstning. Bara för att det går att skriva vad somhelst i textfältet så betyder det inte att allt är tillåtet enligt våra regler för omröstning. ... Så det ör ju fortfarande upp till valförättaren att se till att reglerna följs. Och det gäller oavsett hur omröstningssystemet ser ut.

Så vad jag vill säga är att, även om varje detalj inte är exakt enligt önskemål så betyder det inte att det inte går att använda.

Däremot är jag intresserad av vad det finns för önskemål om förbättringar. Men det betyder inte att vi inte kan ta existerande system i bruk.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: GOV utveckling

Inläggav gilroitto » 2011-05-01 08.49

Angående varför jag inte tycker GOV är redo att tas i bruk:

Verifierbarhet.

1. Öppna tester med tillhörande testanalyser, så att vi vågar tro på systemets korrekthet.

2. Loggning eller annat som möjliggör verifiering av omröstning i efterhand. Dvs det måste finnas ett anonymiserat användarverifikationssystem som möjliggör en efterhandskoll av omröstning. Se t ex http://en.wikipedia.org/wiki/End-to-end_auditable_voting_systems

3. Dessutom behöver källkoden vara publikt tillgänglig och binaries som körs på servern behöver kunna verifieras med checksummor eller annat för att det ska kunna finnas en tro på att det verkligen är den testade versionen som körs.


Funktionaliteten är tillräcklig, det är förtroende för systemet och omröstningar som alltid kommer att vara den stora knäckfrågan.
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

Re: GOV utveckling

Inläggav jonas » 2011-05-01 13.30

gilroitto skrev:Angående varför jag inte tycker GOV är redo att tas i bruk:

Verifierbarhet.

1. Öppna tester med tillhörande testanalyser, så att vi vågar tro på systemets korrekthet.

2. Loggning eller annat som möjliggör verifiering av omröstning i efterhand. Dvs det måste finnas ett anonymiserat användarverifikationssystem som möjliggör en efterhandskoll av omröstning. Se t ex http://en.wikipedia.org/wiki/End-to-end_auditable_voting_systems


Du får gärna testa systemet så som du har pratat om att göra.

Alla omröstningar är helt verifierbara genom länken "visa alla röster" där det går att själv räkna samman rösterna. Se exempelvis
http://val.aktivdemokrati.se/proposition/get_votes.tt?id=3040

Begränsad anonymitet kan man få genom att välja ett visningsnamn på WP.

Vi kan även erbjuda export av omröstningar för extern analys, men det är inte helt nödvändigt eftersom det går att få genom ovan. Men jag har lagt upp ett alternativ om detta som du kan rösta upp:
http://val.aktivdemokrati.se/proposition/vote_alternative.tt?id=6760


gilroitto skrev:3. Dessutom behöver källkoden vara publikt tillgänglig och binaries som körs på servern behöver kunna verifieras med checksummor eller annat för att det ska kunna finnas en tro på att det verkligen är den testade versionen som körs.


Källkoden har alltid varit tillgänglig via git-arkivet. Sen en tid tillbaka så har jag dessutom lagt upp versionsnummer på webbplatsen för att man ska se vilken version som körs. Just nu står där GOV v0.91 DB v17. Man skulle kunna lägga på mer info om andra komponenter också.

För kontroll av dess korrekthet borde det väl räcka att man kan ladda ned en omröstning och själv kontrollräkna resultatet?

gilroitto skrev:Funktionaliteten är tillräcklig, det är förtroende för systemet och omröstningar som alltid kommer att vara den stora knäckfrågan.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: GOV utveckling

Inläggav gilroitto » 2011-05-03 20.19

Förlåt mitt slarv! Med öppen redovisning faller alla problem bort. Då är definitivt systmwt redo för användning! Då krävs inte den typen av noggrann testning heller efersom systemet har en stödmfunktion som alltid går att verfiera manuellt. Jag ändrar genast min röst i GOV.

Förresten måste jag säga att GOV har blivit långt bättre än mina förväntningar, att överblicken i omröstningarna är riktigt bra! Jag känner djup vördnad över det arbete som lagts ned och är exalterad över att få ta det i bruk.

/Gil
/Gil Roitto
Användarvisningsbild
gilroitto
Medlem i partiet
 
Inlägg: 787
Registrerad: 2006-09-03 00.33
Ort: Malmö

FöregåendeNästa

Återgå till Valsystemet



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron
π