Forum

Frågeformulär

Utveckling av valsystemet

Frågeformulär

Inläggav haja » 2011-01-28 13.52

Med all respekt i en intressant teknisk/filosofiskt/statistisk diskussion hur omröstningar ska gå till och hur programvara ska utvecklas kommer jag här nu med ett inlägg som inte uppfyller allt som man önskar i ett valprogram.

Men jag tycker det är väldigt avancerat ett autveckla ett dataprogram som ska utvecklas är overkilling för den typ och storlek partiet är i just nu.
Därför roade jag mig att skapa ett frågeformulär i Google doc. (Har aldrig gjort det tidigare men visste att denna funktion fanns i Google, så därför tog det några timmar att göra. Men nästa går betydligt snabbare.)

Det finns en hel del funktioner i Form. T.ex. all information överförs automatiskt till Googles kalkylblad som kan kopplas rent till en grafisk presentation.
Både fråga och en grafisk presentation KAN sedan publiceras online på AD hemsida.

Testa formuläret.
https://spreadsheets1.google.com/viewform?formkey=dE1xbGFtVWdYN1NlTG1UZnljbUF6c2c6MQ

Testa och prova. Är detta bra just nu?
Väljs denna typ av väg frigörs resurser från programmeringar just nu (programmering/anpassning/konfigurering av programvara kan ske senare).
Antalet aktiva medlemmar är få, så jag tycker att all koncentration gäller att öka antalet medlemmar, få god ekonomi och diskutera politiska sakfrågor -samt utveckla organisationsförutsättningar för tusentals medlemmar. :D
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Frågeformulär

Inläggav MrPerfect72 » 2011-01-28 16.02

Med hänsyn till partiets regler om anonymitet samt datalagen tycker jag detta formulär var direkt olämpligt.
http://valsamverkanspartiet.wordpress.com/ - Valsamverkan som kommer gynna demokratin och AD
Användarvisningsbild
MrPerfect72
 
Inlägg: 3093
Registrerad: 2006-01-18 09.52

Re: Frågeformulär

Inläggav haja » 2011-01-28 22.52

MrPerfect72 skrev:Med hänsyn till partiets regler om anonymitet samt datalagen tycker jag detta formulär var direkt olämpligt.


Kul att du har testat formuläret :D Det är inte i sig innehållet i formuläret som är det viktiga, utan hur lätt det är att skapa frågor och kunna behandla svaren. :wink:
(Jag kan gärna ta bort namn födelsedatum etc i formuläret. Men det visar bara att det enkelt går att skapa t.ex. obligatoriska fält.)

Jag vet inte vad du menar om datalagens tillämplighet i detta fall. För jag antar väl att aktivdemokrati är PUL-säkrad? :shock: För AD måste ha en PUL-ansvarig annars är det ordförande-styrelse som gäller. Men som sagt, det är inte innhållet liksom frågorna som är det intressanta i formuläret, utan verktyget att skapa ett frågeformulär och hantera omröstningar.

Om anonymitet:
Citat från partiprogrammet:
"Det viktigaste är att försvåra intrång som kan förvanska den uttryckta folkviljan, men det är också viktigt att en medborgare kan vara anonym i demokratisystemet. Det senare är viktigt för att förhindra åsiktsregistrering och röstköp."

Jag uppfattar att skrivningen syftar till när det finns ett allmänt röstsystem i uttrycket "folkviljan" i partiprogrammet.
Formuläret handlar inte om ett allmänt demokratisystem eller en folkvilja. Utan ett sätt att att hantera omröstningar i olika frågor som inte gjorts tidigare i AD och kanske skapa opinion på siten. Ett mer avancerat röstsystem får komma senare.

Men, anonymiteten i omröstningar kan ske enkelt i formuläret genom att utesluta fält som kan identifiera en viss person. Tyvärr finns det nackdelar just nu, som att en person kan fylla i formuläret för flera personer.Men det kan lösas med lösenordsskydd på något sätt. (Det finns flera alternativ.)

