Tack, Gil.
Här är några saker jag skulle vilja ha synpunkter på.
1. Graferna har buggar både för ja-nej-omröstningar och för prio-omröstningar. Fredrik eller någon annan får gärna fixa dem. Men jag tror det är bäst att gömma dem tills att de fungerar som de ska.
2. Området "Aktiv Demokrati - Göteborg" skapades som ett test för tänkbar framtida användning. Antingen kan vi ta bort området, eller fortsätta att tillåta ansökan där bara de från Göteborgs lokalgrupp får vara med, eller tillåta alla i AD att vara med i AD Göteborg, eller tillåta alla att vara med.
Just nu är det väl egentligen vara AD-området, GOV-området och test-området som är aktuella. Så vi skulle kunna ändra till att tillåta alla som vill att bli medlem i GOV och test, samt att alla i medlemmar i partiet automatiskt är med i området AD. -- Då kan vi ganska enkelt komma bort från förfarandet att ansöka om rösträtt för nya användare.
3. Hur ska det gå till med att ta nya versioner i bruk? -- Här är ytterligare ett exempel då jag helst vi ha en variabel röstlängd så att OM tillräckligt många delegerar till mig så kan jag därmed få mandat att ganska snabbt ta en ny version i bruk. Men då kan fortfarande alla delta i processen och det blir inte upp till mig att godkänna andra utan det sker automatiskt genom att folk delegerar till andra än mig.
Förrutom den modellen kan man tänka sig ett par andra alternativ
1. En veckas omröstning för nya versioner som ska tas i bruk
2. Mandat för valsystemsutvecklargrupp att ta uppgraderingar i bruk
3. Omröstningar när det gäller nya versioner men mandat för utvecklargrupp för buggfixar etc
4. Mandat för utvecklargruppen, men möjlighet för alla att begära votering.
5. En lägre gräns för genomslag. Exempelvis att uppgradering godkäns vis 5 ja, eller liknande. -- Samma effekt kan fås ifall man för denna typ av frågor väljer att delegera till "Ja"-delegaten...
Andra idéer?