Forum

Är det möjligt att sprida en idé genom programvara...?

Utveckling av valsystemet

Är det möjligt att sprida en idé genom programvara...?

Inläggav kaare » 2011-01-24 22.43

Tack för påminnelsen och det är bra att facebook inte är obligatoriskt. Jag har alltid tyckt att FB är icke intuitivt och klumpigt och förvånar mig att det har så många användare. Jag kommer inte att kunna vara med på kvällen den 10.e februari då jag jobbar natt.

Håller helt med angående samarbete och det nödvändiga i att släppa persondiskussionerna. Det ligger faktiskt en hel del i arbetssättet på exempelvis Pirate Bay (oavsett frågan om upphovsrätt), dvs att ett upplägg som tillåter att någon enkelt kan tillföra någonting okomplicerat utan en massa omröstningar också är en del i den demokratiska modellen.

Med anledning av den inkörsväg jag följt ett tag (som jag nämnt håller jag på med viss programvara. Den del jag f n är sysselsatt med påminner en del om kurnik/playok, men grundkonceptet är att skapa en användargemensam "Internetintelligens" i form av en börsliknande marknad där en användare/bot kan öppna ett rum med en uppgift, ta in svar och företrädelsevis välja svaret med högst "rating") vill jag gärna föreslå följande fråga:

1) Är det möjligt att sprida en idé genom programvara för vilken det finns ett behov?

För en idé som delvis bygger på en kritisk deltagarmängd tror jag att så kan vara fallet. Det finns fortfarande Internetbehov med större efterfrågan än utbud, t.ex epostlistefunktioner, proxysurfning och vissa formulär, dvs där användaren inte själv behöver installera något.

De "målgrupper" jag själv fokuserar på är programmerare, vilka ofta är dåliga på att dokumentera och dema beståndsdelarna i sina verk, samt deras vanliga målgrupp webbmastrarna.
Senast redigerad av jonas 2011-01-24 23.07, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Flyttade inlägget för att det verkade inte ha något med gamla tråden att göra
kaare
 
Inlägg: 7
Registrerad: 2008-07-23 15.28

Re: Är det möjligt att sprida en idé genom programvara...?

Inläggav jonas » 2011-01-25 00.48

Jag har tittat runt och samlat ihop en del av de direktdemokratiska programvarorna som jag hittat på nätet: http://aktivdemokrati.se/programvara/

Att ha en faktisk fungerande implementation kan vara en bra marknadsföring för idén så länge programmet ständigt utvecklas och förbättras.

Många existerande program och webbplatser är inte mycket mer än forum där trådarna representerar förslag, som man sedan kan rösta ja eller nej på.

Vi behöver något mycket bättre än så. Och vi behöver widgets för att sprida pågående omröstningar över nätet.
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Halvindividuell utvärdering

Inläggav Erik Bengtsson » 2011-01-25 23.19

Att utvärdera svar på frågor eller som jag tänkte utvärdera goda råd om hur man skall göra i olika situationer, detta har jag tänkt ut en effektiv sätt att implementera. Jag tänkte då speciellt på frågeställningar med olika starka egenintressen, där ingen riktigt litar på någon eller komplicerade frågeställningar där många tänker fel.

Var och en skulle då kunna göra sin egen utvärdering av de svar som man är mest säker på. Sedan skulle dessa utvärderingar användas till att utvärdera andra utvärderare, så att tillslut alla svar på alla frågor blir utvärderade för varje användare. Jag menar alltså att svarens rating skall vara individuell för varje användare. På så vis skapas ett incitament för varje användare att anstränga sig mycket i utvärderingen av frågeställningar som man själv är förhållandevis mycket säker på. Detta för att få en så bra utvärdering som möjligt av svar i anda frågeställningar.

Beroende på hur snabbt viktningen av utvärderingar avtar i många led då utvärderare utvärderar andra utvärderare, vilka i sin tur utvärderar andra, andra utvärderare o.s.v., kan den utvärdering användare ser bli individuell och genomsnittlig i varierande grad. (Man skulle dessutom kunna redovisa en helt genomsnittlig utvärdering som blir lika för alla användare)

Med detta system borde den taktik som är bra för en enskild användare också vara konstruktivt för systemet i sin helhet. Användare kan utvärdera på en graderad skala och dessutom värdera hur viktig frågeställningen är för utvärdering av andras trovärdighet samt ange hur säker de är på sin utvärdering.

Jag tror att någon användbar och intressant webbapplikation skulle vara bra om man t.ex. vill locka medlemmar till Aktiv Demokrati.

Det största problemet med min idé är nog att göra ett program som klarar av att implementera applikationen effektivt (med liten användning av minnes och processorkapacitet). Detta då antalet frågor, svar och utvärderare/användare är stort.
Erik Bengtsson
 
Inlägg: 76
Registrerad: 2010-09-28 21.21

Re: Är det möjligt att sprida en idé genom programvara...?

Inläggav jonas » 2011-01-25 23.33

Se denna för ett sätt att enas om saker:
http://metagovernment.org/wiki/Vilfredo
Aktiv Demokrati byter namn till Direktdemokraterna.
Vi håller på att migrera till http://www.direktdemokraterna.se

Deltag i våra möten för att hjälpa till att föra partiet framåt.
Användarvisningsbild
jonas
Medlem i partiet
 
Inlägg: 3687
Registrerad: 2006-09-18 22.57
Ort: Göteborg

Kanske inte som ett intimt grupparbete

Inläggav Erik Bengtsson » 2011-01-26 23.42

Det som beskrivs på sidan http://metagovernment.org/wiki/Vilfredo verkar vara ett mycket tidsmässigt reglerat sätt att enas om svar på frågor. Ett ganska intimt grupparbete skulle man kunna säga.

Det jag är mer intresserad av är sådant som kan fungera om många personer loggar in vid lite olika tidpunkter och inte styrs av så mycket mer regler än vad som är möjligt på sidan man loggar in på.
Erik Bengtsson
 
Inlägg: 76
Registrerad: 2010-09-28 21.21


Återgå till Valsystemet



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

cron
π