Men det går också att skriva i formuläret att man inte kan vara anonym i en fråga men identiteten behandlas enligt PUL. Svaranden kan också aktivt godkänna att svaren få sparas genom att kryssa i en ruta för att gå vidare. Säkerheten kan utökas enkelt genom andra metoder för att säkerställa anonymitet och autentiering av rätt person.

Formuläret är skapat i Google Form i Document men det finns andra Opensourcelösningar att installera på AD webbhotellserver som fungrar på liknande sätt och med högre funktionalitet, men med Google - lösningen slipper vi en hel del systemadministartion.

I princip tycker jag att medlemmar i AD inte ska behöva vara anonyma utan använda våra riktiga namn i alla sammanhang och våga stå för det man skriver i blogg och forum. Anonymitet motsäger också önskemålet om tranparans-öppenhet inom pokitiken.

Men se det som en lek med mitt skapade formulär som en lek och diskussionsunderlag att gå vidare med. :D
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Frågeformulär

Inläggav jonas » 2011-01-29 18.45

Hans Jangeby skrev:...
Men jag tycker det är väldigt avancerat ett atveckla ett dataprogram som ska utvecklas är overkilling för den typ och storlek partiet är i just nu.


Vad vi än har, behöver det fungera i praktiken. Och då handlar det om att alla berörda personer ska deltaga. Andelen medverkande är en punkt som är viktig för många här.

Partiet har just nu 38 medlemmar. (Betalande medlemmar, inklusive några som möjligen inte förnyat medlemskapet senaste året.)

Många av våra omröstningar har haft ca 5 deltagare. Låt säg att 3 röstar för ett förslag och 2 emot. Ska då 3 personer bestämma för 38?


Vårt röstsystem ska
* hantera medlemmar med olika grad av engagemang genom delegering
* Vara enkelt och översiktligt
* Visa vad vi vill göra i större skala

Och detta kommer förhoppningsvis även att attrahera många fler aktiva medlemmar.


Frågan är om du har en lösning som faktiskt kan fungera i den betydelsen att resultaten kan representera alla medlemmar.

Och vi HAR faktiskt ett röstsystem som FUNGERAR för ja-nej-röstningar. Det rör sig om bara ett par timmars jobb att ta det i bruk.

Och om vi hjälps åt i partiet så kanske jag får tid att komma vidare med detta. Och det handlar bland annat om att svara på frågor och prata om AD med olika intresserade parter.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Re: Frågeformulär

Inläggav haja » 2011-01-30 14.37

jonas skrev:Vad vi än har, behöver det fungera i praktiken. Och då handlar det om att alla berörda personer ska deltaga. Andelen medverkande är en punkt som är viktig för många här.

Partiet har just nu 38 medlemmar. (Betalande medlemmar, inklusive några som möjligen inte förnyat medlemskapet senaste året.)

Många av våra omröstningar har haft ca 5 deltagare. Låt säg att 3 röstar för ett förslag och 2 emot. Ska då 3 personer bestämma för 38?

Det är få medlemmar. Jag vet inte hur omröstningarna gått till tidigare mer än det som verkar finnas i forumet och det har enligt min uppfattning varit krångligt och dargit ut på tiden.

Om aktiv minoritet blir en betämmande majoritet.
Det är en källa till de diskussioner som finns i forumet med bl.a annat deligering. I nationella val räknas inte soffliggare. I vissa val som t.ex val av president så krävs minst 50% av rösterna. Ibland krävs det dessutom att 50% röstar överhuvudtaget. Jag tror om AD gör det enkelt att diskutera, deligering av rösträtt (som det fungerar i dag med representativ demokrati) så kommer aktiviteten att öka. Det viktiga är att skilja omröstningar från bakomliggande diskussioner.

jonas skrev:Vårt röstsystem ska
* hantera medlemmar med olika grad av engagemang genom delegering
* Vara enkelt och översiktligt
* Visa vad vi vill göra i större skala

Och detta kommer förhoppningsvis även att attrahera många fler aktiva medlemmar.

Håller med om att ett adekvat omröstningssystem är otroligt viktigt men också att göra det enkelt för administratörer och väljare/medlemmar.

jonas skrev:Frågan är om du har en lösning som faktiskt kan fungera i den betydelsen att resultaten kan representera alla medlemmar.

Jag ser ingen svårighet med att kunna använda Google form egentligen. Det är inte fulländat men täcker nog 90% av behoven. T.ex saknas det slutdatum för omröstningar. Och jag är tveksam till att Google - ett amerikanskt bolag under Usa:s jurisdiktion ska hantera svenska partiomröstningar, dvs skydd för integriteten. Knappast större problem nu men kanske i framtiden. Andra poll/survey - promgram finns som FOSS som är bättre än Google Form. :D
jonas skrev:Och vi HAR faktiskt ett röstsystem som FUNGERAR för ja-nej-röstningar. Det rör sig om bara ett par timmars jobb att ta det i bruk.

Jag känner inte till röstsystemet, dess egenskaper etc. Vilka funktioner finns det? Är röstsystemet på egen server? Klarar servern massiva omröstningar på 1000-talspersoner, klarar den verifiering och autentiering av användare? Vad krävs för att underhålla och utveckla systemet? Finns backuprutiner? Finns systemdokumentation? Jag har massor av frågor om systemet men det kanske finns en kravspec med både funktionella krav och systemkrav någonstans?
Det skulle vara kul att testa systemet. :o Om det bara är några timmars (utvecklingstid?) kvar så är det bara att göra klart för att att testa. Jag ser fram emot detta :D

jonas skrev:Och om vi hjälps åt i partiet så kanske jag får tid att komma vidare med detta. Och det handlar bland annat om att svara på frågor och prata om AD med olika intresserade parter.

Jag håller på med aktiviteter av det slaget på olika håll. Och vill vara engagerad. Detta är ett sätt som tyvärr drabbar dig mest som håller på med webb, röstsystem, forum -svarar på frågor etc. Efter mötet kan jag engagera mig lite mer t.ex. att skriva direkt i media, i blogg, under förutsättning att jag får det förtroendet att representera AD.
Mötet den 10 februari hoppas jag bli starten för (AD), ett dd-parti få mandat i riksdag, landsting och kommun. :D
Användarvisningsbild
haja
Medlem i partiet
 
Inlägg: 460
Registrerad: 2011-01-06 23.11
Ort: Stockholm

Re: Frågeformulär

Inläggav jonas » 2011-01-31 01.42

Hans Jangeby skrev:
jonas skrev:Och vi HAR faktiskt ett röstsystem som FUNGERAR för ja-nej-röstningar. Det rör sig om bara ett par timmars jobb att ta det i bruk.

Jag känner inte till röstsystemet, dess egenskaper etc. Vilka funktioner finns det? Är röstsystemet på egen server? Klarar servern massiva omröstningar på 1000-talspersoner, klarar den verifiering och autentiering av användare? Vad krävs för att underhålla och utveckla systemet? Finns backuprutiner? Finns systemdokumentation? Jag har massor av frågor om systemet men det kanske finns en kravspec med både funktionella krav och systemkrav någonstans?
Det skulle vara kul att testa systemet. :o Om det bara är några timmars (utvecklingstid?) kvar så är det bara att göra klart för att att testa. Jag ser fram emot detta :D


Det har funnits för test i ungefär ett halvår. Du hittar länk till den i menyn i medlemsarean under namnet "Valsystem - beta".
http://ad.alternativ.se/

Den har flera röstområden, kontinuerlig omröstning, variabel röstperiod, rekursiv delegering, e-postnotifiering, och adminfunktioner.

Vi har redan ett ja på att ta det i bruk, men vi behöver städa upp det innan dess. Och nu tittar vi även på flera alternativ.

Röstsystemet behöver bara vara bra nog för att börja använda det. När partiet växer räknar vi med att få in fler programmerare och då kan vi förbättra systemet eller ersätta det med något bättre.

Jag forts svara i annan tråd.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg


Återgå till Valsystemet



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron
π